Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Kabel glasvezelmodem te kort

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Kabel glasvezelmodem te kort

    Binnenkort wordt mijn glasvezelaansluiting van Delta geactiveerd. Afgelopen week heb ik voor de thuis-installatie een pakket gekregen, en dat zorgde voor teleurstelling. Laat ik uitleggen waarom.

    Mijn huidige kabel-aansluiting komt binnen in de woonkamer, in de uiterste hoek van het huis. In die hoek van de woonkamer staat nu ook mijn modem, met daaraan gekoppeld een NAS, een Deco wifi-versterker, en een switch waarop nog eens een PS4, de TV, een Chromecast en de interactieve tv-kast van Delta zijn aangesloten. Hoop apparatuur, maar alles werkt naar behoren.

    Maar nu komt het. Bij de aanleg van mijn huisaansluiting, enkele weken geleden, werd mij verteld dat de glasvezel niet in die uiterste hoek kon worden aangelegd. In overleg met Delta heb ik toen gekozen voor de andere hoek van de woonkamer (dat kon wel), ook al omdat Delta aangaf dat ik het nieuwe modem gemakkelijk op de plek van de oude zou kunnen zetten.

    Maar de afstand tussen de glasvezelkastje en het huidige modem is zo'n 5 meter, en aan het nieuwe Nokia modem zit maar een kabel van 2 meter. Dat gaat dus niet lukken. Dat heeft Delta mij vanmiddag ook bevestigd: verlengen van de kabel kan niet.

    Ik voel me misleid door Delta en baal hier ontzettend van. Ik kan niet zomaar even mijn hele huiskamer omzetten zodat alles weer netjes past en weggewerkt is. Ik heb een gruwelijke hekel aan kabels door het huis die op het zicht liggen.

    Ondertussen ben ik aan het zoeken geweest op internet of er wellicht iets aan te doen is, en er schijnen patchkabels te zijn waarmee je de kabel kunt verlengen zonder afbreuk te doen aan de originele snelheid en kwaliteit.

    Is dat een idee? Of moet ik me maar verzoenen met het feit dat het modem in de ene hoek staat, en ik dat dan maar met een utp-kabel van 5 meter moet verbinden met de switch?

    Overigens ben ik niet technisch aangelegd, dus graag eventueel reageren in Jip-en-Janneketaal zodat deze noob het ook begrijpt.

  • #2
    Honderden kilometers aan glasvezel door de straten , daar kan vast wel 5 (of 10 ) meter aan verlengt worden.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Tobcoach Bekijk bericht
      Maar de afstand tussen de glasvezelkastje en het huidige modem is zo'n 5 meter, en aan het nieuwe Nokia modem zit maar een kabel van 2 meter. Dat gaat dus niet lukken. Dat heeft Delta mij vanmiddag ook bevestigd: verlengen van de kabel kan niet.
      Ja hoor dat is geen enkel probleem want het kan ook anders: vraag bij Delta of ze een ONT bij je komen installeren. Dat is een een mediaconverter/terminator die wordt aangesloten op het FTTH kastje (de groene of blauwe fiberkabel).
      Wat je daarna doet is een UTP kabel van deze ONT naar de WAN poort van je router. Daarmee kun je dan gewoon werken zonder glasvezelkabeltje. Geen restrictie meer mbt lengte kabel.

      https://www.delta.nl/zakelijk/nieuws...ezelnetwerken/
      Btw. het heeft niets met een zakelijk abonnement te maken. Ook particulieren kunnen zo'n ONT laten installeren. Meestal zijn de kosten daarvoor voor rekening van de ISP (in ons geval was dat Freedom).

      Het enige nadeel van deze oplossing is dat je twee voedingen hebt ('modem' + ONT) ipv één voor het 'modem'.
      Laatst bewerkt door Webkabouter; 4 weken geleden.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Als je het Nokia modem hebt is het eenvoudig het zwarte kapje aan de onderkant los te schroeven (1 schroefje) en de standaard kabel te vervangen door een langere uitvoering van de SC-APC SC-APC glaskabel. Andere mogelijkheid is om een koppelblokje te gebruiken wat als voordeel heeft dat je de kabel niet uit de gammele FTU hoeft te verwijderen (zo heb ik het zelf opgelost, werkt prima maar kn wat extra demoing veroorzaken)

        kijk eenz op onderstaande link, ze kunnen je daar zeker verder helpen https://www.schenkict.nl/18-sc-apc-sc-apc-

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Tobcoach Bekijk bericht
          *knip lang verhaal*

          Ik voel me misleid door Delta en baal hier ontzettend van. Ik kan niet zomaar even mijn hele huiskamer omzetten zodat alles weer netjes past en weggewerkt is. Ik heb een gruwelijke hekel aan kabels door het huis die op het zicht liggen.
          Er is een verschil tussen misleiding en de klant vertellen wat hij wil horen om een abonnee te werven. De klant kan hier en op Tweakers binnen 5 minuten vinden waar je nu achter komt. Verkopers zullen je alles vertellen, zelf beetje huiswerk doen hoort er ook bij. En het is nog steeds waar, wat je voorkeur ook is: Bekabeld als het kan, draadloos alleen als een kabel onmogelijk is. Een hekel hebben aan kabels (?) is voor mij geen goede reden om ze niet te gebruiken. Er zijn zo veel manieren om ze netjes af- en weg te werken.

          Overigens ben ik niet technisch aangelegd, dus graag eventueel reageren in Jip-en-Janneketaal zodat deze noob het ook begrijpt.
          Een schrijver zei me ooit: Ik ga niet op mijn knieën, de lezer moet omhoog. Google en Tweakers en je bent vrijwel meteen technisch, ook zonder aanleg!

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
            Als je het Nokia modem hebt is het eenvoudig het zwarte kapje aan de onderkant los te schroeven (1 schroefje) en de standaard kabel te vervangen door een langere uitvoering van de SC-APC SC-APC glaskabel. Andere mogelijkheid is om een koppelblokje te gebruiken wat als voordeel heeft dat je de kabel niet uit de gammele FTU hoeft te verwijderen (zo heb ik het zelf opgelost, werkt prima maar kn wat extra demoing veroorzaken)

            kijk eenz op onderstaande link, ze kunnen je daar zeker verder helpen https://www.schenkict.nl/18-sc-apc-sc-apc-
            Hoe werkt dat exact met de transceiver modules? Zitten deze nu standaard op de kabel van de ONT en kun je die eraf halen en op een nieuwe kabel plaatsen?

            Of als je zo'n connecter/koppelstuk gebruikt voor de kabel, kun je het dan gewoon op zijn originele plek laten (dus op de standaard ONT kabel die vervolgens nog wordt verlengd?

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X