Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

DCHP configuratie puzzel

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • DCHP configuratie puzzel

    Hallo ik ben nieuw hier en heb een vraag. Ik heb een Cisco 3940 met daarachter een ASUS wifi router. De ASUS router is door de vorige eigenaar van de woning helemaal ingesteld op diverse apparaten en domotica. Tot voor kort had ik de 2.4G en 5G netwerken via de ASUS en de wifi op de Cisco uitgezet.

    Nu is de 2.4G op de ASUS kapot gegaan. Ik heb op de Cisco de 2.4G aangezet, zelfde SSID en password en dat werkt vlekkeloos.

    Alleen mijn NAS zit op de ASUS en heeft daar een vast IP adres 192.168.1.112. De Cisco DCHP range staat van 192.168.11.1, dus ik kan via de 2.4G de NAS niet zien.

    De vraag is hoe dit op te lossen. De ASUS staat op 192.168.1.1, ik dacht eraan de Cisco op 192.168.1.2 te zetten. Daarbij de ASUS DCHP range 192.168.1.3 - 150 en de Cisco DCHP range 192.168.1.150 - 250. Er is dan geen overlap maar je zou via de Cisco 2.4G bij 192.168.1.112 moeten kunnen komen via pre-assigned IP en MAC adres.

    Of is een een betere truuk om via de Cisco direct door te verwijzen naar een MAC adres op de ASUS. Kan dat via IP Passthrough en MAC adres?

    Het 2.4G signaal komt op de Cisco binnen en moet dus naar een ander IP op de ASUS adres buiten de DCHP range van de Cisco. Hoe kan ik dat het beste doen?

  • #2
    het probleem is, dat de Cisco in 192.168.11.x zit en de Asus in 192.168.1.x
    als dat allemaal perfect wordt ingesteld, dan moet dat wel kunnen, maar handig is het niet.
    de eenvoudigste oplossing lijkt mij, om de Asus ook in 192.168.11.x te zetten.
    schakel dan meteen ook de dhcp-server van de Asus uit.
    2 dhcp-servers kan wel, mits goed ingesteld, maar nodig is het zeker niet.

    als je de dhcp-server van de Cisco laat beginnen op 192.168.11.10, dan kun je de ip-adressen daar onder gebruiken om apparatuur een vast ip-adres te geven.
    je kunt ook binnen de dhcp-server ip-adressen reserveren, op basis van een mac-adres.

    als ik jouw vraag lees, dan is tcp/ip geen onbekende materie voor je.
    en kun je dit varkentje best wel wassen

    Reageer


    • #3
      Bedankt voor de reactie. Het is nog veel eenvoudiger. Gebruik DMZ op de ASUS met verwijzing naar 192.168.1.112. Dit zet de ASUS volledig open naar dit adres. Alleen de naam die je ziet in het netwerk klopt niet met de NAS naam, je krijgt de router naam te zien en je moet even opnieuw op de NAD inloggen.

      In dit geval kan dit makkelijk omdat de Cisco firewall nog voor de WAN zit. Dus het is puur een interne DMZ volgens mij geheel zonder risico. Ik heb op de ASUS trouwens de firewall ook uitstaan. Driedubbele firewalls hebben volgens mij geen enkel nut.

      Reageer


      • #4

        Reageer


        • #5
          Hallo eroosch,

          Is het nog gelukt met de tips van fred44nl?
          Ik ben benieuwd naar het antwoord waar jij het meest aan hebt gehad. Zou je dat willen markeren? Wil je de oplossing met ons delen?

          Reageer


          • #6
            Beste Linda, zie mijn voorlaatste reactie voor de gekozen oplossing. Gebruik DMZ op de 2e router en er is geen probleem meer.

            Reageer


            • #7
              Dat is mooi! Zou je het beste antwoord nog kunnen kiezen?

              Reageer

              Om te reageren, moet je eerst .

              verwerken...
              X