Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

IPv6 op glasvezelnetwerk DELTA?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • IPv6 op glasvezelnetwerk DELTA?

    Met de kabel was hier jarenlang naar toe gewerkt maar tot mijn verbazing is v6 kennelijk niet op het glasvezelnetwerk beschikbaar. Wordt hier aan gewerkt en wat is eigenlijk de reden waarom het wel op de coax werkt maar niet op glas? Ik was in de veronderstelling dat juist glasvezel gebruikt maakte van de nieuwste technieken.

  • #2
    https://community.freedom.nl/t/metho...-pppoe/1485/11

    Reageer


    • #3
      Is IPv6 zo zaligmakend? Ik lees op het Ziggo forum regelmatig dat mensen verzoeken IPv6 uit te schakelen.
      Blijkbaar is het lang niet altijd fijn.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
        Wordt hier aan gewerkt
        Voor zover bekend niet en zal ook niet op korte termijn beschikbaar worden gesteld.

        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door stofdoek Bekijk bericht
          Is IPv6 zo zaligmakend?
          Het is maar net wat je daar onder verstaat:

          - IPv6 is gericht op de toekomst(aantal beschikbare adressen, meer toepassingen kunnen hiervan gebruik maken door de simpele headerstructuur)
          - RIP (bye) NAT en PAT
          - DHCP is overbodig (stateless autoconfiguration) hoewel de router die je gebruikt hier wel op moet zijn berekend (eenvoud SLAAC)
          - IPv6 is veiliger (IPsec)

          In mijn beleving stagneert de populariteit van IPv6 door een tegenwerking van internet service providers, aantal actieve IPv6 servers en het gebrek aan kennis van de thuisgebruiker. Wereldwijd zijn nog maar 35% van de servers IPv6 only. Zolang IPv4 bestaat zal daar ook niet snel een kentering in komen.
          Laatst bewerkt door Webkabouter; 21 Apr 2022, 12:31.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
            Met de kabel was hier jarenlang naar toe gewerkt maar tot mijn verbazing is v6 kennelijk niet op het glasvezelnetwerk beschikbaar. Wordt hier aan gewerkt en wat is eigenlijk de reden waarom het wel op de coax werkt maar niet op glas? Ik was in de veronderstelling dat juist glasvezel gebruikt maakte van de nieuwste technieken.
            Kun je zonder ook internetten? Of heb je het echt voor iets specifieks nodig? Want alleen 'het is nieuw' is nou niet echt een reden om het te willen....

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
              Het is maar net wat je daar onder verstaat:

              - IPv6 is gericht op de toekomst(aantal beschikbare adressen, meer toepassingen kunnen hiervan gebruik maken door de simpele headerstructuur)
              - RIP (bye) NAT en PAT
              - DHCP is overbodig (stateless autoconfiguration) hoewel de router die je gebruikt hier wel op moet zijn berekend (eenvoud SLAAC)
              - IPv6 is veiliger (IPsec)

              In mijn beleving stagneert de populariteit van IPv6 door een tegenwerking van internet service providers, aantal actieve IPv6 servers en het gebrek aan kennis van de thuisgebruiker. Wereldwijd zijn nog maar 35% van de servers IPv6 only. Zolang IPv4 bestaat zal daar ook niet snel een kentering in komen.
              Potdomme Kabouter, altijd leuk om input te krijgen van mensen met een beetje background!

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                Het is maar net wat je daar onder verstaat:

                - IPv6 is gericht op de toekomst(aantal beschikbare adressen, meer toepassingen kunnen hiervan gebruik maken door de simpele headerstructuur)
                - RIP (bye) NAT en PAT
                - DHCP is overbodig (stateless autoconfiguration) hoewel de router die je gebruikt hier wel op moet zijn berekend (eenvoud SLAAC)
                - IPv6 is veiliger (IPsec)

                In mijn beleving stagneert de populariteit van IPv6 door een tegenwerking van internet service providers, aantal actieve IPv6 servers en het gebrek aan kennis van de thuisgebruiker. Wereldwijd zijn nog maar 35% van de servers IPv6 only. Zolang IPv4 bestaat zal daar ook niet snel een kentering in komen.
                💪👍 dit is info waar je als forumlid op zit te wachten, inhoudelijke bijdrages! 👏👏👏👏

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht

                  💪👍 dit is info waar je als forumlid op zit te wachten, inhoudelijke bijdrages! 👏👏👏👏
                  Ga je nu klappen voor je eigen domheid Bor ? nog proberen om met een ander zijn bijdrage aandacht te vragen,
                  Raakt toch tijd ,dat je eens een goed gesprek met Juffrouw ooievaar gaat houden

                  Reageer


                  • #10
                    voorlopig is Ipv6 volgens Delta Fiber nog niet aan de orde.....

