Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Is Delta overnamekandidaat voor VodafoneZiggo

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Is Delta overnamekandidaat voor VodafoneZiggo

Onlangs schreven wij over de impact van de UEFA-uitzendingen op VodafoneZiggo. Extra omzet uit Ziggo Sport Totaal en het vasthouden van bestaande en het winnen van nieuwe klanten zijn de positieve kanten. Daar staan hogere programmakosten tegenover, die wij op jaarbasis met grofweg EUR 200 miljoen zien toenemen. De vraag is wat de onderneming kan doen als de impact niet brengt wat ervan verwacht wordt. Kostenbesparingen liggen al in het verschiet. Een fusie met Delta ziet er op papier gunstig uit.

https://www.telecompaper.com/comment...ingen--1513122

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
    Onlangs schreven wij over de impact van de UEFA-uitzendingen op VodafoneZiggo. Extra omzet uit Ziggo Sport Totaal en het vasthouden van bestaande en het winnen van nieuwe klanten zijn de positieve kanten. Daar staan hogere programmakosten tegenover, die wij op jaarbasis met grofweg EUR 200 miljoen zien toenemen. De vraag is wat de onderneming kan doen als de impact niet brengt wat ervan verwacht wordt. Kostenbesparingen liggen al in het verschiet. Een fusie met Delta ziet er op papier gunstig uit.

https://www.telecompaper.com/comment...ingen--1513122
    Ja.... noem mij maar een glazenbollenkijken. Zei ik niet al eerder dat Ziggo de coax van Delta wel wil hebben en mogelijk gewoon via glasvezel IPTV gaat aanbieden.
    Helaas is het hele artikel niet te lezen...

Reageer

Het kabelnetwerk in Zeeland is bijna net zo oud als dat van Ziggo is van eind 1987.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
        Het kabelnetwerk in Zeeland is bijna net zo oud als dat van Ziggo is van eind 1987.
        Het zal reden zijn dat men dus een glasvezelprovider wil overnemen en het liefst met al een soort van glasvezeldekking.
        Delta lonkt natuurlijk ook al naar landelijk dekking via KPN en Odido. Ik kan me niet voorstellen dat ze op termijn niet op alle glasvezelnetwerken te kiezen zijn.

Neemt niet weg dat er eerder geruchten waren over Glaspoort en Delta. Dus wat moeten we nu werkelijk geloven?

Reageer

Tussen willen en kunnen zit een groot verschil, Ik zie ACM niet zo snel instemmen met een fusie/overname van Delta door VodafoneZiggo.Ziggo. Of andersom. Zeker als je bekijkt hoelang ACM nu al doet over de overname van 200K aansluitingen door Glaspoort.

Reageer

Moet er niet aan denken dat delta overgenomen gaat worden door ziggo. Dan weet ik zeker dat ik moet gaan overstappen.

Reageer

Caiway wordt Delta dus dan zouden ze wel gelijk een groot verzorgingsgebied hebben.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
                Tussen willen en kunnen zit een groot verschil, Ik zie ACM niet zo snel instemmen met een fusie/overname van Delta door VodafoneZiggo.Ziggo. Of andersom. Zeker als je bekijkt hoelang ACM nu al doet over de overname van 200K aansluitingen door Glaspoort.
                De overname van die 200K aansluitingen is een proefbalon, dus de ACM zal er niet te licht overheen stappen.
                Maar dat Telecompaper meestal goed geinformeerd is bleek al zo vaak. Dat ZiggoVodafone flirt met Delta zou mij niet verbazen.
                Coax gaat hem niet worden voor Ziggo, tenzij Ziggo het tweede Nokia Mobiel gaat worden.

Maar nogmaals doorgaans ben jij beter ingelicht en heb jij ook andere geluiden vernomen.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

De overname van die 200K aansluitingen is een proefbalon, dus de ACM zal er niet te licht overheen stappen.
                  Maar dat Telecompaper meestal goed geinformeerd is bleek al zo vaak. Dat ZiggoVodafone flirt met Delta zou mij niet verbazen.
                  Coax gaat hem niet worden voor Ziggo, tenzij Ziggo het tweede Nokia Mobiel gaat worden.

