Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Pi-hole | Uitbreiding Adlist Group Management

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Pi-hole | Uitbreiding Adlist Group Management

    Kwam een handige toevoeging voor Adlist Group Management tegen: https://dbl.oisd.nl
    Zie hieronder voor het resultaat (2)

    Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: pihole2.jpg Bekeken: 0 Grootte: 46,7 Kb ID: 203532

    Wat is (een) Pi-hole?
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Pi-Hole

    Zelf knutselen
    https://www.vice.com/nl/article/ep4bwm/pi-hole-adblock
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 28 Sep 2021, 11:48.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

  • #2
    Ik kwam nog een leuke vervanger tegen voor Pi-hole, voor wie het niet ziet zitten omdat zelf te installeren:

    https://ahadns.com

    Adguard komt volgende maand ook met iets soortgelijks.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door GoeRoe Bekijk bericht
      Ik kwam nog een leuke vervanger tegen voor Pi-hole
      Niet geheel hetzelfde concept, dus niet zozeer een vervanger maar een variant :-)
      - Maakt alleen gebruik van oisd.nl.
      - de servers die ahadns gebruikt zijn eigen servers, waarvan het niet bekend is wat die met jouw telemetrie doen. In pi-hole verwijs je naar uplink servers met een open structuur die duidelijk wordt beschreven.
      - deze servers staan o.a. in India. We weten allemaal wat privacy in India (scammers united) inhoudt (zilch, zero).

      Toch ook wel belangrijk: zodra er support wordt geleverd via Telegram gaan er bij mij allerlei bellen rinkelen.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
        Niet geheel hetzelfde concept, dus niet zozeer een vervanger maar een variant :-)
        - Maakt alleen gebruik van oisd.nl.
        Het hangt van de config af, als je het op de client instelt kun je een URL gebruiken waarbij je zelf uit een aantal blocklists kunt kiezen. Dan wordt er ook gebruik gemaakt van een server in Nederland.
        Maar je hebt gelijk, er is een stuk minder in te stellen. Adguard-DNS is wat dat betreft veelbelovender.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door GoeRoe Bekijk bericht
          Het hangt van de config af, als je het op de client instelt kun je een URL gebruiken waarbij je zelf uit een aantal blocklists kunt kiezen.
          Natuurlijk maak je die keuze zelf. Er zijn echter wel een paar zaken waar je bij die keuze rekening mee kunt houden:

          - Op basis van wat zou je een blocklist moeten kiezen? Pihole maakt die keuze voor jou omdat wij zelf totaal geen notie hebben van de requests die op onze hardware worden uitgestuurd (en dus ook niet weten welke blocklists daar wel of geen passende blocking voor hebben).

          - Adguard moet je altijd handmatig en per client installeren (pihole benadert het wat slimmer en lost het op via een enkele DNS instelling/via DHCP voor elke client binnen jouw netwerk). We weten allemaal dat apps niet alleen doen waar ze voor zijn gemaakt, maar daarnaast ook allerlei andere telemetrie van de gebruiker doorsturen.

          - Ook hier weer support via Telegram (met een uitgebreid forum in het Russisch?).

          Mijn persoonlijk advies: als je geen interesse hebt in pi-hole, maar wel een gedegen oplossing zoekt tegen tracking en advertenties etc. je het beste onderstaande DSN server(s) in de setup van je netwerkkaart kunt zetten. Die zijn het meest uitgebreid en zijn wars van schijnveiligheid:

          #Cloudflare (anoniem)
          1.1.1.1
          @ https://www.cloudflare.com/nl-nl/dns/

