Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Deco Mesh

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Deco Mesh

    Ter voorbereiding op het glasvezel abonnement en een verbouwing die inmiddels is afgerond, heb ik een deco xc60 gekocht met 3 stations. Ik heb naar alle verdiepingen (bg, 1e en 2e) nu bekabeld internet lopen. Op elke verdieping wil ik een deco mesh station neer zetten. Ik lees nogal wat diverse mogelijkheden en zie door de bomen het bos niet meer. Aangezien Delta zelf ook met Deco werkt, ga ik er vanuit dat de XC60 geen problemen zal geven.

    maar hoe sluit ik het nou het beste aan? Op elke verdieping heb ik immers meerdere apparaten zitten, die nu achter een switch zitten.

    momenteel heb ik de HOOFD deco op begane grond staan als router, direct op het modem. Vanaf de hoofddeco ga ik naar switch 1 op begane grond.
    vanaf Switch 1 ga ik naar switch 2 op verdieping 1. Op switch 2 staat deco 2 bekabeld aangesloten. Als ik dan bijvoorbeeld met een smartphone van verdieping naar verdieping ga, houd ik naadloos en supersnel internet zonder van wifinetwerk te moeten wisselen of snelheidsverlies. Werkt dus prima tot op heden.

    eerdaags wil ik dus (nu de verbouwing gereed is) deco 3 erbij gaan zetten. Vanaf de begane grond, switch 1, loopt er nu rechtstreeks een uto kabel naar de 2e verdieping. Volgens mij zet ik daar nu eerst weer een switch ertussen en vanaf die switch, switch 3 dus, naar deco 3.

    klopt dit en is dat optimaal, of moet alle deco’s direct op switch 1, en vanaf elke deco naar een nieuwe switch?
    Laatst bewerkt door WvdW; 1 Apr 2022, 21:58.

  • #2
    Misschien heb je iets aan de discussie hier:

    https://community.ziggo.nl/t5/Intern...hes/td-p/63871

    Ikzelf heb ook een Deco set geleverd gekregen bij de aanschaf van het glasvezelpakket, maar ben er tot nu toe niet echt gelukkig mee. Enerzijds de "aanbieding" dat ze gratis zouden zijn bij het glasvezelpakket, dat blijkt slechts de eerste 3 maanden te zijn (ik zal de kleine lettertjes wel niet gezien hebben), daarna 3 euro per maand voor de set van 3.

    Met het draadloos aansluiten van de "satellieten" houd je jezelf voor de gek. Het wifi bereik, als je in de buurt van zo'n draadloos aangesloten satelliet Deco - bijvoorbeeld op de slaapkamer - zit lijkt geweldig, maar die Deco moet zijn signaal ook weer van een andere Deco halen. De Deco waar deze mee verbinding zoekt kan meters verwijderd zijn, met betonnen muren en vloeren ertussen, waardoor er veel verlies is. Alleen zie jij een signaal van wel 100% omdat je vlak naast die slaapkamer Deco zit. Bovendien communiceren de draadloos aangesloten Deco's ook niet over een eigen kanaal, maar over het draadloze netwerk, wat ook weer verlies geeft.

    Het best is denk ik ook inderdaad om de satelliet Deco's zo veel mogelijk bedraad aan te sluiten, als je een netwerk switch in hun buurt kunt krijgen. Ik ga dat zelf ook proberen. Het lijkt me dat je gewoon een UTP kabel tussen die slaapkamer Deco een switch kunt aansluiten, misschien het ding nog even herstarten (?). En dan heb je, naast een goed bereik en 1 unieke SSID in je hele huis, ook een goede snelheid. Het alternatief, op elke verdieping een apart access point met een eigen SSID, is het natuurlijk ook niet. Wat dat betreft is de mesh techniek van de Deco prima, maar de onderlinge communicatie kan beter niet draadloos zijn.

    Reageer


    • #3
      @jdn: staan de deco’s bij jou in router of AP-mode?

