Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Hd op je tv: 720p, 1080i of 1080p

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Hd op je tv: 720p, 1080i of 1080p

Ik vind op internet (forum) nog al wat verwarring over de lineariteit van HD uitzendingen via de providers.
    Men is bijvoorbeeld te spreken over het ‘full hd’ van Ziggo.
    Dit is echter geen full hd.
    Dat staat voor 1080p en is alleen via Bluray disc beschikbaar.
    Vanwege de bandbreedte wordt deze norm (1080p full hd) niet gebruikt voor HD TV doorgifte. (mei 2019) Behalve bij Digitenne tegenwoordig: DVB-T2 HEVC HD 1080p.

De HD televisiezenders maken gebruik van 1080i50 bij 12 Mb/s mpeg4 H.264.

I.c.m. een HD ready televisie adviseer ik om de uitvoer van je digitale ontvanger op 720p te zetten.
    Je hebt dan een gedetailleerder beeld dan bij “automatisch”, wat 1080i oplevert.
    Dat wordt in een HD ready tv echter omgerekend tot beelden van 540 lijnen omdat het een beeldscherm is van 720 lijnen.
    Daar passen er dus geen 1080. Vervolgens wordt die 540i weer doorgerekend naar 720 om een ‘goed’ plaatje op het 1280 x 720 HD ready scherm te krijgen.
    En dus is het op een HD ready tv beter direct op 720p aan te voeren.
    Dan hoeft er niets meer omgerekend te worden.
    Een HD ready tv heeft een beeldscherm van 1280 x 720 namelijk.

De BBC zendt uit in 1080i/50 of in 1080p/25 afhankelijk van het bronmateriaal.
    Via de Ned. providers is de BBC altijd 1080i overigens.

Er zijn diverse HD formaten. De meest gebruikte (zullen) zijn:
    HD = 1080i , 1920 x 1080, alleen schermen vanaf 37 inch met die beeldopbouw (ca 94 cm) kunnen dit weergeven. Ook wel aangeduid als full hd. Maar dat is overigens niet helemaal juist. Doordat het beeld interlaced tot stand komt is dit niet vreselijk veel scherper dan 720p. 1080i schijnt wel geschikter te zijn voor sport en snelle beelden.
    HD = 720p , 1280 x 720, op alle schermen, tot 32 inch (81 cm) uitsluitend 720p.
    HD is 5 x scherper dan PAL.
    PAL = 576i maar kan ook, als de tv en weergever dat aankunnen in 576p worden weergegeven. Alle schermen.

HD is áltijd 16:9 breedbeeld, PAL kan zowel in 4:3 als 16:9 worden gebruikt

4K = UHD = Ultra Hoge Definitie dig. breedbeeld; 16:9, EBU 3840 x 2160p 50
    HD = High Definition, Hoge Definitie digitaal breedbeeld; 16:9, EBU 1920 x 1080i 50
    SD = Standaard Definitie digitaal breedbeeld 16:9, EBU 720 x 576p 50

Zo wat info over hd
    De vraag is nu wat zien jullie als hd zenders zoals ze som hier het forum worden beschreven want er zijn vele maten van?

Bedankt voor de info.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door 4454at27 Bekijk bericht
      HD = 1080i , 1920 x 1080, alleen schermen vanaf 37 inch met die beeldopbouw (ca 94 cm) kunnen dit weergeven.
      Dat is niet waar ik heb een Sony Bravia 32 inch gehad en die kon perfect 1080i weergeven.

Reageer

1080P met HDR mag ook doorgaan voor UHD tot slot. Dat is wat bijvoorbeeld ESPN UHD levert.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

Dat is niet waar ik heb een Sony Bravia 32 inch gehad en die kon perfect 1080i weergeven.
          Dit is uit een aanbeveling die heb geschreven tussen 1997 en 2003
          HD = 1080i , 1920 x 1080, alleen schermen vanaf 37 inch met die beeldopbouw (ca 94 cm) kunnen dit weergeven. Ook wel aangeduid als full hd. Maar dat is overigens niet helemaal juist. Doordat het beeld interlaced tot stand komt is dit niet vreselijk veel scherper dan 720p. 1080i schijnt wel geschikter te zijn voor sport en snelle beelden.
          PAL = 576i maar kan ook, als de tv en weergever dat aankunnen in 576p worden weergegeven. Alle schermen.

