Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

XGS-PON: opmaat naar 25G-PON

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • XGS-PON: opmaat naar 25G-PON

    XGS-PON: opmaat naar 25G-PON
    Het nieuwste XGS-PON-netwerk dat DELTA Fiber nu breed uitrolt in de markt kan snelheden tot 10 gigabit per seconde doorgeven. Deze infrastructuur is in de basis ook klaar voor een upgrade naar 25G-PON. Dit betekent dat met een eenvoudige technische aanpassing, ditzelfde netwerk ook snelheden tot 25 gigabit per seconde doorgeven.

    Klanten die voor 8 Gbit/s kiezen krijgen het nieuwste modem dat een totale capaciteit heeft van 8000 Mbps, verdeeld over meerdere streams van 1 en 2,5 Gbps symmetrisch en wifi 5 en 6. Eind 2022 komt er een modem beschikbaar dat ook 8 Gbps kan doorgeven via één LAN-poort.

    https://www.delta.nl/nieuws/pers/del...uwe-standaard/
    https://gathering.tweakers.net/forum...80416#71380416
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 30 Apr 2022, 19:28.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

  • #2
    Alleen jammer dat de 8Gbps variant nog nergens verkrijgbaar is in Zeeland, pas najaar 2022.

    Reageer


    • #3
      Heb nog geen 1 moederbord gezien met een lan aansluiting van 8 Gbps 2.5 is het hoogste

      Droom maar lekker verder

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
        Droom maar lekker verder
        Hij is echt klaarwakker hoor:
        Die 8Gbit is de bandbreedte (snelheid), die tot het najaar alleen behaald kan worden door een aantal 2,5Gbit streams te bundelen. Met het nieuwe testkabelmodem en een 2,5Gbps switch kom ik via UTP (2,5Gbps op het moederbord) wel aan die snelheid.
        Wat waarschijnlijk de bedoeling gaat worden, is dat je via wifi6 snelheden gaat halen tot wel 9 Gbps (2,4 + 5GHz met WPA3). Als je dat vergelijkt met wat je nodig hebt aan hardware om dat via een UTPkabel te kunnen halen, dan is wifi opeens een interessante oplossing geworden. Geen dure switches, router en snellere netwerkkaart maar gewoon een wifi6 kaartje in je computer en klaar ben je (denk hieraan bij aanschaf nieuwe netwerkcomponenten zoals tablet, telefoon en notebook).

        Moraal van dit verhaal: met de komst van 2,5-8Gbps worden we min of meer verplicht om over te gaan op wifi als we die hogere snelheden willen ervaren. Wil je dat niet, dan moet je diep in de buidel tasten om eenzelfde bandbreedte (max 10Gbps) via veilige utpkabel (cat 6 500Mhz of cat7 1Ghz) te halen.

        @ https://www.paradigit.nl/tips/wat-is-wifi-6/
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 1 May 2022, 00:51.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Ik zie in je bericht wel wat bijzonders staan (waarschijnlijk) dat kun je op 2 manieren lezen.
          Ik vraag me af met je verhaal of het echt zo ver gaat komen.
          Mijn motto is altijd eerst zien dan geloven.
          En wifi dan geloof er niet erg in dat dit werkelijk op die hoge snelheid zal komen. (voor mobiel tablet en tv is dit helemaal niet nodig)
          En dan de wifi hoe hoger de snelheid hoe meer straling er vanaf komt.
          Daar hoor ik je niet over.

          Volgens mij zal de toekomst het leren wat de normen hiervoor worden.

          Dus mij conclusie is droom verder want het is allemaal nog niet bewezen.

          P.S ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb al jaren een spier en zenuwziekte van me oude werkplek over gehouden voor te veel straling en je kan me geloven die was gewoon onzichtbaar dus voor je iets plaats denk er eens goed over na.
          Wifi geeft ook straling dus jij kan er ook ziek van worden.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
            Ik vraag me af met je verhaal of het echt zo ver gaat komen.
            Het bundelen van bandbreedtes is iets dat al jaren wordt gedaan. Met mijn reactie(s) hoop ik mensen enthousiast te maken voor de technieken die tegenwoordig beschikbaar zijn, zodat ze niet gelijk hoeven te roepen dat we hier aan het dromen zijn. Jouw reactie lezende denk ik dat er werkelijk een wereld voor je open gaat als je je wat verdiept in de materie.

            Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
            En dan de wifi hoe hoger de snelheid hoe meer straling er vanaf komt. Daar hoor ik je niet over.
            Daar had je het ook niet over in je reactie naar driepinter . Overigens met respect voor je ziekzijn, maar die discussie voer ik liever in andere forums.

            Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
            Volgens mij zal de toekomst het leren wat de normen hiervoor worden
            Die normen zijn er al een tijdje hoor; het is alleen nu aan jou de keuze van welke mogelijkheid jij gebruik wilt gaan maken.
            Laatst bewerkt door Webkabouter; 1 May 2022, 20:13.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht

              Hij is echt klaarwakker hoor:
              Die 8Gbit is de bandbreedte (snelheid), die tot het najaar alleen behaald kan worden door een aantal 2,5Gbit streams te bundelen. Met het nieuwe testkabelmodem en een 2,5Gbps switch kom ik via UTP (2,5Gbps op het moederbord) wel aan die snelheid.
              Wat waarschijnlijk de bedoeling gaat worden, is dat je via wifi6 snelheden gaat halen tot wel 9 Gbps (2,4 + 5GHz met WPA3). Als je dat vergelijkt met wat je nodig hebt aan hardware om dat via een UTPkabel te kunnen halen, dan is wifi opeens een interessante oplossing geworden. Geen dure switches, router en snellere netwerkkaart maar gewoon een wifi6 kaartje in je computer en klaar ben je (denk hieraan bij aanschaf nieuwe netwerkcomponenten zoals tablet, telefoon en notebook).

              Moraal van dit verhaal: met de komst van 2,5-8Gbps worden we min of meer verplicht om over te gaan op wifi als we die hogere snelheden willen ervaren. Wil je dat niet, dan moet je diep in de buidel tasten om eenzelfde bandbreedte (max 10Gbps) via veilige utpkabel (cat 6 500Mhz of cat7 1Ghz) te halen.

              @ https://www.paradigit.nl/tips/wat-is-wifi-6/
              Weet jij waarom het 8 gig dat aangeboden wordt en niet de 10 gig zoals XGS voor staat?

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                XGS-PON: opmaat naar 25G-PON
                Het nieuwste XGS-PON-netwerk dat DELTA Fiber nu breed uitrolt in de markt kan snelheden tot 10 gigabit per seconde doorgeven. Deze infrastructuur is in de basis ook klaar voor een upgrade naar 25G-PON. Dit betekent dat met een eenvoudige technische aanpassing, ditzelfde netwerk ook snelheden tot 25 gigabit per seconde doorgeven.

                Klanten die voor 8 Gbit/s kiezen krijgen het nieuwste modem dat een totale capaciteit heeft van 8000 Mbps, verdeeld over meerdere streams van 1 en 2,5 Gbps symmetrisch en wifi 5 en 6. Eind 2022 komt er een modem beschikbaar dat ook 8 Gbps kan doorgeven via één LAN-poort.

                https://www.delta.nl/nieuws/pers/del...uwe-standaard/
                https://gathering.tweakers.net/forum...80416#71380416
                De 8 of 10 gigabit zou ik alleen overwegen als deze snelheden ook buiten het interne DELTA netwerk gehaald worden. Het ligt er maar net aan hoe DELTA hun verbindingen naar de AMS-IX en andere internationale telco's heeft lopen. Dit zal dan ook een flinke upgrade nodig hebben.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht

                  De 8 of 10 gigabit zou ik alleen overwegen als deze snelheden ook buiten het interne DELTA netwerk gehaald worden. Het ligt er maar net aan hoe DELTA hun verbindingen naar de AMS-IX en andere internationale telco's heeft lopen. Dit zal dan ook een flinke upgrade nodig hebben.
                  Hier staat nog een stukje over het transport :

                  Nokia gaat optisch transportnetwerk Delta Fiber leveren - ZeelandNet Serviceforum

