Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Nokia XS-2426G-B 192.168.2/24

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Nokia XS-2426G-B 192.168.2/24

    Ben bezig met het instellen van mijn router Nokia XS-2426G-B.
    Op de een of andere manier mag ik de IP range van mijn LAN niet aanpassen naar 192.168.2.254
    Default is het 192.168.1.254 en 192.168.3.254 is wel toegstaan.

    Heeft iemand hier ervaring mee (anders moet ik straks heel mijn net werk om gaan zetten)

  • #2
    Hoi Christian,

    Wat ik gedaan heb is subnet mask 255.255.0.0 en de DHCP range van de adres range die ik gebruikte (192.168.178.4 - 192.168.178.254). Statische adressen moeten ook inde DHCP range liggen.

    Reageer


    • #3
      Dat modem maakt een adres 192.168.2.2, waardoor 192.168.2/24 niet mogelijk wordt. Oplossing van MrFarmer zou wel kunnen werken.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door MrFarmer Bekijk bericht
        Statische adressen moeten ook inde DHCP range liggen.
        Het is slim om statische ip-adressen in een aparte range en buiten de gedefineerde DHCP range te houden. Geldt niet voor subnetten omdat je die meestal activeert voor bepaalde groep apparaten (in feite de range voor die apparaten).

        Bijkomend voordeel is dat als je gebruik maakt van een netwerkmanagement programma, je automagisch kunt zien in welke groep de hardware zit (DHCP - desktop, mobiel, tablet) of systeemhardware (Vast - router, modem, printer, server). Mocht je meer onderscheid willen maken, dan zou ik ook een subnet voor IoT apparaten gebruiken (TV, mediastreamer, koelkast, afwasmachine, watermeter, Domotica, slimme meter, zonnescherm, autolader etc).
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 2 Feb 2023, 17:11.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Ik las op Tweakers dat de Nokia's dit kwartaal waarschijnlijk een firmwareupdate krijgen om Bridge te ondersteunen.
          De bron is echter een servicedeskmedewerker. Dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.
          Wanneer hun bron Nokia is die waarschijnlijk dit kwartaal die update gaat leveren....

          Afwachten dus.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
            Ik las op Tweakers dat de Nokia's dit kwartaal waarschijnlijk een firmwareupdate krijgen om Bridge te ondersteunen.
            Het is meestal aan de provider om zoiets wel of niet te activeren (intern proces). Zo zullen andere instellingen mogelijk anders zijn geconfigureerd of buiten bestaande firmware updates gehouden worden.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Het is slim om statische ip-adressen in een aparte range en buiten de gedefineerde DHCP range te houden. Geldt niet voor subnetten omdat je die meestal activeert voor bepaalde groep apparaten (in feite de range voor die apparaten).

              Dat zou ik normaal ook doen, maar Nokia denkt er blijkbaar anders over.

              Ik heb nu maar een FritzBox 4060 achter de Nokia gezet zodat ik het 'probleem' niet meer heb en zeer simpel van provider kan wisselen. Op de Nokia staat de DMZ naar het Fritz WAN IP en is alleen de TV receiver nog aangesloten. Helaas werk de Fritz VPN client niet, maar OpenVPN naar mijn NAS werkt wel (met twee keer een port forward).

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door MrFarmer Bekijk bericht
                Ik heb nu maar een FritzBox 4060 achter de Nokia gezet
                Ik denk een goede keuze, problem solved.
                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9

                  Truuk van MR Farmer werkt niet, je kunt dan nog steeds niet je al werkende 192.168.2.0/24 netwerk omzetten.
                  Dit komt door die 192.168.2.2 die dat modem maakt.

                  Ik heb nu 192.168.162.0/24 ingesteld, en vind nog steeds die 192.168.2.2.
                  Tracert zegt dat die zonder hops bereikt wordt, dus is dat een IP-adres dat op de LAN poort gemaakt wordt
                  Laatst bewerkt door Pear7777; 25 Feb 2023, 14:23. Reden: verduidlijkt

                  Reageer

                  Om te reageren, moet je eerst .

                  verwerken...
                  X