Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Eerste IBM-pc 5150 bestaat veertig jaar

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Eerste IBM-pc 5150 bestaat veertig jaar

    Eerste IBM-pc 5150 bestaat veertig jaar - Computer - .Geeks - Tweakers

    Bij mij was de eerste PC de Phililps NMS 9105.

  • #2
    De eerste computer waarmee ik fysiek te maken had was een Philips P2000; cartridges erin voor het programma en mini cassettes voor de persoonlijke bestanden. In 1985 kocht ik mijn eigen eerste computer een Atari ST 520fm, bij Foto Verschoore in Goes. Al vrij snel uitgebreid met een externe FDD van 720 KB (!). In 1993 kocht ik een Atari ST 2 met een HDD, de Mega ST 2 (2 Mega Bytes voor FL 1000,-!). Helaas had de Atari in Nederland het imago van een spelletjes computer waardoor de ontwikkeling en de verkrijgbaarheid van ‘zakelijkere’ software steeds verder inzakte . Door dat gebrek aan de verdere ontwikkeling en verkrijgbaarheid van software voor de Atari (That’s Write (een fenomenale tekstverwerker, beter dan WP, en het spreadsheetprogramma LDW-Power, en een relationele Database programma waarvan ik de naam niet meer weet), was het omzien naar een ander platform onvermijdelijk geworden. Dit betekende ook afscheid van de MiDi interface die standaard was ingebouwd bij de Atari’s. Ik heb de Atari’s en alle software in 1997 gedoneerd aan een stichting die computers inzamelde voor studenten in het toenmalige Oostblok, maar niet nadat ik mijn eerste PC, met Windows 95 er op geïnstalleerd, had aangeschaft. Het liep in de eerste 3 weken vaker vast dan de Atari ST, 520fm en de Atari ST 2 samen in al die jaren ooit hebben gedaan. Pas toen ik in 2004 bij Imha Vlissingen (dijk van een service, helaas failliet gegaan) een PC kocht-, Pentium III met Windows Vista Ultimate Pro er op geïnstalleerd-, had ik eindelijk een PC die zeer stabiel was, maar nog altijd veel trager dan welke Atari dan ook. Thans heb ik een PC met 32 GB Ram, Intel I7 6700K, zelf gebouwd na de onderdelen te hebben aangeschaft bij ‘The Glitch” in Vlissingen, ook zo’n winkel met een dijk van een service en bestaat nog steeds.
    Die “M” toetsenborden bij die IBM systemen; onverdraagzaam lawaaierig maar ongelofelijk fijn om op te tikken! Clones ervan zijn nog nieuw te verkrijgen. Ik heb gekozen voor een stiller mechanisch toetsenbord met Cherry switches type “brown”. Voor het eventuele gamen heb ik ook nog een mechanisch toetsenbord van Wooting. Deze toetsenborden hebben switches die mechanisch zijn maar waarvan de diepte van het in drukken van de toets optisch wordt gemeten (en dus in te stellen is) en in die zin dus mechanische, analoge toetsenborden zijn.
    Laatst bewerkt door spunsjketa; 12 Aug 2021, 20:35.

    Reageer

    Om te reageren, moet je eerst .

    verwerken...
    X