Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

wel of niet overstappen op glasvezel ?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • wel of niet overstappen op glasvezel ?

    Ik twijfel nog steeds of ik van mijn kabel aansluiting over zal stappen naar de glasvezel ?
    Glasvezel is qua kosten goedkoper dan de kabel.....

    Maar voordat ik de knoop ( niet de kabel ;-) ) doorhak, een paar vragen:

    - Kan ik bij overstappen gewoon gebruik blijven maken van mijn eigen router ?

    - kunnen een aantal van mijn computers, die via UTP kabels via de router gekoppeld zijn aan een switch gewoon op dezelfde wijze aangesloten houden en gebruiken ? Dat zijn namelijk desktop computers en enkele 3D printers die niet over Wi-Fi ( draadloze ) verbindingen beschikken.

    Als bovenstaande vragen positief worden beantwoord, dan stap ik over, want behalve het prijsverschil, is de andere reden, dat ik nu, bij het kijken van TV ( geen smart, dus gewoon met een ontvanger en zo'n Delta kaartje) zo nu en dan " blokjes" heb en dat de TAB van mijn vrouw ( op Wi-Fi ) zo nu en dan "bevriest " (vastloopt) en het zelfde gebeurd met haar laptop ( ook op Wi-Fi )

    Alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik.M. Vlissingen

  • #2
    Dat zal er aan liggen of je in Vlissingen AON glasvezel of XGS-PON glasvezel krijgt.


    Ik denk dat het wel gewoon AON is zodat een eigen router nog mogelijk is.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door ErikM Bekijk bericht
      Maar voordat ik de knoop ( niet de kabel ;-) ) doorhak, een paar vragen:

      - Kan ik bij overstappen gewoon gebruik blijven maken van mijn eigen router?
      Ja.

      - kunnen een aantal van mijn computers, die via UTP kabels via de router gekoppeld zijn aan een switch gewoon op dezelfde wijze aangesloten houden en gebruiken ? Dat zijn namelijk desktop computers en enkele 3D printers die niet over Wi-Fi ( draadloze ) verbindingen beschikken.
      Ja.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door ErikM Bekijk bericht
        - Kan ik bij overstappen gewoon gebruik blijven maken van mijn eigen router ?
        De mediaconverter (glasmodem/router) heeft ook een aantal 1Gbit UTP-poorten. Daar kun je je router op aansluiten. Als je de routerfunctie op je mediaconverter uitzet (DHCP, wifi), dan kun je in principe je huidige router overzetten/aansluiten.

        Media converter niet in de bridgemode? Houdt er dan rekening mee dat je je mediaconverter een vast ipadres geeft dat in de scope van je huidige ip range ligt. Anders moet je je router een ip adres geven dat in de scope van de mediaconverter ligt en dat is dan weer van invloed op de bereikbaarheid van de computers in je eigen netwerk (nieuwe ip adressen, al dan niet vast instellen).

        Voor vragen
        @ https://www.delta.nl/klantenservice/...svezel-modem/#
        @ http://m.me/deltanl
        Internet via kabel: 0118 22 55 75 - Glasvezel: 0118 22 55 25

        Ik denk maar even mee
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 8 May 2022, 14:24.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Nu heb ik gehoord dat appartementen geen glasvezel krijgen is dat waar?

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
            Nu heb ik gehoord dat appartementen geen glasvezel krijgen is dat waar?
            Over glasvezel in appartementen is al eens eerder een topic over geweest :

            https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...n-veerse-poort
            Laatst bewerkt door driepinter; 8 May 2022, 20:52.

            Reageer


            • #7
              Hier ook een keuze gemaakt, geen delta glas wel kpn nadeel is van delta dat ze dat kabel daarna afsluiten, je heb niks meer aan je ci modules en voor elke tv moet je een kastje huren al dan kan je net zo goed kpn nemen dan behoud je alles gewoon.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door buizerd Bekijk bericht
                Nu heb ik gehoord dat appartementen geen glasvezel krijgen is dat waar?
                Die krijgen dat wel zag vanmiddag hier verderop dat de dacht alleen kpn deze kabels waren oranje geen groene kabels gezien.

                Reageer


                • #9
                  Ik heb me keuze al een poosje terug gemaakt want in mijn ogen is het namelijk zo ik heb nu 1000 Mbps down- en 100 Mbps uploadsnelheid via de coax en als naar glas ga dan wordt de upload enkel maar sneller en die gebruik ik bijna niet dus is het niet interessant voor mij om over te stappen.

