Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Alle Nederlanders zouden verplicht een EHBO cursus moeten volgen

2.655 stemmen | Geplaatst op 5 januari 2023 | Website

Ja
42.3%
Nee
57.7%

Reacties (37)

ierist 05 January 2023
Ik heb zelf EHBO en ben ook burgerhulpverlener. Maar om een EHBO cursus te verplichten voor elke Nederlander gaat echt te ver.
dutchy71 05 January 2023
Verplichten zeg ik nee, Maar wat ik wel vindt als je deze cursus wilt volgen theorie en praktijk moet de overheid vergoeden, Want dit doe je voor de medemens en niet voor jezelf, En hoe mooi is het niet dat je overal ter wereld je hulp kan bieden.
Vitara. 05 January 2023
Ik heb EHBO en ga met grote regelmaat op cursus. Iedereen zou er best wel wat meer vanaf moeten weten, een x aantal lessen in het voortgezet onderwijs zou veel kunnen helpen.
fiat124sport 05 January 2023
Zucht gaan we weer verplichten. Nee het is wel goed natuurlijk maar verplichten niet net zoals exuses aanbieden afschaffen en verbieden. Tot slot tegen klimaat en stikstofonzin voor 130. Stop de verduurzaming en stem slim in maart , rechts geen VVD dat is de eerste stap om de regering te laten stoppen en vallen . Uw stem laat zien hoe u over het huidige beleid denkt.
Zomervliegje 05 January 2023
Ik heb zelf EHBO, EHBOk en reanimatie en AED en ben burgerhulpverlener maar ik vind niet dat je mensen verplicht kan stellen. Zo'n reanimatie kan voor sommige best een impact hebben. Heb ook al aantal rea gehad met dodelijke afloop. En eigenlijk ga je een reanimatie in met dat de persoon al is overleden en daar moet wel wel tegen kunnen. Als je paniekerig bent of angstig hiervoor moet je dat zeker niet doen. Wat is wel opmerkelijk vind is dat de burgerhulpverleners zijn die massaal afhaken.
C.J. de Loof 05 January 2023
Verplichten??? gaan ze je dan ook verplichten om mensen te helpen anders heeft het weinig nut lijkt me.... ik ben tegen iedere vorm van verplichting!
dutchy71 05 January 2023
En nog een aanvulling, Dit vindt ik ook trouwens met de coronatesters, Vrijgeven die handel overal ter wereld dan toon je ballen me de gehele EU i.p.v iedereen op kosten jagen.
dutchy71 05 January 2023
En nog een aanvulling, Dit vindt ik ook trouwens met de coronatesters, Vrijgeven die handel overal ter wereld dan toon je ballen me de gehele EU i.p.v iedereen op kosten jagen.
Karel33 05 January 2023
Heb zelf diverse diploma's maar om een ehbo cursus te gaan verplichten, dat gaat te ver. Immers--als je het gaat verplichten zal er door velen met de pet naar worden gegooid. Echt weer nederland: door verplichten meer zorgverleners te krijgen.
wispelhuis 05 January 2023
Ja, mits gratis én er moeten op meer plaatsen AED's komen.
Vitara. 05 January 2023
Ik ben 4 jaar hospik geweest en heb EHBO en EHIO inc reanimeren. @ C.J. de Loof, wat goed he dat als u op de grond valt er iemand is die u kan reanimeren als dat nodig mag zijn. Ik mag aannemen dat u best nog wel een x aantal jaren wil leven.
wispelhuis 05 January 2023
Ja, EHBO en EHIO. Ook BHV'er.
GinaHeynze 05 January 2023
Nee. Zeker niet verplicht! Sommige mensen zijn fysiek helemaal niet in staat om hulp te verlenen. Ik heb het jarenlang gedaan en met veel plezier. Ook reanimatie. Op dit moment is mijn fysiek zo slecht dat ik zelf voor pampus naast mijn slachtoffer val als ik hulp ga verlenen dus NEE zeker niet verplichten.
