Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Kwaliteit Zeelandnet DNS server?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Kwaliteit Zeelandnet DNS server?

    Ligt het aan mij of krijg ik het idee dat de DNS servers van Google en Cloudflare vlotter werken dan de eigen DNS servers van Zeelandnet? Het is zomaar een gevoel dat ik heb bij het laden van de websites.

  • #2
    Meet het : https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
      Het is zomaar een gevoel dat ik heb bij het laden van de websites.
      DNS heeft niets te maken met de snelheid van het laden van een website. Daar zorgt de hosting provider van de betreffende domeinnaam voor (B) en het aantal hops dat een verbinding er over doet om van A naar B te komen (lees: via Moskou naar Utrecht). Als er dus een snelheidswinst wordt behaald wordt daarmee bedoeld de tijd die er over wordt gedaan om bij een URL de betreffende domeinnaam te zoeken. Het lijkt dan of een website sneller wordt geladen maar in feite is dat dus niet zo.

      De snelheid waarmee het URL wordt ingelezen en de tijd die zit tussen inlezen en omzetten naar IP adres wordt echter wel door een DNS server bepaald. En ook dat is afhankelijk van hoe een domein is geconfigureerd en of deze al in een cache is opgenomen (een soort cache zoals in je browser maar dan anders) of ten tijde van het verzoek opnieuw moet worden opgehaald (TTL).
      Om het internetverkeer van een heleboel van dergelijke zoekopdrachten te ontlasten zijn er verschillende soorten van DNS caches ingericht. Een cache bewaart DNSdata zodat deze niet telkens opgevraagd hoeft te worden en dus sneller is met het presenteren van het uiteindelijke IP adres (en waardoor een site dus sneller wordt _gevonden_)

      In de praktijk zal het gebruik van een andere DNS server kunnen voorkomen dat een bepaald IP adres wel bereikbaar is (maar dan via een andere route), TENZIJ de betreffende server offline is door bv een hardware-matige storing (komt bij een serieuze provider sporadisch voor omdat je er van mag uitgaan dat er meerdere servers de taak van de uitgevallen server overnemen. En daar gaan providers dus de mist in als ze dat technisch niet in orde hebben).
      Laatst bewerkt door Webkabouter; 19 Oct 2020, 23:00.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door docsis Bekijk bericht
        Ligt het aan mij of krijg ik het idee dat de DNS servers van Google en Cloudflare vlotter werken dan de eigen DNS servers van Zeelandnet? Het is zomaar een gevoel dat ik heb bij het laden van de websites.
        Gevoel is niet echt een betrouwbare graadmeter.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht

          Gevoel is niet echt een betrouwbare graadmeter.
          Koeba, een goed gevoel kan wel leuk wezen!

          Reageer


          • #6
            Kleine aanvulling: met EDNS Client Subnet kan een DNS-server een ander ip-adres teruggeven, zodat je bijvoorbeeld voor google.com de dichtstbijzijnde server krijgt. Met andere woorden: google.com heeft een ander ip-adres als je hem vanuit Amerika bezoekt dan wanneer je hem vanuit Zeeland bezoekt.

            Als ik aan de Google DNS (8.8.8.8) het ip-adres van www.google.com vraag, krijg ik een ander antwoord (172.217.168.228) dan wanneer ik dat aan de ZeelandNet DNS vraag (216.58.207.68).

            Voer ik vervolgens een traceroute uit, dan is die via Google 8 hops van me verwijderd, en die via ZeelandNet is 12 hops verwijderd. De latency is ook lager in het eerste geval.

            Gevoel is geen betrouwbare graadmeter, maar gelukkig kun je het wel meten

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Waarheid Bekijk bericht

              Koeba, een goed gevoel kan wel leuk wezen!
              Vast!

              Reageer

              Om te reageren, moet je eerst .

              verwerken...
              X