Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Geen uitgaande email mogelijk via SMTP ??

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Geen uitgaande email mogelijk via SMTP ??

    Hallo - Via VDSL had ik deze gevens om via Thunderbird Mail email te verzenden :

    Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta02.png
Bekeken: 4718
Grootte: 11,5 Kb
ID: 180327

    De XYZ (hier even dummy ingevuld) betreft een account op onze eigen mail server, elders). Er is als het goed is niets KPN gerelateerd, ook niet voor de inkomende (POP) email. De VDSL provider is KPN (met recht op email adressen die ik dus nergens gebruik). Via de KPN Internetverbinding werkt et verzenden gewoon. Via de Delta verbinding niet (ophalen van email (POP) werkt WEL via de Delta verbinding)

    Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta02a.png
Bekeken: 4289
Grootte: 7,2 Kb
ID: 180328

    Ik heb denk ik alle mogelijke kombinaties (security en Authentication Method) heb geprobeerd, maar niets wil werken. Dezelfde kombinaties heb ik gebrobeerd met mail.delta.nl en mail.zeelandnet.nl, de laatste ook met begeleidende YouTube van Zeelandnet (met Delta logo in beeld).

    Ik heb even geen idee waar ik het zoeken moet, maar las wel ergens tussen de regels door dat een andere "SMTP provider" (zoals KPN) niet is toegestaan ? ... OK ... maar waar moet ik dan zijn om het IP adres van de betreffende mailserver te koppelen aan Delta of Caiway of wat het ook is ? Het IP adres van die server is mij bekend :

    Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta02b.png
Bekeken: 4273
Grootte: 23,3 Kb
ID: 180329

    ... maar met de opmerking dat ik het verzenden middels dit rechtstreekse IP adres via de VDSL verbinding ook niet aan de praat krijg (zie screenshot hierboven).

    De VDSL verbinding heb ik ook nog aktief en ik kan dus heen en weer schakelen om te testen of gegevens op te vragen, indien dit nodig is.

    Voor de volledigheid : ik kan niet zo maar over naar nieuwe email adressen (die we dus sowieso in eigen beheer hebben).

    Ik hoop dat iemand kan helpen ...
    Peter

  • #2
    de 1e foutmelding geeft aan waar het probleem zit.
    je mag geen relay doen, door een smtp-server, zonder gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.
    het probleem zit dus in de inbstellingen van de door jouw gebruikte smtp-server.
    ik neem aan dat je een verbinding hebt met Zeelandnet, dus moet je in principe een smtp-server van Zeelandnet gebruiken.
    wil je toch via een smtp-server van KPN gebruiken, dan moet je jouw accopountnaam met wachtwoord invullen.

    Reageer


    • #3
      voor glasvezel buiten de provincie Zeeland.

      Reageer


      • #4

        Reageer


        • #5
          Dank voor jullie antwoorden !

          Oorspronkelijk gepost door fred44nl Bekijk bericht
          de 1e foutmelding geeft aan waar het probleem zit.
          je mag geen relay doen, door een smtp-server, zonder gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.
          het probleem zit dus in de inbstellingen van de door jouw gebruikte smtp-server.
          ik neem aan dat je een verbinding hebt met Zeelandnet, dus moet je in principe een smtp-server van Zeelandnet gebruiken.
          wil je toch via een smtp-server van KPN gebruiken, dan moet je jouw accopountnaam met wachtwoord invullen.
          Was het maar zo simpel. Die gebruikersnaam en ww zijn er wel hoor; wordt afhankelijk van de ingestelde kombinatie ook nog expliciet om gevraagd. Maar het helpt niets.

          Oorspronkelijk gepost door driepinter
          voor glasvezel buiten de provincie Zeeland.
          Met die pagina ben ik begonnen; helpt niets.

          Eigen beheer is precies dat; daar komt geen derde bij kijken. Eigen mailserver met eigen IP adres. Hooguit draait dat in een KPN "omgeving" (elders dus, met glasvezel van KPN als provider).
          KPN heeft er eigenlijk niets mee te maken, behalve dat die SMPT server altijd heeft gewerkt voor het verzenden.

          Indien bij KPN: je zou smtp.kpnmail.nl wel moeten kunnen gebruiken als je poort 587 en SSL gebruikt, en ook je gebruikersnaam/wachtwoor opgeeft.
          Joh, ik heb alles geprobeerd en deze hoogstwaarschijnlijk ook. Hooguit kan ik op dit moment niet garanderen dat het met het juiste poortnummer (587) is geweest. Ga ik straks nog een keer proberen.

