Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Wanneer komt IPv6 beschikbaar voor klanten (EPC3940) ?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Wanneer komt IPv6 beschikbaar voor klanten (EPC3940) ?

    Hier: https://forum.zeelandnet.nl/internet...940-modem-2636
    is ruim een jaar geleden deze vraag al eens gesteld. Verder is het akelig stil.

    Nu, eind maart 2017, is nog steeds geen zicht op uitrol van IPv6 ?

    Het wordt nu wel dringender, want op 6-6-2017 stopt het enige alternatief (IPv6 tunnel via Sixxs.net) met bestaan, zie https://www.sixxs.net/sunset/

    Ook een alternatief via tunnelbroker.net werkt niet voor Zeelandnet Kabel internet, omdat deze tunnelbroker dienst afhangt van het kunnen pingen (ICMP ping) van je router en dat staat dicht.

    Het zou kunnen betekenen dat ik ertoe genoodzaakt ben over te stappen naar een andere aanbieder die wel IPv6 levert

  • #2
    Er loopt momenteel een proef (?) met IPv6 bij een aantal klanten, maar er zijn nog een paar (kleine) problemen.
    Misschien kan een moderator de juiste stand-van-zaken op dit moment toelichten.

    Reageer


    • #3
      het grootste probleem is, dat de download snelheid met IPv6 aanzienlijk lager is, dan met IPv4.

      Reageer


      • #4
        Ik heb al jaren een ipv6 adres via Zeelandnet en dit werkt (bij mij) probleemloos. Ik heb het 3940 modem wat in bridge mode staat en er zit een router achter die goed met ipv6 om kan gaan wat een voorwaarde is om ipv6 automatisch in te laten schakelen. Als je modem in router mode staat, krijg je geen ipv6 adres. In bridge mode wel, mits je ipv6 op je router in het geschakeld en juist geconfigureerd hebt. Ik heb zelf een Apple Airport Extreme, het enige wat je daarop hoeft aan te zetten is ipv6 op automatisch, de ipv6 mode op native, blokkeer inkomende ipv6 verbindingen op aan en deel ipv6 op aan. Zeelandnet controleerd op deze zaken, zijn ze in orde dan gaat ipv6 aan, zo niet, dan niet. Is mij tenminste zo verteld en zo werkt het bij mij ook.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door fred44nl
          het grootste probleem is, dat de download snelheid met IPv6 aanzienlijk lager is, dan met IPv4.
          er zijn verschillende topics over, bijv.:

          https://forum.zeelandnet.nl/ipv6-32/ipv6-2997
          https://forum.zeelandnet.nl/ipv6-32/...oudere-pc-3021
          Heb geen toegang tot deze pagina's ?????

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door hoeiendag
            Ik heb al jaren een ipv6 adres via Zeelandnet en dit werkt (bij mij) probleemloos. Ik heb het 3940 modem wat in bridge mode staat en er zit een router achter die goed met ipv6 om kan gaan wat een voorwaarde is om ipv6 automatisch in te laten schakelen. Als je modem in router mode staat, krijg je geen ipv6 adres. In bridge mode wel, mits je ipv6 op je router in het geschakeld en juist geconfigureerd hebt. Ik heb zelf een Apple Airport Extreme, het enige wat je daarop hoeft aan te zetten is ipv6 op automatisch, de ipv6 mode op native, blokkeer inkomende ipv6 verbindingen op aan en deel ipv6 op aan. Zeelandnet controleerd op deze zaken, zijn ze in orde dan gaat ipv6 aan, zo niet, dan niet. Is mij tenminste zo verteld en zo werkt het bij mij ook.
            Dus hoeiendag als ik je goed begrijp moet men investeren in extra apparatuur en de toch al energievretende EPC3940 als domme bridge laten werken om van IPv6 gebruik te kunnen maken ?
            Terwijl de EPC3940 zelf gewoon in staat is, mits juist geconfigureerd, om als IPv6 router te werken...

            Reageer


            • #7
              [quote=fred44nl]het grootste probleem is, dat de download snelheid met IPv6 aanzienlijk lager is, dan met IPv4.
              er zijn verschillende topics over, bijv.:

              Heb ik geen last van hoor, haal via ipv6 dezelfde snelheden als via ipv4.

