Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

EPC3940AD - Maximum aantal 'Pre-assigned DHCP IP Addresses'?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • EPC3940AD - Maximum aantal 'Pre-assigned DHCP IP Addresses'?

    Klopt het dat de DHCP-server van de EPC3940AD maar 16 vaste IP adressen kan opslaan?
    Als ik er meer nodig heb moet ik kennelijk een aparte DHCP-server in het netwerk opnemen, of is er ergens een setting in de EPC3940AD om dit aan te kunnen passen?

  • #2
    geen antwoord op de vraag, maar waarom wil je zo veel apparaten een vast ip-adres geven ??
    er zijn niet zo heel veel apparaten, waar dit nuttig kan zijn.

    Reageer


    • #3
      Waarschijnlijk moet je het zien om het te geloven - kom gerust eens langs. In ons netwerk hangen allerlei apparaten die benaderd moeten kunnen worden, meest domotica-gerelateerd. Maar ook een simpele netwerk-printer die door verschillende computers of tablets gebruikt moet kunnen worden heeft een vast adres nodig. Ooit begonnen met maar een paar apparaten, zijn er nu al ruim 20 die een vast adres moeten krijgen.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door langen
        Waarschijnlijk moet je het zien om het te geloven - kom gerust eens langs.
        Je maakt ons wel nieuwsgierig eigenlijk

        Reageer


        • #5
          Langen, je kunt op die apparaten ook handmatig een ip-adres instellen buiten de DHCP-range van het modem. Zo kun je er veel meer dan 20 kwijt

          Reageer


          • #6
            Klopt helemaal. Dat is alleen niet onderhoudsvriendelijk. Het is beter alle IP toewijzingen op 1 plek te doen. Bijkomend probleem met een vast adres instellen op het apparaat zelf is dat het geen 'plug & play' meer is als je het apparaat over wilt zetten in een ander netwerk.
            Het lijkt erop dat ik een aparte DHCP server elders in het netwerk moet configureren.
            Voor simpel thuisgebruik is 16 adressen wel genoeg. Ons netwerk is wat groter. Ik had een los ZeelandNet modem met een professionele Cisco router. Ons internet in het buitengebied hier geeft regelmatig problemen, bellen naar ZeelandNet heeft geen zin: 'Oh, dat ligt aan uw router'. Om dat te omzeilen nu dus een gecombineerde unit gevraagd aan ZeelandNet, dan is het tenminste duidelijk dat een probleem toch echt in de verbinding zit. Maar nu loop je dan tegen dit soort zaken aan. 'Wet van behoud van ellende'.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door langen
              'Wet van behoud van ellende'.

              Reageer


              • #8
                Nee, bij bridge-modus wordt er weer verwezen naar de eigen Cisco router als oorzaak. Eerst maar eens zien of de verbinding stabiel is. Wat het lastig maakt is dat de verbinding soms maanden goed is, en dan ineens weer meerdere keren per dag hapert. Afwachten dus, met dit apparaat als modem/router.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door langen
                  ...Ons internet in het buitengebied hier geeft regelmatig problemen, bellen naar ZeelandNet heeft geen zin: 'Oh, dat ligt aan uw router'...
                  Het hoeft natuurlijk nog niet direct aan je router te liggen, maar externe apparatuur wordt niet ondersteund. Wanneer je uitval ondervindt, maak dan eens een rechtstreeks bekabelde verbinding met je modem, zonder dat er een router oid tussen hangt. Als je dan toch uitval blijft ondervinden, dan kan de eigen apparatuur uitgesloten worden. Laat ons even weten wanneer je ook met een rechtstreekse verbinding uitval blijft ondervinden.

                  *Edit*
                  Zie wel wat afwijking op de upstream, maar dat kan een uitleesfout zijn. Herstart even het modem en laat ons nog even weten wat de verbinding dan doet.
                  A prudent question is one-half of wisdom

                  Reageer


                  • #10

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door langen
                      Ons VoIP systeem (niet van ZeelandNet) laat zien dat er tientallen keren per dag een (waarschijnlijk zeer korte) onderbreking in de verbinding is.
                      zo'n modem heb ik ook en dat is precies de reden waarom die nu in bridge staat.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door langen
                        Hopelijk levert jullie upstream meting iets op...
                        Ik heb je even een berichtje gestuurd :8

                        Wifi kan verstoord worden door externe factoren. Deze verstoring ontstaat niet bij het gebruik van een bekabelde verbinding. Vandaar dat er altijd gevraagd wordt om een verbinding bekabeld te testen.
                        A prudent question is one-half of wisdom

                        Reageer


                        • #13
                          Naar aanleiding van de posting van MatthijsL hierboven is er een monteur langsgeweest. De getoonde waarden van de upstream en downstream kanalen blijken te veel af te wijken, wat te zien was op DOCSIS WAN status pagina.
                          De aansluitkoppeling van de kabel op de splitter is door de monteur vervangen, hierna vielen de waarden binnen de streefcijfers.
                          Fijn dat in elk geval de verbinding nu nagekeken is, en goed zou moeten werken. In een andere post zal ik hier op terugkomen, omdat de SIP (VoIP telefonie van een andere provider) nog steeds problemen geeft.

                          De eigenlijke vraag die ik voor deze post had is niet beantwoord/bevestigd, maar het is mij wel duidelijk dat deze modem/router niet meer dan 16 gereserveerde adressen kan vastleggen. Bij het invoeren van een volgend adres gedraagt de web interface zich normaal - het lijkt dus alsof het volgende adres goed is opgeslagen, en komt geen foutmelding of wat dan ook.
                          Ik heb dit probleem opgelost door een al aanwezige Raspberry Pi als DHCP-server te configureren. De DHCP server van de modem/router geeft nog maar 1 adres uit: het gereserveerde adres van de Raspberry.

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X