Maar nogmaals doorgaans ben jij beter ingelicht en heb jij ook andere geluiden vernomen.
                  Keurig antwoord Bor ,mag ook wel eens gezegd worden

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

Vooropgesteld, ik ben het meestal eens met de analist van Telecompaper die dit geschreven heeft. En ook zijn visie over dat Delta eb VodafoneZiggo ideale partners kubeer zijn. Maar tussen willen en kunnen zit echt een groot verschil. En dan is niet ACM de eerste echte maar uiteindelijk wel de hoogste horde. Maar wie gaat wie koen dat is de eerste vraag.Ik verwacht dat Vodafone niet echt staat te springen om heel veel geld in dit Nederlandse avontuur te steken. Dus een opt out van Vodafone is in dit geval niet uitgesloten. En dan is de vraag of Liberty Global miljarden euro wil steken in glasvezel met de wetenschap dat het dan maar minder dan 1/5 van het huidige verzorgingsgebied van glasvezel voorzien is. Je verplicht jezelf als bedrijf dan ook dat je het overige 4/5 deel gaat verglazen. En dat kost een nog eens vele miljarden euro meer.

En daarbij speelt ook dat het investeringsklimaat op dit moment minder goed is dan de voorbijgaande jaren toen KPN en Delta met glasvezel begonnen. De rente is hoger, de personeelskosten eveneens. Personeel is moeilijker te verkrijgen omdat aannemers de agenda de komende jaren al vol hebben staan door aangekondigde aanleg van vooral KPN/Glaspoort glasvezel en dit prijsopdrijvend werkt. Maar vooral ook omdat als je nu glasvezel gaat aanleggen je achter de fanfare aanloopt. En je dus met hoge kortingen een plaats moet zien terug te veroveren op de markt. En dit ligt dan weer moeilijk door de hoogere kosten voor aanleg. Als dit pad wordt bewandelen dan denk ik eerder dat EQT een belangrijke aandeelhouder van Ziggo moet gaan worden. En ik weet eigenlijk niet od de Zweden dit wel willen. En nogmaals, als je deze puzzel heb opgelost dan moet je ook nog eens langs ACM dat echt niet direct bij de stippellijn de handtekening voor goedkeuring gaat zetten.

Reageer

Delta/Caiway en Ziggo bijten elkaar niet, dat is het vreemde in dit verhaal. Delta en Caiway zitten in gebieden waar Ziggo niet (meer) op de coax zit.
                      De nieuwe aansluitingen uitgezonderd. Maar volgens mij gaat het niet zo zeer om het overnemen van het netwerk dacht ik, maar overname van de provider.
                      En zo ik al schreef is mijn sterke vermoeden (maar ik heb geen glazen bol) dat Delta met ingang van volgend jaar zowel op Glaspoort (na overname van het netwerk door Glaspoort van 200.000 aansluitingen) als ODF gaat opereren, waardoor de dekking al veel groter wordt dan 20%.

Een overname van de provider Delta is zoals gezegd dan helemaal geen gekke gedacht. Het netwerk zie ik overgenomen worden door andere investeerders, maar feitelijk is het voor Ziggo niet nodig een eigen glasvezelnetwerk te bezitten om succesvol te zijn.
                      Laatst bewerkt door Bordewolf; 21 Sep 2024, 11:55.

Reageer

Delta/Caiway bijten elkaar wel degelijk. Delta heeft na verkoop aan Glaspoort (mocht dit doorgaan) alsnog 1,6 miljoen aansluitingen op alleen glasvezel. Ziggo heeft zo'n 7,5 miljoen van de 8,3 miljoen adressen binnen het eigen verzorgingsgebied. Het minimale 'bijt aantal' is dus minimaal de helft van de glasvezelaansluitingen die Delta Fiber heeft.

Daarnaast zitten de echte verdiensten niet meer in de verkoop van diensten voor providers. Die komen vooral uit de opbrengsten can toegang tot het netwerk en de verkoop van wholesale. De omzet van verkoop van vaste en mobiele diensten is cijfermatig hoger maar de winstmarge wordt steeds lager. Ziggo heeft in het verleden dan ook een verkeerde inschatting gemaakt om het eigen netwerk gesloten voor andere providers te houden. Eigenlijk heeft Ziggo in het verleden fout op fout gestapeld.

