Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Modem elk uur herstarten voor internet

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Modem elk uur herstarten voor internet

    Goedendag,

    Sinds 2 weken heb ik het probleem dat na een uur mijn apparaten geen IP adres meer krijgen van het modem. Van 192.168.11.x veranderd het nummer naar 169.254.x.x en is het over.
    Ook apparaten met een vast IP werken niet meer.

    Van het weekend geprobeerd met een router achter het modem om te kijken of dat iets oplost maar geen resultaat.
    Contact gehad met Delta (alleen via de chat, telefoon heb ik opgegeven na 40 minuten wachten op verschillende tijdstippen).
    Ik kreeg een dag later een mail dat "er in overleg" iets aangepast is in het modem. Geen idee welk overleg of welke aanpassing maar met goede hoop de dag afgewacht.
    Helaas hetzelfde verhaal.

    Vanavond heb ik alles losgekoppeld en alleen met mijn laptop aan het modem verbonden. Na een uur? Geen internet.
    IP veranderd na dit uur van 192.168.11.x naar de welbekende 169.254 (geen dhcp).

    Als ik dan in het modem kijk valt het mij op dat ten tijde van de storing het modem ineens denkt dat het 2013 is.
    Daarnaast zie ik veel meldingen:
    DNS name resolution Error (logisch want geen internet)
    01.01.2013 00:01:05 Info DOCSIS DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=b
    01.01.2013 00:01:02 Info DOCSIS Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
    01.01.2013 00:00:52 Info DOCSIS No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b8:
    01.01.2013 00:00:49 Info DOCSIS UCD invalid or channel unusable;CM-MAC=b8:6;CMTS-M
    01.01.2013 00:00:47 Info DOCSIS SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPS
    01.01.2013 00:00:47 Info DOCSIS No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b8:6
    01.01.2013 00:00:47 Info DOCSIS UCD invalid or channel unusable;CM-MAC=b8:6;CMTS-M
    Dit blijft zich herhalen totdat ik het modem opnieuw opstart. Dan heb ik weer een uurtje internet.

    Helaas krijg ik niemand meer aan de telefoon en in de chat blijft het haperen op "Je bent nummer 2" en "je bent nummer 1" maar ik krijg niemand meer te spreken...
    Iemand een idee hoe nu verder? Ik zou toch graag langer dan een uur internetten zonder mijn modem steeds te moeten herstarten....

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door Moonlit Bekijk bericht
    Goedendag,

    Van 192.168.11.x veranderd het nummer naar 169.254.x.x en is het over.
    Je kunt dus een uur werken en dan reset het modem zijn netwerk-ip? Als je het modem dan herstart, kun je weer een uur internetten? Dat betekent dat de originele configuratie van je modem intakt is, maar door iets wordt geinitialiseerd naar het default ip adres.
    Kun je jouw modemconfiguratie vanaf het web benaderen? Zet dat dan gelijk uit en herstart je modem. Kijk of het probleem weer opdoet.

    Op basis van je beschrijving zit er iets in je netwerk wat dat veroorzaakt: Automatic Private IP Addressing.
    Dat wordt veroorzaakt doordat een andere netwerkcomponent (notebook of gamecomputer) een ip-adres uitgeeft (via DHCP) dat wordt overgenomen door je modem. Je modem kan dan ook geen verbinding meer met internet maken, waardoor er ook geen datum/tijd synchronisatie kan plaatsvinden (vandaar die 2013 :00:01.:05).

    Check even bovenstaande; als dat niet het geval is, dan zou ik dat modem toch even omruilen voor een ander exemplaar.
    Ik denk maar mee...
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 27 Sep 2022, 21:44.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

    Reageer


    • #3
      Kun je een email sturen naar [email protected] met daarin je kabelmodem mac adres (CM MAC) en een linkje naar dit forumtopic? Ik wil graag even naar dit geval kijken. (iets anders waarmee ik je terug kan vinden is ook goed )

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
        Je kunt dus een uur werken en dan reset het modem zijn netwerk-ip? Als je het modem dan herstart, kun je weer een uur internetten? Dat betekent dat de originele configuratie van je modem intakt is, maar door iets wordt geinitialiseerd naar het default ip adres.
        Kun je jouw modemconfiguratie vanaf het web benaderen? Zet dat dan gelijk uit en herstart je modem. Kijk of het probleem weer opdoet.

