Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Glasvezel modem DHCP aanpassen op eigen router

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Glasvezel modem DHCP aanpassen op eigen router

    Stomme vraag wellicht maar ik heb een prive router waar alles achter hangt en sinds vandaag een glasvezel modem, dit nieuwe modem heeft een IP pool van 192.168.1.64-254

    Deze DHCP wil ik aanpassen naar mijn 192.168.50.1/24 IP pool maar op één of andere manier vind de glasvezel modem dat niet leuk en wordt daardoor onbereikbaar en blijft maar proberen te connecten.

    ik ben best handig met een pc maar ik doe iets stoms, maar kom er niet achter wat.. weet iemand wat ik moet doen om mijn glasvezel modem mee te laten lopen in de IP pool van mijn eigen router?

    mijn eigen router heeft een IP pool van 192.168.50.1 - 192.168.50.150
    de glasvezel modem zou moeten zijn 192.168.50.151 - 192.168.50.253

  • #2
    Een eigen router bij een glasvezel modem gebruik je meestal alleen bij een Genexis Titanium welke in Bridge staat.

    Of een bij een Genexis Platinum in de DMZ.

    https://www.deutsche-glasfaser.de/fi...odell_7840.pdf

    (bladzijde 19)
    Laatst bewerkt door driepinter; 14 Apr 2022, 11:24.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door Mauzze Bekijk bericht
      weet iemand wat ik moet doen om mijn glasvezel modem mee te laten lopen in de IP pool van mijn eigen router?
      Zou allereerst zorgen dat zowel gateway (glasmodem/router) als router een vast ip adres hebben.
      Als je router ook wifi ondersteunt, DHCP op je glasvezelmodem uitzetten en alleen DHCP van je router gebruiken/activeren.
      Twee DHCP servers is wat tricky. Mocht je desondanks toch met meerdere willen werken:
      - defineer dan twee duidelijke ip ranges (25-50 en 75-100) waarbij je hardware met een vast ip adres (gateway, printer) buiten die range laat (1-20)
      - Mesh (wifi) met twee DHCP servers is vragen om problemen, zou dat even uitzetten (als je dat al gebruikte).
      - Zet validatie op MAC adres (extra netwerkveiligheid!) op gateway en router even uit totdat je zeker bent dat het goed werkt.

      Nadat je e.e.a. hebt ingesteld, even alle netwerkcomponenten opnieuw opstarten i.v.m. krijgen van een nieuw ip adres.
      Laatst bewerkt door Webkabouter; 14 Apr 2022, 13:19.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Mauzze dus even, je zou DELTA kunnen vragen om een modem dat in bridge mode kan. Dan kun je gewoon alles op je eigen router regelen. Dat schrijft driepinter ook. DMZ modus vind ik een nep-oplossing omdat je nog steeds 2x NAT hebt.

        Ikzelf heb dat opgelost door het modem te vervangen door een TP-Link MC220L die glasvezel converteert naar UTP (de media converter uit het modem is over te zetten) - maar dat was voordat de provider verplicht was om mee te werken aan gebruik van je eigen apparatuur.

        Reageer

        Om te reageren, moet je eerst .

        verwerken...
        X