HD is áltijd 16:9 breedbeeld, PAL kan zowel in 4:3 als 16:9 worden gebruik

Nu is dat al lang achterhaalt maar zolang wordt er al over geschreven

Reageer

Dit is uit een aanbeveling die heb geschreven tussen 1997 en 2003

HD is áltijd 16:9 breedbeeld, PAL kan zowel in 4:3 als 16:9 worden gebruik

Nu is dat al lang achterhaalt maar zolang wordt er al over geschreven

Volgens mij is voor sport 720p juist beter en voor normale programma's 1080i beter, omdat je bij 1080i bij snelle bewegingen de lijnen van de interlacing duidelijker ziet. Maar misschien zie ik dit verkeerd.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
              1080P met HDR mag ook doorgaan voor UHD tot slot. Dat is wat bijvoorbeeld ESPN UHD levert.
              In 2012 waren in Nederland de eerste 4K televisies te koop.
              De 4K tv is de opvolger van de Full HD televisie.
              Een andere benaming voor 4K is 4K Ultra HD (UHD).
              De eerste 4K televisies waren van de merken Sony en LG

Kijk dit is allemaal al even geleden waar mijn stuk over gaat omdat ik er al heel lang mee bezig bent.
              Je kan bij iedere verandering er wel een topic op het forum maken om het te melden maar een simpele huisvrouw die dat leest snap dit dus niet.
              Die kijken naar de tv en als die op zwart gaat dan komen ze pas in actie.
              Zo werkt het

Reageer

Ik mis nog de 8K tv in dit overzicht

Reageer

Dan is Delta zeker ook een huisvrouwenmerk, omdat het niet opschiet met 4K bij Delta?

Reageer

Ik zou vooral de appleTV niet vergeten, is veel beter….. zeker voor huisvrouwen

Reageer

Oorspronkelijk gepost door JanPietJoris Bekijk bericht
                      Ik mis nog de 8K tv in dit overzicht
                      8K-resolutie verwijst naar een beeld- of beeldschermresolutie met een breedte van ongeveer 8.000 pixels. 8K UHD ( 7680 × 4320 ) is de hoogste resolutie gedefinieerd.

Er wordt voorspeld (voorspelling voor 2018 door Strategy Analytics) dat 8K-ready apparaten in 2023 nog steeds slechts 3% van de UHD-tv's zullen uitmaken, met een wereldwijde verkoop van 11 miljoen eenheden per jaar

Reageer

Oorspronkelijk gepost door stofdoek Bekijk bericht
                        Dan is Delta zeker ook een huisvrouwenmerk, omdat het niet opschiet met 4K bij Delta?
                        Ja dat is jou mening.

Ik weet wel dat ze 1 fout hebben gemaakt.
                        Ze hadden de provincie nog niet uit moeten gaan de eerste 5 jaar.
                        En gewoon moeten blijven doen waar ze mee bezig waren goede kwaliteit internet en tv ontwikkelen naar hun eigen wensen en na dat glasvezel in Zeeland was aangelegd te gaan kijken wat hun concurrenten er van maakte en dan de zaak verkopen wat ze nu hebben gedaan.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                          Ik zou vooral de appleTV niet vergeten, is veel beter….. zeker voor huisvrouwen
                          Heb geen Apple centjes
                          Is helemaal wat anders ook voor laptop en pc.
                          Vroeger had je ook IBM ook helemaal een apart systeem maar is ook verdwenen.
                          Linux was er ook proberen ze nu weer een nieuw leven in te blazen.

Reageer

Ja dat is jou mening.

Ik weet wel dat ze 1 fout hebben gemaakt.
                            Ze hadden de provincie nog niet uit moeten gaan de eerste 5 jaar.
                            En gewoon moeten blijven doen waar ze mee bezig waren goede kwaliteit internet en tv ontwikkelen naar hun eigen wensen en na dat glasvezel in Zeeland was aangelegd te gaan kijken wat hun concurrenten er van maakte en dan de zaak verkopen wat ze nu hebben gedaan.
                            Hiermee impliceer je dat er geen state of de art tv platform/backbone is en geen state of the art ontwikkelomgeving is.
                            Je zegt nogal iets. Ik heb een heel andere indruk.

En door klein te blijven waren de investeringen die nodig zijn om 4K of UHD te gaan doen ver weg gebleven en hadden nog eens jaren geduurd.
                            Dus opschalen zorgt er juist voor dat de ontwikkelingen meer tempo krijgen.

Reageer

Het blijft een slakkentempo.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X