Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wifi verliest verbinding op sommige apparaten

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Wifi verliest verbinding op sommige apparaten

    Goedemorgen,

    De laatste weken kamp ik met een wifi probleem. De verbinding valt minimaal 1x per dag weg op bepaalde apparaten. Dit betreft dan alleen de 5Ghz of de 2,4Ghz band. Het lijkt willekeur welke band er uitklapt. Op andere apparaten blijft die wifiband echter wel bereikbaar.

    Korte situatieschets:
    EPC3940 modem direct aangesloten op de AOP. Modem staat ingesteld op 2,4 en 5Ghz band. Op de tweede verdieping een Unifi AC Lite acces point (standalone) hardwired met hetzelfde SSID onderverdeeld in 2,4 en 5Ghz band. Deze setup geeft mij voldoende dekking door het hele huis met acceptabele snelheden (200mbps+).

    Op de modem is de 2,4Ghz band ingesteld op 20mhz en kanaal 6. De 5Ghz band is niet instelbaar. Het Unifi acces point heeft andere kanalen, aangepaste Tx en 20 mhz op de 2,4, 40 mhz op de 5Ghz. Dit alles ingesteld aan de hand van een scan met Wifi Analyzer.

    Probleem:
    Gedurende de dag (dit kan 's ochtends zijn, of 's avonds) verliezen enkele apparaten de verbinding met de wifi. Dit kan de 5G band zijn of de 2,4G band. Het is willekeur welke eruit klapt. Het is altijd één band die geen internet meer geeft, de andere band wel.
    Voorbeeld; mijn mobiele telefoon verliest de verbinding met de 5G band (geeft eerst aan dat IP adres niet vernieuwd kan worden). Schakelt over op de 2,4G band en heeft weer internet. De helft van mijn Sonos systeem is vervolgens ook niet te bereiken. Op de laptop en de tablet blijft ik echter wel gewoon de 5G band houden (met normale snelheden).

    Als ik de stroom van de modem afhaal is alles weer normaal, tot het de volgende dag weer gebeurd.

    Al gedaan:
    Acces point eerst gereset, geen soelaas. Vervolgens verwijderd, ook geen soelaas. Het probleem lijkt hier niet te liggen.

    Instellingen modem teruggezet. Alle kanalen en frequenties op auto gezet. Ook dit hielp niet. Cliënt leasetime staat op 30 minuten, dit lijkt het probleem ook niet te zijn. Na 30 minuten maken de apparaten ook niet opnieuw verbinding. Enkel een herstart van het modem lijkt te werken.


    Ik moet zeggen dat ik de kluts een beetje kwijt ben en hoor graag tips en adviezen. Alvast bedankt.

  • #2
    Ik zou de DHCP leasetime niet op 30 minuten laten, dat is handig voor bijvoorbeeld een open wifi in hotel. In je thuisomgeving kun je die gerust op een paar weken zetten. Mogelijk geeft dat al verbetering.

    Reageer


    • #3
      Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt,Bose niet bereikbaar,of heel onregelmatige verbindingen.
      Dit ook met de mobiele telefoons,en laptop.
      Heb toen op advies,de wifi op het modem EPC 3940 uitgezet,en een eigen router eraan gekoppeld,TPlink ax 1500.
      Dit is een jaar geleden,en sindsdien geen problemen meer.
      [h=2][URL="https://citaten-en-wijsheden.nl/2574"]Het warme water vergeet niet dat het koud is geweest.[/URL][/h]

      Reageer


      • #4
        Destijds toen ik het EPC3940 modem in bezit had gelijk een TP Link router er aan gekoppeld. Dit geeft toch een betere wifi bereik/verbinding dan het EPC modem zelf.
        Wifi van EPC Modem uitgeschakeld, TP Link router op 1.5 Meter aan muur bij raam bevestigd......nog steeds ideaal wifi ontvangst...ook buiten in tuin prima ontvangst.

        Reageer


        • #5
          Update:
          Bedanit voor de reacties.
          Ik heb de DHCP leasetijd langer gemaakt (een week) en de Sonos van de 5Ghz band afgehaald, zodat die nu alleen nog verbind met de 2,4Ghz.
          Dit lijkt een verbetering op te leveren. Ik blijft het opvolgen.

          Reageer

          Om te reageren, moet je eerst .

          verwerken...
          X