Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nokia XS-2426G-B instellingen & static IP SMA Inverter

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Nokia XS-2426G-B instellingen & static IP SMA Inverter

    Ik heb sinds enkele weken glasvezel en dat werkt verder prima. Ik heb van Delta de Nokia XS-2426G-B in bruikleen. Ik heb op IT gebied enige begrip maar ben een "amateur" dus kan soms de (on)logica van settings & werkwijze niet altijd volgen.

    Vragen:

    1. Als ik de handleiding download zie ik meer configuratie mogelijkheden dan zichtbaar in mijn menu. Zijn er hidden settings die door Delta zijn geblokkeerd? Of hoe krijg ik het volledig menu? Bv QoS settings nergens te vinden maar wel in de manual.

    2. Ik heb een static IP geconfigureerd op MAC address tbv mijn SMA inverter via Ethernet kabel en switch verbonden. De SMA pakt deze niet dus ik wil die verwijderen in de Nokia interface. Niet dus. Ik kan "delete" klikken wat ik wil maar geen enkele reactie. Hoe krijg ik een ongewenste static IP weg in deze router?

    3. De Ethernet kabel naar de SMA werkt 100% (gecontroleerd mbt laptop), maar de SMA weigert elke verbinding. Die verbinding werkte gek genoeg eerst wel tot een aantal dagen na installatie van de Nokia (tevoren de Cisco). Via Bluetooth kan ik wel bij de SMA, dus die werkt. Ik vermoed een IP conflict, want ik kan er zelfs vanuit home network (via Nokia) geen toegang. Maar ik krijg op een of andere manier de settings niet goed. De Cisco werkte wel, dus als ik die settings overneem moet de Nokia - SMA ook werken zou ik denken. Maar die Nokia wil niet gehoorzamen... Iemand ook dergelijke ervaringen en idee hoe dit aan te pakken?

  • #2
    DELTA gebruikt eigen firmware zodat niet alle opties die in de manual staan idd ook beschikbaar zijn.

    Reageer


    • #3
      Staat de SMA wel ingesteld op DHCP? Als deze fixed staat in een andere range dan de Cisco gaat het in ieder geval niet werken.


      Ik ken verder het Nokia modem hiet maar misschien een timeout value van 60 minuten of 24 uur voor een MAC adres? Dan zou een herstart van het modem moeten werken.

      Reageer


      • #4
        Dank voor de reacties.

        Vreemd dat Delta eigen firmware zou gebruiken waarmee opties worden uitgeschakeld. Waarom zou je dat doen en willen? Ik zie geen aanwijzingen daarvoor in de webinterface van de Nokia. Zo kan ik ook niet vinden hoe je de username van "beheer" kan instellen op iets anders. Wel het password. Ik kan niet eens zien welke firmware er op zit en welke revisie, behalve via omleg via Log. Ik kan hier niet blij van worden.

        Het probleem zit wss ergens in die SMA, hoewel de combi SMA en Nokia wel gewerkt heeft tot enkele dagen na installatie. Van de ene op de andere dag werkte de Ethernet verbinding niet meer. Terwijl de kabel 100% goed is (getest met laptop). Omdat ik een fixed IP heb ingesteld heb ik DHCP uitgezet op de SMA. Inderdaad laat SMA config programma keurig het op de Nokia router ingestelde IP adres zien in instantaneous values. Maar geen verbinding, krijg geen ping en dit binnen het home network. Van SMA uiteraard ook nul support.

        Het trouwens de lease nu van 24 uur naar 30 minuten gezet. Volgens mij maakt het niet uit.

        Verder puzzelen dus. Je begrijpt niet welke geniale IT breinen hier aan het werk zijn geweest. Geweldig, zoiets simpels als 2 apparaten via Ethernet verbinden en dat in 2023. Tja...

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door eroosch Bekijk bericht
          Vreemd dat Delta eigen firmware zou gebruiken waarmee opties worden uitgeschakeld.
          Neen hoor, dat is helemaal niet vreemd. Modemleveranciers en service providers hebben onderlinge afspraken en ontwikkelen specifieke firmware die is afgesteld op de (netwerk)services van betreffende provider. Muv IPv6 kun je met een eigen modem wel de meeste instellingen werkend krijgen (iig met een Fritz!box 5590).
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer

          Om te reageren, moet je eerst .

          verwerken...
          X