Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wifi 5G en 2.4 G onderling geen connectie en slechte 5G internet verbinding.

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Wifi 5G en 2.4 G onderling geen connectie en slechte 5G internet verbinding.

    Ik heb dus al enige tijd het mooie modem van Zeelandnet. Maar het probleem is dat als er een device op het 2.4G netwerk zit (mijn printer) deze niet gezien wordt door een device (iPhone's, iPad's en macbooks. Oh ja ook samsung heeft daar last van) dat op het 5G netwerk zit. Sterker nog vaak heb ik op het 5G netwerk geen internet en moet ik terugvallen op het 2.4G netwerk. Waarna mijn iPhone dan vaak terugvalt naar Delta wifihotspot. Terwijl ik 5G en 2.4G op hetzelfde modem heb zitten.
    Monteur laten komen en die vertelde dat het wel aan het modem kon liggen en heeft deze toen omgeruild voor een nieuw modem.
    Even aangezien maar geen verandering. (monteur kon mijn instellingen niet overzetten. Port-forwarding niks spannends.):?
    Verder was de monteur van goede wil maar hij wist het allemaal net niet.

    Ook geeft mijn NAS aan dat hij geen 1000MB verbinding kan maken met mijn Modem terwijl dit er wel in zit.

    Verder zoek ik naar de installatie van de telefoon instellingen want ik heb al jaren VOIP en het modem is er klaar voor.

  • #2
    Zou je misschien je verhaal beter kunnen omschrijven als het geen moeite is XD

    Op welke kanaal zit je 2.4g want als je de tussen kanalen kiest (3,5,7 enz) kan het zijn dat sommige device er niet goed mee kan omgaan.

    5g is ideaal voor woonkamer gebruik want 5g heeft geen groot bereik. dat is wat ik altijd aan hou.
    kan je bijna nooit mis mee gaan. Hoe groot is de afstand dat je de 5g gebruikt?

    Dat je iphone soms terug valt naar wifi hotspot kan je oplossen met op je iphone: instellingen, wifi, verbinding met hotspot, naast hotspot i icoin drukken . auto verbinding uitzetten.

    Nas: brand er een groen of oranje lampje op de modem waar de nas is aangesloten?

    Reageer


    • #3
      5Ghz is een korte afstandsgolf die een hogere maximum snelheid heeft, 2,4Ghz is een lange afstandsgolf. Ik weet uit ervaring dat sommige apparaten het beste ook op hetzelfde netwerk kunnen zitten om met elkaar te communiceren. Heb dit bijvoorbeeld met mijn Chromecast. (eerste generatie daarvan kan ook enkel op 2,4Ghz trouwens).

      Dat 5Ghz en 2,4Ghz op hetzelfde modem zit, zegt niet zoveel. Je moet het meer zien als twee aparte antennes.

      Voor beter bereik op 5Ghz kan je eventueel kijken om het kanaal vast te zetten, maar eigenlijk is dit vooral relevant voor de 2,4Ghz omdat daar veel meer van in de lucht zit. Je moet er rekening mee houden dat 2,4ghz makkelijker door objecten zoals muren heen komt in vergelijking tot 5Ghz. Zie ook onderstaande plaatje. Komt door de vorm van de golven. 5Ghz gaat vaker op en neer en moet dus meer afstand afleggen om door een muur heen te komen.

      [img]0a9a3a3c-e546-4335-b8a1-d4e25bbba276.jpg[/img]

      Reageer


      • #4
        Heren dank jullie,

        5g is idd voor huiskamer gebruik. Staat midden in het huis. Gebruik een straal van 8 meter.

        2,4g kanaal staat op auto. Dus geen directe invloed.

        Ik snap dat het "2 antennes" zijn maar het is en blijft vreemd dat er tussen het 5g "antenne" en de rest geen verbinding is. Tussen het 2,4g netwerk en het bekabelde netwerk is goede communicatie. Alleen het 5g valt buiten de boot.

        Dat mijn iPhone voor de hitspot kiest vind ik vreemd want hij zou altijd het sterkste signaal moeten pakken. Dat hij dit doet betekent dus dat de hotspot sterker is dan mijn interne WiFi.
        Maar ik zal het proberen in te stellen.

        Reageer


        • #5
          Ericpl, heb je naast het modem nog andere wifi-apparatuur (routers) in gebruik?

          Reageer


          • #6
            Goeroe,

            Op de bg staat de WiFi router van de delta met beide golflengten.
            Op de eerste verdieping staat een Cisco 2000 op 5g
            En op de tweede staat een Cisco 1000 op 2,4g. Dit omdat ik op elke verdieping WiFi wil hebben en het niet haalbaar is met het delta modem.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door ericpl
              Ik heb dus al enige tijd het mooie modem van Zeelandnet. Maar het probleem is dat als er een device op het 2.4G netwerk zit (mijn printer) deze niet gezien wordt door een device (iPhone's, iPad's en macbooks. Oh ja ook samsung heeft daar last van) dat op het 5G netwerk zit. Sterker nog vaak heb ik op het 5G netwerk geen internet en moet ik terugvallen op het 2.4G netwerk.
              Ik denk dat je het beste een lijstje kunt maken met welke hardware je gebruikt (dus vanaf je router/modem t/m je devices die gebruik maken van je netwerk) en het protocol dat ze beschikbaar hebben. Het probleem is namelijk dat je wel 5G tot je beschikking kunt hebben, maar dat dat nog niet zegt dat je randapparatuur en devices daar ook daadwerkelijk mee om kunnen gaan. Pas als beiden op 5G met hetzelfde protocol overweg kunnen zal dat werken. Zie bijlage voor een kort overzicht.