The Dutch 05 January 2023
Aan de ene kant wel natuurlijk. Als ik door de polder fiets en zie daar iemand half dood in de sloot liggen en deze zou nog te redden zijn met reanimatie, zou ik spijt hebben dat ik het niet kon. Daarbij zou ik het ook wel fijn vinden als ik daar lag en een toevallige passant mij kon helpen. Moeilijk verhaal dit...
ierist 05 January 2023
@Zomervliegje: Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb ook ervaring met reanimeren en je kijkt de dood letterlijk in de ogen. Bij sommigen kan dat best wel lang achtervolgen.
JimmyH01 05 January 2023
Tegenwoordig vinden een aantal imbecielen het interessanter om bij een ongeval ,met een mobieltje te filmen.
jgth 05 January 2023
Ik zou graag zien dat één gedeelte van de EHBO bij je rij opleiding wordt gevoegd .
sooldleg 05 January 2023
Wat een onzin toch weer. 1) Waarom zou dit alleen voor Nederlanders gelden dan. 2) De mensen die niet meer op komen dagen hebben er misschien een goede reden voor? Als ik bv. naar mijn eigen argumenten kijk.....Ik kan niet meer door de knieen en behoor inmiddels tot de groep van bejaarden met beperkingen. Hoezo verplichten dan ? 3) Hoe zit het toch ook weer met het falen in de reanimatie en het later daarvoor aansprakelijk worden gesteld, door de nabestaanden. 4) Hoe zit het ook al weer met het rode polsbandje, dat op moment supreme niet zichtbaar is tijdens reanimatie. Verplichten....????? Welke idioot bedenkt zoiets.
Mieppio 05 January 2023
Zeker niet verplicht dit moet je doen als je denkt dat je het moet doen. En dan komen de vervolg cursussen en wie betaald die. Ik heb EHBR ook gedaan. zwaar maar wel fijn. Geen vervolg gedaan. Maar je steekt er altijd iets van op.
Mieppio 05 January 2023
Dat er meer AED's moeten komen is zeker, maar dan moet dat gespuis er wel vanaf blijven en niet van de muur afhalen omdat ze dat zo nodig vinden.
roel van duijneveldt 05 January 2023
Het zou een goed plan zijn om het op de middelbare school als les te geven.
sooldleg 05 January 2023
Zou een goed plan kunnen zijn, ware het niet dat sommigen al flauw vallen bij het aanschouwen van bv. bloed. Niet iedereen is even sterk en even kordaat in dergelijk. Dus wat de werkelijke efficiëntie daarvan betreft???
Timmerman 05 January 2023
Verplichtingen ben ik geen voorstander van dus nee, maar in bijna alle bedrijven zijn er bhv ers als deze zich ook beschikbaar zouden stellen voor de AED kring in hun woonplaats zijn we weer een stap dichterbij. En mensen die ooit een cursus hebben gevolgd waarom zouden dan niet meer mogen reanimeren in geval van nood !.
sooldleg 05 January 2023
Zoek het vooral eens in de aansprakelijk stelling....... Zoekmachine....aansprakelijkheid bij reanimeren. Bij "onvoldoende" bewijsbare kennis, zou iemand nog wel eens voor nare gevolgen kunnen te komen te staan. Hoe goed de intenties ook waren.
Zeeuwleeuw 05 January 2023
Dit lijkt mij niets iets waar je iedereen toe moet verplichten omdat het succes en de kwaliteit van het hulpverlenen volgens mij vooral van de motivatie afhangt. Dus wanneer alleen mensen er zelf bewust voor kiezen om zo'n cursus te doen lijkt mij dat veel beter. Wat betreft het artikel lijkt het mij wel logisch dat mensen die opgeleid zijn maar nergens op reageren blijkbaar niet meer gemotiveerd zijn of andere redenen daarvoor hebben en daarom niet meer opgeroepen worden.
