De nieuwe kerncentrale moet ook in Zeeland komen
Eens
Oneens
Reacties (30)
C.J. de Loof
03 July 2022
Ja hoor ze mogen die kerncentrale zelfs in mijn achtertuin zetten als het genoeg oplevert. Qua veiligheid ook geen twijfels, ik ben meer ongerust in die centrales in België dan in Nederland.
dwarsligger.
03 July 2022
Zet er maar 1 in Wassenaar of ergens in het Gooi. Wij hebben al genoeg windmolens en zonneparken en de daarbij behorende infra structuur zoals masten en kabels die ons ooit zo mooie Zeeland bederven. Helaas de stem van het volk word niet gehoord dus het zal Zeeland wel worden opgedrongen. Ik ben wel een voorstander van kernenergie.
mmuller
03 July 2022
In deze elektronische en energie verslindende maatschappij zal het wel de enige optie zijn om met een kerncentrale aan de behoefte te voldoen, mits we een stapje terugzetten en een stukje gemakzucht laten varen...
Jkoo
03 July 2022
Wacht maar tot ze nog 2 rijen van die masten naast de bestaande zetten om de stroom naar de randstad te krijgen. Dan begint iedereen te roepen dat het van die lelijke masten zijn. Iedere voorstander mag van mij zo’n mast in zijn tuin krijgen.
Eerst alle consequenties bedenken dan pas beslissen.
jalebema
03 July 2022
Liever niet want dan hebben we vijf of zes van die dingen op ongeveer 60 kilometer van elkaar staan zet hem maar ergens in oost Groningen neer of aan de kust in Friesland maar wel zover mogelijk bij Zeeland vandaan!!!!
Sander vd Schip
03 July 2022
Nu het grote Meta datacenter in Zeewolde niet door gaat kunnen ze op die grond wel de nieuwe kerncentrale bouwen of op de Tweede Maasvlakte de meest ideale plek zo dicht aan het water .
Sjaandre
03 July 2022
Gelijk bouwen maar dan bij Den Haag. Zien de tweede kamerleden waar ze trots op kunnen zijn.
In.the.air
03 July 2022
Er moet helemaal geen 2e kerncentrale in Zeeland komen. En ook niet in Nederland, Europa of de wereld. 'We' zijn als mens slim genoeg alternatieven te bedenken zonder de nasleep van de negatieve factoren zoals opslag van het afval en gevaar.
Farmer.
03 July 2022
We kunnen helaas niet zonder kernenergie, het land nog voller zetten met windmolens of zonneparken is echt geen optie, Nederland is daarvoor immers veel te klein en overbevolkt. Kerncentrales zijn echter niet geheel risicoloos, denk maar aan het kernafval en de kans op een terroristische aanslag. Alleen al om die reden zou een tweede kerncentrale dan ook niet in Zeeland moeten komen.
Jan met de korte achternaam
03 July 2022
Prima. Ik zou er 3 of 4 bij zetten. Borssele is de beste plek daar de COVRA ook daar zit. Als je ergens een kerncentrale bouwt in Nederland dan moet daarnaast ook weer een ondergrondse opslag komen. De COVRA heeft ruimte zat voor 3 extra centrales omdat het maar weinig plek in bezit neemt. Het gaat om een paar M3 per jaar. Wind water en zon hebben we sowieso te weinig van en waterstofcentrales hebben stroom nodig en dus een kerncentrale als je groene waterstof wil. Waterstof van nu komt van de kolencentrales. En als Zeeuw heb ik geen last van de kerncentrale. Wel maak ik me zorgen om de slechte Belgische die moeten snel vervangen worden door moderne centrales. EN veel mensen zitten op social media zoals Facebook. Voor Facebook moet er nu ergens een nieuw data centrum gebouwd worden met daarbij een (kern)centrale. Dat datacentrum slurpt zoveel energie op dat je daar een complete centrale voor nodig hebt. Goed om over na te denken als we weer op social media gaan
bung 88
03 July 2022
ALS: dan alleen thorium centrales. en wanneer ze klaar zijn? zal wel tegen 2050 aanlopen--inspraak procedures--bezwaarschriften--aanbesteden en 10 miljard euro aan bouwkosten per centrale, tel uit je winst.
