Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Snelheid Deco M5 verbinding valt tegen

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Snelheid Deco M5 verbinding valt tegen

    Afgelopen week is glasvezel geinstalleerd, waarbij tevens de door Delta geleverde Deco M5 set is aangesloten door de monteur.
    De hoofd-Deco is bekabeld aangesloten op het modem (Genexis) en de tweede Deco staat los op de eerste verdieping, en zou daar het signaal van de hoofd-Deco moeten versterken voor de apparaten die verdieping.
    De Deco staat (volgens de app) in AP mode.
    Echt heel enthousiast word ik er nog niet van, de snelheid van de draadloze verbinding valt erg tegen. Bedraad haal ik zowel download als upload meer dan 900Mbps, maar draadloos via de Deco kom ik amper boven de 200Mbps uit, zowel download als upload. Ik doe de speedtest op een (vrijwel nieuwe) i5 laptop, die zo'n twee meter van de hoofd-Deco staat (en die dus bedraad aan de 900+ komt)..
    De tweede Deco (op de eerste verdieping) die het signaal van de eerste opvangt, die zal als een soort range extender functioneren, waarbij de helft van de snelheid wegvalt, maar dan nog zou je toch 500Mbps moeten halen. En de hoofd-Deco zou toch de volle snelheid moeten kunnen leveren?

    Als ik in de Deco app kijk, kan ik daar ook niet veel instellen om de verbinding te verbeteren.
    Ik zie wel een instelling "Snelle roaming", die uit staat (maar een waarschuwing is te zien als je die wil aanzetten).
    Dan nog een knopje "Netwerkoptimalisatie"; hier staat geen toelichting bij, dus wat dat doet daar heb ik geen idee van. Weet iemand dat?

    Heeft iemand nog ideeën of tips om die snelheid te verhogen, of komt zo'n ding echt niet verder dan 200Mbps?

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
    Afgelopen week is glasvezel geinstalleerd, waarbij tevens de door Delta geleverde Deco M5 set is aangesloten door de monteur.
    De hoofd-Deco is bekabeld aangesloten op het modem (Genexis) en de tweede Deco staat los op de eerste verdieping, en zou daar het signaal van de hoofd-Deco moeten versterken voor de apparaten die verdieping.
    De Deco staat (volgens de app) in AP mode.
    Echt heel enthousiast word ik er nog niet van, de snelheid van de draadloze verbinding valt erg tegen. Bedraad haal ik zowel download als upload meer dan 900Mbps, maar draadloos via de Deco kom ik amper boven de 200Mbps uit, zowel download als upload. Ik doe de speedtest op een (vrijwel nieuwe) i5 laptop, die zo'n twee meter van de hoofd-Deco staat (en die dus bedraad aan de 900+ komt)..
    De tweede Deco (op de eerste verdieping) die het signaal van de eerste opvangt, die zal als een soort range extender functioneren, waarbij de helft van de snelheid wegvalt, maar dan nog zou je toch 500Mbps moeten halen. En de hoofd-Deco zou toch de volle snelheid moeten kunnen leveren?

    Als ik in de Deco app kijk, kan ik daar ook niet veel instellen om de verbinding te verbeteren.
    Ik zie wel een instelling "Snelle roaming", die uit staat (maar een waarschuwing is te zien als je die wil aanzetten).
    Dan nog een knopje "Netwerkoptimalisatie"; hier staat geen toelichting bij, dus wat dat doet daar heb ik geen idee van. Weet iemand dat?

    Heeft iemand nog ideeën of tips om die snelheid te verhogen, of komt zo'n ding echt niet verder dan 200Mbps?
    Ik haal hier ook maximaal 300/500+ soms draadloos met WiFi, Ik gok zomaar dat dit de optimale snelheid is en haalbaar met het M5 setje.
    Er zijn vast betere te koop mja 🤔
    Laatst bewerkt door profiel-verwijderd; 12 Feb 2022, 18:54.

    Reageer


    • #3
      Doe eens een speedtest vanuit de deco app zelf. En check of uw laptop niet op 2.4 gh zit ipv 5 . Heb er ook wel eens problemen mee laptop staat naast deco maar verbind op 2.4. En bekijk de max snelheden van uw wifi netwerkkaart in de laptop.

      Reageer


      • #4
        Een WiFi 6 moet makkelijk de 1gbps halen is de ervaring.
        vaak is het een Intel AX200 chip.

        Wireless AC heb je waarschijnlijk.