Anonymous(2) 05 January 2023
verplichten ??????? hahaha,.....
ierist 05 January 2023
Ik vraag me af hoe zo'n verplichting in praktijk er uit zou zien. Iemand die niet gemotiveerd is gaat echt niet zijn best doen om te slagen bij een EHBO examen. Laat je zo iemand telkens herexamen doen? En waar haal je de instructeurs vandaan om de hele bevolking op te leiden?
wijari 05 January 2023
Als het je vrouw of man betreft denk je wel anders. Gaan reanimeren terwijl de man vrouw dat niet wilde komt ook voor. Dus duidelijk aan geven wat je wil.
wijari 05 January 2023
Als je weg gaat je papieren meenemen het ook telkens op de zelfde plaats laten Van je huisarts, ziekenhuis e.d.
drijfsijs 05 January 2023
Weer een verplichting….. Ze moeten de mensen eens met rust laten! Ipv al dat gebetuttel en de ongelofelijke bemoeizucht van de overheid
wispelhuis 05 January 2023
Het is niet van de overheid, maar van de stichting HartslagNu. Het reanimatie oproepsysteem van Nederland.
P.O.Peye 05 January 2023
'De stelling' op zich gaat er in dit geval op vooruit middels dat 'zouden moeten'. Eerder was t slechts 'die of dat moet', wat op zichzelf al een reden was om de hakken in t zand te parkeren. Een hypothetisch gegeven beschouwt gewoon wel zo prettig :)
GeelHesje 05 January 2023
Meer mensen moeten kennelijk kunnen reanimeren? EHBO zelfs verplicht maken? Meer AED's overal? Hoezo? Wat is er aan de hand dan? Zomaar ineens veel meer totaal gezonde mensen die last van hun hart hebben? Of zelfs na enige inspanning uit het niets een hartaanval krijgen? Of zelfs ter plaatse dood neer vallen? Hoe komt dat dan allemaal? Raar dat dat vroeger in het oude normaal nooit normaal was maar nu ineens al zo'n anderhalf jaar is dat zomaar ineens normaal geworden? Het zal toch niet liggen aan die volgens Kuipers "ongecontroleerde medische experimenten" die ze wereldwijd op mensen hebben zitten uitvoeren he? En die als je terug kijkt gevolgd is door deze wereldwijde hart problemen? Hm dat is verdacht! Helemaal als je ziet dat al die hartproblemen alleen maar in landen voorkomen waar ze zo gretig met die spuiten zijn rond gegaan. En daarom moeten nu meer mensen (zelfs verplicht) kunnen reanimeren en moeten er meer AED's komen overal? En niemand heeft daar vraagtekens bij????? Dit gaan we toch niet normaal vinden he?????
wispelhuis 05 January 2023
Ik denk dat je het stukje nog maar eens goed moet nalezen voordat je zo over-reageert. Er is niks aan de hand, zo krijgt alles wat positief is een negatieve inhoud. Ook dat verplichten verzin je er zelf bij, dat staat ook nergens.
tranceguy 05 January 2023
Mensen die hier ja antwoorden snappen het duidelijk niet. Je kan niemand iets verplichten namelijk. Kap toch eens gewoon met die bullshit, is nergens voor nodig namelijk. Waar slaat dit op?
GeelHesje 06 January 2023
@Wispel: U heeft gelijk. Iedereen moet het volkomen normaal gaan vinden dat iedereen moet kunnen reanimeren omdat er kennelijk veel te weinig mensen zijn die dat kunnen en er kennelijk veel meer mensen nodig zijn die dat kunnen er zo ongeveer op elke hoek van de straat een AED moet komen te hangen. Hartklachten zijn immers volkomen normaal geworden toch? Niks aan de hand. Volkomen gezonde mensen (ja zelfs kinderen!) die op jonge leeftijd in de kracht van hun leven met hart problemen rond lopen. Volkomen normaal toch? Sporters die tijdens wedstrijden instorten en uit het niets dood neer vallen. Zelfs baby's die in de baarmoeder hartaanvallen krijgen. Volkomen normaal toch allemaal? {sarcasm off}
wispelhuis 06 January 2023
Ik verwacht dat Zeelandnet strijdt tegen desinformatie.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.