Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Er moet een algeheel vuurwerkverbod komen

3.464 stemmen | Geplaatst op 8 november 2022 | Website

Eens
71.1%
Oneens
28.9%

Reacties (36)

Ron625 08 November 2022
Minimaal een verbod binnen de bebouwde kom, binnen 500m van een verpleegtehuis (ook ziekenhuis, bejaardenhuis, enz.) en binnen 500m van vee.
wispelhuis 08 November 2022
Absoluut! Maar of het mogelijk is?
peterden 08 November 2022
het merendeel van de mensen die stemmen voor een algeheel vuurverbod, doen dat omdat ze bijvoorbeeld nu al overlast ervaren van vrwerk. Het is momenteel nu al verboden om vuurwerk af te steken en het vuurwerk wat nu afgestoken word is over het algemeen al zwaar illegaal en veel te krachtig voor Nederlandse begrippen. Een algeheel verbod treft vooral de liefhebbers die met oud en nieuw willen afsteken en daar veel plezier aan beleven. En het zal niet de doelgroep treffen die nu al aan het afsteken zijn. Kortom een verbod zal helemaal niets uitmaken en alleen maar de illegale handel in de hand werken en juist nog meer overlast geven. Het is beter om vroegtijdig en illegaal vuurwerk afsteken veel zwaarder te bestraffen en daarop meer te controleren.
J.Vet 08 November 2022
de personen die voor 31dec het vuurwerk afsteken keihard aanpakken. Laat ze bijvoorbeeld zich op 31dec melden op het bureau om ze vast te zetten tot 2jan. kom je niet geld boeten van 1500,- en een week zitten. en of ze nu 16 of 14 zijn boeit me niets. alles moet zo kapot gemaakt worden. omdat er minder dan 1% misbruik van maakt moet het maar afgeschaft worden.
DeWaarheid 08 November 2022
@peterden. inderdaad, het is een beetje zoals de kreet die je vaak hoort: Ze zouden dat illegale vuurwerk moeten verbieden. Mensen die dat zeggen snappen het niet helemaal. Men moet gewoon zorgen dat er op Europees niveau wat meer overeenstemming is. Dus dat er bijvoorbeeld geen lawinepijlen en cobras meer te krijgen zijn in Italie, Duitsland en Polen. Want daar komt al dat vuurwerk vandaan wat je nu hoort, dat is daar het hele jaar rond te koop.
Verzamelaar1978 08 November 2022
wat een volkje. - minder vis eten; - korter douchen; - geen of nauwelijks vlees eten; - 1,5 meter bewaren; - testen bij een kuchje; - GEEN vuurwerk afsteken; moet ik het rijtje nog verder afmaken? bah bah
gewoon ikke 08 November 2022
Helemaal eens met de bovenstaande 2 reacties. Ik heb een hondje geadopteerd dat we met veel moeite met de week kalmer krijgen en die nu al weer iedere dag een stap terug maakt door kinderen met rotjes etc. Op Oudjaar kun je zo een beestje wel binnen houden en eventueel iets geven om rustig te blijven maar om dat nu nog 2 maanden te doen is absurd. Ik snap ook niet waar ze die zooi kunnen kopen in deze tijd van het jaar eigenlijk. Maar ja, we zullen er niets aan kunnen veranderen en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het als kind ook spannend vond en nu met ouder worden denk ik aan mijn beestje en dat zullen mensen 40 jaar geleden ook wel gedacht hebben als ik rotjes afstak.
Rianne07 08 November 2022
Ieder jaar weer die discussie wat toch niet veranderd. Ieder jaar discussie over de klok verzetten. Het blijft zoals het is leg je er maar bij neer. Grenzen dicht en douane misschien dat zoiets helpt
heul 08 November 2022
Das een heel lastige vraag , in eerste instantie denk je ja , lost veel overlast op. Maar aan de andere kant wordt de overlast maar door een kleine groep veroorzaakt. Het komt maar al te vaak voor dat een kleine groep het voor een hele grote groep verpest. Voorbeelden te over, zwarte pieten discussie , voetbal hooligans, houtkachel haters enz Het probleem is dat we in dit land specialisten zijn in het bedenken van allerlei regels en verboden, maar dat we niet in staat zijn ze adequaat te handhaven. Ik heb zelf helemaal niets met vuurwerk, maar ik gun anderen daar best het plezier van. Overlast voorkomen is een illusie, we zijn soms net mensen.
sooldleg 08 November 2022
Zoals met vele andere dingen, zitten aan het vuurwerk met oud en nieuw, zowel pluspunten, als minpunten. Bij de een overwegen het kunnen afsteken, bij een ander juist niet. Zoals bij veel andere dingen, willen we elkaar overbluffen elkaar de les lezen en desnoods, met geweld elkaar te lijf gaan om het eigen standpunt door te voeren. De oorsprong van het afsteken van vuurwerk (het verjagen van boze geesten) wordt al jaren niet gehaald, noch bereikt en soms lijkt het er op, dat deze juist de overhand hebben.
