Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Verbruikcijfers, plafond en uiteindelijke nota

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Verbruikcijfers, plafond en uiteindelijke nota

    Inmiddels is via allerlei kanalen duidelijkheid verschaft over de werking van het prijsplafond voor de energiekosten in 2023. En dat is me inmiddels wel duidelijk hoe dat nu werkt en hoe je de verbruikskosten moet berekenen, met een contractdatum van halverwege het jaar.

    Echter, daarmee ben je er niet, als je een prognose wil gaan maken van je (te verhogen) termijnbedrag voor 2023. De uiteindelijke Delta factuur omvat veel meer dan alleen die verbruiksbedragen voor gas en elektriciteit. Op mijn nota van 2022 staan een hele rits posten, met behoorlijke bedragen, die uiteraard ook meegenomen moeten worden bij de berekening van dat termijnbedrag. Zo zie ik daar:
    1. Vaste leveringskosten
    2. Energiebelasting
    3. Vermindering energiebelasting
    4. Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie
    5. Netbeheerkosten
    6. Diverse btw bedragen
    Post 1 zou gaan om een bedrag per maand, de andere om een totaalbedrag, of percentage over weer een ander bedrag, of… ik weet het eigenlijk niet.
    In de uitleg over het plafond (filmpjes enzo) wordt alleen maar gesproken over de verbruikscijfers, en hoe dat plafond werkt, maar bovenstaande posten komen daar nog bovenop, en dat levert uiteindelijk het totaalbedrag van de nota op.

    Is er iemand die kan uitleggen welke van deze posten er voor 2023 nog wel, en welke niet bij het totaal opgeteld moeten worden, wat die bedragen zijn en voor welke posten er nu nog wel en voor welke niet 21% btw erbij opgeteld moet worden.

  • #2
    Er is wel een soort uitleg van Delta vinden hier:

    https://www.deltaenergie.nl/service/...-energieprijs/

    Waar je al kunt zien dat de verbruikskosten (het rode deel van de taart) maar slechts een deel van de nota omvat. Maar het zou goed zijn als je een goede, sluitende berekening kunt maken van wat je te wachten staat bij de eindafrekening in 2023 (als je bijvoorbeeld zou rekenen met je historisch energieverbruik). Het is nu toch wat koffiedik kijken en maar afwachten wat de nota uiteindelijk voor verassingen geeft.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
      Er is wel een soort uitleg van Delta vinden hier:

      https://www.deltaenergie.nl/service/...-energieprijs/

      Waar je al kunt zien dat de verbruikskosten (het rode deel van de taart) maar slechts een deel van de nota omvat. Maar het zou goed zijn als je een goede, sluitende berekening kunt maken van wat je te wachten staat bij de eindafrekening in 2023 (als je bijvoorbeeld zou rekenen met je historisch energieverbruik). Het is nu toch wat koffiedik kijken en maar afwachten wat de nota uiteindelijk voor verassingen geeft.
      Je moet er van uit gaan dat de energieleverancier jou voorschotten goed berekend op basis van historisch verbruik.
      Zorg je er daarnaast voor dat je minder verbruikt dan kan het niet leiden tot bijbetaling.

      Overigens vind ik het graadje terug de grootste kolder die er is, ga maar in de kou zitten zo hebben we dat bedacht.
      Een overheid van niks, de heren zelf zitten er wel warmpjes bij!

      Reageer


      • #4
        Heb je variabel of een vast contract?

        Reageer


        • #5
          Het enige waar binnen het prijsplafond voordeel op berekend wordt is de leveringsprijs/tarief per kwh/m3.
          Dus alle andere zaken als (vermindering) energiebelasting, opslag duurzame energie en btw worden uitgesloten. Dit komt omdat dat allemaal zaken zijn die door de overheid opgelegd worden en de leverancier een doorgeefluik daarvoor is (net als de netbeheerders kosten die via-via naar weer de netbeheerder gaan)

          Reageer


          • #6
            Dat is dus wat ik bedoel: je bent er nog niet door te rekenen met die bedragen van het prijsplafond als je een schatting wil maken van je (te verhogen) maandtermijn.
            Maar inmiddels, na veel zoekwerk, toch weer (denk ik) wat meer duidelijkheid:

            Het lijkt erop dat de plafondbedragen inclusief energiebelasting, ODE en btw zijn
            (zie: https://www.energievergelijk.nl/nieu...nergie-plafond)

            Dat betekent dan denk ik dat in de taartgrafiek op de site die ik eerder noemde de rode, blauwe en grijze taartpunt het verbruik conform plafond omvat.
            Van het totaalbedrag van de stroomkosten gaat dan nog de "vermindering energiebelasting" van 596,86 incl. btw af.
            De donkergrijze taartpunt zijn de vaste levertarieven van Delta (6,28 per maand vanaf 01-01-2023)

            Dan komt dus bovenop het verbruik enkel nog de groene taartpunt: de netbeheerkosten (29,55 + 17,25 = 46,80 incl. btw per maand) = totaal 561,60 incl. btw per jaar.

