Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Raspberry Pi als webserver

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Raspberry Pi als webserver

Beste allemaal,

Ik wil een Raspberry Pi aan mijn modem of router koppelen om als webserver te dienen voor mijn wordpress website. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Ik heb een nog wat oudere Cisco eps3212 router, met daaraan vast een Apple Airport Extreme (v 2012).

Specifieke vragen:
    1) Kan dat?
    2) Het eps3212 modem heeft geen extra netwerkaansluiting, dus ik zal de Pi aan de Airport router kunnen hangen. Is dat wel veilig? Er zit ook een NAS aan. Of kan ik beter een nieuwer modem vragen.
    3) Leveren de dynamische IP nummers problemen op?

Alvast bedankt, Johan

1) Ja, geen probleem, gewoon een LAMP server opzetten.
    2) Je zult de poort (80 voor http) moeten forwarding het netwerk op naar de server, hier is een risico aanvalt, dat m.i. Te verwaarlozen is, mits dit direct naar de raspberry gaat.

Met de Raspberry heb ik geen ervaring, maar met LAMP servers op "gewone" laptops wel.

Reageer

Welkom op het forum, Johan

Wat goed is om rekening mee te houden is dat iemand via je webserver op je interne netwerk zou kunnen komen. Idealiter los je dat op met firewall-regels: verkeer van je webserver zou dan niet naar je interne netwerk mogen komen. Of je dat in de Airport Extreme kunt regelen betwijfel ik.

Je kunt het risico verkleinen door gebruik te maken van Cloudflare en door iets te installeren op je webserver dat verzoeken filtert zoals mod_security. Hier een uitgebreid artikel. Er zijn ook kant en klare images. En uiteraard is het belangrijk om hem up to date te houden.

Waarom is dat zo belangrijk? Om jezelf en je eigen netwerk te beschermen, en om te voorkomen dat jouw webserver wordt gebruikt om anderen te infecteren. Dat zou door Qnet opgemerkt kunnen worden en dan wordt je verbinding afgesloten door ZeelandNet.

Veel plezier met dit leuke project!

Reageer

Oorspronkelijk gepost door r0n
        1) Ja, geen probleem, gewoon een LAMP server opzetten.
        2) Je zult de poort (80 voor http) moeten forwarding het netwerk op naar de server, hier is een risico aanvalt, dat m.i. Te verwaarlozen is, mits dit direct naar de raspberry gaat.

Met de Raspberry heb ik geen ervaring, maar met LAMP servers op "gewone" laptops wel.
        Je kunt de Raspberry als LAMP server opzetten, dat was ik inderdaad van plan. Ik puzzel nog even verder mbt de netwerkconfiguratie. Wellicht niet zo'n goed idee om de Raspberry aan het zelfde apparaat te hangen als mijn NAS.

Reageer

Ik zelf heb geen ervaring met Apple apparatuur maar misschien kun je de Pi dan in een DMZ zetten ?

https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Reageer

Een DMZ is inderdaad de juiste plaats om een webserver te plaatsen.
            Een DMZ zorgt ervoor dat deze server van zowel vanaf internet als vanaf je eigen netwerk te benaderen is, maar zonder dat het mogelijk is om via deze server je interne netwerk te kunnen benaderen.
            Wat betreft de dynamische IP-adressen, die kun je afvangen door gebruik te maken van een Dynamic DNS provider, zoals bijvoorbeeld No-IP.com.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door GoeRoe
              verkeer van je webserver zou dan niet naar je interne netwerk mogen komen. Of je dat in de Airport Extreme kunt regelen betwijfel ik.
              daar hoef je niet langer aan te twijfelen, want een Airport Extreme heeft geen firewall.
              voor dergelijke toepassingen heb je een "echte" router nodig.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door fred44nl
                Oorspronkelijk gepost door GoeRoe
                verkeer van je webserver zou dan niet naar je interne netwerk mogen komen. Of je dat in de Airport Extreme kunt regelen betwijfel ik.
                daar hoef je niet langer aan te twijfelen, want een Airport Extreme heeft geen firewall.
                voor dergelijke toepassingen heb je een "echte" router nodig.
                Dat heeft een airport ex wel (ik weet niet hoe goed of slecht hij is), maar hem uitzetten of omzeilen lijkt me niet zo verstandig .

Reageer

Oorspronkelijk gepost door jvdkoppel
                  Dat heeft een airport ex wel (ik weet niet hoe goed of slecht hij is), maar hem uitzetten of omzeilen lijkt me niet zo verstandig .
                  waar kun je die dan instellen ??

Reageer

Heb je nog een antwoord op je vraag gekregen jvdkoppel? Klik dan op 'beste antwoord' van de reactie waar je het meeste aan hebt gehad.
                    A prudent question is one-half of wisdom

Reageer

Oorspronkelijk gepost door MatthijsL
                      Heb je nog een antwoord op je vraag gekregen jvdkoppel? Klik dan op 'beste antwoord' van de reactie waar je het meeste aan hebt gehad.
                      Ik ben er nog mee aan het puzzelen. De tips van Ron en Mapje waren het meest bruikbaar, maar later meer!

Reageer

We hebben al enige tijd niks meer vernomen. We gaan er vanuit dat het probleem is opgelost. Mocht dit niet het geval zijn, dan vernemen wij dit graag.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                        X