          Het IP-adres dat ik vanuit ZeelandNet krijg is 195.121.65.26. Dat is anders dan in jouw schermafdruk.
          Klopt, die van de schermafdruk is die van ons zelf (de mailserver). Dit heeft ooit wel gewerkt, maar werkt niet meer sinds ik hier Windows 10 heb waar Thunderbird draait (was eerst Windows Live Mail (met POP en SMTP). Dus ergens daar moet iets *algemeens* zitten wat niet werkt. Wat heb ik nooit kunnen vinden.
          De 195.121.65.26 ga ik nog proberen, maar via de DNS naam (mail.zeelandnet.nl lijkt me) werkt het eveneens niet.

          Je kunt ook die van ZeelandNet gebruiken (met authenticatie) maar afhankelijk van je SPF instellingen kan je mail dan als spam worden beschouwd.
          Snap ik op zich. Maar zo ver kom ik al niet. Ik denk dat we verder kunnen komen als ik de hierbij precieze te kiezen gegevens heb voor mijn eerste schermprintje in de OP en *dan* doorgeef wat de foutmelding is of wat er gebeurt.

          Erg bedankt hoor !

          Reageer


          • #6
            2 dozijn pogingen en evenzoveel schermprintjes verder, middels de oude VDSL verbinding, is dit de gouden kombinatie die het doet :

            Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta04.png Bekeken: 0 Grootte: 9,5 Kb ID: 180343

            En nu hopen dat de Delta glasverbinding het hier ook mee doet ?
            Je weet maar nooit ..


            PS: mail.zeelandnet.nl doet het dus niet in deze kombinatie (noch in alle andere kombinaties).
            Laatst bewerkt door PeterSt; 2 Feb 2020, 04:38.

            Reageer


            • #7
              Via Delta glas :

              Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta05.png
Bekeken: 4251
Grootte: 13,3 Kb
ID: 180345
              Bijna.


              OK, ik denk intussen dat ik deze moet hebben :

              Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta09a.png
Bekeken: 4150
Grootte: 7,9 Kb
ID: 180346

              Maar dan krijg ik dit :

              Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Delta09b.png
Bekeken: 4210
Grootte: 13,1 Kb
ID: 180347

              Reageer


              • #8
                In MijnDelta een wachtwoord aangebracht.

                Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta10a.png Bekeken: 0 Grootte: 74,4 Kb ID: 180349 Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta10b.png Bekeken: 0 Grootte: 23,1 Kb ID: 180350

                mail.zeelandnet.nl STARTTLS/Encrypted (of Normal) gebruikt, maar helpt niets.

                Nu realiseer ik me dat ik nog wel wat meer zaken moet invullen waarvan ik eigenlijk niet weet hoe of wat. Kijk :

                Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta11.png Bekeken: 0 Grootte: 10,2 Kb ID: 180351

                Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta11a.png Bekeken: 0 Grootte: 10,1 Kb ID: 180352

                Stel dat mijn email adres zoals ik het altijd gebruik [email protected] is (deze mag dus per se niet veranderen).
                Stel dat mijn Delta email adres [email protected] is.
                Stel dat mijn Delta Alias [email protected] is.
                Stel dat mijn Delta AccountNaam pieterp is.
                Stel dat mijn Delta account 555444 is.

                Kan iemand mij dan vertellen wat ik waar invul v.w.b. de velden op bovenstaande twee schermprints ? ... als die al ooit zijn gerelateerd natuurlijk.

                N.b.: Organization, Signature, Attach Signature en Attach my vCard zijn uiteraard niet belangrijk.

                Reageer


                • #9
                  Een niet onbelangrijke vraag ivm de instellingen, ben je nu in Zeeland woonachtig of daarbuiten ?

                  Buiten Zeeland kun je alles wat te maken heeft met mail.zeelandnet.nl gevoeglijk vergeten.

                  Alleen mail.delta.nl is dan van toepassing.

                  Overigens wordt Thunderbird niet officieel ondersteunt door Delta dus hiermee ben je op jezelf aangewezen.