GeelHesje 08 November 2022
Gaan we weer? Zullen we het niet eerst ook weer voor de zoveelste keer het hebben over witte piet en zwarte sint? En daarna over kerstmis vol met boom verering en of je nou wel zo vriendelijk bezig bent met een boom zonder kluit en wat al die kaarsen allemaal aan CO2 uitstoten en wat dat allemaal aan energie verspilling kost voordat we het gaan hebben over de vuurwerk traditie in nederland? Alles moet immers kapot he. Dus eerst het sinterklaas feest besmeuren en vernietigen daarna met kerst hetzelfde doen en daarna ons mooie traditionele oud en nieuw kapot maken. En niet andersom. Ok?
Mieppio 08 November 2022
Degenen die het hards schreeuwen krijgen hun zin. 100 man die zeggen het hier mee eens te zijn en van die 100 steken zelf vuurwerk af. Kijken nergens naar, denken alleen maar o wat mooi, maar of er nu dieren lopen of een ziekenhuis / bejaarden huis in de buurt doet ze niets en steken gewoon af en het liefst knal vuurwerk. Het zal hun een zorg zijn.
spawater 08 November 2022
dat gez**k moet eens over zijn. niks meer verbieden. er blijft niks over van de mooie tradities. die mensen die graag azijn blijven drinken moeten dat vooral doen maar hou het gez**k lekker binnen je wc deur.
Kancil 08 November 2022
Het verbieden us easy--maar handhaven? Zelfs nu al worden ze niet gepakt. Op Europees niveau de handel in vuurwerk verbieden. Laatst op het nieuws: De verkopers mogen hun gang gaan en verkopen aan wie het wil. Al dat idioot hard knallende vuurwerk is levensgevaarlijk--dieren raken in de stress, het geeft veel luchtvervuiling en de rotzooi laten ze liggen,Slechts een enkeling ruimt zijn rommel op. Zolang het niet Europees geregeld is zal een vebod zwaar worden overtreden met een geringe pakkans.
Mr. Bean 08 November 2022
wij hebben ook een hond, nooit bang geweest van vuurwerk, maar sinds men begon met die overdreven knallen is het mis, ook al twee weken last van vuurwerk in onze buurt. Als men het alléén met oud op nieuw zou kunnen doen o.k., maar zoals het nu gaat ben ik tegen !
Mr. Bean 08 November 2022
tegen het afsteken bedoel ik dus, eens met stelling !
Peritum ? 08 November 2022
Had al lang verboden moeten zijn! In mijn woonplaats wordt ieder weekend ( beginnend op donderdagavond tot zondagavond) vuurwerk afgestoken maar geen blauw te bekennen ondanks dat het steeds in dezelfde omgeving wordt afgestoken. En op zondag wordt er niet bekeurd in dit ‘ zeer christelijke dorp’ . Vanaf eind augustus is het ieder jaar raak maar zelfs na jaren overlast verandert er niets. Aanrijtijden van politie zijn ca. 45 minuten en dan zijn de daders……… met de noorderzon verdwenen. Een totaal verbod op het in bezit hebben en afsteken van vuurwerk moet maar eens grondig door de politici onderkend worden en het negeren van verboden, met zeer zware straffen belast worden. Geen waarschuwingen, direct straffen!
ierist 08 November 2022
Dat is al vroeg, deze stelling. Hoe vaak gaan we die nog voorbij zien komen tot de jaarwisseling?
ierist 08 November 2022
Ik zie meer iets in een verbod op het klagen en zeiken over vuurwerk.
