Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Qnet blokkade

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Qnet blokkade

    Gister werd mijn totale verbinding geblokkeerd omdat ik een mailtje opende waar een url in stond van het recente wannacry randsomeware. Omdat mijn browser pre-teching doet. Werd direct mijn verbinding door zeelandnet geblokeerd. Niet alleen de url maar alles. Helpdesk is alleen morgens bereikbaar. Dus gebeld. Medewerker vertelde dat er een virus op mijn pc zit. Ik gebruik echter linux en die is niet vatbaar voor wannacry. Kan ook nog steeds bij alle bestanden. Waarom blokkeert ZeelandNet de gehele verbinding en niet alleen de url? Nu zit ik het hele weekend zonder internet omdat ze ook niet bereikbaar zijn

  • #2
    Dat had die medewerker je misschien kunnen vertellen.

    Reageer


    • #3
      Dat is dus een voortijdige (lees onterechte) blokkade.
      Dit stuk malware kan inderdaad niet werken onder Linux, maar ........ mogelijk wel wanneer je Wine, of PlayOnLinux hebt geinstalleerd.
      Het lijkt mij logisch, dat een provider geen enkel risico wil nemen !

      Reageer


      • #4
        Waarom dan niet alleen de url blokeren en de 4 bijbehorende ip adressen.? Dit is een beetje paranoia

        Reageer


        • #5
          En omdat iemand anders zijn windhoos pc niet op tijd update zit ik nu zonder internet

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Harryd100
            En omdat iemand anders zijn windhoos pc niet op tijd update zit ik nu zonder internet
            Het is niet specifiek omdat iemand zijn computer niet up to date heeft, maar eerder omdat Microsoft gaten in hun software niet dicht. Dat komt dan vervolgens ook weer door veiligheidsdiensten die deze gaten geheim houden omdat ze er zelf gebruik van willen maken. Zolang mensen niet op linkjes gaan klikken of bestanden gaan openen van mensen die ze niet kennen, dan is er vrij weinig aan de hand.

            Het Qnet systeem, die je verbinding blokkeert, herkent een bedreiging en gooit vervolgens de boel op slot. Dit systeem herkent niet of je Windows gebruikt of een ander OS. Gezien de omvang van Wannacry was het beter save then sorry dat de verbinding geblokkeerd wordt. Het is zeker wel vervelend wanneer dat gebeurd.

            Je kan in zo'n geval ook contact opnemen met ons via Twitter of Facebook. Daar is ook in het weekend een collega aanwezig die je kan helpen.
            A prudent question is one-half of wisdom

            Reageer


            • #7
              MatthijsL schreef:Zolang mensen niet op linkjes gaan klikken of bestanden gaan openen van mensen die ze niet kennen, dan is er vrij weinig aan de hand. Waarmee niet gezegd is dat MS-Windows zo'n fijn en veilig systeem is; integendeel!

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door MatthijsL
                Oorspronkelijk gepost door Harryd100
                En omdat iemand anders zijn windhoos pc niet op tijd update zit ik nu zonder internet
                Het is niet specifiek omdat iemand zijn computer niet up to date heeft, maar eerder omdat Microsoft gaten in hun software niet dicht.
                ????
                De exploit waar Wannacry van gebruik maakt heeft Microsoft al 2 maanden geleden gedicht.

                https://technet.microsoft.com/en-us/.../ms17-010.aspx
                Published: March 14, 2017

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door Echo
                  De exploit waar Wannacry van gebruik maakt heeft Microsoft al 2 maanden geleden gedicht.

                  Reageer


                  • #10
                    Echo schreef:
                    ????
                    De exploit waar Wannacry van gebruik maakt heeft Microsoft al 2 maanden geleden gedicht.
                    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/19...37763-a1559623
                    is trouwens een interessante gedachte over programmafouten in het algemeen ( en ook over dit lek)

                    Reageer


                    • #11
                      Je bedoelt deze link (even aanklikbaar gemaakt).
                      Interessant zou ook zijn, wanneer dit soort misdaden van black-hackers worden opgenomen in het verdrag van de mensenrechten.
                      Nu kunnen ze zich verschuilen (op papier) in een ver weg staatje, maar dan kan desnoods het hele staatje worden aangepakt (lees afgesloten van internet).
                      Dit zal in de praktijk nooit gebeuren, maar het idee is wel leuk

                      Op dit moment zijn we druk bezig met gevolg-bestrijding, we kunnen het niet bij de oorzaak (de crimineel) bestrijden.

                      Reageer


                      • #12
                        Op dit moment zijn we druk bezig met gevolg-bestrijding, we kunnen het niet bij de oorzaak (de crimineel) bestrijden.
                        Ee? van de oorzaken zul je bedoelen. "Sloppy coding" is een andere oorzaak, en zeker niet minder belangrijk!
                        P.S.: Bedankt voor het aanklikbaar maken! /P.S.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door kobuskuch
                          Ee? van de oorzaken zul je bedoelen. "Sloppy coding" is een andere oorzaak, en zeker niet minder belangrijk!

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X