                  Probeer anders eerst eens of je wel (Delta) mail kunt versturen en ontvangen via : https://webmail.delta.nl/

                  E-mailaccountset-up

                  Uw naam : Gebruiker
                  E-mailadres: [email protected] (uw volledige Delta mail adres)
                  Wachtwoord: het wachtwoord afkomstig van Delta Webmail

                  Klik dan op : Doorgaan


                  Een bestaande e-mailaccount instellen

                  Klik dan op : Handmatige configuratie


                  Vul op het Handmatige configuratie scherm de volgende waardes in:

                  Uw naam : Gebruiker
                  E-mailadres : [email protected] (uw volledige Delta mail adres)
                  Wachtwoord : het wachtwoord afkomstig van Delta Webmail

                  zet een vinkje bij : Wachtwoord onthouden

                  Inkomend IMAP : mail.delta.nl Poort 993
                  Uitgaand SMTP : mail.delta.nl Poort 465

                  Gebruikersnaam Inkomend: [email protected] (uw volledige Delta mail adres)
                  Gebruikersnaam Uitgaand: [email protected] (uw volledige Delta mail adres)


                  En klik dan op : Gereed
                  Bijgevoegde bestanden
                  Laatst bewerkt door driepinter; 2 Feb 2020, 11:02.

                  Reageer


                  • #10
                    ben je nu in Zeeland woonachtig of daarbuiten
                    Daarbuiten. OK, gebruik ik vanaf nu mail.delta.nl voor verdere tests.
                    Dank je, driepinter !

                    Reageer


                    • #11
                      Probeer anders eerst eens of je wel (Delta) mail kunt versturen en ontvangen via : https://webmail.delta.nl/
                      Dat lukt. Komt wel onmiddellijk in de spam terecht, maargoed, ik ben ook een enorme spammer, zelfs voor een nog niet eerder gebruikt email adres. ;-)
                      (is ook al uit de spam hoor, maar niet belangrijk).
                      Erop antwoorden en terugontvangen lukt ook.

                      PS: Dit is met de VDSL verbinding, maar ik neem niet aan dat dat gaat uitmaken ... (probeer ik zo nog wel).

                      Reageer


                      • #12
                        driepinter, ik zie dat je nog aan het wijzigen bent in je eerdere post.

                        Een bestaande e-mailaccount instellen


                        Goed zeg ! ik volg het "live" ...


                        Reageer


                        • #13
                          Hahaha, volgens mij heb ik 'm werkend. Driepinter : hats-off.
                          De handleiding is nog net iets anders en ik wil nog wat verder testen (ook in kombinatie met de Delta web mail, eventueel).

                          Ik moet eerlijk toegeven dat ik er in het begin te weinig sjoege van had. Maar dan nog kan je e.e.a. niet echt raden.

                          Heeft het nog nut om er een meer formele handleiding voor te maken in e.o.a. forum hoekje ? ... Mijn situatie is absoluut niet gebruikelijk, maar wellicht toch niet uniek.
                          Ik zal zo in elk geval nog aangeven wat de cruciale zaken zijn waar ik de mist in ging.

                          Thanks !!!

                          Reageer


                          • #14
                            Samgevat is dit echt alles, relatief werkend aan je uitgangssituatie :

                            [mod edit, plaatje met e-mailadres daarin verwijderd]

                            Servername: mail.delta.nl
                            Port 465
                            Connection security: SSL/TLS
                            Authentication method: Normal password
                            User Name: ****@delta.nl

                            De ****@delta.nl is het door Delta voor je aangemaakte email adres. ook al was je niet van plan Delta email te gaan gebruiken. Dat was dit eerder getoonde scherm bij jouw MijnDelta en Zelf Regelen (menu bovenin) :

                            Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta10b.png Bekeken: 0 Grootte: 23,1 Kb ID: 180383

                            Als je nu een email verstuurt, dan verschijnt dit popup :

                            Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: Delta14.png Bekeken: 0 Grootte: 5,5 Kb ID: 180384
                            (password required)

                            en daar vul je dat wachtwoord in.


                            Tricky kan zijn (in mijn perceptie) dat je lokaal meerdere email adressen kan hebben, zoals ook in mijn geval. Dit is ook precies de reden dat je alle andere gegevens die je al had (en welke ik hier expes niet noem) moet laten zoals ze zijn. In volgorde zoals Thunderbird ze vraagt betreft dit :

                            Account Name (die *kan* je niet steeds met ppuk enz. invullen omdat ze dan al bestaan; gewoon laten zoals het is dus).
                            Your Name (betreft de verzender-naam - gewoon laten zoals die is anders begrijpt de ontvangen niet wie die voor zich heeft).
                            Email Address (zelfde als voorgaande, maar dan meer formeel, welk *adres* de email verstuurt).


                            Eitje toch ?
                            ... als je alles weet ...

                            Reageer


                            • #15
                              Komen de berichten nu in de spam, of niet?
                              Je kunt in Thunderbird eens met CTRL+U de headers kopieren en plakken bij https://toolbox.googleapps.com/apps/messageheader/

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X