fiat124sport 08 November 2022
Ierist gelijk heb je . Heb je weer het verbond van afschaffen verbieden en excuses maken voor het verleden. Nee er moet geen vuurwerk verbod komen sterker nog alles moet weer legaal zijn zoals het altijd was en dat gezeur moet nu eens stoppen en ja ik heb ook huisdieren. Net zoals het klimaat en stikstof gelul het is allemaal onzin en we laten ons hele leven er door bepalen. Dus geen elektrische auto, dus geen warmtepomp voor gas voor benzine en diesel zoals het altijd was en altijd goed was . Laat die onzin nu eens stoppen net zoals met het gat in de ozon laag en de zure regen en wat voor zaken dan ook. Om dit te voorkomen is 1 ding bepalend de juiste stem en de juiste rechtse rechter
Zeeuwleeuw 08 November 2022
Ze moeten nu gewoon doorpakken! Natuurlijk moet er voorgoed een algeheel verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren komen! Alle intense ellende die het elk jaar weer opnieuw veroorzaakt is op geen enkele manier goed te praten, uit te leggen of te verdedigen. Ondanks dat al vanaf de jaren '80 telkens weer opnieuw geprobeerd wordt om met peperdure voorlichtingscampagnes een hoop leed en verwondingen te voorkomen helpt dat helemaal niets. Elk jaar vallen zo'n 1300 gewonden en regelmatig één of meerdere doden. Veel zijn dermate zwaar gewond dat zij de rest van hun leven invalide zullen zijn door blindheid, doofheid, een vinger, hand, arm missen, een gelaat hebben dat voorgoed verminkt is, enz. De helft van alle slachtoffers zijn mensen die zelf geen vuurwerk afsteken en meer dan de helft wordt veroorzaakt door legaal dus goedgekeurd vuurwerk. Veel mensen zijn bang en durven wekenlang niet de straat op. Daarnaast alle intense ellende voor vele miljoenen dieren in de natuur, in stallen en thuis. Deze dieren weten niet wat er gebeurt en raken in paniek en doen veel angst en stress op. In de natuur zorgt dat er voor dat miljoenen vogels uren lang zo hoog mogelijk gaan vliegen waardoor velen uitgeput raken en overlijden. andere dieren vluchten in paniek, raken de weg kwijt, worden aangereden of raken uitgeput. Al vele jaren smeken chirurgen artsen, politie, brandweer, de gezamenlijke burgemeesters, ziekenhuizen, andere hulpdiensten om een totaalverbod op deze terreur. Vele miljoenen schade aan gebouwen en materieel wat we met zijn allen van gemeenschapsgeld moeten betalen. Bij het afsteken komen op grote schaal zeer schadelijke stoffen vrij met o.a. zware metalen die in de lucht, het grondwater en de grond terecht komen. Een verschrikkelijke puinhoop op straat. Er is geen land ter wereld waar dit toegestaan is maar hier mag je met je al dan niet bezopen kop "gewoon" in een straat met mensen met vuurwerk wat gevaarlijker is dan handgranaten spelen. Een gedeeltelijk verbod helpt niet want dat is absoluut niet te handhaven,. Wanneer elke knal verboden is kun je meteen optreden, maar het is natuurlijk onmogelijk om bij iedere knal te gaan controleren of het wel of niet toegestaan is. Ook een verbod in bepaalde gemeentes of bepaalde wijken is nauwelijks te handhaven. En waar gaat het om? Er begint en nieuw jaar... Tja, prima toch. Je kunt wanneer er een nieuw jaar aanbreekt ook gewoon op een gezellige manier een leuk feestje vieren, lol malen, muziek draaien, dansen, flirten, lekker eten, snoepen, drinken, en het fijn hebben zonder alle ellende van vuurwerk. Daarom pleit ik voor een definitief verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren.
sooldleg 08 November 2022
Het afsteken van vuurwerk, met oud en nieuw heb ik persoonlijk altijd als leuk ervaren. In mijn jeugd, hadden we het hele jaar een fooienpot staan, waarin de fooitjes werden verzameld, om voor oud en nieuw vuurwerk te kunnen kopen. Vooraanstaand was vuurwerk van "De Zwarte Kat" uit Leiden. Een rotje, een kanonslag, een gillende keukenmeid. Ja, toen leuk om te doen. Later kon je (het hele jaar door) vuurwerk kopen in Belgie. Dat was zwaarder in knal en m'n zoon ging toen voor strijkers en voor Widowmakers. Generaties daarna, werd het alleen maar gekker en zwaarder en lijkt tegenwoordig het hek van de dam (tegenwoordig gooien ze al met handgranaten, al is het geen kerst). Dat, dat in de loop der jaren zo is gekomen, is puur te wijten aan de overheid en hun bezuinigingen op handhaven. Siervuurwerk is voor mij nog steeds mooi, die bommen van tegenwoordig niet. Miljoenen euro's er aan verspillen vind ik ook niet nodig, zeker niet in deze tijd. Als dat dit jaar ook zo is, vraag ik me af hoe het zit met de (pseudo) armoede in ons land. De overdaad aan het vuurwerk (slecht voor het milieu) stuit mij ook tegen de borst. Maar ja, wie ben ik en handhaven geen optie schijnt te zijn. Auto's in de fik? Meters hoge pallets in de brand? Waar is het voor nodig?