              Oorspronkelijk gepost door ericpl
              Monteur laten komen en die vertelde dat het wel aan het modem kon liggen en heeft deze toen omgeruild voor een nieuw modem. Even aangezien maar geen verandering. (monteur kon mijn instellingen niet overzetten. Port-forwarding niks spannends.):? Verder was de monteur van goede wil maar hij wist het allemaal net niet.[
              Ik denk dat je dan het beste even contact kunt opnemen met support en vragen om een deskundige - heb het idee dat er hier een aantal zaken door elkaar heen lopen (beschikbare netwerk - wifi - randapparatuur). Als die bij je langs komt zal het lijstje (zie hierboven) zeker helpen om tot een oplossing te komen van de problemen die je beschrijft.
              Port forwarding is een ander verhaal - dat heeft te maken met het openstellen van bepaalde router/modempoorten om zo de juiste service te kunnen doorlaten (ftp, html, pop3 etc). Staat je modem/router in de bridge mode?
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door ericpl
                  Op de bg staat de WiFi router van de delta met beide golflengten.
                  Op de eerste verdieping staat een Cisco 2000 op 5g
                  En op de tweede staat een Cisco 1000 op 2,4g. Dit omdat ik op elke verdieping WiFi wil hebben en het niet haalbaar is met het delta modem.
                  Werken die Cisco's als router, of als access point?
                  Als ze als router werken en zelf een ip-adres uitgeven, dan kan ik me voorstellen dat je vanaf het ene netwerk het andere niet kunt bereiken. Dat kun je oplossen door te zorgen dat ze geen DHCP-server spelen en alleen je modem DHCP te laten doen. De Cisco's moeten dus als access point werken.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door GoeRoe
                    Oorspronkelijk gepost door ericpl
                    Op de bg staat de WiFi router van de delta met beide golflengten.
                    Op de eerste verdieping staat een Cisco 2000 op 5g
                    En op de tweede staat een Cisco 1000 op 2,4g. Dit omdat ik op elke verdieping WiFi wil hebben en het niet haalbaar is met het delta modem.
                    Werken die Cisco's als router, of als access point?
                    Als ze als router werken en zelf een ip-adres uitgeven, dan kan ik me voorstellen dat je vanaf het ene netwerk het andere niet kunt bereiken. Dat kun je oplossen door te zorgen dat ze geen DHCP-server spelen en alleen je modem DHCP te laten doen. De Cisco's moeten dus als access point werken.
                    deze staan als accespoint en de DHCP staat uit. Ik denk dat het erges intern in de router een tabel zt wat overhoop ligt.

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Webkabouter
                      Oorspronkelijk gepost door ericpl
                      Ik heb dus al enige tijd het mooie modem van Zeelandnet. Maar het probleem is dat als er een device op het 2.4G netwerk zit (mijn printer) deze niet gezien wordt door een device (iPhone's, iPad's en macbooks. Oh ja ook samsung heeft daar last van) dat op het 5G netwerk zit. Sterker nog vaak heb ik op het 5G netwerk geen internet en moet ik terugvallen op het 2.4G netwerk.
                      Ik denk dat je het beste een lijstje kunt maken met welke hardware je gebruikt (dus vanaf je router/modem t/m je devices die gebruik maken van je netwerk) en het protocol dat ze beschikbaar hebben. Het probleem is namelijk dat je wel 5G tot je beschikking kunt hebben, maar dat dat nog niet zegt dat je randapparatuur en devices daar ook daadwerkelijk mee om kunnen gaan. Pas als beiden op 5G met hetzelfde protocol overweg kunnen zal dat werken. Zie bijlage voor een kort overzicht.

                      Oorspronkelijk gepost door ericpl
                      Monteur laten komen en die vertelde dat het wel aan het modem kon liggen en heeft deze toen omgeruild voor een nieuw modem. Even aangezien maar geen verandering. (monteur kon mijn instellingen niet overzetten. Port-forwarding niks spannends.):? Verder was de monteur van goede wil maar hij wist het allemaal net niet.[
                      Ik denk dat je dan het beste even contact kunt opnemen met support en vragen om een deskundige - heb het idee dat er hier een aantal zaken door elkaar heen lopen (beschikbare netwerk - wifi - randapparatuur). Als die bij je langs komt zal het lijstje (zie hierboven) zeker helpen om tot een oplossing te komen van de problemen die je beschrijft.
                      Port forwarding is een ander verhaal - dat heeft te maken met het openstellen van bepaalde router/modempoorten om zo de juiste service te kunnen doorlaten (ftp, html, pop3 etc). Staat je modem/router in de bridge mode?
                      Hoe de router staat weet ik niet. Maar de rand apparatuur kan 5G aan. (Diverse apple producten. div. Iphone 6s Ipad 4, macbooks air Ipad Pro. )

                      Reageer


                      • #12
                        Beste ericpl,

                        Is het probleem inmiddels opgelost?
                        Dan kun je op het juiste antwoord drukken zodat we het topic kunnen sluiten.

                        Reageer

                        Om te reageren, moet je eerst .

                        verwerken...
                        X