Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

SIP instelling onder NAT ALG niet instelbaar in de Zeelandnet modems?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • SIP instelling onder NAT ALG niet instelbaar in de Zeelandnet modems?

    Wij gebruiken niet Zeelandnet maar een andere provider voor VoIP telefonie. Om probleemloos daarvan gebruik te maken moet het vinkje voor 'SIP' weggehaald worden bij de 'Advanced' instellingen van het modem (zie plaatje van zo een instelling bij een Technicolor modem van een andere internet provider). Wij hebben een Technicolor EPC3940 modem/router, maar voor de klant is het niet mogelijk bij de 'Advanced' instellingen te komen. De tweede-lijns helpdesk van Zeelandnet zegt dat ook zij die mogelijkheid niet hebben. Het advies was het modem in 'Bridge Modus' te zetten, dat helpt echter niet.
    Uiteindelijk heeft de VoIP provider een oplossing geboden om het VoIP verkeer op een andere manier af te handelen, zodat het door Zeelandnet nu niet als zodanig herkend wordt. Nu werkt het goed.
    Jammer dat het veel moeite heeft gekost om dit werkend te krijgen - het zou fijn zijn als Zeelandnet de software van dit modem niet zo ver had uitgekleed dat deze settings niet bereikbaar zijn.
    Kunnen de technici van Zeelandnet overwegen om deze SIP-optie onder 'NAT ALG' in een volgende versie gewoon toegankelijk te maken? Ik begrijp dat er maar weinig mensen zullen zijn die VoIP van een andere provider kiezen, maar het zou wel fijn zijn als er met die mensen toch rekening gehouden wordt.

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door langen
    Het advies was het modem in 'Bridge Modus' te zetten, dat helpt echter niet.
    Dat begrijp ik niet. Als je het modem in bridge mode zet, stuurt-ie gewoon alles door naar de achterliggende router. Of dat helpt of niet, hangt natuurlijk af van wat je met die router doet. Uit eigen ervaring (vergelijkbare situatie; al sinds 2001 maak ik alleen nog gebruik van SIP) weet ik dat dit prima kan.

    Aangezien je tegen meer beperkingen van het modem aanloopt - dat heb je als je gevorderd gebruiker bent, nu eenmaal sneller - raad ik je aan om het modem in bridge mode te zetten en alles in je eigen router te regelen. Overigens doet bijvoorbeeld de Fritz!box alles op het gebied van SIP perfect. Ook heb je daarmee geen problemen met DHCP zoals je die eerder had.

    Reageer


    • #3
      Ik gebruik hier ook eigen VoIP apparatuur i.c.m. de EPC3940 in Router modus. En dat werkt gewoon prima!
      Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP, maar heb het ook bij een kennis met een Linksys SPA3000 ingesteld (ook met een EPC3940 modem) En dat werkt ook gewoon.
      Het lijk dus niet noodzakelijk om SIP ALG uit te zetten, waarschijnlijk staat dat standaard niet eens aan op de EPC3940 modems aangezien dat vaak problemen veroorzaakt met VoIP verbindingen.

      Reageer


      • #4
        Als wij onze SIP testen via bijvoorbeeld een Gigaset dan zijn er geen problemen te zien. Wij hebben voor normaal gebruik een Avaya IP500 telefooncentrale, waar de SIP 'aanlandt'. In de log daarvan is te zien dat er (in de oude situatie) 20-30 keer per dag een heel korte uitval is. Nu dit omgezet is naar een ander protocol is die uitval volledig verdwenen.
        Bridge modus hielp niet - was feitelijk de situatie die we hadden met het Cisco modem van Zeelandnet in combinatie met onze eigen (Cisco) router. Ook toen hadden we die korte uitvallen.
        De leverancier van onze centrale had ons er al op geattendeerd wat het probleem zou kunnen zijn. Bij een andere installatie van hem met Zeelandnet als internet provider trad hetzelfde probleem op - zonder aanpassingen in de eigen apparatuur was dat probleem verdwenen toen die klant overstapte op ADSL.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door langen
          Bridge modus hielp niet - was feitelijk de situatie die we hadden met het Cisco modem van Zeelandnet in combinatie met onze eigen (Cisco) router. Ook toen hadden we die korte uitvallen.
          Je zult in je eigen Cisco router ook een kunstje moeten uithalen hiervoor. Meer specifiek QoS queues instellen. Doe je dat niet dan kun je misschien beter overwegen om een eenvoudiger router te nemen. Maar dan val ik in herhaling dus dat zal ik niet doen

          Reageer


          • #6
            Het is al een tijdje stil in dit topic. Is het inmiddels opgelost?

            Reageer


            • #7
              Nee, niet op de manier hoe het opgelost zou moeten zijn (via een instelling in de router). De work-around die de VoIP provider heeft voorgesteld werkt - er is geen uitval meer. Een bijwerking is er wel, maar die is minder erg dan de uitval.
              Ideaal zou zijn als in een volgende update van de software van de Zeelandnet router die SIP ALG optie wel beschikbaar is voor de klant of de Zeelandnet helpdesk.

              Reageer


              • #8
                Bedankt voor de feedback, we nemen het mee.

                Reageer

                Om te reageren, moet je eerst .

                verwerken...
                X