sooldleg 08 November 2022
Er is geen maat meer en geen ho!
Mosk 08 November 2022
weg met die rotzooi. en hele zware straffen op zetten, zodat niemand nog iets durft te kopen.
sooldleg 08 November 2022
Tsja, als het knallen met oud en nieuw, zich moet beperken tot alleen het laten van scheten, dan ben ik toch bang dat het voor velen niet echt een oud en nieuw zal zijn.
sooldleg 08 November 2022
Maar eerst......."ook al is hij zwart als roet, meen het toch goed", zodat hij uit kan delen..... in plaats van ontvangen.
Rianne07 08 November 2022
Hartelijkdank voor de 8 duimpje naar beneden. Dankzij de vroege afstekers van het zware vuurwerk ben ik aan 1 oor doof. Ik vind vuurwerk leuk op de daarvoor bestemde tijd en niet al in augustus. En dat gebeurt hier ieder jaar weer. Ik ben heel benieuwd of die mensen die duimpjes naar beneden geven nog zo voor vuurwerk zijn als ze hun gehoor kwijt raken.
Rianne07 08 November 2022
Hahaha ik had niet anders verwacht
ierist 08 November 2022
@Sooldleg: bij een eventueel vuurwerkverbod denk ik dat ik op oudjaarsavond maar bruine bonen ga eten ipv oliebollen.
sooldleg 08 November 2022
Ach, die oliebol kun je net als de bal bij het carbidschieten goed als afsluiter gebruiken. Het verhoogt het effect !!
Leo Vlaar 08 November 2022
Een algeheel vuurwerkverbod had al lang ingevoerd moeten worden . In China is het vuurwerk uitgevonden en is afsteken een echte traditie hier in Nederland wordt deze rotzooi gebruikt om zoveel mogelijk overlast , schade en oogletsel te veroorzaken of het verlies van meerdere vingers. Veilig afsteken kunnen ze hier blijkbaar niet en vuurpijlen als grapje op elkaar richten kan uitdraaien op een regelrechte ramp waarbij hersteloperaties nodig zijn maar het wordt natuurlijk nooit meer zoals het was .
renschip 08 November 2022
In Oekraine is het hele dagen vuurwerk maar of dat nu zo leuk en mooi is ??
C.J. de Loof 08 November 2022
Voor mij geen vuurwerk, maar ik krijg zo langzaam wel het zuur van alles wat maar verboden wordt! één dagje per jaar moet toch kunnen? Overigens denk ik dat het verbod weinig zal uithalen, want dat hebben we toch wel gezien de afgelopen 2 jaar?
Anonymous(2) 08 November 2022
zou het jammer vinden en geheel verbod. ik mag graag siervuurwerk afsteken. nooit problemen mee gehad, zelf de buurt vond het mooi. jammer dat zoveel wordt verboden. maar dat is mijn mening.
Zeeuwleeuw 08 November 2022
De afgelopen jaren waren er door het verbod heel duidelijk véél minder gewonden en ook veel minder ernstig gewonden! Dat alleen lijkt mij toch al meer dan voldoende reden om voorgoed een verbod in te voeren. En het is natuurlijk niet "een avondje per jaar". Hier in de omgeving wordt er al een maand zo'n 5 maal per week geknald, soms ook 's nachts om 2 uur extreem hard alsof er een bom ontploft. Eigenlijk wordt er het hele jaar regelmatig vuurwerk afgestoken. Dus gewoon stoppen met die ellende.
DeWaarheid 09 November 2022
@zeeleeuw, je logica ontgaat mij even. Het vuurwerk wat je nu hoort is illegaal en verboden en dat wil je dan nog eens extra gaan verbieden? Hoe zie je dat voor je in de praktijk?
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.