          # Quad9
          9.9.9.9
          @ https://www.quad9.net/

          # OpenDNS
          208.67.222.222
          208.67.220.220
          @ https://www.opendns.com/setupguide/

          Google heb ik opzettelijk uit de lijst gelaten. Reden daarvan is dat het (i) echt teveel verweven is in allerlei internetoplossingen en het (ii) de vraag is of jouw data wel anoniem bij Google binnenkomt ( Ggl legt altijd browsing historie vast, ook al zou dat resulteren in een block van enige adverteerder).
          Laatst bewerkt door Webkabouter; 3 Oct 2021, 12:56.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Hoewel het topic alweer 4 weken oud is, het heeft mij toch het zetje gegeven om de wens een sinkhole te kunnen benutten tegen al die advertenties, in vervulling te doen gaan. Ik heb mij een Raspberry-Pi 4B, 8GB en een micro SD kaart 16GB aangeschaft. Ik heb er wel een actief gekoelde heat sink bij gekocht; niet alleen voor de koeling maar ook als bescherming/behuizing. You Tube is voor mij een goede leerschool gebleken om de hele handel te installeren.
            Ik heb het nu een week in gebruik. Het helpt inderdaad tegen veel advertenties maar niet tegen alle; er komen nog (te veel) advertenties door die de DNS methode van Pi-hole weten te omzeilen, ondanks de ruim 2 miljoen url's die op de door mij in gebruik genomen block lists staan. En ja het verhoogt de snelheid van het inladen van sites enig zins; wellicht doordat er minder verkeer wordt gegenereerd nu die Pi-Hole zijn werk doet.
            Ik heb het IP-adres van de Pi-Hole in mijn router ingevoerd als DNS. Overigens, ik gebruik Amazon's Echo 4 en om dat blijvend met de stem te kunnen doen moet het adres van de server van Amazon in de Whitelist worden gezet. Doet men dat niet dan luistert Amazon's Alexa nog wel, maar weet niets dus voert ze geen routines uit die via de stem worden aangeroepen; men is dan aangewezen op het gebruik van de Alexa App. op de smartphone.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door spunsjketa Bekijk bericht
              Ik heb mij een Raspberry-Pi 4B, 8GB en een micro SD kaart 16GB aangeschaft.
              Top, is echt een goede keus.
              Mocht je ook via terminalsessies werken, voeg dit dan toe aan je ~/.bashrc

              pihole status
              echo ""
              pihole -t
              Je kunt deze sessie op je desktop open houden en checken wat er wordt tegengehouden (regels die eindigen op 0.0.0.0)

              Voor dagelijks onderhoud dit scriptje (heb 'm wat leesbaarder gemaakt):

              # ---------- Systeem ---------------
              apt-get update
              apt-get upgrade
              apt-get autoremove
              apt-get autoclean
              #
              echo '[System cache] Grootte'
              du -sh /var/cache/apt
              echo
              echo [System cache] Opschonen'
              apt-get clean
              echo
              echo '[System cache] Grootte'
              du -sh /var/cache/apt
              echo
              echo '[System] Journal cleanup'
              journalctl --vacuum-time=2d
              echo ''
              # --------- PI HOLE -------------------
              echo '[Pi-hole] Adlist Update'
              echo
              pihole -g
              echo
              echo ' [Pi-hole] Status'
              echo
              pihole status
              echo
              echo '[Pi-hole] Check updates'
              echo
              pihole -up
              echo
              pihole status
              echo
              pihole -t
              # einde script
              Laatst bewerkt door Webkabouter; 27 Oct 2021, 20:59.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Als Newbee ga ik dit script eerst bestuderen om te zien of ik er iets van ga begrijpen alvorens het op mijn Raspberry Pi te plaatsen. Heb mijn dank in ieder geval voor de info!
                Overigens, of het nou aan de update van de Alexa app ligt en/of aan de firmware update van mijn router; ondanks het opnieuw instellen van de router, krijg ik de Amazon Alexa gen. 4 niet meer op het internet, zodra ik de Pi-Hole als DNS instel, heel vreemd; ik heb zelfs de server waarmee Alexa verbindt in de Whitelist staan van de Pi-Hole.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door spunsjketa Bekijk bericht
                  zelfs de server waarmee Alexa verbindt in de Whitelist staan van de Pi-Hole.
                  Wat heb je ingevuld bij Settings -> DNS?
                  Ik denk dat als je @ Interface listening behavior -> Listen on all interfaces aanvinkt, het zou kunnen werken.


                  Laatst bewerkt door Webkabouter; 29 Oct 2021, 14:18.
                  Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                    Wat heb je ingevuld bij Settings -> DNS?
                    Ik denk dat als je @ Interface listening behavior -> Listen on all interfaces aanvinkt, het zou kunnen werken.

                    Het IP-adres van de Pi-Hole heb ik bij de Settings van mijn router ingevuld. Ik heb de instellingen in Pi-Hole veranderd naar[Listen on all interfaces], maar zonder het gewenste resultaat. Het lijkt er haast op dat Amazon Alexa geen andere DNS accepteert anders dan de default van mijn Asus RT AX 92 U tri-band router. Pi-Hole heeft Cloudfare als enige DNS, overigens.

