Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

TV- en schermresoluties - Het bos en de bomen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • TV- en schermresoluties - Het bos en de bomen

    De marketing rond de TV's van tegenwoordig zorgt voor een bos van kreten en begrippen, waar je als gemiddelde consument in verdwaalt. Gelikte demo's en slimme verkooppraatjes brengen je al gauw van je stuk en uiteindelijk loop je de winkel uit met iets waar je beter nog even voor had kunnen doorsparen.
    Persoonlijk is het beter te letten op de degene die de rode vlag hanteert, dan op de rode vlag zelf. Ik ben zelf eens op onderzoek gegaan om een duidelijke rode draad in als die resoluties (en dus ook vereiste bandbreedtes) te kunnen ontdekken.

    8K (Full Ultra HD): staat voor een resolutie van 7680 x 4320 pixels.
    Het menselijk oog kan slechts zo veel details zien, en extra pixels die verder gaan dan wat je kunt onderscheiden, zijn in feite verspild. Om voordeel uit een hogere resoluties en hun verhoudingsgewijs kleinere pixels te halen, moet je dichterbij een scherm gaan zitten, een grotere tv kopen of beide. Als je het hebt over enorme schermen van theaterformaat, zoals Samsung's Wall of Sony's Crystal LED, zou 8K geweldig zijn. Maar aangezien 4K moeilijk te onderscheiden is in vergelijking met een 1080p-tv, is 4K tot 8K vanaf 3 meter afstand vrijwel onmogelijk van elkaar te onderscheiden.
    Benodigde bandbreedte voor streaming: 40-50 Mbps.
    Aanbod: zéér beperkt. Youtube mondjesmaat.


    4K: Term uit de filmindustrie, wordt ook gebruikt voor tv's en beeldschermen. 4K verwijst naar een horizontale resolutie van 4096 Pixels (4K = 4000). Het aantal verticaal gerangschikte pixels is 2160 (2K) voor televisietoestellen. Daarom gebruiken we soms de term 4K2K. Strikt genomen kan een UHD-televisie niet dezelfde resolutie halen als een 4K-set, aangezien er minder horizontale pixels zijn. In werkelijkheid worden beide termen echter vrijwel door elkaar gebruikt. Dit is de reden waarom veel televisietoestellen 'slechts' een resolutie van 3840 x 2169 pixels hebben, ook al zijn ze gelabeld als 4K-apparaten.
    Benodigde bandbreedte voor streaming: 15-30 Mbps.
    Aanbod: TV begint te komen; is een marketingtool om abonnees binnen te harken.
    Netflix, Youtube, gelegenheidszenders (Olympische Spelen, EK en WK Voetbal) en sommige film- en TV-zenderleveranciers.
    Via satellietontvangers breder (gratis) aanbod.


    In wezen komt het allemaal neer op pixels en hoeveel er zijn waaruit een afbeelding bestaat. In het diagram is 4K, hoewel ze dezelfde hoogte hebben, 256 pixels breder dan UHD. De verhouding van 4K is ontwikkeld door The Digital Cinema Initiative, DCI of C4K (Cinema 4K) genoemd, en is wat je zou zien bij het bekijken van een 4K-film in de bioscoop.

    UHD: Deze afkorting staat voor Ultra High Definition en is de opvolger van Full HD. De resolutie van UHD is 3840 x 2160 pixels. Voor de beeldschermmarkt betekent UHD precies vier keer HD, wat in de volksmond resulteerde in de term 4K.
    4K en UHD worden dus vaak door elkaar gebruikt om naar eenzelfde resolutie te verwijzen. Voor de digitale bioscoopmarkt betekent 4K echter 4096x2160, of 256 pixels breder dan UHD (!).

    Full HD: Full HD biedt een resolutie van 1920 x 1080 pixels (Blu-ray). Alleen Ultra HD Blu-ray biedt echter een echte 4K-resolutie.
    Benodigde bandbreedte voor streaming: 5 Mbps
    Aanbod: ruim aanwezig Netflix, Youtube, film- en zenderleveranciers


    HD-ready: de HD-ready resolutie van 1280 x 720 pixels is al bijna verdwenen; zelfs kleinere apparaten ondersteunen nu meestal ten minste Full HD. Voor de ontvangst van HD-televisieprogramma's geldt nog steeds de HD-ready norm.

    Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: image_1940.jpg Bekeken: 11 Grootte: 54,2 Kb ID: 197852

    Aanvulling is welkom; houd het wel simpel aub
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 26 Jul 2021, 12:02.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

  • #2
    Mooie uitleg, ik heb een 4K televisie. Kan HDR en HLG aan,.
    Het zou mooi zijn wanneer mijn provider dit ook eens gaat bieden.
    Bij andere providers zit er wel schot in de zaak.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
      De marketing rond de TV's van tegenwoordig zorgt voor een bos van kreten en begrippen, waar je als gemiddelde consument in verdwaalt. Gelikte demo's en slimme verkooppraatjes brengen je al gauw van je stuk en uiteindelijk loop je de winkel uit met iets waar je beter nog even voor had kunnen doorsparen.
      Persoonlijk is het beter te letten op de degene die de rode vlag hanteert, dan op de rode vlag zelf. Ik ben zelf eens op onderzoek gegaan om een duidelijke rode draad in als die resoluties (en dus ook vereiste bandbreedtes) te kunnen ontdekken.

      *snip*

      Aanvulling is welkom; houd het wel simpel aub
      Nice, dank!

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
        Het zou mooi zijn wanneer mijn provider dit ook eens gaat bieden.
        E.e.a. even los van de huidige kwaliteit van bandbreedte (want die is wat mij betreft dik in orde), denk ik ook dat de grootste frustratie is dat de Nederlandse aanbieders geen gelijke tred (willen) houden. In een gebied waar je kunt kiezen tussen KaPeeN, Deltafibber en Zuggo, heb je een gezonde marktwerking (vrije keuze op unieke deel van aanbod). In een gebied waar je niet kunt kiezen omdat er één aanbieder met kop en schouders boven de rest uitsteekt (glas/docsis 3.n tov *DSL), wordt de abonnee min of meer een richting opgedwongen waar bijvoorbeeld UHD geen optie is (pappen en nathouden). Op zich is dat ook een frustratie.

        De huidige situatie in Zeeland zal, denk ik veranderen, op het moment dat je voor een vrije markt _alleen_ nog maar een internetverbinding nodig hebt bij een willekeurige aanbieder en afzonderlijk een zenderabonnement afsluit bij een andere willekeurige aanbieder (dat zie ik op korte termijn niet gebeuren). Dus geen abonnementen meer met zenders die je niet of nauwelijks kijkt, maar meer op persoonlijke interesse afgestemd. Dat kan dat nu ook al, maar als wij optellen wat we daarvoor per maand kwijt zijn, komen we wel duurder uit. Dus voorlopig hoor je mij daar niet over (ook al had ik het liever ook anders gezien).
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 26 Jul 2021, 18:47.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht

          E.e.a. even los van de huidige kwaliteit van bandbreedte (want die is wat mij betreft dik in orde), denk ik ook dat de grootste frustratie is dat de Nederlandse aanbieders geen gelijke tred (willen) houden. In een gebied waar je kunt kiezen tussen KaPeeN, Deltafibber en Zuggo, heb je een gezonde marktwerking (vrije keuze op unieke deel van aanbod). In een gebied waar je niet kunt kiezen omdat er één aanbieder met kop en schouders boven de rest uitsteekt (glas/docsis 3.n tov *DSL), wordt de abonnee min of meer een richting opgedwongen waar bijvoorbeeld UHD geen optie is (pappen en nathouden). Op zich is dat ook een frustratie.

          De huidige situatie in Zeeland zal, denk ik veranderen, op het moment dat je voor een vrije markt _alleen_ nog maar een internetverbinding nodig hebt bij een willekeurige aanbieder en afzonderlijk een zenderabonnement afsluit bij een andere willekeurige aanbieder (dat zie ik op korte termijn niet gebeuren). Dus geen abonnementen meer met zenders die je niet of nauwelijks kijkt, maar meer op persoonlijke interesse afgestemd. Dat kan dat nu ook al, maar als wij optellen wat we daarvoor per maand kwijt zijn, komen we wel duurder uit. Dus voorlopig hoor je mij daar niet over (ook al had ik het liever ook anders gezien).
          Een provider die willens en wetens een andere provider van het netwerk stoot en vervolgens papt en nathoudt... dat is een beetje wat ik zie.
          Goed Delta en Caiway hebben meer HD zenders. Maar niet tov bijvoorbeeld KPN. Ziggo gaat tweede helft dit jaar een enorme inhaalslag maken.
          KPN en Ziggo, maar zelfs veel kleinere providers tov Delta en Caiway leveren 4K en ook ESPN Ultra HD met HDR en HLG.

