Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Multigig tijdperk, drie netwerken is te veel

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Multigig tijdperk, drie netwerken is te veel

    Drie grote glasvezelnetten in Nederland, dat zijn er eigenlijk te veel om het economisch rendabel te houden. Elk netwerk heeft bovendien een ‘bezetting’ van 30 procent nodig om geen verlies te lijden. Het wachten is op overnames of fusies. Als puzzelstukjes schuiven de netwerken dan in elkaar, zoals ooit de tv-kabelnetten samenkwamen. Vorig jaar kocht KPN de glasvezelnetten van Primevest. Ook een combinatie van Delta en Ziggo zou mogelijk zijn.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/26...nodig-a4188230

    Als de betaalmuur aan gaat: https://archive.ph/jdNbd

  • #2
    Las onlaatst nog dat Ziggo ook gaat leveren op het Glasdraad netwerk in Edam-Volendam.

    Dus wie weet verschuift Ziggo dan ook heel (erg) langzaam naar glasvezel.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
      Las onlaatst nog dat Ziggo ook gaat leveren op het Glasdraad netwerk in Edam-Volendam.

      Dus wie weet verschuift Ziggo dan ook heel (erg) langzaam naar glasvezel.
      Ik weet het wel zeker. Hoe gemakkelijk gaat het voor Ziggo zijn om op die manier;
      1) Het netwerk uit te breiden in de gebieden waar ze helemaal niet zitten, denk aan buitengebieden, gebieden waar Caiway/Delta over coax levert
      2) Sneller internet te kunnen leveren zonder te wachten op Docsis-updates
      3) Met IPTV als norm COAX helemaal niet meer nodig heeft om de diensten te leveren

      Glasdraad is wel een initiatief van KPN Netwerk feitelijk, waar KPN Netwerk de optie heeft om de hele handel naar x jaren geheel in handen te krijgen.
      Zo werkt tot nu toe ieder initiatief waarbij zowel beleggers/investeerders en KPN Netwerk samen betrokken zijn. Glashart en Glaspoort zijn andere voorbeelden.

      Tot slot is Ziggo wel een concurrent voor iedere "leading provider" op een netwerk. Dus concurrent voor Delta/Caiway, KPN en Odido.
      Maar laten wel wel zijn, KPN en Odido hebben sowieso zo goed als een landelijke exposure. Het enige is wel dat Ziggo wel degelijk een grote speler is en de anderen kan wegdrukken.
      Al vind ik wel dat de verschillen steeds geringer worden en snel internet niet de onderscheidende factor is. Dat zijn toch echt de tv-dienst, de apps (en kortingen) en wat er aan extra's wordt geboden.

      Dat er dit jaar meer staat te gebeuren dat geloof ik zeker. Ik zie ook netwerken in elkaar vloeien. Maar zoiets gaat niet van vandaag op morgen.

      Reageer


      • #4
        Ziggo heeft helemaal niet de intentie om sneller internet via glasvezel te gaan leveren. Het zou ook een heel vreemde stap zijn om via glasvezel van bijvoorbeeld Delta Fiber sneller internet te gaan aanbieden aan een kleine groep klanten terwijl 3,7 miljoen andere klanten veel minder snel internet aangeboden krijgen voor het gelijke of zelfs mindere maandbedrag. Dit zorgt voor interne onrust onder je klanten die je als provider niet wilt hebben.

