Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Local IP Address EPC3940AD wijzigen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Local IP Address EPC3940AD wijzigen

    Goedemiddag!
    Ongeveer een jaar geleden is eenzelfde vraag gesteld - het antwoord was dat 'binnenkort' de mogelijkheid tot wijzigen (van bijvoorbeeld het derde octet) van het LAN netwerk beschikbaar zou komen. Bij het aansluiten van een nieuw Zeelandnet modem/router blijkt dit nog niet te kunnen - het invoerveld om 192.168.11.1 te wijzigen is grijs. Om vele wijzigingen in het bestaande netwerk te voorkomen zou ik dit derde octet graag willen wijzigen.

    Kan dit zeer binnenkort, of is er een trucje om het nu al te kunnen doen? De trucjes die een jaar geleden genoemd zijn werken in elk geval nu niet.
    Groet,
    Bram

  • #2
    Blijkt dat er toch nog een trucje werkt (ik denk dat ik de truc van een jaar geleden niet goed gelezen of begrepen heb): In het veld "Starting IP Address" het startadres wijzigen, bijvoorbeeld naar nummer 2. Dan opnieuw opstarten. Daarna is het derde octet wel te wijzigen.
    Bram

    Reageer


    • #3
      Goeie tip, Bram! Wil je bij je eigen antwoord nog even op 'Beste antwoord' klikken? Dan wordt deze vraag als 'beantwoord' gemarkeerd

      Reageer


      • #4
        ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is, om het lokale ip-adres van een 3940 aan te passen.
        als er een flinke reset of een firmware-update, dan je hoogstwaarschijnlijk die instelling weer kwijt.

        Reageer


        • #5
          Tja, dat risico moet ik dan maar lopen. Ik kon of deze wijziging maken, en het hele interne netwerk draait probleemloos als voorheen, of ik kon van alle apparatuur de instellingen gaan wijzigen - een monnikenklus. Aan ons netwerk hangt aardig wat - telefooncentrale met IP telefoons, alarmcentrale, domotica, NAS, microcomputer voor meteruitlezing, enz.. Het hele spul communiceert met elkaar. Vandaar.
          Ik vind het nogal wat dat Zeelandnet het derde octet keihard op 11 wil hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat dit het werk voor de helpdesk gemakkelijker maakt - het adres van de router is dan altijd bekend...

          Reageer


          • #6
            ik denk niet dat de helpdesk het lokale ip-adres van de router ergens voor gebruikt.
            maar je loopt nu aan tegen het nadeel om alle of in ieder geval veel apparatuur een statisch ip-adres te geven.
            dat kan ook anders, door bijv. een ip-adres te reserveren - op basis van het mac-adres - in de dhcp-server van de router. ook dan heb je vaste ip-adressen, maar je bent wel heel wat flexibeler.

            Reageer


            • #7
              Klopt, ik gebruik voor alle apparatuur toewijzing van het adres via de DHCP Server van de router. Alleen voor apparatuur dat een vast adres moet hebben staat het MAC adres gekoppeld aan een gereserveerd IP adres. Die reserveringen invoeren is een fluitje van een cent in vergelijking wat er allemaal moet gebeuren om de nummering van het hele netwerk om te moeten gooien.

              Reageer


              • #8
                je hebt dus alle apparatuur die een vast ip-adres moet hebben, gereserveerd in de dhcp-server.
                dan hoef je alleen het lokale adres van de dhcp-server - en dat is dus het ip-adres van de router - te wijzigen.

                Reageer

                Om te reageren, moet je eerst .

                verwerken...
                X