        Reageer


        • #5
          (1)
          Ik heb ook de Deco M5: ik heb via de app altijd 2,5 GHz uitgeschakeld. Dan zit de draadloze apparatuur altijd op het snellere 5 GHz netwerk.
          Alleen voor de oudere printer moet ik 2,5 GHz inschakelen (heeft alleen die frequentie) indien ik ga printen soms.

          Als je verder geen 2,5 GHz apparatuur hebt, zou je dat zelfde als ik kunnen doen.

          (2)
          Van de DECO beneden naar 1e verdieping, heb ik ook bedraad. Deze DECO M5 heeft geen 'backhaul verbinding'. Dat wil zeggen dat de dataverbinding tussen DECO's via het wifi kanaal verloopt. Dat kost snelheid. Een bedrading voorkomt dat.

          Succes!

          Reageer


          • #6
            Zorg er ook voor dat de Bewerkingsmodus in de app op 'Access point' ingesteld staat (zie ook manual van Delta van DECO).
            Druk op 'Meer' > 'Geavanceerd' > 'Bewerkingsmodus': Access point.

            Reageer


            • #7
              Dank voor de reacties.

              Allereerst : de Deco staat op AP ingesteld (zie mijn originele post).
              De Deco app zelf geeft bij "Internet snelheid testen" aan: 555 download, 907 upload. Waar die snelheid wordt gemeten is me niet duidelijk, ik meet bedraad aan de Genexis zowel download als upload ongeveer 920Mbps.

              Ik heb in de Deco app de 2.4 nog geactiveerd staan (er is hier nog een 2.4 apparaat in huis), maar in de wifi-adapter van de laptop heb ik (via device management) ingesteld dat die alleen met 5G (802.11a/n/ac) mag werken. Als de laptop met 2.4 zou zijn verbonden zou ik al niet de 200Mbps halen die ik nu haal.

              Wat de maximale snelheid van de wifi adapter in de laptop is, dat is een goeie. Ik zou even niet weten hoe ik daar achter kan komen. Een Realtek 8821CE wireless LAN adapter geeft de device management aan. Maar een 5G wifi adapter die niet boven de 200Mbps komt, dat lijkt me toch onwaarschijnlijk?

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                De Deco app zelf geeft bij "Internet snelheid testen" aan: 555 download, 907 upload. Waar die snelheid wordt gemeten is me niet duidelijk, ik meet bedraad aan de Genexis zowel download als upload ongeveer 920Mbps.
                Tussen hoofddeco en modem/internet [0].

                Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                Een Realtek 8821CE wireless LAN adapter geeft de device management aan. Maar een 5G wifi adapter die niet boven de 200Mbps komt, dat lijkt me toch onwaarschijnlijk?
                Dat is een 1x1 WiFi 5 adapter [1]. Op 5 GHz met 80MHz kanaalbreedte een linkspeed van 433 Mbps [2], daarvan haal je dan ca 60% [3] , onder goede omstandigheden dan ca 260 Mbps

                Deco m5 lijkt een 2x2 WiFi 5, onderling tussen de mesh units linkspeed 867 Mbps op 5 GHz [4], weer ca 60%, ca 520Mbps.

                [0] https://www.tp-link.com/us/support/faq/1462/
                [1] https://www.realtek.com/en/products/...item/rtl8821ce
                [2] https://mcsindex.com
                [3] https://www.speedguide.net/faq/what-...f-wireless-374
                [4] https://www.tp-link.com/nl/home-netw.../deco/deco-m5/

                Reageer


                • #9
                  Dank voor deze uitleg.
                  De MSC index tabel kan ik nog niet echt duiden, maar dat je met je berekening uitkomt op max. 260 Mbps in mijn geval, dat klopt dan vrij aardig.

                  Reageer


                  • #10
                    Volgens de vrije modemkeuze :

                    https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

                    Kun je dus altijd om een ander glasvezel modem vragen wat wel in Bridge kan en dus een eigen router gebruiken voor de Wifi.

                    Bridge mode

                    Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen.
                    Als je het DELTA kabel (coax) modem in bridge-modus zet of je DELTA (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je gewoon je eigen router gebruiken.

                    Reageer


                    • #11
                      Het al dan niet toepassen van een eigen modem is hier niet zo relevant denk ik?

                      Je kunt achter de Genexis ook (in plaats van de Deco) een high power access point hangen, bijvoorbeeld een Engenius. Het gaat erom wat het wifi access point doet, het modem - al dan niet in bridge mode - zelf speelt geen rol hier.

                      Reageer


                      • #12
                        -
                        Laatst bewerkt door profiel-verwijderd; 15 Feb 2022, 18:47.

                        Reageer

                        Om te reageren, moet je eerst .

                        verwerken...
                        X