Mieppio
03 July 2022
Bij rutte in zijn achter en voortuin daar moet hij gebouwd worden. ruimte zat. En zo niet dan zijn er nog alternatieven. Rutte woont volgens mij op straat, maar een zwerver heeft nog meer verstand dat die lul.
Peritum ?
03 July 2022
Eerst nadenken en dan NEE zeggen ! Het plaatsen van nog een kerncentrale is levensgevaarlijk in Nederland. Getijden en zonne-energie zijn goede en voldoende alternatieven. Ook minder energie verbruiken is een optie, maar dat wil de gemiddelde Nederlander niet. Na mij de zondvloed is de gedachte hierachter, om misselijk van te worden. Energie is verworden tot een economisch middel om veel geld te verdienen, en niet meer om een noodzakelijke dienst te verlenen ten aanzien van levensbehoeften!
fiat124sport
03 July 2022
Tuurlijk zet er gelijk nog een paar goed voor de werkgelegenheid en stop met die lelijke windmolens . Stop met onzin stikstof zag gisteren op het journaal zo'n onzin dat daar een bloempje groeide en waar de koeien stonden niet hahaahahah wat een onzin. Tot slot morgen goed protesteren en remkes als bemiddelaar gaat niks worden want we moeten niet toegeven aan die onzin. Stop ook met klimaatonzin en voor 130. Fijne dag
Hou het bij protesten wel netjes met ambulances en zo en laat spoed door.
Mosk
03 July 2022
zet de rotzooi me bi rutte in de tuun.
wij hebben hier in zeeland al genoeg rotzooi waar we niet om hebben gevraagd.
er blijft zodoende niet veel over van ons mooie zeeland.
zee en land.
Mosk
03 July 2022
de loof, ben jij ook al zon geld wolf?
er zijn belangrijkere dingen dan geld hoor.
zoals liefde, gezondheid, mensen om je heen.
aardig, vriendelijkheid, en ga zo maar door.
zielig persoon ben je als alles maar om geld draait.
sooldleg
03 July 2022
sooldleg 5 weken geleden
Als dat nodig is, plaats hem dan daar waar de vraag is. En dat is niet in Zeeland. Nog meer masten, kabels in de grond, tussenstations en wat al niet meer. Maar ja, de Zeeuwse makke schapen staan er bij en kijken er naar, want ook de Haagse wolf is beschermde diersoort.
30 voor 18 tegen............
.....
Aan mijn mening van toen, is er nog steeds niks veranderd........ Bij de bouw van de kerncentrales in Borsele en Dodewaard in de jaren 60 en 70, waren er heel veel protesten. Vooral veel van links. Het frapante is nu, dat juist links geweldig voor is, voor die kerntroep...... Kerntroep? Ja!!! ....Het is zooooo veilig, dat ze bewoners in een straal van 20 km, om de zoveel jaar maar van jodiumpillen voorzien. Dat een tweede kerncentrale in Zeeland komt, staat zonder protest, al zo goed als vast. "Zeeland heeft de expertise" en "Borsele staat te springen" (wie dan?). Covra, heeft z'n afvalputjes recentelijk al uitgebreid. Dus.......Hoge masten erbij, kabels in de grond, tussen stations, bouw maar vol. Nee, niet voor de Zeeuwse huishoudens, niet voor de paar fabrieken.....Nee, voor de randstad natuurlijk. Maar daar wordt hij niet gebouwd natuurlijk. Nee.....dat kost teveel aan jodiumpillen!!!
sooldleg
03 July 2022
En die masten op landbouwgrond en die kabels in landbouwgrond, komt prachtig uit, want de boeren zijn dan toch al weggepest.
