Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Port forward instellen op Nokia XS-2426G-B

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    Wat werkt nog steeds niet en wat heb je ingesteld? Port forwarding kan wel werken op de Nokia weet ik uit ervaring. Ik heb meerdere port forwards actief en die werken allemaal. 1. Heb je het modem in CG-NAT laten zetten (anders werkt het sowieso niet)?
    2. Welke port forward rule heb je aangemaakt?
    3. Probeer je de forward rule vanaf internet of vanaf je eigen lan (dat laatste werkt ook niet)?
    4. Staat de firewall van de Nokia op Low?

    Reageer


    • #17
      het zelfde probleem, ip laten aanpassen naar dynamisch, ip begint nu met 149.xx.xxx. dus zou moeten werken maar helaas, intern werkt het wel.
      wie kan mij de juiste stappen uitleggen???? help!!

      Reageer


      • #18
        Zet de Nokia in DMZ mode en er hoeft niet eens port forward ingesteld te worden
        Werkt goed en ik heb er nog 3 routers achter hangen

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door Japie Bekijk bericht
          Zet de Nokia in DMZ mode en er hoeft niet eens port forward ingesteld te worden
          Werkt goed en ik heb er nog 3 routers achter hangen
          Heb je hem in een algemene DMZ mode staan of ziet dit dan op een specifiek IP-adres van een apparaat? Dank alvast voor jouw reactie!

          Reageer


          • #20
            Oorspronkelijk gepost door Japie Bekijk bericht
            Zet de Nokia in DMZ mode en er hoeft niet eens port forward ingesteld te worden
            Werkt goed en ik heb er nog 3 routers achter hangen
            Ik lees meerdere reacties met hetzelfde probleem. Ik ben gister van Caiway naar Delta gegaan en worstel er nu ook mee. Bij Caiway had ik vast IP, en was het makelijk om in dat modem port forwarding aan te zetten, en met quick connect van Synology kon ik dan van waar ook via internet in mijn NAS komen. Dat lukt nu niet meer. Als het bij jullie al gelukt is, kun je dan de oplossing delen a.u.b. Dank je wel.

            Reageer


            • #21
              Voor degene die port forwarding willen instellen op hun Nokia XS-2426G-B modem, hierbij mijn ervaringen wbt het instellen hiervan en hoe ik het werkend heb gekregen om mijn Home Assistant ook buitenshuis te kunnen gebruiken. NB: Deze stappen kunnen ook gebruikt worden voor het openzetten van andere poorten/apparaten. Het principe is hetzelfde.

              Ik gebruik thuis Home Assistant (HA) op een Raspberry Pi. HA is in je lokale netwerk te bereiken via http://homeassistant.local:8123 indien je de utp (gebruik bij voorkeur altijd utp ipv wifi) aansluit op de Nokia modem of switch. De Nokia zal je HA automatisch een lokaal ip adres toewijzen en je kunt de HA vervolgens benaderen via de bovenstaande url.

              Wat aan te raden is, is om de HA een vast ip-adres te geven in je Nokia modem. De eerste keer dat je de Raspberry aanzet krijgt het een vrij intern ip-adres toegewezen. Herstart je vervolgens je Raspberry, dan krijgt het weer een nieuw ip-adres toegewezen en dit wil je liever niet. Aangezien de Nokia in principe de ip-adressen uitdeelt en niet de TP-Link Deco's (mocht je die hebben, deze staat ingesteld in Accesspoint mode ipv Wifi-router mode (in te stellen via de Deco app), anders werkt je interactieve tv kastje ook niet, weet ik uit ervaring) stel je dit in in de Nokia.

              1. Log in via http://192.168.1.254 in de Nokia
              2. Eenmaal ingelogd ga je naar Devices
              3. Zoek in de lijst naar je HA machine en klik hem aan. Je ziet nu wat info, bekijk de waarde onder Device information en noteer het MAC address en IP address. IPv6 adres is niet nodig.
              4. Ga nu naar LAN > DHCP IPv4 > Static IPv4 address reservations
              3. Je vult hier nu de waarden in die je hiervoor genoteerd hebt. Klik op Add
              4. Onder Static MAC-IP bindings zie je nu je HA apparaat staan. Vanaf nu behoudt je HA ten alle tijden dit ip-adres.