        Op basis van je beschrijving zit er iets in je netwerk wat dat veroorzaakt: Automatic Private IP Addressing.
        Dat wordt veroorzaakt doordat een andere netwerkcomponent (notebook of gamecomputer) een ip-adres uitgeeft (via DHCP) dat wordt overgenomen door je modem. Je kunt dit testen door een computer die nu een vast ip-adres heeft, even over te zetten op 'automatisch verkrijgen van een ip adres'.

        Zet alle andere computers uit. Kun je na herstart van dat apparaat weer internetten? Zoniet dan zou ik dat modem even omruilen voor een ander exemplaar of hopen dat je iemand van support treft die wel snapt wat het probleem is.

        Ik denk maar mee...
        Bedankt voor het meedenken maar helaas kan een andere DHCP server op het netwerk uitgesloten worden. Mijn laptop zit als enige apparaat op het modem. Heeft DHCP en krijgt netjes IP 192.168.11.3 Na een uur heb ik geen internet en heeft hij van het modem een 169 gekregen. Ik stel dan handmatig mijn IP weer in op 192.168.11.3 en ik kan weer op het modem. Internet heb ik dan niet en het modem denkt dat het 2013 is. DNS errors en DHCP errors vliegen dan rond je oren in het modem log totdat deze een reboot krijgt. Daarna werkt internet (en DHCP) weer. Tis een raadsel...

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Moonlit Bekijk bericht
          Daarna werkt internet (en DHCP) weer. Tis een raadsel...
          Het probleem zit volgens mij dan in het modem. Dat werkt namelijk ook onder DHCP (een vast IP adres zoals bij een business abo is in feite een lease van onbeperkte tijd). De techneuten van deltacp (ook onderdeel van onze modemtestgroep) weten meestal wel hoe het probleem op te lossen.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door deltacpe Bekijk bericht
            Kun je een email sturen naar [email protected] met daarin je kabelmodem mac adres (CM MAC) en een linkje naar dit forumtopic? Ik wil graag even naar dit geval kijken. (iets anders waarmee ik je terug kan vinden is ook goed )
            Zojuist doorgestuurd. Ik zal al een telnet login dus misschien had je al gevonden wat mijn modem was

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Kun je jouw modemconfiguratie vanaf het web benaderen? Zet dat dan gelijk uit en herstart je modem.
              Waar kun je dat zelf aan- of uitzetten? Dat zou je als klant niet moeten kunnen.
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Op basis van je beschrijving zit er iets in je netwerk wat dat veroorzaakt: Automatic Private IP Addressing.
              Dat wordt veroorzaakt doordat een andere netwerkcomponent (notebook of gamecomputer) een ip-adres uitgeeft (via DHCP) dat wordt overgenomen door je modem.
              Je hebt gelijk dat dit APIPA is, maar dit komt niet door iets in het netwerk. Dat kun je zelf testen met een laptop-zonder-internet. Die neemt vanzelf een APIPA-adres (169.254.x.x) aan. Dat is de A van Automatic

