Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

FTP Server benaderbaar via internet

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • FTP Server benaderbaar via internet

    Ik ben probeer al een tijdje een FTP server (NAS) benaderbaar te krijgen vanaf het Internet. Hiervoor heb ik op de router diverse instellingen geprobeerd maar tot dus ver nog geen succes.
    Ik heb met de helpdesk gechat en die stelde me voor om mijn geluk op het forum te proberen.

    De setup die ik heb: (DMZ, Firewall & Port forwarding van de router)
    __________________________________________________ _______________________________
    |__Intern_________|___DMZ_____________|_port_forwa rding_|___Internet_____|
    *:21 | |
    |_________________|___________________|___________ ______|________________|
    Additioneel heb ik port 20 als test open gehad, maar dit leek geen verschil te maken

    Vanuit het interne netwerk is het mogelijk om via FTP protocol te verbinden naar de NAS. Dit lukt zowel via browser als file explorer, bijv.: ftp://user[email protected]/gedeeldemap

    Onderdelen:
    • Router: Sagemcom 3890V3 (standaard geleverd door Delta)
      Settings:
      • De NAS heeft een statisch IP adres (192.168.x.x)
      • DMZ: FTP server toegevoegd
      • Firewall: Low
        • LAN -> WAN Allow all
        • WAN -> LAN Allow all
      • Port forward:
        • Enable UPnP IGd: OFF
        • ON: FTP from * to 192.168.x.x over 21 (both internal & external port)
        • (currently) OFF FTP-DATA over 20

    Port scan:
    Als ik een test uitvoer vanuit het internet zie ik wel dat port 21 geopend is, (een poort 20 werd niet getoond, maar wellicht zat dat niet in de scan)
    | Port | State | Service | Service Product |
    | 21 | open | ftp | vsftpd |

    Toch krijg ik overal een ERR_CONNECTION_TIMED_OUT als ik de NAS probeer te benaderen.

    Waarschijnlijk mis ik iets of heb ik te veel ingesteld. Maar is er iemand die dit voor elkaar heeft gekregen en hoe?
    Ik heb op het forum wel een andere post gevonden: https://www.zeelandnet.nl/forum/stel...v3-delta-modem
    Maar helaas kan ik hier niet uit halen hoe dit exact is gelukt.
    Laatst bewerkt door D4B34RS; 8 May 2020, 16:48.

  • #2
    Kun je mij het merk en type van je NAS doorsturen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen!

    Reageer


    • #3
      Het betreft een WD my Book live. Hier in heb ik de FTP optie enabled zodat ik deze via FTP kan benaderen.
      documentatie is hier nog te vinden https://support-en.wd.com/app/produc...t-detail/p/231

      Reageer


      • #4
        Lijkt er op dat ik te veel had ingesteld. Alleen met port forwarding (dus zonder DMZ) is de FTP server nu te benaderen.

        Reageer


        • #5
          Fijn om te lezen dat het nu wel werkt. Bedankt voor de tip!

          Reageer


          • #6
            !TIP: het is beter om SFTP (zgn. SSH-protocol voor bestandsoverdracht) te gebruiken:

            + Heeft gelukkig niets gemeen met de originele FTP
            + Wordt vaak 'Secure FTP' genoemd
            ++ Wachtwoorden zijn gecodeerd
            ++ Overdracht is gecodeerd
            + Werkt normaal gesproken via TCP-poort 22 - wijzig dit in een afwijkend poortnummer (bv poort 52233 oid).

            De meeste ftp clients kunnen met SFTP overweg; browsers van tegenwoordig ook.
            FTP via poort 21 is echt achterhaald en absoluut niet veilig (nooit geweest).
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer

            Om te reageren, moet je eerst .

            verwerken...
            X