            Kortom, de eindafrekening zou dan zijn opgebouwd uit:
            - Verbruik (gerekend met het plafond; al ingewikkeld van zichzelf, maar dat kan ik nog volgen)
            - 596,86 euro van de stroomkosten aftrekken
            - 12 x 6,28 erbij voor de vaste kosten
            - 561,60 erbij voor de netbeheerkosten

            Zou ik zo aardig in de goede richting zitten?

            Reageer


            • #7
              Ik zie het als volgt (vast contract) of het juist is weet ik niet zeker.
              Bijgevoegde bestanden
              Laatst bewerkt door driepinter; 6 Jan 2023, 21:53.

              Reageer


              • #8
                In jouw Excel reken je alleen met energietoeslag ofzo? Ik denk niet dat het juist is...

                Wat ik uit de url's die ik noem begrijp is dat de leveringsprijzen, ofwel die van Delta (bijvoorbeeld gas = 2,72), ofwel het plafond (gas = 1,45) inclusief alles is. Als ik die url citeer: "De bedragen zijn inclusief energiebelasting, ODE en btw".
                Je kunt met die bedragen dus de complexe plafondberekening toepassen, met bijvoorbeeld de "knip" bij de contractdatum, zoals uitgelegd wordt in diverse filmpjes. Dan heb je uiteindelijk het verbruik over 12 maanden.
                En o ja, je moet rekenen met een gemiddelde contractprijs
                (wordt hier uitgelegd: https://www.deltaenergie.nl/service/.../prijsplafond/)

                Van de stroomkosten moet je dan voor 2023 nog die 596,86 er van aftrekken (in 2022 was dat 824,77).
                Tel de netbeheerkosten van 561,60 erbij op.
                Tel de vaste kosten van 12 x 6,28 erbij op.
                Deel dat door 12 en je heb je maand termijnbedrag.

                Het eerste, de berekening van de verbruikskosten is natuurlijk het meest complexe, maar geloof dat ik het door heb nu :-)

                Reageer


                • #9
                  Zit je met je verbruik onder of boven het prijsplafon?
                  Of heb je voor het eerst een gas en stroom levering?
                  Als je vorig jaar wel heb kun je toch zien wat je aan gas en stroom heb verbruikt.
                  Dan kun je het volgens de gegevens die op je rekening toch bereken wat het gaat kosten met of zonder btw
                  En als je nu een gratis account aanmaak bij https://enelogic.com kun je bedrag van deze maand invoeren en een doel instellen van je gebruik met je maand bedrag en dan bereken de site of je wel of niet je doel kan halen.
                  Zou daar eens kijken misschien kun je er wat mee.
                  Succes

                  Reageer


                  • #10
                    Maakt voor de rest weinig uit maar ODE is dus afgeschaft per 2023

                    energiebelasting 2023 zakelijk | Minder.nl

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                      ODE is dus afgeschaft per 2023
                      Wat het allemaal nog weer vager maakt. In de url's die ik noem, zelfs die van Delta, wordt die ODE 2023 nog gewoon genoemd. Voor de berekening maakt het inderdaad weinig uit.

                      @4454at27 : ik heb mijn historisch verbruik (de vorige contractperiode) gebruikt om een prognose te maken. Levert inmiddels een force Excel sheet op, met al die historische cijfers die maand voor maand overruled gaan worden door de echte verbruikscijfers. Daarin ook de maandelijkse vaste kosten en mijn termijnbedragen. En natuurlijk vol formules voor de berekening met Delta- en/of plafondprijzen, rekening houdend met de "knip" in het jaar (bij mij per mei) als de nieuwe contractperiode begint. Ik heb dus een deel 2022 waarin Delta prijzen variëren (ik heb een variabel contract) en een deel 2023 waarin de formules hun werk moeten doen.

                      Onder de streep zie ik dan wat de eindafrekening in mei 2023 vermoedelijk zal gaan worden en wat mijn termijnbedragen hebben opgeleverd. Door met de termijnbedragen te spelen in de Excel kan ik zien hoe ik uitkom. Op basis van de uitkomst heb ik inmiddels mijn termijnbedrag verhoogd. In de hoop dat het natuurlijk allemaal klopt.

                      Reageer


                      • #12
                        Ik begrijp wat je doet.
                        Snap ook dat je niet in een glazenbol kan kijken.
                        Bedankt voor je uitleg.
                        Heb zelf nog tot 31-12-23 een vast contract.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door 4454at27 Bekijk bericht
                          Ik begrijp wat je doet.
                          Snap ook dat je niet in een glazenbol kan kijken.
                          Bedankt voor je uitleg.
                          Heb zelf nog tot 31-12-23 een vast contract.
                          ik tot 31-12-24.... had het contract net in december 2021 voor 3 jaar vastgezet, ik hou er wel rekening mee dat alle kosten behalve het energiebedrag flink omhoog zijn gegaan en dan heb ik het over transportkosten enz....

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door lambik333 Bekijk bericht

                            ik tot 31-12-24.... had het contract net in december 2021 voor 3 jaar vastgezet, ik hou er wel rekening mee dat alle kosten behalve het energiebedrag flink omhoog zijn gegaan en dan heb ik het over transportkosten enz....
                            Verbruik ongeveer 250 kuib gas per jaar maar hou er altijd rekening mee

                            Reageer

                            Om te reageren, moet je eerst .

                            verwerken...
                            X