Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Genexis-7840 vervangen door FRIZ!Box 5530 stappen en instellen (vrije modem keuze)

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Genexis-7840 vervangen door FRIZ!Box 5530 stappen en instellen (vrije modem keuze)

    Beste Mensen,

    Ik wil graag mijn ervaring delen als het gaat om de Genexis-7840 te vervangen door een "eigen" modem,
    in dit geval de 5530 van FRITZ!Box.

    Hopende dat ik hiermee anderen kan helpen tijd te besparen.

    Het abonnement dat ik heb bij Delta Fiber Nederland (DFN) heet:"Flexpakket Basis" met Internet, Televsie en Telefonie.
    De dienst neem ik af op Goeree-Overflakke (Zuid-Holland). Het gaat om een 1Gb/s glasvezel aansluiting.

    De reden om de Genexis te vervangen:
    1. Beperkte functionaliteit van de Genexis;
    2. De verouderde firmware van de Genexis (lijkt niet te worden onderhouden);
    3. Inzicht in en controle over verkeer- en datastromen;
    4. Beveiligen van het netwerkverkeer;
    5. De mogelijkheid tot het kiezen en gebruiken van een andere VOIP-provider;
    6. Mogelijkheid tot het experimenteren met Internet protocollen en diensten;
    7. UItgebreide telefoondiensten;
    8. Minimaliseren van benodigde apparatuur;

    Lijst van componenten gebruikt:
    - Attema glasvezel kabel: https://fritzshop.nl/glasvezel/1319-...-lc-groen.html
    - FRITZ!Box 5530: https://fritzshop.nl/fritzbox/1155-f...530&results=10

    Uit te voeren stappen:
    - Het spoofen/klonen van het Genexis-7840 MAC-adres zodat je direct het modem kunt uitwisselen;
    - VLAN ID 100 instellen voor Internet en TV;
    - Via Delta Fiber Nederland chat verzoeken om de VOIP SIP-account credentials;
    - VLAN ID 102 instellen voor Telefonie met het SIP-account;

    Het spoofen/klonen van MAC-adres van de Genexis-7840
    MAC-adres klonen op de FRITZ!Box 5530 werkt onverwacht lastig omdat een wijziging van het MAC-adres niet wordt
    opgeslagen door de firmware zonder een goede (Inter/netwerk)verbinding. Kip en ei probleem?
    Om dit op te lossen:
    - sluit je de 5530 aan op de RJ45 poort "LAN 1" en schakel je tijdelijk "om" van Fiber naar "LAN 1" in de Firmware.
    "LAN 1" moet met een RJ45 kabel (inter)netwerk connectiviteit hebben. Alleen dan wordt het MAC-adres aangepast en opgeslagen/vastgehouden.

    - Om routeringsproblemen te voorkomen heb ik de FRITZ!Box een ander logisch IP-netwerk segment toegewezen.
    Dit hoeft natuurlijk niet als je Genexis al in een ander logisch IP-netwerk segment dan 192.168.178.0/24
    (standaard FRITZ!Box range) ligt. Kan dit niet makkelijker?

    - De instelling kun je vinden onder: Internet > toegangsgegevens > tabblad: Internettoegang.
    Daar kun je schakelen tussen: Internettoegang via "Fiber (glasvezel)" en "LAN 1".

    - Maak een foto van het MAC-adres van de Genexis-7840 om op je FRITZ!Box in te stellen. Op de FRITZBox! kun
    je de instelling vinden onder: Internet > toegangsgegevens > tabblad: Internettoegang en een verborgen menu
    openen: "Verbindingsinstellingen wijzigen".
    Bij het veld "Als uw internetaanbieder een specifiek MAC-adres verwacht, geeft u dit hier op",
    pas hier het MAC-adres aan. Gebruik het MAC-adres van de Genexis-7840 modem (uit de foto,
    invoer foutje is zo gemaakt).

    VLAN ID 100 Instellen voor Internet en TV
    - Ga naar Internet > toegangsgegevens > tabblad: Internettoegang en open een "verborgen menu": "Verbindingsinstellingen wijzigen"
    - Vink aan: "VLAN voor de internettoegang gebruiken" en zet VLAN-ID op 100.
    - Selecteer toepassen om de instelling op te slaan.

    Via DFN chat verzoeken om het VOIP SIP-account
    SIP-account opvragen ga naar: "https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/", zorg dat je in contact
    komt met een medewerker.
    - Geef aan dat je zelf je eigen modem wilt aansluiten en inrichten.
    - Houd Serienummer van de FRITZ!Box en het MAC-adres van de Genexis bij de hand (dit MAC-adres is gecloned dus hetzelfde op de FRITZ!Box nu).
    - Zorg dat je aangeeft te weten aan welke specs de modem hardware moet voldoen (https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/).

    VLAN ID 102 instellen voor Telefonie met het SIP-account
    Ga naar Telefonie > Eigen Telefoonnummer > Aansluitinstellingen
    - Open het "verborgen menu" instellingen wijzigen
    - Open het "verborgen menu" Verbindingsinstellingen voor DSL/WAN
    - Vink aan: "VLAN voor internettelefonie is vereist" en zet het VLAN-ID op 102.
    - Selecteer toepassen om de instelling op te slaan.

    Na een aantal dagen wordt het SIP-account u toegestuurd.
    - Maak een nieuw telefoonnummer aan gebruik hierbij het geleverde VOIP-telefoonnummer
    Gebruik de SIP-account gegevens voor het invoeren van de velden onder:
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > Gebruikersnaam: <caiw123456789> (voorbeeld)
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > Authenticatinaam: <leeg laten>
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > Wachtwoord: <SIP-wachtwoord>
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > Registrar: voice.caiw.net
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > Proxyserver: voice.caiw.net
    Telefonie > Eigen Telefoonnummers > Toegangsgegevens > STUN-Server: <leeg laten>

    Als alles goed is gegaan kun je nu de FRITZ!Box 5530 fysiek aansluiten op het glas en de Genexis-7840 modem vervangen.
    Gebruik de bijgelverde AON SFP.
    Laatst bewerkt door BeeClear; 20 Nov 2022, 13:19.

  • #2
    Minder uitgebreid natuurlijk maar zoiets hadden we al :

    https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...elta-glasvezel

    Reageer


    • #3
      Flinke lap tekst zo 🥸 Hier sinds een poos nu ook de 5530 in gebruik met hulp van dit forum.
      Nergens echt een duidelijke handleiding in ABN.
      Wel ervaar ik dat de vaste telefoon zijn verbinding lijkt te verliezen, Na een seconde of 3 heeft hij weer verbinding.
      Dit is overigens niet als er gebeld word “ Gelukkig “
      Waar dit hem in zit geen idee, erg storend is het niet wel vreeemd.
      Ervaring tot nu top ook in combinatie met Orbi.
      Denk alleen wel dat ik als het kan naar kpn vertrek.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door BeeClear Bekijk bericht
        Ik wil graag mijn ervaring delen als het gaat om de Genexis-7840 te vervangen door een "eigen" modem,
        in dit geval de 5530 van FRITZ!Box.
        Goed bezig, bedankt voor je verslag! Zal een verwijzing naar dit topic plaatsen @ https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...asvezel-modems
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 29 Oct 2022, 14:45.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer

        Om te reageren, moet je eerst .

        verwerken...
        X