Handige info voor mensen die er ook tegen aan lopen:
Delta maakt sinds kort gebruik van cgnat op glasvezelaansluitingen, heel plat gezegd koppelen ze hiermee meerdere klanten aan hetzelfde IP-adres. Dit omdat er een schaarste is van IPv4 adressen.
Meer informatie over Cgnat kun je vinden in het artikel wat Tweakers hierover heeft geschreven: https://tweakers.net/nieuws/209394/p...pv4-adres.html
Maak jij deel uit van de pool klanten waar cgnat is toegepast, dan krijg je hier geen informatie over. Voor de meeste klanten heeft dit geen impact. Het heeft wel impact op mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld Port forwarding en DDNS (DynamicDNS). Hierdoor zullen beide niet meer werken.
Hoe kan ik zien of ik in de cgnat pool zit?
Dit kun je op twee manieren zien:
- Login op je Nokia glasvezelmodem, op de Overview pagina klik je op 'WAN IP', begint deze met 100.xxx.xxx.xxx dan zit je in de cgnat pool
- Login op MijnDelta, staat er bij je abonnement 'Standaard IP', dan zit je ook in de cgnat pool.
Ik wil geen cgnat
Dit kun je op dit moment gelukkig zelf uit zetten.
1. Login op MijnDelta.
2. Ga 'Mijn Producten'
3. Klik op 'huidig abonnement aanpassen'
4. Scroll naar beneden, hier zie je een optie 'Standaard IP' en 'Dynamisch IP', selecteer Dynamisch IP.
5. Klik op 'ga verder'
6. Bevestig
Het kan tot 4 uur duren voordat deze wijziging door is gevoerd, ook wanneer je wel een mail hebt ontvangen dat de aanpassing is doorgevoerd.
Check na een aantal uren het IP-adres in je glasvezelmodem, als dit geen 100.xxx.xxx.xxx meer is, dan is cgnat uitgeschakeld.
--
EDITS:
2023-08-01: Verduidelijking dat dit enkel Glasvezelaansluitingen betreft.
Delta maakt sinds kort gebruik van cgnat op glasvezelaansluitingen, heel plat gezegd koppelen ze hiermee meerdere klanten aan hetzelfde IP-adres. Dit omdat er een schaarste is van IPv4 adressen.
Meer informatie over Cgnat kun je vinden in het artikel wat Tweakers hierover heeft geschreven: https://tweakers.net/nieuws/209394/p...pv4-adres.html
Maak jij deel uit van de pool klanten waar cgnat is toegepast, dan krijg je hier geen informatie over. Voor de meeste klanten heeft dit geen impact. Het heeft wel impact op mensen die gebruik maken van bijvoorbeeld Port forwarding en DDNS (DynamicDNS). Hierdoor zullen beide niet meer werken.
Hoe kan ik zien of ik in de cgnat pool zit?
Dit kun je op twee manieren zien:
- Login op je Nokia glasvezelmodem, op de Overview pagina klik je op 'WAN IP', begint deze met 100.xxx.xxx.xxx dan zit je in de cgnat pool
- Login op MijnDelta, staat er bij je abonnement 'Standaard IP', dan zit je ook in de cgnat pool.
Ik wil geen cgnat
Dit kun je op dit moment gelukkig zelf uit zetten.
1. Login op MijnDelta.
2. Ga 'Mijn Producten'
3. Klik op 'huidig abonnement aanpassen'
4. Scroll naar beneden, hier zie je een optie 'Standaard IP' en 'Dynamisch IP', selecteer Dynamisch IP.
5. Klik op 'ga verder'
6. Bevestig
Het kan tot 4 uur duren voordat deze wijziging door is gevoerd, ook wanneer je wel een mail hebt ontvangen dat de aanpassing is doorgevoerd.
Check na een aantal uren het IP-adres in je glasvezelmodem, als dit geen 100.xxx.xxx.xxx meer is, dan is cgnat uitgeschakeld.
--
EDITS:
2023-08-01: Verduidelijking dat dit enkel Glasvezelaansluitingen betreft.
Reageer