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
                    Weet jij waarom het 8 gig dat aangeboden wordt en niet de 10 gig zoals XGS voor staat?
                    Ik denk dat 8Gbps staat voor een intern rekensommetje of/en de 'beperking' van de hardware. Marketing is soms een fenomeen dat geen rekening houdt met de technische feiten.
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 2 May 2022, 09:15.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
                      De 8 of 10 gigabit zou ik alleen overwegen als deze snelheden ook buiten het interne DELTA netwerk gehaald worden
                      De bandbreedte krijg je sowieso als je een glasvezelabonnement afsluit (klaar voor de toekomst of te vroeg voor de toekomst?). Volgens mij is het inderdaad nog maar de vraag is of/wanneer je die snelheid ook werkelijk zult halen, omdat die niet kan worden gegarandeerd (met een enkele uitschieter bij gamen en download).
                      Ben zelf wel benieuwd of IPv6 daar ook nog een rol bij speelt. Heeft iemand daar ervaring mee?
                      Laatst bewerkt door Webkabouter; 2 May 2022, 09:38.
                      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                        De bandbreedte krijg je sowieso als je een glasvezelabonnement afsluit (klaar voor de toekomst of te vroeg voor de toekomst?). Volgens mij is het inderdaad nog maar de vraag is of/wanneer je die snelheid ook werkelijk zult halen, omdat die niet kan worden gegarandeerd (met een enkele uitschieter bij gamen en download).
                        Ben zelf wel benieuwd of IPv6 daar ook nog een rol bij speelt. Heeft iemand daar ervaring mee?
                        ervaring heb ik niet, maar wel het idee dat sinds ik glasvezel heb het langer duurt voordat de startpagina is geladen...

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
                          Ik zie in je bericht wel wat bijzonders staan (waarschijnlijk) dat kun je op 2 manieren lezen.
                          Ik vraag me af met je verhaal of het echt zo ver gaat komen.
                          Mijn motto is altijd eerst zien dan geloven.
                          En wifi dan geloof er niet erg in dat dit werkelijk op die hoge snelheid zal komen. (voor mobiel tablet en tv is dit helemaal niet nodig)
                          En dan de wifi hoe hoger de snelheid hoe meer straling er vanaf komt.
                          Daar hoor ik je niet over.

                          Volgens mij zal de toekomst het leren wat de normen hiervoor worden.

                          Dus mij conclusie is droom verder want het is allemaal nog niet bewezen.

                          P.S ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb al jaren een spier en zenuwziekte van me oude werkplek over gehouden voor te veel straling en je kan me geloven die was gewoon onzichtbaar dus voor je iets plaats denk er eens goed over na.
                          Wifi geeft ook straling dus jij kan er ook ziek van worden.
                          Lees u eens in over de verschillen tussen ioniserende en niet-ioniserende straling. De eerste brengt schade toe, de tweede niet. WiFi is niet-ioniserend. Enige aangetoonde effect bij hoog vermogen, zeg met uw hersenen tegen de WiFi antenne, is een hele kleine verhoging (kleiner dan 0,1 graad Celsius) van de temperatuur in dat gebied. Hetzelfde effect als u met uw hoofd in de zon gaat zitten. En dat laatste is aan te raden, gezond en zo voor de vitamine D. Dan warmt uw hoofd meer op dan dat een WiFi signaal ooit zal doen.


                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                            De bandbreedte krijg je sowieso als je een glasvezelabonnement afsluit (klaar voor de toekomst of te vroeg voor de toekomst?). Volgens mij is het inderdaad nog maar de vraag is of/wanneer je die snelheid ook werkelijk zult halen, omdat die niet kan worden gegarandeerd (met een enkele uitschieter bij gamen en download).
                            Ben zelf wel benieuwd of IPv6 daar ook nog een rol bij speelt. Heeft iemand daar ervaring mee?
                            Van PON technologie heb ik begrepen is dat je daarmee wel de lijn deelt met de wijk. Dus hetzelfde als met de huidige COAX structuur, alleen hoop ik wel dat ze dit beter uitgedacht hebben. Vroeger in UPC gebied gewoond en daar had je op bepaalde momenten van de dag vreselijke lag door hogere ping tijden.

                            Wat betreft ipv6 heeft het de toekomst maar daar is men al bijna 10 jaar mee bezig.

                            Reageer


                            • #15
                              Voor wie een stukje achtergrond over XGS-PON wil, het kost wat tijd maar is de moeite wel waard :

                              Een video tezamen met een presentatie in pdf formaat.

                              Archives – RIPE 85

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X