Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Zonnepanelen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Zonnepanelen

    Ik las vanmorgen op Nos nieuws dat de omvormers van de zonnepanelen makelijk te hacken zijn.
    Als dat zo is dan kunnen ze ook je mobiel en of je tablet die je meestal gebruik om die panelen te bedienen.
    Ik vraag me af of Delta al bezig is om daar een beveiliging voor te maken om dit tegen te gaan?

    Bron https://nos.nl/artikel/2477039-zonne...is-realistisch

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door Gerrit de Postduif Bekijk bericht
    Ik las vanmorgen op Nos nieuws dat de omvormers van de zonnepanelen makelijk te hacken zijn.
    Als dat zo is dan kunnen ze ook je mobiel en of je tablet die je meestal gebruik om die panelen te bedienen.
    Ik vraag me af of Delta al bezig is om daar een beveiliging voor te maken om dit tegen te gaan?
    Nee. Dit is een fout van de makers van de omvormers. En ze kunnen niet zomaar in je andere apparaten omdat ze in je omvormer kunnen. Dat staat ook nergens in de berichten.
    Laatst bewerkt door Koeba; 30 May 2023, 12:32.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
      Nee. Dit is een fout van de makers van de omvormers. En ze kunnen niet zomaar in je andere apparaten omdat ze in je omvormer kunnen. Dat staat ook nergens in de berichten.
      Mooie Avatar! .

      Het lijkt me dat zo lang je de omvormer niet aan de Wifi hangt of aan het internet er niets kan gebeuren.
      Die van mij hangt niet aan het internet. Ik kan via de netbeheerder zien wat ik terug lever per dag, daar is aansluiten op de omvormer niet voor nodig.

      Het enige voordeel van de omvormer aan de app is dat je kan zien wanneer deze stuk is.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
        Nee. Dit is een fout van de makers van de omvormers. En ze kunnen niet zomaar in je andere apparaten omdat ze in je omvormer kunnen. Dat staat ook nergens in de berichten.
        Rijksinspectie Digitale Infrastructuur neem daar dan contact mee op die komen ook met het verhaal
        Laatst bewerkt door Profiel_onbekend; 30 May 2023, 15:18.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Gerrit de Postduif Bekijk bericht

          Rijksinspectie Digitale Infrastructuur neem daar dan contact mee op die komen ook met het verhaal
          Heb je een linkje?

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
            Nee. Dit is een fout van de makers van de omvormers. En ze kunnen niet zomaar in je andere apparaten omdat ze in je omvormer kunnen. Dat staat ook nergens in de berichten.
            Dit ligt iets genuanceerder, net als met slecht beveiligde camera's krijgen de hackers toegang tot een device in je lokale netwerk waarvan ze verdere toegang verkrijgen door een netwwerk scan, gebruik maken van andere vulnerabilities in devices op het lokale netwerk.

            Zoals eerder aangegeven is het veiliger om je omvormer niet aan het internet te hangen of in ieder geval de laatste updates te installeren, het is wel makkelijk en mooi om live je opbrengst etc te kunnen zien.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door JanPietJoris Bekijk bericht

              Heb je een linkje?
              Beetje makkelijk weer terwijl het overal op de nieuwssites stond: https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/20...lijk-te-hacken

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht

                Beetje makkelijk weer terwijl het overal op de nieuwssites stond: https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/20...lijk-te-hacken
                Je hebt gelijk. En dank voor het linkje

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                  Dit ligt iets genuanceerder, net als met slecht beveiligde camera's krijgen de hackers toegang tot een device in je lokale netwerk waarvan ze verdere toegang verkrijgen door een netwwerk scan, gebruik maken van andere vulnerabilities in devices op het lokale netwerk.
                  Is ook waar, niet aan gedacht

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door JanPietJoris Bekijk bericht

                    Je hebt gelijk. En dank voor het linkje
                    Wauw, we zijn wel aardig tegen mekaar!

                    Reageer


                    • #11
                      samenvatting uit rapport :

                      Cyberaspecten

                      Cyberveiligheid hebben consumenten voor een belangrijk deel ook zelf in de hand.
                      Om de gevaren van apparatuur te verminderen, kunnen mensen op het volgende
                      letten:

                      • Stel sterke en unieke wachtwoorden in (denk hierbij aan een wachtwoord
                      met een combinatie van kleine en grote letters, cijfers, leestekens en
                      symbolen). Als een apparaat een standaardwachtwoord heeft, verander
                      deze dan direct bij het eerste gebruik.

                      • Controleer regelmatig of er updates beschikbaar zijn.

                      • Als het apparaat wordt verbonden met een Wi-Fi netwerk, doe dit dan via
                      een netwerkverbinding die losstaat van het hoofdnetwerk. Bijvoorbeeld een
                      gastnetwerk.

                      • Schakel tweefactor-authenticatie in als dit mogelijk is.

                      • Bedenk of het nodig is dat het apparaat met het internet verbonden is. Is dit
                      niet het geval, dan kunt u het apparaat misschien beter niet met het
                      internet verbinden, om onnodige risico’s te vermijden.

                      • Wees tot slot ook kritisch of het nodig is om bepaalde (persoons)gegevens
                      te verstrekken.
                      Laatst bewerkt door driepinter; 31 May 2023, 06:33.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door JanPietJoris Bekijk bericht

                        Heb je een linkje?
                        Heb je google om te zoeken?

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door Gerrit de Postduif Bekijk bericht

                          Heb je google om te zoeken?
                          Ik heb iets veel beters, namelijk een behulpzaam forumlid die zo vriendelijk was hier een linkje neer te zetten.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door Gerrit de Postduif Bekijk bericht

                            Heb je google om te zoeken?
                            Ben je weer veranderd van Naam Postcode

                            Reageer


                            • #15
                              Heb een paar filmpjes gezien op youtube waar ze per merk uitleggen hoe je de wifi van de omvormers moet instellen en wat me opvalt gewoon de standaard wachtwoorden die ze gebruiken laten zien.
                              Het word vrij makelijk gemaakt zo om aan de wachtwoorden te komen van die omvormers.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X