          En we zijn ongeduldig genoeg geweest dacht ik zo.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
            ook ESPN Ultra HD met HDR en HLG.
            Die laatste zou ik op korte termijn niet in het huidige zenderaanbod verwachten. Is een Brits dingetje dat ook in Japan wordt gebruikt. Elke TV van tegenwoordig heeft een overkill aan protocollen die het huidige zenderaanbod ver vooruit zijn. Denk dat er via aparte apps meer te halen valt (iPlayer, DirectTV en Freeplay)
            Laatst bewerkt door Webkabouter; 26 Jul 2021, 22:26.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Die laatste zou ik op korte termijn niet in het huidige zenderaanbod verwachten. Is een Brits dingetje dat ook in Japan wordt gebruikt. Elke TV van tegenwoordig heeft een overkill aan protocollen die het huidige zenderaanbod ver vooruit zijn. Denk dat er via aparte apps meer te halen valt (iPlayer, DirectTV en Freeplay)
              Ik zou deze wel verwachten aangezien vele providers deze per 1 augustus gaan doorgeven. En met veel bedoel ik veel.
              Bron: TotaalTV en ESPN.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                KPN en Ziggo, maar zelfs veel kleinere providers tov Delta en Caiway leveren 4K en ook ESPN Ultra HD met HDR en HLG.
                Ik heb niet de illusie dat dit ook gebeuren zal maar wanneer Delta iets van de abonnementsprijs afdoet is het natuurlijk ook goed.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

                  Ik heb niet de illusie dat dit ook gebeuren zal maar wanneer Delta iets van de abonnementsprijs afdoet is het natuurlijk ook goed.
                  Caiway geeft aan dat het UHD kanaal niet direct per 1 augustus beschikbaar is.
                  Dat is letterlijk wat ze aangeven. Dat opent dus de deur voor ergens in augustus, start competitie per 15 augustus of per september.

                  De communicatie is echt anders tov het 4K kanaal van NPO1, toen men stellig aangaf het niet door te geven.
                  En de communicatie is ook niet: "wanneer we het gaan doorgeven valt dat te lezen via de gebruikelijke kanalen".
                  Mijn conclusie vooralsnog blijft: men is er hard mee bezig en dit kanaal gaat er WEL komen.
                  Echter men heeft iets meer tijd nodig om het ook goed uit te rollen. Wellicht is men druk met testen icm de decoder en is daar andere software of firmware nog gewenst of er zit in dezelfde update ook de langverwachte geluidsupdate en moet men meer testen dan alleen het beeld van dit kanaal.

                  Caiway heeft overigens wel een ESPN-actie binnen hun abonnementen met kortingen. Die was ik al bijna vergeten.
                  Wel jammer dat ze niet aansluiten bij Delta met een sportpakket met Ziggo Sports voor een lager bedrag of ESPN in de extra pakketten.
                  Laatst bewerkt door Bordewolf; 27 Jul 2021, 20:56.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                    En we zijn ongeduldig genoeg geweest dacht ik zo.
                    Mbt HLG zie link @ https://community.ziggo.nl/t5/Tips-v...CommunityZiggo
                    Lijkt er op dat bij het gebruik van HLG de hardware van de set-top box roet in het eten kan gooien (of in combinatie met de hardware van je TV).
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 29 Jul 2021, 10:14.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                      Mbt HLG zie link @ https://community.ziggo.nl/t5/Tips-v...CommunityZiggo
                      Lijkt er op dat bij het gebruik van HLG de hardware van de set-top box roet in het eten kan gooien (of in combinatie met de hardware van je TV).
                      Dat kan, maar dat moet Delta dan uitzoeken. Je kan het niet verkopen als provider dat je dit niet kan leveren of wil leveren.

                      Reageer

                      Om te reageren, moet je eerst .

                      verwerken...
                      X