              Reageer


              • #8
                [quote=hoeiendag]
                Oorspronkelijk gepost door fred44nl
                het grootste probleem is, dat de download snelheid met IPv6 aanzienlijk lager is, dan met IPv4.
                er zijn verschillende topics over, bijv.:

                Heb ik geen last van hoor, haal via ipv6 dezelfde snelheden als via ipv4.
                Haal nu via Sixxs tunnel ook wat minder snelheid over IPv6 maar dat komt doordat het Linux doosje waarop mijn tunnel uitkomt niet zo krachtig is. Daar kan ik mee leven.

                Reageer


                • #9
                  Je moet niets maar als je ipv6 absoluut wilt hebben dan wel ja. De vraag is of je niet zonder kunt. Meestal staat het modem toch op een voor wifi ongunstige plaats dus is een losse router meestal beter. Maar dat kost extra ja.

                  Reageer


                  • #10
                    DE EPC3940 werkt gewoon ook met IPv6, wanneer dit door Zeelandnet is aangezet.
                    Via een UTP kabel blijft de snelheid gewoon zoals het hoort, maar werk je via WiFi, dan daalt de snelheid met IPv6 naar 66%.
                    Ook geeft IPv6 een vertraging op het DNS, het zoeken naar een IP adres, omdat er nu in 2 systemen moet worden gezocht.
                    Om die reden heb ik IPv6 op mijn laptop op alleen link local gezet.
                    Het is nu wachten op een oplossing...........

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door hoeiendag
                      Heb ik geen last van hoor, haal via ipv6 dezelfde snelheden als via ipv4.
                      de discussies over IPv6 gaan over EPC3940 modems, die NIET in bridge-mode staan.

                      Reageer


                      • #12
                        Goedemorgen, het precieze antwoord hierop weet ik helaas niet. Ik ga komende week eens het e.e.a. uitzoeken om hier een antwoord op te krijgen.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door edgoes
                          (,,,)een alternatief via tunnelbroker.net werkt niet voor Zeelandnet Kabel internet, omdat deze tunnelbroker dienst afhangt van het kunnen pingen (ICMP ping) van je router en dat staat dicht.
                          Dan zet je dat open. Zoals je zelf schrijft gebruik je een eigen router. Het is niet aan ZeelandNet om ping daarheen uit te zetten, dat zul je toch zelf gedaan hebben.
                          Krijg je geen IPv6-adres? Welke router gebruik je?

                          Overigens nog een nuttige IPv6 port scanner om te bevestigen dat je alles veilig hebt ingericht:
                          https://ipv6.chappell-family.com/ipv6tcptest/

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door GoeRoe
                            Oorspronkelijk gepost door edgoes
                            (,,,)een alternatief via tunnelbroker.net werkt niet voor Zeelandnet Kabel internet, omdat deze tunnelbroker dienst afhangt van het kunnen pingen (ICMP ping) van je router en dat staat dicht.
                            Dan zet je dat open. Zoals je zelf schrijft gebruik je een eigen router. Het is niet aan ZeelandNet om ping daarheen uit te zetten, dat zul je toch zelf gedaan hebben.
                            Krijg je geen IPv6-adres? Welke router gebruik je?

                            Overigens nog een nuttige IPv6 port scanner om te bevestigen dat je alles veilig hebt ingericht:
                            https://ipv6.chappell-family.com/ipv6tcptest/
                            Je hebt verkeerd gelezen. Ik gebruik geen eigen router maar de geleverde EPC3940

                            Reageer


                            • #15
                              Ik schreef eerder dat het niet mogelijk is om ICMP (ping) naar je kabel router aan te zetten (Block anonymous request vinkje kreeg ik niet uitgeschakeld), maar na een herstart van de EPC3940 mag ik wel het betreffende vinkje ineens wel uitvinken. Hierdoor is het wel mogelijk dat je kabelrouter vanaf het internet wordt gepingd.
                              Dus kan er nu ook gebruik gemaakt worden van de HE.net IPv6 tunnel service "tunnelbroker.net".

                              Maar de vraag blijft natuurlijk staan wanneer wordt het met de EPC3940 mogelijk om IPv6 te doen zonder gebruik te maken van een externe tunnelbroker service.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X