Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Storing tijdens opnames Humax 5050C

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Storing tijdens opnames Humax 5050C

    Sinds een paar maanden valt het op dat het beeld soms stoort (paar seconden blokkerig beeld) tijdens opnames van onze Humax 5050C.
    Het wordt steeds erger en komt steeds vaker voor lijkt het wel. Vóór deze verschijnselen gebeurde het wel eens dat een opname van bijv. een uur opeens stopte na korte tijd, vreemd genoeg gebeurt dit de laatste tijd dan weer niet (.. even afkloppen ).

    Eerst dacht ik dat het gewoon aan het signaalontvangst lag, maar live heb ik het nog niet gezien.
    Onze Humax is al zo'n 10 jaar oud, wat is de gemiddelde levensduur van een harde schijf in een decoder ?
    Omdat ik de harde schijf verdenk dacht ik dan koop ik gewoon een nieuwe externe harde schijf en doe daar de opnames op, maar dat schijnt niet te kunnen las ik ergens .. klopt dit ?

    Las ook ergens dat het soms helpt de decoder terug naar fabrieksinstellingen te zetten, zou dat zinvol zijn .. of hebben jullie nog andere tips ?
  • 15 Reacties

  • #2
    Een dergelijk probleem heb ik enkele jaren geleden kunnen oplossen door de fabieksintellingen terug te zetten. Apparaat werkt nu nog steeds prima!

    Reageer


    • #3
      Oke dan ga ik dat toch maar eens proberen, ik laat het nog wel horen of het geholpen heeft of niet.

      Reageer


      • #4
        Ik heb precies dezelfde Humax, dat blokkerige beeld had ik ook. Ik heb wel de harde schijf vervangen voor een andere. Bij mij was het toen opgelost, geen last meer gehad.

        Reageer


        • #5
          Heb alle kabels + smartcard uitgetrokken en opnieuw geplaatst, alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen helaas. Misschien harde schijf formatteren proberen ?

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Kevin.L Bekijk bericht
            Heb alle kabels + smartcard uitgetrokken en opnieuw geplaatst, alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen helaas. Misschien harde schijf formatteren proberen ?
            kan geen kwaad.
            als dat niet helpt, kun je overwegen om de HD te vervangen.

            Reageer


            • #7
              Eindelijk alle opnames overgezet op computer en de harde schijf geformatteerd.
              Hoewel er steeds een melding kwam dat formatteren gelukt was, was er niks verwijderd.
              Pas na 2 keer de humax opnieuw op te starten kreeg ik de schijf ook daadwerkelijk geformatteerd.

              Maar heeft niet geholpen helaas, nog steeds af en toe blokkerig beeld/haperingen tijdens opnames.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Kevin.L Bekijk bericht
                nog steeds af en toe blokkerig beeld/haperingen tijdens opnames.
                klinkt als een probleem met coax-kabels.
                zijn alle kabels van een goeie kwaliteit ??
                zijn de eind-stekkers van metaal en goed afgeschermd ??

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door fred44nl Bekijk bericht

                  klinkt als een probleem met coax-kabels.
                  zijn alle kabels van een goeie kwaliteit ??
                  zijn de eind-stekkers van metaal en goed afgeschermd ??
                  Ja de kabel en stekkers zijn van goede kwaliteit.
                  Speciaal goede Hirschmann stekkers gebruikt en KOKA 799 kabel, omdat dit een kwalitatief goed merk is.
                  Maar in geval van een coax kabel probleem, dan moeten de storingen zich toch ook live voor doen en niet alleen bij opnames ?

                  Maar eens een andere coax kabel proberen kan ik altijd doen.

                  Trouwens als ik bij signaalontvangst kijk in het humax menu staat er bij beide tuners kwaliteit 100% en sterkte 55% (of andersom), dit is gewoon goed neem ik aan.
                  Laatst bewerkt door Kevin.L; 24 Dec 2019, 01:49.