              HA buitenshuis gebruiken
              Wil je HA echter ook buitenshuis gebruiken, dan moet je nog wel het een en ander instellen. HA gebruikt standaard poort 8123. Je moet dus Port forwarding gebruiken om toe te staan dat verkeer vanaf buiten de HA mag benaderen. Poort 8123 (en alle overige poorten zoals FTP etc.) staat standaard dicht. Omdat Delta in ieder geval alle glasvezelabonnees standaard achter CGNAT zet, krijg je een publiek IP-adres (standaard ip-adres zoals Delta dit noemt) dat begint met 100.###... (check dit in de Nokia door in te loggen en te kijken onder Wan > Wan services, kijk wat er achter '1_INTERNET_R_VID_100' staat), daarnaast hebben ze de Nokia beperkt qua wat je kunt instellen, zoals Port forwarding en dat wil je juist kunnen aanpassen. Port forwarding kun je pas instellen en gebruiken indien je een eigen ip-adres (dynamisch ip-adres) hebt en dus geen ip-adres hebt die begint met 100.###...

              Ik heb daarom via de Delta klantenservice chat aangegeven dat ik geen CGNAT meer wil gebruiken ivm Port forwarding. Een medewerker stelt je nog wat vragen ter verificatie en je ontvangt vervolgens een paar mailtjes met je wijziging en na 1 a 2 uur was de wijziging actief (Delta zegt zelf dat het max 8 uur kan duren) en had ik een eigen ip-adres die begint met 149.###... Herstarten van de Nokia en/of de Deco was hierbij niet nodig.

              Het is ook mogelijk om een dynamisch ip adres aan te vragen via Mijn Delta. Log in en ga naar 'Mijn Producten' > klik op 'huidig abonnement aanpassen' > scroll naar beneden, selecteer Dynamisch IP > klik op 'ga verder' > bevestig. Ook dan zul je nog wat mailtjes ontvangen ter bevestiging van de wijziging.

              Port forwarding
              De vervolgstap was vervolgens om poort 8123 open te zetten. Ga hiervoor in de Nokia naar Advanced settings > Port forwarding. Voeg een nieuwe regel toe door dit in te stellen:

              WAN port: 8123 -8123
              LAN port: 8123 - 8123
              Internal client: selecteer in de dropdown je Home assistant
              Protocol: TCP
              Wan connection list: 1_INTERNET_R_VID_100
              Klik tenslotte op Save. Je toegevoegde regel wordt nu onderaan je scherm getoond.

              Check vervolgens via https://canyouseeme.org/ of de poort nu open staat. Je 'nieuwe' dynamische ip-adres staat hier standaard ingevuld. Vul bij 'Port to check' 8123 in. Er verschijnt een groen SUCCESS indien de poort vanaf buitenaf te benaderen is. Verschijnt er ERROR, dan is de poort nog gesloten. Check in de Nokia of je alles goed hebt ingesteld. Het kan ook zijn dat je wijziging nog even verwerkt moet worden.

              DMZ
              Het is na het verkrijgen van een eigen publiek ip-adres ook mogelijk om DMZ aan te zetten (via Security > DMZ and ALG > Enable DMZ) ipv Port forwarding te gebruiken. Enige grote nadeel is dat je hiermee alle poorten op het modem openzet en dat wil je liever niet. Je loopt hiermee een veel groter risico dat je ongenode gasten op bezoek krijgt en je modem constant onder vuur ligt met onnodig (ping) verkeer. Dus beter dit als laatste redmiddel inzetten in het geval de bovenstaande stappen niet mochten werken.

              Na het openzetten van de poort kon ik in HA de installatie verder voortzetten. Je kunt hiervoor DuckDNS gebruiken. Zie eventueel deze video https://www.youtube.com/watch?v=AK5E2T5tWyM voor een handleiding.

              Cloudflare als goed alternatief
              Een goed alternatief om je HA vanaf buitenaf veilig te benaderen is via een Cloudflare nameserver. Zie deze video https://www.youtube.com/watch?v=xXAwT9N-7Hw voor meer informatie en volg de stappen.

              Je kunt eventueel ook bij Cloudflare een domeinnaam registreren voor slechts 10 dollar per jaar (let op FreeNom is geen aanrader/optie meer) en je hebt via die manier toegang tot je HA. Is in 15 minuten geregeld, installatie is veel eenvoudiger en is veel stabieler qua verbinding.

              Ik hoop dat iemand hiermee geholpen is. Succes en veel HA knutsel plezier! :-)
              Laatst bewerkt door LennY; 1 week geleden.

              Reageer

              Om te reageren, moet je eerst .

              verwerken...
              X