Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Handige informatie over cgnat - Dynamisch IP & Standaard IP

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Handige informatie over cgnat - Dynamisch IP & Standaard IP

    Handige info voor mensen die er ook tegen aan lopen:


    Delta maakt sinds kort gebruik van cgnat op glasvezelaansluitingen, heel plat gezegd koppelen ze hiermee meerdere klanten aan hetzelfde IP-adres. Dit omdat er een schaarste is van IPv4 adressen.
    Meer informatie over Cgnat kun je vinden in het artikel wat Tweakers hierover heeft geschreven: https://tweakers.net/nieuws/209394/p...pv4-adres.html

    Maak jij deel uit van de pool klanten waar cgnat is toegepast, dan krijg je hier geen informatie over. Voor de meeste klanten heeft dit geen impact. Het heeft wel impact op mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld Port forwarding en DDNS (DynamicDNS). Hierdoor zullen beide niet meer werken.

    Hoe kan ik zien of ik in de cgnat pool zit?
    Dit kun je op twee manieren zien:
    - Login op je Nokia glasvezelmodem, op de Overview pagina klik je op 'WAN IP', begint deze met 100.xxx.xxx.xxx dan zit je in de cgnat pool
    - Login op MijnDelta, staat er bij je abonnement 'Standaard IP', dan zit je ook in de cgnat pool.


    Ik wil geen cgnat
    Dit kun je op dit moment gelukkig zelf uit zetten.
    1. Login op MijnDelta.
    2. Ga 'Mijn Producten'
    3. Klik op 'huidig abonnement aanpassen'
    4. Scroll naar beneden, hier zie je een optie 'Standaard IP' en 'Dynamisch IP', selecteer Dynamisch IP.
    5. Klik op 'ga verder'
    6. Bevestig

    Het kan tot 4 uur duren voordat deze wijziging door is gevoerd, ook wanneer je wel een mail hebt ontvangen dat de aanpassing is doorgevoerd.
    Check na een aantal uren het IP-adres in je glasvezelmodem, als dit geen 100.xxx.xxx.xxx meer is, dan is cgnat uitgeschakeld.


    --
    EDITS:
    2023-08-01: Verduidelijking dat dit enkel Glasvezelaansluitingen betreft.
    Laatst bewerkt door la94; 1 Aug 2023, 12:29.

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door la94 Bekijk bericht
    Handige info voor mensen die er ook tegen aan lopen:


    Delta maakt sinds kort gebruik van cgnat, heel plat gezegd koppelen ze hiermee meerdere klanten aan hetzelfde IP-adres. Dit omdat er een schaarste is van IPv4 adressen.
    Meer informatie over Cgnat kun je vinden in het artikel wat Tweakers hierover heeft geschreven: https://tweakers.net/nieuws/209394/p...pv4-adres.html
    Handig, dank!

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door la94 Bekijk bericht
      Handige info voor mensen die er ook tegen aan lopen:


      Delta maakt sinds kort gebruik van cgnat, heel plat gezegd koppelen ze hiermee meerdere klanten aan hetzelfde IP-adres. Dit omdat er een schaarste is van IPv4 adressen.
      Meer informatie over Cgnat kun je vinden in het artikel wat Tweakers hierover heeft geschreven: https://tweakers.net/nieuws/209394/p...pv4-adres.html

      Maak jij deel uit van de pool klanten waar cgnat is toegepast, dan krijg je hier geen informatie over. Voor de meeste klanten heeft dit geen impact. Het heeft wel impact op mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld Port forwarding en DDNS (DynamicDNS). Hierdoor zullen beide niet meer werken.

      Hoe kan ik zien of ik in de cgnat pool zit?
      Dit kun je op twee manieren zien:
      - Login op je Nokia glasvezelmodem, op de Overview pagina klik je op 'WAN IP', begint deze met 100.xxx.xxx.xxx dan zit je in de cgnat pool
      - Login op MijnDelta, staat er bij je abonnement 'Standaard IP', dan zit je ook in de cgnat pool.


      Ik wil geen cgnat
      Dit kun je op dit moment gelukkig zelf uit zetten.
      1. Login op MijnDelta.
      2. Ga 'Mijn Producten'
      3. Klik op 'huidig abonnement aanpassen'
      4. Scroll naar beneden, hier zie je een optie 'Standaard IP' en 'Dynamisch IP', selecteer Dynamisch IP.
      5. Klik op 'ga verder'
      6. Bevestig

      Het kan tot 4 uur duren voordat deze wijziging door is gevoerd, ook wanneer je wel een mail hebt ontvangen dat de aanpassing is doorgevoerd.
      Check na een aantal uren het IP-adres in je glasvezelmodem, als dit geen 100.xxx.xxx.xxx meer is, dan is cgnat uitgeschakeld.

      Dank!

      Reageer


      • #4
        Bedankt voor de tip hoor maar bij mij werkt het niet.
        Na inloggen op mijn delta zijn alleen de aangeboden producten te zien.
        De optie standaard IP en Dynamisch IP is er niet.
        Op ga verder volgt alleen bevestigen.
        En ik kan sowieso niet zien of vinden Welk soort IP adres ik heb.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door spectrum Bekijk bericht
          Bedankt voor de tip hoor maar bij mij werkt het niet.
          Na inloggen op mijn delta zijn alleen de aangeboden producten te zien.
          De optie standaard IP en Dynamisch IP is er niet.
          Op ga verder volgt alleen bevestigen.
          En ik kan sowieso niet zien of vinden Welk soort IP adres ik heb.
          En gebruik je wel glasvezel? Met coax heb je alleen maar Dynamisch IP (dacht ik)

          Edit: volgens tweakers (zie link 1e bericht) "In ieder geval glasvezelklanten krijgen een Cgnat-adres; het is niet duidelijk of coaxklanten ook IP-adressen gaan delen."
          Laatst bewerkt door JanPietJoris; 31 Jul 2023, 17:57.

          Reageer


          • #6
            Wel leuk stukje van SIDN: CGNAT frustreert alle IP-adres-gebaseerde technieken

            https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/...rde-technieken

            Reageer


            • #7
              Ik gebruik coax. Hopelijk heb ik dan een dynamisch IP adres wat ook mijn voorkeur is.
              Bedankt voor je reactie JanPietJoris.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door spectrum Bekijk bericht
                Ik gebruik coax. Hopelijk heb ik dan een dynamisch IP adres wat ook mijn voorkeur is.
                Bedankt voor je reactie JanPietJoris.
                Coax bij Delta ondersteund op dit moment nog geen CGNAT, dus jij hebt sowieso een dynamisch IP adres.

                Reageer


                • #9
                  Vriendelijk dank!

                  Reageer


                  • #10
                    [QUOTE=la94;n270731]Dit kun je op dit moment gelukkig zelf uit zetten.
                    Voor zover (mij) bekend worden alleen mensen met een vast IP adres niet in de CGNAT pool opgenomen.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Misschien,kan je als je iets niet wil een dedicated Ip addres huren,dan behoudt je ook een eigen persoonlijk ip en geen gedeelde zoals bij het standaard ip wat je krijgt is.
                      Deze kan je achter je dynamische ip gebruiken als je dat bij Delta hebt ingesteld. zo hoef je niet van cgnat gebruik te maken.

                      Reageer


                      • #12
                        Bij mijn coax-abonnement staan nu ook de opties "IP standaard COAX" en "dynamisch IP COAX" bij extra internet opties!

                        Reageer

                        Om te reageren, moet je eerst .

                        verwerken...
                        X