Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

DNS lookup voor vast IP adres

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • DNS lookup voor vast IP adres

    Kan ik deze instelling zelf wijzigen en zo ja, waar kan ik dat doen?
    Het gaat er om dat ik de juiste server.domeinnaam.nl kan koppelen met het publieke ip adres van mijn Zeelandnet router/modem.
    Dank!
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

  • #2
    het externe ip-adres wat je van Zeelandnet krijgt is dynamisch, dus dat kan zo maar veranderen.
    maar er bestaat zoiets als ddns

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_DNS
    en zo is er nog veel meer te vinden op internet

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door fred44nl Bekijk bericht
      het externe ip-adres wat je van Zeelandnet krijgt is dynamisch
      Niet als je een zakelijk account hebt.
      En zo is er nog veel meer te vinden bij Zeelandnet
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Misschien een simplistisch antwoord, maar afijn voor 1 euro weet je het :

        https://helpdesk.mijndomein.nl/hc/nl/articles/200416102

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
          Misschien een simplistisch antwoord, maar afijn voor 1 euro weet je het
          Je moet inderdaad sowieso het correct A record aan de domeinresolutie van het domein toevoegen.
          Op servernivo werkt het echter iets anders: als je in server-to-server verkeerd email aflevert aan het domein zelf (dankzij de DNS setting van het domein), presenteert de server zich met het ip adres dat je hebt toegewezen van Zeelandnet. Dat ip adres staat geheel los van de info die in het domeinrecord is opgeslagen.
          In verband met anti-SPAM maatregelen moet het ip adres dat je van Zeelandnet krijgt toegewezen, verwijzen naar het domein en niet naar Zeelandnet of het ip adres alleen. Het is een handeling die support even moet uitvoeren of (zoals ik in mijn originele bericht vroeg) ik zou dat zelf moeten kunnen doen via de setup van mijn Zeelandnetaccount. Heb daar echter niets over kunnen ontdekken, alleen dat ik mijn modem/router in de bridge mode kan zetten. Eigenlijk zou daar dan ook nog een instelling bij moeten staan waarbij je de reversed DNS kun instellen zoals hierboven beschreven.

          Hoop dat het een beetje leesbaar is - zo zit het in elkaar...
          wbkbtr
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Mijn ervaring met het draaien van een eigen mailserver is dat je het beste gebruik kunt maken van : SMTP server relay routing (smart host), mits je mailserver dit ondersteunt natuurlijk.

            Je uitgaande mailserver voor je domein wordt dan : smtp.zeelandnet.nl

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
              Mijn ervaring met het draaien van een eigen mailserver is dat je het beste gebruik kunt maken van : SMTP server relay routing (smart host), mits je mailserver dit ondersteunt natuurlijk.
              Relay wordt niet gewaardeerd als je (technisch gezien) een eigen domein host. De meeste ISP's zullen dat dan ook blokkeren (server to server). Met client to server is dat een ander verhaal omdat je dan vaak op IP adres wordt gevalideerd (hoort bij de service die je van de betreffense ISP afneemt) en niet op de header informatie van de email die wordt verzonden.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Webkabouter Een DNS record kun je zelf aanmaken. Wil je een reverse record (van IP-adres naar naam) neem dan contact op met de servicedesk via mail of telefoon.
                Normaliter is dit alleen nodig als je zelf een mailserver draait.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door GoeRoe Bekijk bericht
                  Webkabouter Wil je een reverse record (van IP-adres naar naam) neem dan contact op met de servicedesk via mail of telefoon.
                  Dat heb ik inmiddels gedaan... Dank.
                  Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                    Niet als je een zakelijk account hebt.
                    Btw, we hebben het hier over een PTR record, zie hieronder.
                    Wat is een PTR/reverse DNS? Een PTR record koppelt een IP-adres aan een Hostname. PTR staat voor Pointer record of ook wel reverse DNS genoemd.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer

                    Om te reageren, moet je eerst .

                    verwerken...
                    X