                    Reageer


                    • #11
                      OK. Een oplossing gevonden: Het bleek dat ik vergeten was één van de twee DHCP's (router en Pi-Hole) uit te zetten. Ik heb die van de router nu uit gezet; de Pi-Hole is de DHCP momenteel en dat werkt voor alsnog; zowel onder de setting [Listen on all interfaces] als wel onder de setting [Listen only on interface eth0].
                      Het is wel opletten als amateur in deze tak van het IT gebeuren: Ik heb mij een bult gezocht; voornamelijk middels trial and error, maar een beetje doorzettingsvermogen helpt wel en draagt bij aan het plezier als het dan toch lukt..... En ik leer er van.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door spunsjketa Bekijk bericht
                        Het is wel opletten als amateur in deze tak van het IT gebeuren
                        Goed bezig!
                        Tip: zet DHCP op je pihole uit en laat die op je modem/router aan staan. Hij is daarmee de centrale dhcp server in je netwerk.
                        Vergeet niet om in de dhcp setting van je modem/router (die je netwerkcomponenten inladen als ze zich aanmelden op je netwerk), de DNS aan te passen naar het IP adres van je pi-hole (je nieuwe DNS server).

                        Je kunt natuurlijk ook handmatig op elke computer (vergeet je mobiel niet) de DNS setting aanpassen, maar dat is extra werk en werkt verwarrend als zich een probleem voordoet. Mochten er clients zijn die een vast ip adres hebben, dan zou ik daarvan zeker de DNS setting handmatig aanpassen naar het ip adres van je pihole.

                        Tip:
                        In de standaard setting zonder pihole zijn we gewend om twee of meer DNS server ip's in te vullen. Die moet je nu wel vervangen door het ip adres van je raspberry, anders gaat een verzoek dat door pihole wordt geblokkeerd, alsnog naar de andere DNS.

                        Het gonst op JouTube van filmpjes over pihole en raspberry pi. Een bron van informatie waar je heel veel van kunt leren.
                        Bekijk deze zeker eens als je tijd hebt @ https://www.youtube.com/watch?v=FnFtWsZ8IP0
                        Vergeet het proxmox verhaal
                        , het gaat om het gedeelte vanaf 08:31

                        Succes!
                        Laatst bewerkt door Webkabouter; 30 Oct 2021, 15:59.
                        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                          Goed bezig!
                          Tip: zet DHCP op je pihole uit en laat die op je modem/router aan staan. Hij is daarmee de centrale dhcp server in je netwerk.
                          Vergeet niet om in de dhcp setting van je modem/router (die je netwerkcomponenten inladen als ze zich aanmelden op je netwerk), de DNS aan te passen naar het IP adres van je pi-hole (je nieuwe DNS server).

                          Je kunt natuurlijk ook handmatig op elke computer (vergeet je mobiel niet) de DNS setting aanpassen, maar dat is extra werk en werkt verwarrend als zich een probleem voordoet. Mochten er clients zijn die een vast ip adres hebben, dan zou ik daarvan zeker de DNS setting handmatig aanpassen naar het ip adres van je pihole.

                          Tip:
                          In de standaard setting zonder pihole zijn we gewend om twee of meer DNS server ip's in te vullen. Die moet je nu wel vervangen door het ip adres van je raspberry, anders gaat een verzoek dat door pihole wordt geblokkeerd, alsnog naar de andere DNS.

                          Het gonst op JouTube van filmpjes over pihole en raspberry pi. Een bron van informatie waar je heel veel van kunt leren.
                          Bekijk deze zeker eens als je tijd hebt @ https://www.youtube.com/watch?v=FnFtWsZ8IP0
                          Vergeet het proxmox verhaal
                          , het gaat om het gedeelte vanaf 08:31

                          Succes!
                          Dat ik de DHCP op mijn Pi-hole nu actief heb i.p.v. die op mijn router is puur om te leren of er verschil is tussen de twee configuraties. Ik heb nog geen idee van de technische gevolgen in de zin van beveiliging of het wat uitmaakt.
                          Dat ik de Raspberry heb gekocht was deels om Pi-Hole in het hele netwerk te laten werken i.p.v. het op elke client te moeten installeren. Het andere deel was de uitdaging om er iets van te leren..., het grootste deel. De ip's van de standaard DNS heb ik vervangen met die van de Pi-Hole. In de AsusWRT kan ik maar één adres van een DNS invullen en dat is die van de Pi-Hole.
                          Craft Computing is een van de bronnen die ik inderdaad gebruikt heb (niet alleen voor het bier ), maar ook Switched to Linux, Jameson Malpezzi; alle drie voor de praktische installatie en gebruik. Voor het meer theoretische gebeuren kijk ik naar Eli the Computer Guy.
                          Daar mijn belangstelling voor Linux is gewekt kijk ik ook nog naar Network Chuck. De enige programmeer ervaring die ik heb opgedaan is in VBA van MS Excel. Maar de zoektocht naar Linux is nog maar net begonnen...

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X