                    Reageer


                    • #11
                      Het probleem is dat DELTA nu overal resterende IP v4 adressen opkoopt maar dat hierdoor sommige websites het niet meer doen omdat ik volgens hen in het buitenland zou zitten. Gelukkig heb ik nu weer een Nederlands ip adres maar het zou handig zijn als zij hiervoor een structurelere oplossing weten te vinden.

                      Reageer


                      • #12
                        Delta Fiber heeft 204.168.128.0/17 dat zijn 32768 IP-adressen die zullen ze dus echt niet zomaar opgegeven.
                        Laatst bewerkt door driepinter; 2 May 2022, 09:03.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
                          Dat kan inderdaad van invloed zijn op het toelaten van bezoekers op een website of de oude e-mail reputatie van het ip adres zelf.
                          Is alweer een tijdje geleden, maar Spamhaus heeft deze week haar kwartaaloverzicht mbt domeinreputaties online gezet

                          @ https://info.spamhaus.com/hubfs/Doma..._Q2%202022.pdf
                          Laatst bewerkt door Webkabouter; 20 Jul 2022, 15:14.
                          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                          Reageer


                          • #14
                            IPv6 bestaat al sinds 1998 als "voorgestelde standaard" en is een IETF standaard sinds 2017. Dat betekent dat het uitgesproken voordelen heeft boven oudere versies (*) en dat ontwikkelaars zich meer en meer gaan richten op die nieuwere versie.
                            Google Home werkt vrijwel alleen via IPv6, Android en Android/Google-TV heeft een zeer sterke voorkeur voor IPv6 (het controleert bij aanmelden op het netwerk éérst of er wel IPv6 is en weigert met een andere IPv4 DNS server te communiceren die niet hetzelfde IP-adres heeft als de gateway), Windows en Linux hebben standaard IPv6 ingeschakeld staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
                            Het niet via IPv6 naar het internet te kunnen communiceren betekent _altijd_ een kleine vertraging in de communicatie omdat je apparaat éérst IPv6 probeert. Het is namelijk een IETF standaard van een hogere (nieuwere) versie dan het oude IPv4.
                            IPv6 is veiliger, sneller en heeft betere mogelijkheden t.a.v. routing en multicast (anycast bijvoorbeeld) en ik ben stomverbaasd nu te lezen dat Delta niet eens de moeite neemt om IPv6 op het glasvezelnetwerk ook maar op de roadmap te zetten! Hoe onprofessioneel!
                            Zodra Tweak ook in mijn woonplaats beschikbaar wordt stap ik over. (tenzij Delta eerder IPv6 ondersteunt)


                            ((*) vrij vertaald van de IETF website)

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door mythiq Bekijk bericht
                              IPv6 bestaat al sinds 1998 als "voorgestelde standaard" en is een IETF standaard sinds 2017. Dat betekent dat het uitgesproken voordelen heeft boven oudere versies (*) en dat ontwikkelaars zich meer en meer gaan richten op die nieuwere versie.
                              Google Home werkt vrijwel alleen via IPv6, Android en Android/Google-TV heeft een zeer sterke voorkeur voor IPv6 (het controleert bij aanmelden op het netwerk éérst of er wel IPv6 is en weigert met een andere IPv4 DNS server te communiceren die niet hetzelfde IP-adres heeft als de gateway), Windows en Linux hebben standaard IPv6 ingeschakeld staan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
                              Het niet via IPv6 naar het internet te kunnen communiceren betekent _altijd_ een kleine vertraging in de communicatie omdat je apparaat éérst IPv6 probeert. Het is namelijk een IETF standaard van een hogere (nieuwere) versie dan het oude IPv4.
                              IPv6 is veiliger, sneller en heeft betere mogelijkheden t.a.v. routing en multicast (anycast bijvoorbeeld) en ik ben stomverbaasd nu te lezen dat Delta niet eens de moeite neemt om IPv6 op het glasvezelnetwerk ook maar op de roadmap te zetten! Hoe onprofessioneel!
                              Zodra Tweak ook in mijn woonplaats beschikbaar wordt stap ik over. (tenzij Delta eerder IPv6 ondersteunt)


                              ((*) vrij vertaald van de IETF website)
                              ik vind het ook van de zotte dat ze er niets aan doen bij Delta.....

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X