                  En dan hebben het wifi verhaal waar je hier op het forum overal over kan lezen nu heb ik daar ook wel wat over en dat is namelijk dat me tv en tablet en me mobiel niet hoger gaan dan 100mb per seconde om te downloaden is de wifi tv is van 2021 mobiel van dit jaar dus waarom dan zou ik zeggen.
                  Heb wel in de jaren geleerd dat de Delta levert tot in de meterkast en daarna is het voor jezelf.
                  Heb al heel wat wifi getest hier in huis.
                  Vroeger was de aansluiting van de kabel bij de tv kabelaansluiting in de kamer was een primapunt ook voor de wifi maar tegenwoordig alles in de meterkast waar je wifi niet vrolijk van wordt .

                  Ik gebruik nu 2 wifi versterkers van TP link AC750 Wifi Range Extender met 5GHz.



                  Reageer


                  • #10
                    Je kan toch bij Delta alleen kabeltelevisie afnemen? Dan neem je alleen internet over de glasvezel.

                    Reageer


                    • #11
                      Dat kan dus helaas niet, het is kabel of glasvezel maar niet beiden.

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door rd1osb Bekijk bericht
                        dan kan je net zo goed kpn nemen dan behoud je alles gewoon.
                        Helaas... KPN heeft een eigen set top box (DIT variant). Geldt voor zowel *DSL als glasvezelaansluitingen.
                        @ https://www.kpn.com/beleef/blog/nieu...vanger-kpn.htm
                        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                          Dat kan dus helaas niet, het is kabel of glasvezel maar niet beiden.
                          Als ik het dus goed begrijp, of ik nu KPN of Delta neem, dan moet ik nog allerlei extra boxjes nemen ( en kosten maken) ! voor de TV
                          Aan mijn huidige kastjes (Humax, met smartkaart) heb ik sowieso niks meer. dan kan ik net zo goed gewoon mijn huidige kabel aansluiting blijven gebruiken.
                          Daarvan weet ik dat het werkt, en als ik overstap en allerlei nieuwe apparatuur en voor TV weer een apart abootje moet nemen, dan valt het "financiële voordeel" van de overstap ook weg..... :-(

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door ErikM Bekijk bericht

                            Als ik het dus goed begrijp, of ik nu KPN of Delta neem, dan moet ik nog allerlei extra boxjes nemen ( en kosten maken) ! voor de TV
                            Aan mijn huidige kastjes (Humax, met smartkaart) heb ik sowieso niks meer. dan kan ik net zo goed gewoon mijn huidige kabel aansluiting blijven gebruiken.
                            Daarvan weet ik dat het werkt, en als ik overstap en allerlei nieuwe apparatuur en voor TV weer een apart abootje moet nemen, dan valt het "financiële voordeel" van de overstap ook weg..... :-(
                            De Humax is vele malen beter dan die extra boxjes. Ik wacht daarom zo lang mogelijk met overstappen.

                            Reageer


                            • #15
                              Mocht je twijfelen over de overstap naar glasvezel en ben je tevreden met de functionaliteit van je kabelabonnement? Blijf dan gewoon gebruik maken van dat abonnement. Je Humax heb je indertijd aan moeten schaffen voor toch wel veel geld. Maar er dan ook zo lang mogelijk gebruik van.

                              Laat je niet gekmaken door allerlei reclame in de media maar kijk eerst even in hoeverre de glasvezelmarkt zich ontwikkelt of hoe vaak de buurman offline is (met zijn eigen modem)

                              Het is wel aan te raden om sowieso een glasvezelkabel (Delta of KPN) tot in je meterkast te laten installeren. Vooralsnog ben je niet verplicht om over te stappen op glasvezel als er een aansluiting in je meterkast zit.

                              - Mocht je je huis verkopen dan is een aanwezige glasvezelaansluiting (al dan niet actief) voor kopers een pré.
                              - Woon je in een huurwoning? Dan is de eigenaar verantwoordelijk voor de aansluiting.
                              - Mensen die in een apartement (gaan) wonen kunnen bij de Vereniging van Eigenaren (VvE) terecht voor informatie of installatie. In het laatste geval betaal je elke maand voor aanvullende services; (de installatie van) internet is daar tegenwoordig een onderdeel van. Laat je nooit afschepen door dwarsliggers.
                              Laatst bewerkt door Webkabouter; 10 May 2022, 15:01.
                              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X