              Reageer


              • #8
                Ik heb ook zoiets. Vorige week mijn modem uit bridge gehaald om te kijken of mijn eerdere issues met ipv6 er nog waren, die waren er niet meer dus besloten om de modem uit bridge te laten en het scheelde best weer wat stroom om de andere router uit te kunnen zetten. Maar toen begon het gedonder, iets wat ik nooit eerder gehad had voordat ik in bridge mode destijds ging, geen idee of het wat ermee te maken heeft hoor.
                Maar goed, mijn modem resets zichzelf steeds om de zoveel uur. Al een paar keer gebeurd tussen middernacht en 1:00 maar ook overdag. In de log zie ik dan The Modem underwent a warm reset en vanaf dan heb ik entries in de log met de datum 01-01-2013, de modem reboot dan. Alle 2.4 Ghz wifi apparaten verliezen hun verbinding, 5 Ghz komt weer terug (band Steering staat aan).
                Ik krijg meldingen dat die apparaten offline zijn via een app, als ik dan wil inloggen op de modem dan gaat dit niet meer. De pagina is dan niet bereikbaar, zowel via wifi als via een bekabelde pc... Als ik de modem dan een hard reset geef dan werkt alles weer normaal en de entries in de log hebben weer de huidige datum. Ik heb hier afgelopen donderdag dik een uur met een medewerker van de helpdesk naar gekeken en hij had ook geen idee. Ik heb toen voorgesteld om de modem een factory default te geven en alles opnieuw in te stellen. Dit ging 2 dagen goed en toen begon het weer. Ik had ook afgesproken dat ik een modem swap wilde als die default factory niet ging helpen dus ik ga zo weer even bellen.
                Laatst bewerkt door Thrym; 3 Oct 2022, 10:02.

                Reageer


                • #9
                  Thrym kun je een berichtje sturen naar [email protected] met daarin je kabelmodem mac adres (of andere informatie waarmee ik je kan terugvinden), ik zou graag ook even naar jouw modem kijken.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door deltacpe Bekijk bericht
                    Thrym kun je een berichtje sturen naar [email protected] met daarin je kabelmodem mac adres (of andere informatie waarmee ik je kan terugvinden), ik zou graag ook even naar jouw modem kijken.
                    Zojuist gedaan, tnx.

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door Thrym Bekijk bericht

                      Zojuist gedaan, tnx.
                      als het over glas gaat is er nog geen IPv6, want ook daarmee lopen ze achter......

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                        Je kunt dus een uur werken en dan reset het modem zijn netwerk-ip? Als je het modem dan herstart, kun je weer een uur internetten? Dat betekent dat de originele configuratie van je modem intakt is, maar door iets wordt geinitialiseerd naar het default ip adres.
                        Nee, dat betekent dat de router in de modem ermee is gestopt en geen IP adressen meer uitdeelt en dat de lease op het 192.168.11.x adres is verlopen zodat een apparaat zichzelf zo'n 169.x.x.x adres toewijst. Modem is dus gewoon verrot.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door deltacpe Bekijk bericht
                          Kun je een email sturen naar [email protected] met daarin je kabelmodem mac adres (CM MAC) en een linkje naar dit forumtopic? Ik wil graag even naar dit geval kijken. (iets anders waarmee ik je terug kan vinden is ook goed )
                          Kijk zo hoort het 🙏👍 Gelijk reageren ,en kijken wat er loos is Geweldig en ik mag hopen met resutaat

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door koekeroe Bekijk bericht

                            Kijk zo hoort het 🙏👍 Gelijk reageren ,en kijken wat er loos is Geweldig en ik mag hopen met resutaat
                            Gelijk reageren .... daar zijn de meningen over verdeeld 😂
                            Ik neem aan dat je reactie wellicht iets of wat cynisch bedoeld is, want dit draadje is gestart in September 2022
                            [SIZE=10px][I]"Technologie is een woord dat iets beschrijft dat nog niet werkt"

                            - Nokia XS-2426G-B
                            - UDR Dream Router (pending installation)
                            - USW-Lite-8-PoE
                            - AP U6+[/I][/SIZE]

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door bimmersport Bekijk bericht

                              Gelijk reageren .... daar zijn de meningen over verdeeld 😂
                              Ik neem aan dat je reactie wellicht iets of wat cynisch bedoeld is, want dit draadje is gestart in September 2022
                              U snapt het
                              Laatst bewerkt door koekeroe; 21 Sep 2023, 13:15.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X