Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Deco wifi netwerk gewoon van buitenaf bereikbaar?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Deco wifi netwerk gewoon van buitenaf bereikbaar?

    Ik heb mijn wifi netwerk opgebouwd uit de 3 Deco M5 mesh punten. Dat werkt prima, en is ook goed te beheren met de Deco app op de telefoon.
    Tot nu toe heb ik die Deco app altijd bediend binnen mijn wifi netwerk zelf. Ik ben dan ook nogal verbaasd dat ik mijn wifi netwerk met de Deco app blijkbaar gewoon kan benaderen met mijn telefoon op 4G, als ik dus helemaal niet op locatie bij mijn wifi ben. Dat ontdekte ik toevallig toen ik zojuist de Deco app per ongeluk startte terwijl ik helemaal niet thuis was, en daar gewoon mijn netwerk zag, en daarmee alles kon beheren (blokkeren, vrijgeven, etc.).

    Heeft iemand een idee hoe dit werkt? Hoe staat mijn modem/router toe dat ik zomaar van buitenaf met die Deco app op mijn wifi netwerk kom (ik heb geen port forwarding ingesteld hiervoor). Geeft dit geen risico?

  • #2
    Was mij ook al opgevallen.

    Reageer


    • #3
      Dit is niet Deco gebonden. Ik heb een andere tplink router waarbij dit ook werkt via de cloud. Dit staat overigens ook gewoon beschreven bij tplink.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
        Ik heb mijn wifi netwerk opgebouwd uit de 3 Deco M5 mesh punten. Dat werkt prima, en is ook goed te beheren met de Deco app op de telefoon.
        Tot nu toe heb ik die Deco app altijd bediend binnen mijn wifi netwerk zelf. Ik ben dan ook nogal verbaasd dat ik mijn wifi netwerk met de Deco app blijkbaar gewoon kan benaderen met mijn telefoon op 4G, als ik dus helemaal niet op locatie bij mijn wifi ben. Dat ontdekte ik toevallig toen ik zojuist de Deco app per ongeluk startte terwijl ik helemaal niet thuis was, en daar gewoon mijn netwerk zag, en daarmee alles kon beheren (blokkeren, vrijgeven, etc.).

        Heeft iemand een idee hoe dit werkt? Hoe staat mijn modem/router toe dat ik zomaar van buitenaf met die Deco app op mijn wifi netwerk kom (ik heb geen port forwarding ingesteld hiervoor). Geeft dit geen risico?
        Uitleg:

        Op het internet is het niet de bedoeling dat jouw apparaten door anderen benaderd kunnen worden. Dus toegang van buiten naar binnen is (in het modem) geblokkeerd. Echter verkeer van binnen naar buiten is altijd op normale wijze (mail, browsen e.d.) toegestaan, anders zou je niets kunnen doen met je internet verbinding.

        De Deco mesh access points doen precies dat; ze zetten een verbinding naar buiten op naar een server in de TP-Link cloud. Dat doet de app op je telefoon ook en daarom kan jij met de Deco set communiceren. Als het goed is is die verbinding ook goed beveiligd. De TP-Link cloud is een regelneef die de twee partijen met elkaar verbindt op een veilige manier.

        Dus nee, iemand anders kan niet jouw Deco’s benaderen, want dat is dus verkeer van buiten naar binnen, en dus geblokkeerd.

        Hoe veilig dit alles is, is wel afhankelijk van de genoemde beveiliging, de data die TP-Link van je verzamelt etc. Het is ook nog eens een Chinese firma dus tja, je weet nooit zeker wat er allemaal bijgehouden wordt. Maar dat was niet je vraag.

        Reageer


        • #5
          Dank je Eucalypta, duidelijk verhaal.

          Reageer


          • #6
            Kijk aan dat antwoord hebben we wat. Thnx

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X