Reageer

vodafoneziggo is enkele jaren geleden in een 'perfect storm' terecht gekomen: Verlies van f1 en hbo content, rentestijging en nieuwe concurrentie van glasvezeloperators, aangevuld met 'cord cutting' door een verschuiving van lineaire televisie naar streaming video. Het gevolg: Een verlies van klanten, hoge rentelasten en grote druk op de (virtuele) waarde van de aandelen.

Uefa moet soelaas bieden maar als dat tegenvalt kan de onderneming nog wel uit een paar vaatjes tappen - zoals:
                          • verkoop van de mobiele opstelpunten.
                          • een mede-investeerder zoeken voor het hfc-netwerk, met nieuwe funding voor een modernisering (glasvezel) teneinde de netwerkkosten (opex) te beteugelen.
                          • diensten buiten de footprint aanbieden, namelijk op het netwerk van delta fiber.
                          • het vodafone-merk voor mobiele diensten loslaten, zodra dat contractueel mogelijk is. Het merk kost eur 7,5 miljoen per kwartaal. Sinds de oprichting van het huidige bedrijf (2017) staat de teller op eur 225 miljoen. Ziggo is een uitstekend merk om het stokje over te nemen.
                          kostenbesparingen en fusie met delta

daarenboven noemen we nog twee opties.

Ten eerste kunnen de operationele kosten (opex) verlaagd worden. Afgaande op de laatste twee kwartalen lijkt de onderneming daarmee al een begin gemaakt te hebben. Ceo mike fries van liberty global bevestigde tijdens een congres, enkele dagen geleden, de aandacht voor de kosten. Over vodafoneziggo zei hij: "there’s a real opex efficiency opportunity there".

Overigens suggereerde hij daar ook dat zeven jaar na de oprichting de tijd aangebroken is om over de toekomst van de joint venture te praten met de mede-aandeelhouder, de vodafone groep.

Ten tweede ligt er een mogelijkheid voor een fusie met delta fiber. De laatste wil 200k glasvezellijnen verkopen aan glaspoort en wij veronderstellen dat het hier gaat om dorpen die voor een overlap zorgen met vodafoneziggo. De glasvezeltrein van glaspoort is daar nog niet voorbij gekomen, dus ook die partij profiteert.

Zonder overlap is er sprake van een 'perfect fit':
                          • er ontstaat vrijwel landelijke dekking, afgezien van zo'n 20k adressen die te duur zijn voor glasvezel.
                          • voor vodafoneziggo is delta fiber een aantrekkelijke partij, met hoge marges en (in de buitengebieden) een vrijwel-monopolie.
                          • delta nadert het einde van zijn glasvezelinvesteringscyclus, die eind 2025 tussen 1,5 en 2,0 miljoen lijnen moet opleveren. Delta is dus op zoek naar een nieuwe strategie en een fusie kan een antwoord zijn.
                          • de aandeelhouders van beide partijen (bij delta fiber zijn dat eqt en stonepeak) komen op een kleiner belang in een grotere en beter gepositioneerde fusiecombinatie. In een eenvoudige berekening komen wij (telecompaper) uit op een belang van 17 procent voor eqt/stonepeak en 83 procent voor liberty global/vodafone.
                          • met tegen de 2 miljoen glasvezellijnen kan de combinatie stellen dat het een glasvezelstrategie heeft. Door mede-investeerders toe te laten tot het gecombineerde netwerkbedrijf, kan funding ontstaan om in de loop van de tijd verder te gaan met verglazen. Mogelijk kan ook open dutch fiber deel uitmaken van een dergelijk plan.

Reageer

Goed onderbouwd door Telecompaper!

Reageer

Mike Fries legt alle scenario's op tafel door Delta Fiber en Open Dutch Fiber te zien als mogelijke overnamekandidaten
                              NEDERLAND
                              14:21

De onvermijdelijke consolidatie van de Nederlandse vastelijnsmarkt is een veelbesproken thema. Ook wij doen daaraan mee, bijvoorbeeld in onze webinars met kwartaalupdates van de markt in vogelvlucht. Uitlatingen van Mike Fries, CEO van Liberty Global, suggereren dat een van de meest buitenissige scenario's wellicht helemaal niet zo buitenissig is.

https://www.telecompaper.com/comment...daten--1532259

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X