                  Reageer


                  • #10
                    Wordt er gebruik gemaakt van een splitter of is de decoder direct op de hoofdaansluiting van DELTA aangesloten.
                    Kan je mij een e-mail sturen met je klantgegevens en een link naar dit forumbericht dan kijk ik de verbinding verder voor je na. Je mag de e-mail richten aan forumbeheer@zeelandnet.nl

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Edwinb Bekijk bericht
                      Wordt er gebruik gemaakt van een splitter of is de decoder direct op de hoofdaansluiting van DELTA aangesloten.
                      Kan je mij een e-mail sturen met je klantgegevens en een link naar dit forumbericht dan kijk ik de verbinding verder voor je na. Je mag de e-mail richten aan forumbeheer@zeelandnet.nl
                      Via de hoofdaansluiting gaat er een coax kabel naar een coax wandcontactdoos een paar meter verderop, daarop zit een coax kabel aangesloten die naar de humax gaat en nog 1 die naar de radio gaat. Nu ik dit aan het schrijven ben besef ik me dat ik die van de radio kan uittrekken volgens mij, want sinds er geen analoge radio meer is heb ik de radio met een kabel verbonden met de humax om via daar radio te luisteren.

                      Ik heb vandaag nog een paar dingen getest:
                      - 2 keer hetzelfde HD programma op RTL 4 met timer ingesteld, beide 1 minuut versprongen, dit om beide tuners te testen. Resultaat: De storingen in beide opnames vinden exact op hetzelfde tijdstip plaats, daarmee kan ik uitsluiten dat 1 van de 2 tuners mogelijk kuren vertoond.
                      - Nog eens 2 opnames gemaakt van zelfde zender/programma, alleen de ene opname op het HD kanaal en de andere opname op het (oudere) SD kanaal. Resultaat: Wél storingen bij HD opname, maar geen storingen bij de SD opname.

                      Overigens voor de duidelijkheid, ik heb alleen storingen tijdens opnames, niet als ik live kijk (vandaag ook nog eens meerdere keren getest).

                      @ Edwinb: Is goed ik zal een mail sturen met mijn gegevens.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Kevin.L Bekijk bericht

                        ...

                        Overigens voor de duidelijkheid, ik heb alleen storingen tijdens opnames, niet als ik live kijk (vandaag ook nog eens meerdere keren getest).

                        ...
                        Dit wijst dan op een probleem met de decoder. Deze verwerkt het binnengekomen signaal wel goed om een beeld weer te geven, maar in het proces om dit beeld weg te schrijven naar de harde schijf gaat het dan fout. In het verleden ook wel eens problemen gehad met een vergelijkbare decoder van Humax en daarvan was toen het moederbord vervangen om het probleem op te lossen. Of dat hier ook aan de orde is zou ik zo niet kunnen zeggen, maar misschien kan je de decoder eens laten nakijken bij een reparateur van electrische apparaten.
                        A prudent question is one-half of wisdom

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door MatthijsL Bekijk bericht

                          Dit wijst dan op een probleem met de decoder. Deze verwerkt het binnengekomen signaal wel goed om een beeld weer te geven, maar in het proces om dit beeld weg te schrijven naar de harde schijf gaat het dan fout. In het verleden ook wel eens problemen gehad met een vergelijkbare decoder van Humax en daarvan was toen het moederbord vervangen om het probleem op te lossen. Of dat hier ook aan de orde is zou ik zo niet kunnen zeggen, maar misschien kan je de decoder eens laten nakijken bij een reparateur van electrische apparaten.
                          Of zet hem even bij een buurman/vrouw of vriend/kennis/familielid en neem iets op. Dan zie je snel genoeg of het aan de decoder ligt.

                          Reageer


                          • #14
                            Ik heb hetzelfde probleem.
                            Ik neem een programma of film op en kan daarna geen andere zenders meer bekijken.Blokkerig en vertraagd beeld. Ik kan hier zo chagrijnig van worden. Dit is nu al zo lang aan de gang.

                            Reageer


                            • #15
                              Decoder zelf toch de oorzaak, ik vermoedde het al.
                              Jammer dat formatteren niet geholpen heeft.
                              Andere coax kabel nog geprobeerd, maar probleem blijft.
                              Misschien toch eens nadenken inderdaad om hem te laten nakijken bij reparateur.

                              Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X