Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Analoge radio - lintantenne of alternatief

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Analoge radio - lintantenne of alternatief

    Sinds het begin van de digitale radio heeft mijn moeder met een lintantenne naar Omroep Zeeland kunnen luisteren.

    Eigenlijk al snel is deze lintantenne nu kapot en wil ze dus een nieuwe antenne kopen.

    Haar analoge radio heeft een aansluiting met een streepje en de lintantenne die ik nu kan kopen heeft een andere aansluiting (zie tekening).

    Ook de kastjes zouden niet meer te koop zijn en dus zou ze een nieuwe radioinstallatie moeten kopen of naar de radio via de TV luisteren, wat ze liever niet doet.

    Iemand een idee?
    Bijgevoegde bestanden
    Laatst bewerkt door anomaly; 14 Apr 2022, 11:48.

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door anomaly Bekijk bericht
    Iemand een idee?
    Check even of hier iets tussen zit
    @ https://www.google.com/search?client...tantenne+kopen
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

    Reageer


    • #3
      Dank voor je reactie, maar tot nu toe hebben alle lintantennes de aansluiting zoals die bij de genoemde winkel.
      En of er evt. een koppelstuk bestaat om van een rondje naar een streepje (qua aansluiting) te komen weet ik niet en ik heb geen idee op welke namen ik moet zoeken qua aansluiting. Heb ook al op Prikbord en marktplaats gezocht voor 2ehandsje, maar helaas. Wel zie ik lintantennes met een heel andere aansluiting maar geen idee hoe en of dat zou kunnen werken bij mijn moeder. Een aansluiting met vorkjes wordt dat genoemd.

      Reageer


      • #4
        Inmiddels heb ik begrepen - ook na een chat met Delta - dat er waarschijnlijk niets anders opzit dan of via de TV radio te luisteren of een DAB radio aan te schaffen.
        Morgen ben ik bij haar, dan zalm ik alles eens goed bekijken en wie weet kom ik er dan hier nog op terug.
        Dank voor zover.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door anomaly Bekijk bericht
          Morgen ben ik bij haar, dan zalm ik alles eens goed bekijken en wie weet kom ik er dan hier nog op terug.
          Ik zou 2022 verwelkomen met een DAB radio (moederdag). Qua kosten gebruikt die misschien ook minder stroom dan haar huidige TV?

          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Kan ze dan met die DAB radio ook haar cd's afspelen, want ik geloof dat ze nu de tuner/radio aandoet, dan voor moet cd moet kiezen om de cd/dvd speler te kunnen gebruiken.
            En die set heeft natuurlijk betere boxen dan de tv of eventueel een dab-radio. Ze vind het ook gewoon moeilijk om maar het 90 jaar nog een nieuwe apparatuur te wennen.

            Ik heb zelf bij de overschakeling een goedkope draagbare DAB-radio van 20 euro gekocht en die zit nog in de verpakking
            Ik luister zelf nauwelijks radio en als dat al gebeurt dan doe ik dat via de TV, maar ik zou die misschien eens kunnen laten zien aan mijn moeder om een idee te krijgen.
            Moet ik wel even zoeken waar ik hem heb gelaten


            Ik kan beter zoeken dan ik dacht. Heb de DAB radio gevonden: 24,99 bij Kruidvat (Denver DAB41-black).
            De plastic stickers om de doos te verzegelen zitten er nog intact op
            Laatst bewerkt door anomaly; 14 Apr 2022, 16:02.

            Reageer


            • #7
              Heb even gegoogled en heb DAB radio's met CD speler gevonden, dan kan ze toch naar bv Joe Cocker blijven luisteren:

              https://www.google.com/search?client...o+metcd+speler

              Laatst bewerkt door anomaly; 14 Apr 2022, 16:30.

              Reageer


              • #8
                Mijn moeder luistert radio via een Wi-Fi kastje gekocht bij Minet in Middelburg. Deze is aangesloten op haar bestaande installatie en eenvoudig te bedienen. Voordeel installatie blijft bestaan, geluid via de boxen van diezelfde installatie, dus vertrouwd en goed. Je kunt je favoriete radiozenders erin opslaan. Mijn moeder is ook ouder en heeft geen enkel probleem om het te bedienen.
                Zoek op google op: Wi-Fi radio die je aansluit op een bestaande installatie, en je krijgt legio voorbeelden.
                Wie weet is dat een oplossing.
                Succes ermee!

                Reageer


                • #9
                  Da's nog een goeie tip, waarvoor dank! Ga ik weer even googlen

                  Reageer


                  • #10
                    Ik zie dat je dat aan je thuisnetwerk moet koppelen. Maar mijn moeder heeft geen router of thuisnetwerk (de WIFI staat in het modem uit), dus daar moet ik me even in verdiepen.
                    Overigens, als ik bij bv. CoolBlue naar WIFI radio's zoek krijg ik min of meer hetzelfde resultaat als ik toen ik zocht op DAB radio met CD-speler.

                    Reageer


                    • #11
                      Dit is mogelijk ook nog een alternatief een kabel radio :

                      https://www.electroworld.nl/quantis-...734910800.html

                      Reageer


                      • #12
                        Dat is ook een goeie en toevallig koopt ze zo'n beetje al haar apparatuur bij die winkel. Dank voor de tip. Die nemen we mee bij het beslissen, maar daar zit geen cd-speler bij. Even kijken of die er ook zijn.

                        Reageer


                        • #13
                          Inmiddels ben ik een beetje de weg kwijt aan het raken.

                          Wat zijn de verschillen tussen een DAB, WIFI- en KABELradio?

                          Voorlopig heb ik het idee dat het allemaal hetzelfde is met een andere naam, maar er zijn vast belangrijke verschillen (buiten de mogelijkheid of er een CD mee afgespeeld kan worden).

                          Dank overigens aan iedereen voor het meedenken!

                          Reageer


                          • #14
                            - DAB is de opvolger van FM en het signaal gaat door de ether
                            - Wifi gaat via je eigen internetverbinding, het is dus een klein computertje dat contact opneemt met een of meer servers en daarvandaan een audiostream opstart. Net als wanneer je de NPO Start app zou gebruiken op een mobiel apparaat
                            - Kabel gebruikt echt het signaal dat op de kabel wordt meegestuurd, dat staat los van het 'internetsignaal' op de kabel. Dat kastje zal het dus niet doen op een glasvezelaansluiting.

                            Reageer


                            • #15
                              Dank voor deze reactie Goeroe. Mijn moeder wil geen glasvezel, want ze is tevreden met wat ze nu heeft.
                              Ik ga deze info ook even delen met mijn zwager en dan komen we er met zijn allen vast wel uit.

                              Vanmiddag heb ik ontdekt dat de CD/DVD speler een standalone unit is en volgens mij de tuner/radio niet nodig heeft.
                              Moet ik alleen nog even met mijn zwager uitzoeken of de huidige (4) boxen aan een DAB-radio of één van de andere opties gekoppeld kunnen worden.

                              Mijn DAB radio (waar ik het eerder over had) werkte goed en Omroep Zeeland was snel gevonden. Ik heb hem wel mee terug naar huis genomen, want het geluid was te blikkerig en dan was de TV natuurlijk een betere optie voor nu.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X