      Reageer


      • #4
        De Deco's staan bij mij allemaal in AP-mode.
        De hoofd-Deco is bedraad aangesloten op de Delta router. De andere twee staan op twee aparte slaapkamers, en zijn draadloos aangesloten. Ze zijn allebei draadloos verbonden met de hoofd-Deco (volgens de Deco app).

        Als ik een speedtest uitvoer bij de hoofd-Deco, komt dat (voor 5G) op vrij maximale waarden van download/upload: 265 / 250. Voor de draadloze Deco's op de slaapkamers is het een ander verhaal. De ene haalt 100/5 en de ander amper 50/2,5. Dus, hoewel het wifi icoon op telefoon of laptop volle bak aangeeft, is de snelheid belabberd omdat ze een draadloze verbinding naar de hoofd-Deco moeten maken, waar muren en een betonnen vloer tussen zit.
        Wat ik nu gedaan heb, is de Deco op een van de slaapkamers bedraad aangesloten (daar had ik een netwerkswitch in de buurt). Ik moest die Deco wel even herstarten, en dan zie je in de Deco app dat die bewuste Deco naar status "Ethernet" is overgeschakeld. De prestaties van die slaapkamer Deco zijn nu ineens wel vergelijkbaar met die van de hoofd-Deco, ook 265 / 250 (om en nabij).

        De conclusie is dus duidelijk. Het is een mooi systeem, maar sluit Deco's in huis zoveel mogelijk bedraad aan, want een draadloze Deco lijkt een prachtig signaal te geven maar de snelheid is gewoon slecht.

        Reageer


        • #5
          Top, je hebt een mooi setje aangeschaft!
          Echter is elke (mesh) wifi oplossing/opstelling onderhevig aan alle mogelijk bekende wifiproblemen, Deco of niet: hoe is de locatie gebouwd en ingedeeld, wat voor apparaten bevinden zich in de omgeving van de satellieten etc. Gelikte folders en websites gaan altijd uit van bijna storingsvrije wifi lab-opstelling.
          Theoretisch zou Wifi6 een betere (lees minder storingsgevoelige) wifiverbinding moeten opleveren, maar het is de vraag of de hardware in je netwerk ook wifi6 aankunnen. Anders het het inderdaad met een Ferari over een landweggetje racen

          Ik zou ook de UTPkabel handhaven en daar per etage een Deco op aansluiten. Daarmee handhaaf je de Mesh functie, maar bypass je evt storingen tussen de Deco hub (die aan je modem) en beide satellieten van het Deco netwerk. Daarmee gelijk aangevend dat de wifiverbinding waarmee Deco hub en satellieten onderling communiceren, niet dezelfde frequentie hebben als de wifi waar je thuis gebruik van maakt (2,4 en 5Ghz). Daar kan dus ook nog eens storing optreden. Elke storing resulteert uiteindelijk in een (te) lage bandbreedte via wifi.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Heb nu alle 3 deco's bedraad aangesloten. Hoofddeco nog in router modus en rechtstreeks op het kabelmodem aangesloten. Vanaf de hoofddeco naar een switch. Vanaf de switch naar 2 aparte deco's op verschillende verdiepingen. Wel gewoon 400mb down en 30mb up op zolder, draadloos. Netjes!

            Maar volgens mij kan dat straks niet meer als glasvezelabo actief word. Dan moet de hoofddeco volgens mij in AP-modus gezet worden. Hopelijk heb ik dan nog wel gewoon ook de max. snelheid van mn nieuwe abo. En hopelijk kan ik nog altijd gebruikers blokkeren op de Deco?

