Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

ZEPTO virus

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • ZEPTO virus

    Hallo
    Ik ontdekte een paar uur geleden dat er een virus heeft toegeslagen op mijn computer.
    Al mijn bestanden zijn veranderd in ZEPTO-bestand en dus niet meer te openen
    Is er iemand die dit ook al eens heeft ervaren en zo ja wat is hieraan te doen?
    Bijgaand voorbeeld zijn bestanden van foto's.
    Wie kan mij helpen?

  • #2
    Kijk eens hier:
    https://www.nomoreransom.org/

    Lukt dat niet, dan vind je hier mss hulp:
    http://www.webwijzer.nl/beveiliging/virus-politie.html

    Reageer


    • #3
      Bedankt voor de info. Ga het uitproberen.
      Groetjes Ruud

      Reageer


      • #4
        http://malwarerid.nl/malwares/zepto-ransomware/

        anders misschien dit iets

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door ruko
          Hallo
          Ik ontdekte een paar uur geleden dat er een virus heeft toegeslagen op mijn computer.
          Al mijn bestanden zijn veranderd in ZEPTO-bestand en dus niet meer te openen
          Is er iemand die dit ook al eens heeft ervaren en zo ja wat is hieraan te doen?
          Bijgaand voorbeeld zijn bestanden van foto's.
          Wie kan mij helpen?

          Hoi Ik ben ook de dupe
          Heb windows 10 opn er op gezet 4 us is weg
          Maar mijn bestanden en videos die ik op 2 andere schijven had staan zijn net als bij jou
          Zepto
          Belde de politie en er zijn er in de afgelopen dagen over de 10.000
          Heel de dag gezocht om mn file terug te zetten maar, er is nog niets
          Had heel erg ben al mn belangrijke info kwijt )-:

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door ruko
            Hallo
            Ik ontdekte een paar uur geleden dat er een virus heeft toegeslagen op mijn computer.
            Al mijn bestanden zijn veranderd in ZEPTO-bestand en dus niet meer te openen
            Is er iemand die dit ook al eens heeft ervaren en zo ja wat is hieraan te doen?
            Bijgaand voorbeeld zijn bestanden van foto's.
            Wie kan mij helpen?
            [img]0e62ff24-4b2d-4c9d-84ca-cd8ef47c4838.png[/img][img]0e62ff24-4b2d-4c9d-84ca-cd8ef47c4838.png[/img][img]0e62ff24-4b2d-4c9d-84ca-cd8ef47c4838.png[/img][img]0e62ff24-4b2d-4c9d-84ca-cd8ef47c4838.png[/img] Zelfde als bij jou alleen diit waren video s

            Reageer


            • #7
              A prudent question is one-half of wisdom

              Reageer


              • #8
                Ik ontvang tegenwoordig bijna dagelijks mailtjes met een zip of exe bestand als bijlage. Meestal van kilometersafstand als gevaarlijk te herkennen, maar soms ook heel geraffineerd alsof het van een gerenommeerd Nederlands bedrijf afkomstig is.

                Reageer


                • #9
                  '

                  Voor zover ik me kan herinneren heb ik een winrar document proberen te openen, wat ik met een mailtje had ontvangen. Maar er gebeurde visueel niets, tot ik er achter kwam dat alle bestanden b=veranderd waren in een ZEPTO-bestand. Dus een waarschuwing voor iedereen. Niet openen!!!!

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door ruko
                    Hallo
                    Ik had al eerder gemeld dat mijn laptop is besmet met het ZEPTP-virus.
                    Met jullie eerder gegeven adviezen kom ik niet echt verder, of ik heb er te weinig verstand van.
                    Ik heb een adviseur van computerwinkel gebeld, en deze vertelde mij dat ik er vanuit moet gaan dat ik al mijn bestanden kwijt ben.
                    Hij adviseerde mij om de harde schijf te laten vervangen en te bewaren, totdat er misschien in de toekomst een oplossing is gevonden voor dit virus en de bestanden terug gezet konden worden.
                    Als ik nu op een bepaalde bestanden map open krijg ik bij alle mappen een help instructie te zien om te proberen te versleuteling te verkrijgen die zich op een geheime server bevindt. Zie bijgesloten foto. Ik heb hier te weinig verstand van om dit te gaan uitvoeren, en ik denk dat het ook niets opbrengt.
                    Kunt u mij advies geven wat te doen?
                    m.vr.gr. Ruud Kooman
                    Ik heb jouw bericht toegevoegd aan dit topic. Er hoeft niet per se een nieuw topic aangemaakt te worden hiervoor.

                    Reageer


                    • #11
                      NOOIT een attachment openen als je niet weet wat het is. Je zou toch denken dat mensen dat ondertussen wel weten.

                      Reageer


                      • #12
                        @ ruk
                        Via de link https://www.nomoreransom.org/ waar ik eerder naar verwees en zoals Matthijs in zijn antwoord al aangaf, komen regelmatig nieuwe sleutels beschikbaar, waarmee bestanden weer kunnen worden geopend.
                        Als er dus waardevolle bestanden van je nu versleuteld zijn, zou ik de schijf waarop deze staan bewaren, zodat je af en toe eens kunt kijken of er inmiddels ook voor die versleuteling een oplossing is gevonden. Diverse organisaties (waaronder de politie) zijn volop bezig oplossingen te vinden!

                        Reageer

                        Om te reageren, moet je eerst .

                        verwerken...
                        X