Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Adnaced routing op de XS-2426G-B

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Adnaced routing op de XS-2426G-B

Ik wil graag het uitgaande IP 8.8.8.8 naar mijn eigen DNS server routen.

Ik kan echter niet opslaan.De lijst met IPv4 interfaces is leeg net als de Forwarding policy.
    Ik kan er ook geen creeren. Hoe moet dat?

Met een oplossing als Pihole definieer je je eigen DNS server(ip) die je vervolgens naar een externe DNS laat verwijzen.
    Dat gaat geheel buiten je router/modem om en biedt je de oplossing die je zoekt.
    Btw, je routeert geen externe DNS server (Google 8.8.8.8) naar een eigen DNS server maar juist andersom: je eigen DNS server naar de externe.
    Ik zou daarvoor geen 8.8.8.8 gebruiken maar die van Quad9 en/ of Cloudflare.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

Reageer

Ja dat is precies wat ik heb.
      Maar dat weerhoudt de gebruikers niet om 8.8.8.8 als hun dns te gebruiken. Als ik dat kan rerouten naar mijn pihole dan gaat die DNS via mijn apparatuur.

Ik wil dus routen op mijn router. En dat lijkt niet te kunnen...

Reageer

Als je graag wilt dat een gebruiker een bepaalde (netwerk) instelling niet kan wijzigen, gebruik je bij voorkeur een Group Policy.

Reageer

Ik neem aan dat dat in de XS2426G-B de forwarding policy is. En daar kan of mag ik niet aanziten van de router/delta.

Reageer

De router van Delta kent eigen firmware en bepaalde opties zijn daarom dus niet beschikbaar.

Nokia ONT XS-2426G-B Product Guide (fcc.report)

Reageer

Oorspronkelijk gepost door petergeelhoed Bekijk bericht
              Ik wil dus routen op mijn router. En dat lijkt niet te kunnen...
              Ik heb zelf niet de router die jij gebruikt, maar kijk eens bij de instellingen van je DHCP en Wifi. Over het algemeen kun je daar instellen welke DNS er door clients moet worden gebruikt bij het verkrijgen van een ip adres.

Het is overigens niet aan te bevelen om in de modem/router van een ISP de standaard DNS te wijzigen. Reden daarvan is, is dat in het geval van verbindingsproblemen het nooit helder is of die door de externe DNS service wordt veroorzaakt (wat ook bij Google nog wel eens het geval is) of dat er iets met je kabelmodem/ router of media converter. Laat de basisverbinding voor wat het is en bedenk een slimme oplossing op basis van die settings.
              Succes!
              Laatst bewerkt door Webkabouter; 16 Jul 2024, 16:02.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
              X