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door WvdW Bekijk bericht
              Maar volgens mij kan dat straks niet meer als glasvezelabo actief word. Dan moet de hoofddeco volgens mij in AP-modus gezet worden. Hopelijk heb ik dan nog wel gewoon ook de max. snelheid van mn nieuwe abo. En hopelijk kan ik nog altijd gebruikers blokkeren op de Deco?
              Ik weet niet of je met glasvezel je hoofd-Deco in routemode moet zetten, omdat je het Delta glasvezelmodem (Genexis) niet in bridge kunt zetten bedoel je?
              Wat je laatste vraag betreft: mijn Deco's staan allemaal in AP mode, en ik heb in de app gewoon een optie om Mesh uit te zetten voor apparaten. Of die dan helemaal geen verbinding meer met de wifi kunnen maken weet ik niet, heb ik nog niet geprobeerd. De hint-tekst van die optie is "Het uitschakelen van deze optie zal de seamless roaming tussen de Deco's uitschakelen voor dit apparaat". Optie is dus beschikbaar in de app bij AP-mode.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                Ik weet niet of je met glasvezel je hoofd-Deco in routemode moet zetten
                Volgens mij is een DECO hub geen router zoals wij die kennen (met o.a. port redirect, DMZ). Ik vind dat het woord router daarom foutief wordt gebruikt door TPLink. Een set bestaat uit een hub en meerdere satellieten (al dan niet via DECO wifi met elkaar verbonden).
                Het is daarom niet aan te raden om deze set aan te sluiten op een modem/router die in de bridgemode staat, omdat hub en elke satelliet (en dus ook de hardware die via wifi gebruik maakt) rechtstreeks verbonden is met internet.
                Laatst bewerkt door Webkabouter; 7 Apr 2022, 09:33.
                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9
                  Volgens mij is de Deco een router in router mode en kun je gewoon een WAN, LAN, firewall en de meeste andere mogelijkheden gebruiken (zoals NAT). Verder hier geen idee of je deze mogelijkheden ook serieus kan nemen.
                  In AP mode zal je bestaande LAN gebridged worden en heb je inderdaad geen firewall mogelijkheden.

                  Reageer


                  • #10
                    Ik moet eerlijk toegeven dat het Deco Mesh systeem mij aangenaam verrast heeft. Ik heb er 3 bij het glasvezelpakket genomen omdat het gratis leek (kleine lettertjes gemist dat dit enkel voor eerste 3 maanden geldt), met het idee van: als het niets is stuur ik het gelijk terug.

                    Tot nu toe heb ik altijd geklungeld met "high power" access points,
                    eerst deze: https://ampedwireless.com/special-offers/ap20000g.html
                    en toen deze: https://www.engeniustech.com/engeniu...ridge-ecb1200/

                    Dat "high power", respectievelijk 600mW en 800mW, daar heb ik eigenlijk nooit wat van gemerkt bij die dingen. Dicht in de buurt had je uiteraard een goede en snelle verbinding, maar op de eerste verdieping nam het signaal, en vooral de snelheid, al sterk af. De praktijk was dat ik, ondanks die "high power" claim op de eerste verdieping een (bedraad op een switch aldaar aangesloten) tweede access point had staan, met een eigen SSID. Omschakelen van wifi moest je eigenlijk altijd handmatig doen.

                    Nu, met de Deco set is het bereik er stukken op vooruit gegaan. Het grote voordeel is dat je maar 1 SSID hebt, die zowel 2.4 als 5GHz bedient, en dat het overschakelen van punt naar punt (de Mesh) prima lijkt te gaan.
                    Maar... de grote voorwaarde blijft hier toch echt dat je die Deco punten bedraad moet aansluiten. Zoals ik eerder aangaf, draadloos aangesloten lijkt het signaal perfect, maar is de snelheid belabberd.
                    Laatst bewerkt door JDN; 6 Apr 2022, 20:55.

                    Reageer


                    • #11
                      WvdW gewoon alles bekabeld aansluiten. Op de 2e verdieping hoeft er geen switch tussen als je die daar niet nodig hebt.
                      En zet het setje in AP mode, als zowel je huidige modem als straks je glasvezelmodem in router-modus staat. Dan voorkom je dat ip-adressen twee keer vertaald moeten worden ('double NAT').

                      Bij glasvezel is bridge mode wel mogelijk, afhankelijk van welke apparatuur je gebruikt. Maar het hoeft niet. Je kunt wel, zowel bij kabel als bij glasvezel, het wifi-netwerk in het modem uitzetten want dat gebruik je toch niet en stoort alleen maar op je deco-set.

                      Reageer

                      Om te reageren, moet je eerst .

                      verwerken...
                      X