Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Apple stapt over op ARM-chips voor Mac

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
    Je kunt dan idd niet meer even snel je favoriete (x86) Linux distro in een virtual machine draaien, dat is wel een nadeel.
    Hier nog wat meer uitleg daarover.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door GoeRoe Bekijk bericht
      Hier nog wat meer uitleg daarover.
      Apple Silicon is enkele dagen geleden aangekondigd.
      de eerste Mac's met Apple Silicon komen pas over 6 maanden of zo.
      tegen die tijd ziet de wereld er vast wel heel anders uit.

Reageer

https://www.icreatemagazine.nl/nieuw...apple-silicon/

Laatst bewerkt door driepinter; 12 Nov 2020, 14:16.

Reageer

nog in ontwikkeling voor M1

Parallels
          VMware Fusion
          Docker
          Homebrew

Komt niet meer naar M1
          Virtualbox

https://www.parallels.com/blogs/para...e-silicon-mac/
          Laatst bewerkt door driepinter; 23 Nov 2020, 19:44.

Reageer

Ik zou toch nog even voorzichtig zijn met de ingeblikte Apple demo's en niet-gelabelde grafieken. Er zijn nog geen enkele officieele benchmarks in de media verschenen die ons over de streep zouden moeten trekken.
            Apple M1 is gebaseerd op de Arm-instructieset (net als je smartphone), in plaats van de xhuidige 86-64-instructies die worden gebruikt op Macs en Windows-pc's.

Apple heeft al alle Intel-gebaseerde MacBook Airs uit haar productassortiment verwijderd. Wel vreemd als je bedenkt dat het in maart van dit jaar een nieuwe, op Intel-gebaseerde Air lanceerde. Terwijl Microsoft, Lenovo, Samsung en anderen altijd een keuze hebben geboden tussen Arm en Intel, verwacht Apple binnen ongeveer twee jaar de hele Mac-productlijn over te zetten op Apple processors (als ze dat al zo mogen gaan noemen).

Vergeet niet dat Apple een non-repair policy heeft voor externe services (non Apple gelieerde reparatieshops) en de overstap naar deze M1 alles-in-1 chip daar uitstekend in past. :-( Daarmee probeert deze high-end dozenschuiver dat onaanvaardbare gedrag in één klap legaal door de strot van de argeloze klant te duwen (sorry, kan het niet anders verwoorden).

By-the-way: In 2012 al lanceerde Microsoft een Arm-gebaseerde versie van zijn nieuwe Surface-tablet, de Surface RT genaamd. Het was een dunne tablet-hybride ($500).
            Het was echter verwarrend dat deze Surface RT niet onder de toenmalige Windows 8 draaide. In plaats daarvan draaide het Windows RT, een uitgeklede versie voor Windows 8 die _niet_ compatible was met de toen gangbare Windows-programmatuur. Zelfs Microsoft support zelf had moeite om uit te leggen wat wel en niet zou werken op Windows RT. Die verwarring heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het uiteindelijke falen van de Surface RT. In de resultaten van het fiscale vierde kwartaal van 2013 boekte Microsoft een verlies van $ 900 miljoen vanwege Surface RT "voorraadaanpassingen".
            Laatst bewerkt door Webkabouter; 14 Nov 2020, 19:01.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Ik zou toch nog even voorzichtig zijn met de ingeblikte Apple demo's en niet-gelabelde grafieken. Er zijn nog geen enkele officieele benchmarks in de media verschenen die ons over de streep zouden moeten trekken..
              Persoonlijk zie ik verhaal wel zitten voor mobiele toepassingen (alles op een accu), desktops is voor mij
              nog maar de vraag of dit ook een succes wordt.

https://nl.hardware.info/nieuws/7395...ch-macbook-pro

Maar de snelheid van Office schijnt ook nog een probleem te zijn :

https://support.microsoft.com/en-us/...0-2bb4c9a36834

Tevens is Docker (x86_64 images) ook nog een groot raadsel, dus op dit moment zitten er toch nog wel haken
              en ogen aan.
              Laatst bewerkt door driepinter; 14 Nov 2020, 20:37.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                Persoonlijk zie ik verhaal wel zitten voor mobiele toepassingen (alles op een accu), desktops is voor mij nog maar de vraag of dit ook een succes wordt
                Er wordt zeker gerammeld aan de kooien van AMD en Intel.

Arm-desktops zoals Raspberry Pi, Odroids, Bannana pi, Asus Tinker Boards etc zijn aardig populair aan het worden (onderwijs en specifieke taken binnen prive netwerken en simpele bedrijfsoplossingen).
                Hoewel een Raspberry en consorten meestal als SoC (System on a Chip) worden betiteld, worden ze in het algemeen toch geclassificeerd als 'desktop' omdat ze (i) een multifunctioneel apparaat zijn met een redelijk aanbod besturingssysteem (Win, *nix etc), (ii) ze een aparte stroombron hebben en (iii) geen geïntegreerd toetsenbord of ingebouwd scherm hebben.

De nieuwste Snapdragon 855 komt redelijk dicht in de buurt van titel laptopprocessor (i7-8550u).
                De i7–8550U (één van de belangrijkste cpu's in eersteklas ultraportables) is 21% langzamer dan een i3–8100 in een desktop.
                De i7–9700k is 74% sneller dan de i7–8550U maar nog steeds te traag voor gamers en bedrijfscomputers.
                @ https://www.qualcomm.com/products/mo...ing/mobile-pcs

Ik denk dat ARM dé processor is voor laag stroomverbruik in apparaten met een lage prestaties (telefoons, tablets, Raspbery Pi etc) en voor apparaten met één specialte functie (routers, NAS, mediaspelers etc.).
                Mettertijd zullen SoC's de traditionele CPU's op moederborden vervangen (opslag en geheugen zijn nu nog een belemmerende factor).
                Laatst bewerkt door Webkabouter; 14 Nov 2020, 22:15.

Reageer

Apple: toevoegen Windows-ondersteuning op Apple M1-Macs is aan Microsoft - Hardware Info

Reageer

Interessant artikel, dank.
                    Ik gebruik Adobe Creative onder Win10 20H2. De opstart daarvan is al Arm native. Bij Adobe verwacht men binnen enkele maanden een complete Arm suite te kunnen leveren (je koopt geen M1 notebook om hem in emulatiemode te gebruiken :-)
                    Heb zelf vorige week een Macbook Pro 13 M1 gekocht (daar is ook een nieuw Intel model van), waarop ik mbv Rosetta2 de Windows versie van Photoshop 2021 gebruik. Gaat vooralsnog prima en mijn nieuwe notebook houdt het in die mode minstens een dag uit zonder bijladen. Decooling-fan heb ik nog niet gehoord.
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 22 Nov 2020, 19:17.

Reageer

Zelfs de Mac Pro komt ook aan de beurt :

Bloomberg: Apple werkt aan socs met 32 cpu-cores en 128 gpu-kernen - Computer - Nieuws - Tweakers

Laatst bewerkt door driepinter; 5 dagen geleden.

Reageer

Microsoft Edge is now natively available on Apple M1 devices | TechRadar
                        Bijgevoegde bestanden

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                        X