Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

5ghz wifi niet op supported channel voor macbook pro 2011

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • 5ghz wifi niet op supported channel voor macbook pro 2011

    Ik heb een Macbook Pro uit laat 2011. Hij herkent mijn 5ghz netwerk niet.
    Volgens mijn system information ondersteunt mijn Macbook alleen maar de volgende kanalen:
    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, 149, 153, 157, 161, 165
    Ik kan het 5ghz kanaal alleen maar instellen op 36, 40, 44, 48. Ik heb het standaard EPC-3940 modem dat door Zeelandnet wordt verstrekt zonder extra router.

    Een Google zoektocht maakt mij duidelijk dat een MacBook Pro uit laat 2011 wel een 5ghz netwerk zou moeten kunnen ondersteunen. Ik denk dat het dus aan de kanalen moet liggen.

    Weet iemand hoe ik mijn Macbook Pro wel met het 5ghz netwerk kan verbinden?

  • #2
    5 GHz maakt gebruik van de kanalen 36 en hoger.
    voor zover ik kan zien, moet een Macbook Pro inderdaad met een 5 GHz overweg kunnen.
    staat het 5 GHz netwerk van het modem wel ingeschakeld ??
    met een programma zoals iStumbler kun je zien welke netwerken bereikbaar zijn.
    https://istumbler.net

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door fred44nl
      5 GHz maakt gebruik van de kanalen 36 en hoger.
      voor zover ik kan zien, moet een Macbook Pro inderdaad met een 5 GHz overweg kunnen.
      staat het 5 GHz netwerk van het modem wel ingeschakeld ??
      met een programma zoals iStumbler kun je zien welke netwerken bereikbaar zijn.
      https://istumbler.net
      Hij staat ingeschakeld.
      Apart genoeg controleer ik net weer mijn internetverbinding en nu is hij wel verbonden met 5ghz. Ik heb niets veranderd in de tussentijd.
      Ik ga kijken of het vanaf nu wel goed gaat (want dan zal ik toch iets gedaan moeten hebben terwijl ik rond klikte) of dat het een terugkerend probleem is en dat hij misschien pas heel laat mijn 5ghz verbinding herkend.

      Reageer


      • #4
        een Macbook schakelt automatisch om tussen 2,4 en 5 GHz, op basis van de beschikbare signaalsterkte.
        welke frequentie gekozen wordt, is afhankelijk van de omstandigheden.
        waarschijnlijk zijn de omstandigheden maar net voldoende om 5 GHz te kiezen.

        wat vertelt iStumbler ??

        [img]2e16b763-40d9-4a4c-bb37-be2679f75027.jpg[/img]

        Reageer


        • #5
          Om die reden het ik 2.4GHz en 5GHz een verschillende naam gegeven. (een 2 en een 5 achter de naam gezet).
          Het voorkeurs-netwerk is met een 5.
          Zo werkt het bij mij als een speer, maar ik (meestal) net meer dan 3 meter van het modem..........

          Reageer


          • #6
            zo is er voor elck wat wils
            maar als er iets afhankelijk is van de plaatselijke omstandigheden, dan is het draadloos internet wel.
            bij mij hebben alle draadloze netwerken dezelfde naam en ww.
            en bij mij werkt dat perfect. wat niet wil zeggen dat dat overal zo is.

            Reageer


            • #7
              Fred44nl het is inderdaad voor een ieder persoonlijk.
              Maar op 2.4GHz schommelt de verbinding tussen 50 en 80MB, terwijl op 5GHz meestal 150MB haalbaar is. (het is druk op 2.4GHz)
              Dit is voor mij, op mijn locatie, het kan voor anderen weer anders zijn, maar het loont de moeite om te proberen........

              Reageer


              • #8
                hier meer over lezen.

                Overigens is interferentie op de 5Ghz vrijwel niet aanwezig dus kanaal instellen zou niet nodig moeten zijn.

                Reageer


                • #9
                  Paul, het is ook aan te raden om alle macOS updates te installeren (laatste versie is 10.12.4, is maandag uitgekomen) - heb je die er al op staan?
                  Er is bijvoorbeeld eerder een WiFi update uitgekomen en dit soort updates zit meestal ook in de grote updates van Apple.

                  Reageer


                  • #10
                    Beste paulvddool,

                    Heb je inmiddels op je Macbook Pro al het 5GHz netwerk?
                    Zo ja, zou je dan het beste antwoord kunnen kiezen dat jou hierbij heeft geholpen?

                    Reageer


                    • #11
                      Een beetje late reactie op mijn originele bericht, maar er is nog niets veranderd.

                      In iStumbler zie ik alleen maar mijn 2.4ghz en het delta wifispots netwerk dat op mijn modem draait. (zie screenshot)
                      Ik heb beide kanalen anders genoemd dus ik kan ze goed onderscheiden.

                      Het kanaal zendt wel uit, want met mijn iPhone en op een Android Nexus telefoon kan ik wel verbinding maken met het netwerk. Het lijkt dus alleen mijn Macbook te zijn. Ik ben altijd erg alert met updates en draai dus op de laatste OS (10.12.5).

                      Mijn enige verklaring hiervoor zou zijn dat mijn Macbook niet de kanalen ontvangt waarop de modem het 5ghz netwerk uitzendt. Het feit dat ik sporadisch wel met het 5ghz netwerk kan verbinden spreekt dit wel weer tegen.

                      Reageer

                      Om te reageren, moet je eerst .

                      verwerken...
                      X