        Dat sneller internet leveren op andere manieren dan coax geen prioriteit heeft, blijkt uit de glasvezelnetwerken die Ziggo in nieuwbouw gebruikt. Daar wordt op glasvezel ook de DOCSIS techniek gebruikt met gelijke snelheden bij abonnementen dan bij coax het geval is.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

          Ik weet het wel zeker. Hoe gemakkelijk gaat het voor Ziggo zijn om op die manier;
          1) Het netwerk uit te breiden in de gebieden waar ze helemaal niet zitten, denk aan buitengebieden, gebieden waar Caiway/Delta over coax levert
          2) Sneller internet te kunnen leveren zonder te wachten op Docsis-updates
          3) Met IPTV als norm COAX helemaal niet meer nodig heeft om de diensten te leveren

          Glasdraad is wel een initiatief van KPN Netwerk feitelijk, waar KPN Netwerk de optie heeft om de hele handel naar x jaren geheel in handen te krijgen.
          Zo werkt tot nu toe ieder initiatief waarbij zowel beleggers/investeerders en KPN Netwerk samen betrokken zijn. Glashart en Glaspoort zijn andere voorbeelden.

          Tot slot is Ziggo wel een concurrent voor iedere "leading provider" op een netwerk. Dus concurrent voor Delta/Caiway, KPN en Odido.
          Maar laten wel wel zijn, KPN en Odido hebben sowieso zo goed als een landelijke exposure. Het enige is wel dat Ziggo wel degelijk een grote speler is en de anderen kan wegdrukken.
          Al vind ik wel dat de verschillen steeds geringer worden en snel internet niet de onderscheidende factor is. Dat zijn toch echt de tv-dienst, de apps (en kortingen) en wat er aan extra's wordt geboden.

          Dat er dit jaar meer staat te gebeuren dat geloof ik zeker. Ik zie ook netwerken in elkaar vloeien. Maar zoiets gaat niet van vandaag op morgen.
          Misschien dat je .je glazen bol eens op poetst met Brasso Bor 🤷‍♂️🤓

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door koekeroe Bekijk bericht

            Misschien dat je .je glazen bol eens op poetst met Brasso Bor 🤷‍♂️🤓
            Het blijft een warrig verhaal....😁
            [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
              Ziggo heeft helemaal niet de intentie om sneller internet via glasvezel te gaan leveren. Het zou ook een heel vreemde stap zijn om via glasvezel van bijvoorbeeld Delta Fiber sneller internet te gaan aanbieden aan een kleine groep klanten terwijl 3,7 miljoen andere klanten veel minder snel internet aangeboden krijgen voor het gelijke of zelfs mindere maandbedrag. Dit zorgt voor interne onrust onder je klanten die je als provider niet wilt hebben.

              Dat sneller internet leveren op andere manieren dan coax geen prioriteit heeft, blijkt uit de glasvezelnetwerken die Ziggo in nieuwbouw gebruikt. Daar wordt op glasvezel ook de DOCSIS techniek gebruikt met gelijke snelheden bij abonnementen dan bij coax het geval is.
              Een ommezwaai kan er zo maar komen. Ziggo kan aan het coaxbeleid vasthouden, maar ze zien de abonnees naar glasvezel gaan.

              Reageer


              • #8
                Die ommezwaai gaat de komende vijf jaar nog niet komen. Dat heeft de vertrekkend CEO van VodafoneZiggo onlangs in een groot interview bij Telecompaper gezegd. Ziggo blijft vasthouden aan de coaxstrategie met DOCSIS. De kosten van het laatste metertje naar alle aansluitingen te verglazen zijn hoog. Daarnaast moet het investeringen in DOCSIS afschrijven. En daarnaast gaan investeren in XGS-PON netwerkapparatuur en het omwisselen van 3,5 miljoen internetmodems en circa 2,5 miljoen televisiedecoders.

                Dus de ommezwaai die jij denkt te zien kan vergeleken worden met een scenario waarbij Israël en Hamas plots dikke vriendjes worden.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
                  Die ommezwaai gaat de komende vijf jaar nog niet komen. Dat heeft de vertrekkend CEO van VodafoneZiggo onlangs in een groot interview bij Telecompaper gezegd. Ziggo blijft vasthouden aan de coaxstrategie met DOCSIS. De kosten van het laatste metertje naar alle aansluitingen te verglazen zijn hoog. Daarnaast moet het investeringen in DOCSIS afschrijven. En daarnaast gaan investeren in XGS-PON netwerkapparatuur en het omwisselen van 3,5 miljoen internetmodems en circa 2,5 miljoen televisiedecoders.