Zeeuwleeuw
03 July 2022
Er moet vanzelfsprekend helemaal géén kerncentrale bij komen! geheel ten onrechte wordt dit als schone energie gezien maar het extreem gevaarlijke zwaar radioactief afval blijft duizenden jaren gigantisch dodelijk en men heeft geen andere manier dan het onder de grond te verstoppen. Wat gebeurt er wanneer door zeespiegelstijging deze ellende vrijkomt? Of door een tsunami? Of een onvoorziene aardbeving? Een menselijke fout. In Tsjernobyl en veel; later in het technisch zeer vooraanstaande Japan hebben we gezien tot welke rampen dit kan leiden. Men zit nog steeds met de extreme gevolgen. Kernenergie is al lang achterhaald. Iets wat in essentie niet deugt moet je niet willen. Bovendien is het bouwen en in gebruik nemen van een kerncentrale iets anders dan een prefab woninkje. Alles bij elkaar gaat dat al snel 15 tot 20 jaar duren voordat hij volop kan draaien. Daarnaast is een kerncentrale exorbitant duur en er is geen bedrijf wat er nog in wilt of durft te investeren. Dus zullen we met zijn allen voor die extreem hoge kosten op moeten draaien. Maar zoals gewoonlijk sluit onze regering ogen en oren voor de bittere werkelijkheid, verzaakt tientallen jaren om positieve veranderingen voor schone energie in gang te zetten en dan als paniekvoetbal wordt deze idioterie mogelijk gewoon weer doorgedramd. Laat u niet wijsmaken dat we het in Nederland allemaal zo fantastisch doen. Ook qua oppervlaktewater bleek gisteren dat we in héél Europa helemaal onderaan staan en de meeste vervuiling hebben. Slechts 0,3 % voldoet hier aan de eisen! Dat gaat allemaal ten koste van een gezonde, sterke natuur en een grote biodiversiteit.
sooldleg
03 July 2022
O, ja, vergeet ook niet het kaartje van de stijgende zeespiegel er bij te halen voor de gevolgen voor Zeeland. Dijken zijn niet onbeperkt te verhogen zonder gevolgen en onder water werkt zo'n stomme bol ook niet.
mmuller
03 July 2022
Wij zijn voor het grootste deel zelf schuld aan de hele malaise... zeker na de wederopbouw na de WO II
is de maatschappij losgeslagen... de mensen hadden het beter een alles kon.... het gezeur om een kerncentrale is ook niet nieuw.. maar helaas was toen al bekend dat we een stapje terug zouden moeten doen...maar technische vernieuwingen zijn helaas niet altijd milieuvriendelijk en ook niet tegen te houden...denk maar eens aan de spullen die een stekker benodigd in huis, tuin en in menig garage en en en.....
Zeeuwleeuw
03 July 2022
Een grote stap voorwaarts zou al gemaakt kunnen worden wanneer men in het algemeen duidelijk minder energie zou gaan gebruiken. Maar het is een vreemd verschijnsel dat de meeste mensen zo bang zijn voor verandering, dat zij zich vaak stevig vastklampen aan wat zij gewend zijn. Men voelt het alsof hen iets afgepakt wordt. Maar wat is er mis met gewoon het licht en de verwarming uitdoen in ruimtes waar niemand is? Waarom licht in de hal, op de overloop, in slaapkamers terwijl iedereen beneden zit, in de tuin, bij de voordeur, bij de garagedeur, bij het schuurtje laten branden? Waarom de hele nacht felle reclames bij bedrijven en urenlang brandend licht in veel kantoorruimtes "omdat er nog schoon gemaakt moet worden"? Waarom met de auto 500 meter van je huis je sigaretten of broodje halen en niet gewoon even lopend of op de fiets? Er zijn nog véél meer voorbeelden te bedenken. Door simpel bepaalde gewoontes aan te passen kan er al heel veel energie bespaard worden. Het bespaart een hoop geld en is goed voor natuur en milieu en daarmee automatisch ook voor je eigen gezondheid en die van alle mensen, dieren en planten. Bij minder energieverbruik hoeft er ook minder opgewekt te worden en zijn er dus minder bedrijven/methodes nodig die dat doen. Simpel.
Mildred3
03 July 2022
"Kernenergie, nee bedankt" was nog niet zo heel lang geleden een mooie leus.
Omdat het toen al duidelijk was dat het veilig opslaan van radioactief afval nooit en te nimmer gegarandeerd kon worden.
En dat is nog steeds zo.
Leren we onze kinderen dat plastic goed gerecycled moet worden omdat het materiaal zeer slecht afbreekbaar is.... vergeten we voor het gemak dat radioactief afval enkele duizenden jaar zeer gevaarlijk blijft.
Naar gas boren in Groningen kon ook geen kwaad....
Het geld dat in nieuwe kerncentrales wordt gestoken, kan beter besteed worden aan b.v. isolatie van ALLE woningen in Nederland, zonnepanelen etc.
Omdenken, veranderen, graag!