                  Dus de ommezwaai die jij denkt te zien kan vergeleken worden met een scenario waarbij Israël en Hamas plots dikke vriendjes worden.
                  In het bericht hierboven gaat Ziggo toch echt over glasvezel leveren.

                  Reageer


                  • #10
                    Dit komt omdat Ziggo in Edam-Volendam geen eigen netwerk heeft en diensten levert via het lokale netwerk aldaar. Is een uitzonderlijk geval. Nu Volendam verglaasd wordt en het coax-netwerk hierdoor vervalt, gaat Ziggo diensten via glasvezel leveren omdat het anders in Edam-Volendam geen diensten meer aan klanten kan leveren.

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
                      Dit komt omdat Ziggo in Edam-Volendam geen eigen netwerk heeft en diensten levert via het lokale netwerk aldaar. Is een uitzonderlijk geval. Nu Volendam verglaasd wordt en het coax-netwerk hierdoor vervalt, gaat Ziggo diensten via glasvezel leveren omdat het anders in Edam-Volendam geen diensten meer aan klanten kan leveren.
                      Dat is een situatie gelijk aan Twente Cogasgebied, daar hebben we Ziggo nog niet terug via de glasvezel. Maar het kan dus wel.
                      Laatst bewerkt door Bordewolf; 29 Jan 2024, 22:16.

                      Reageer


                      • #12
                        Allemaal gezeur in de ruimte.
                        Ben nog blij met de coax omdat al me produkten er goed op draaien en dat blijft zo.
                        De internet bedrijven leveren meestal tot in de meterkast waar het modem hangt de rest moet jezelf maar zien aan te sluiten.
                        De meeste schrijven hier over modem keuze en andere dingen waar ze volgens mij weinig tot helemaal geen verstand hebben.
                        Daarom allemaal gezeur in de ruimte.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door copilot Bekijk bericht
                          Allemaal gezeur in de ruimte.
                          Ben nog blij met de coax omdat al me produkten er goed op draaien en dat blijft zo.
                          De internet bedrijven leveren meestal tot in de meterkast waar het modem hangt de rest moet jezelf maar zien aan te sluiten.
                          De meeste schrijven hier over modem keuze en andere dingen waar ze volgens mij weinig tot helemaal geen verstand hebben.
                          Daarom allemaal gezeur in de ruimte.
                          Nou vooruit, mijn bijdrage aan het gezeur in de ruimte. Bij mij draait ook alles nog op coax. Ik zou liever op glasvezel draaien. Maar die overstap maak ik pas als ik zelf kan bepalen over welke apparatuur ik het internet in mijn huis verdeel. Thans bepaal ik dat ook zelf met de Cisco in bridge mode. Dus ik ben juist een groot voorstander dat internetbedrijven leveren tot in de meterkast en zich verder niet bemoeien met hoe ik het signaal verdeel achter de voordeur. Met het huidige vestand red ik mij daar tot nu toe prima mee.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door copilot Bekijk bericht
                            Allemaal gezeur in de ruimte.
                            Ben nog blij met de coax omdat al me produkten er goed op draaien en dat blijft zo.
                            De internet bedrijven leveren meestal tot in de meterkast waar het modem hangt de rest moet jezelf maar zien aan te sluiten.
                            De meeste schrijven hier over modem keuze en andere dingen waar ze volgens mij weinig tot helemaal geen verstand hebben.
                            Daarom allemaal gezeur in de ruimte.
                            En jij hebt internet dus weet je alles, toch?

                            Reageer


                            • #15
                              Het is toch raar dat delta in weinig forums antwoord geeft op alle discussies die er worden gevoert.
                              Het is zo dus allemaal iets plaatsen en dan kijken of een ander er op antwoord geeft.
                              Maar volgens mij is het nog steeds een service forum en geen openbare chatbox.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X