Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Verplichte fietshelm voor 60-plussers

3.466 stemmen | Geplaatst op 13 april 2022 | Website

Ja, goed idee
38.1%
Nee, niet nodig
61.9%

Reacties (47)

Kerkhove. P 13 April 2022
Ik rij motor en ook vaak op de fiets. Ook op de fiets heb ik een helm op. Dit zou iedereen moeten doen.
Margareth Mary 13 April 2022
Ik rijdt vrijwel dagelijks op mijn elektrische fiets en draag een helm. Deze verplichting zou niet alleen voor 60 plussers moeten gelden maar voor iedereen, dus jong en oud!
Frank2 13 April 2022
Ik zou het willen uitbreiden. 70+ op een elektrische fiets en dan een helm is ok. Als ik met de koersfiets rijd dan draag ik ook een helm, maar als ik "op het gemakje" aan het fietsen ben aan 18km/u draag ik het niet. Het zijn die ongeremde projectielen die niet kunnen omgaan met een e-bike en aldoende problemen veroorzaken.
dutchy71 13 April 2022
Weer een beperking opleggen wanneer stopt dit, Fietsen is vrijheid en gezond en ontspannend, Laat de mensen zelf beslissen wat of hoe.
ritamid 13 April 2022
Als iemand zich daardoor veiliger voelt kan hij/zij zelf de keus maken om wel of niet een helm op te zetten. Dat gepamper hier in dit land, alsof ouderen zelf niet meer keuzes kunnen maken. Ze zijn oud geworden overigens en dat zonder helm? Hoe is het mogelijk!!! En hoezo dan alleen ouderen? Het zou voor iedereen moeten gelden, ook jongeren kunnen een ongeval krijgen dat is niet voor de ouderen weggelegd.
Peritum ? 13 April 2022
Indien en als de fietshelm verplicht zou worden dan voor iedereen. Leeftijdsdiscriminatie komt nu al veel voor en is ongewenst. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, medische gronden etc. Ben wel voorstander van een helm op ieder twee of driewielig voertuig, ook electro step.
Emmetje47 13 April 2022
Ben tegen een verplichting om een helm te dragen op een fiets. Misschien veiliger als de fiets een snelheidsbegrenzer boven 25 km. zou hebben. Snap ook echt niet waarom fietsen die 25 km. of harder kunnen, worden toegelaten in het verkeer. Ook de oude verkeersregel van "langzaam vs snelverkeer" was niet verkeerd. Het is nog steeds zo dat voorrang verleend moet worden en niet genomen mag worden. Dat zou al heel veel slachtoffers voorkomen.
waggel1 13 April 2022
De kop van jong en oud en alles daar tussen in is gelijk en kwetsbaar. Verstandig dus. Maar verplichten?
duin 13 April 2022
ik wandel en fiets veel op de Walcherse verharde en onverharde paden en lanen. Wat ik allemaal niet tegenkom. Ruiters, brommers, mountainbikers, crossmotoren met regelmatig gevaarlijke situaties. Waarom komen die daar. Ze mogen er niet eens komen lees ik op info bordjes. Zelfs op landgoed Ter Hooge zag ik laatst scooters.
bung 88 13 April 2022
heb mijn rijbewijs ingeleverd wagens een enorme hypo door suikerziekte--ben gestopt met fietsen toen ik 80 werd: het verkeer was te snel voor mij geworden. nu loop ik liever en met de hond 12--15 km/ dag. en fietshelm? ALS dot moet--dan voor iedereen en niet alleen voor ouderen.
jalebema 13 April 2022
Verplichten is de groots mogelijke onzin en weer wordt een bevolkingsgroep in wezen gediscrimineerd want ook jongere mensen en ik bedoel niet alleen jeugd gedragen zich vaak onverantwoordelijk in het verkeer. De mensen hebben tegenwoordig alleen maar haast!!!! Ik ben 68 en fiets nog altijd op een gewone fiets en dat gaat me goed af terwijl ik als ik dit wil ook best wel zeer snel kan fietsen( ongeveer 22 km per uur) het is de mentaliteit van de mensen van tegenwoordig!!!
dutchy71 13 April 2022
Nee ik maak mij daar niet zo druk om maar weet je wat wel, Die ligfietsen op de weg dan vraag ik mij toch af hoe lui kun je zijn dat je niet rechtop kan gaan zitten, Als je nu vraagt wat gevaarlijk is dan is het wel een ligfiets lol, Ik vraag mij dan weleens af kom ik nou van een andere planeet of zij lol.
mmuller 13 April 2022
Nog even, dan moeten de voetgangers ook een helm op.... hufterige fietsers die niet stoppen bij een zebrapad als je aan het oversteken bent.... daar fietsen waar borden staan voor voetgangers... regelmatig op stoepen fietsen waar de voetganger moet lopen... lelijke woorden naar je hoofd geslingerd krijgt als zij hun snelheid niet willen verminderen in een park dat nota bene bedoeld is voor de voetgangers.... enz. enz.
Pindakaas1983 13 April 2022
en zwembandjes
The Dutch 13 April 2022
Niks geen helm! Kijken moet je i.p.v. als een blinde kip met volle trapondersteuning over ieder gevaarlijk kruispunt of rotonde vliegen. En de veelal jongere doen dit dan ook het liefst met zoveel mogelijk muziek in de oren. Dus nee, opletten je bent niet alleen op de wereld!
Peter Arnolds 13 April 2022
3 jaar geleden ben ik door een auto van achteren aangereden, een schedebasisfractuur was mijn deel. Dokter vertelde mij dat een helm deze schade aan mijn hoofd had voorkomen. Ik draag nu een helm.
GinaHeynze 13 April 2022
Een helm is voor zelfbescherming dus dat moet iedereen maar zelf weten. Als je op een e-bike wilt rijden en je bent niet meer in staat om over je schouder te kijken of er wat komt of je bent te traag geworden om te anticiperen op een onverwachte situatie...Blijf dan van die e-bike af. Dan ben je een gevaar op de weg. Misschien kunnen ze daar beter eens naar kijken in plaats van iemand te verplichten een helm te dragen.
heul 13 April 2022
Hiep hoi, weer een regeltje in de maak. Wanneer stoppen we er nu eens mee overal regeltjes en verboden aan te hangen. Handhaving wordt een farce en leer de mensen nu eens terug zelf na te denken, dat voorkomt veel meer problemen dan dat regelziek gedoe.
divar 13 April 2022
iemand in denhaag zal wel aandelen hebben in een helm fabriek , als dat verplicht wordt dan koop ik weer een gewone fiets .
Raggie 13 April 2022
Waarom de oudere , als je weet dat de jongere van 12 tot 18 de meeste ongelukken hebben met een elektrische fiets zou ik zeggen allemaal dan
W.Melger 13 April 2022
Weer zo'n waanzin verbod, je moet tot je 68e werken , maar op je 60e wordt je al als halfdement gezien.
Kennie-L 13 April 2022
@divar Dat gaat niet helpen want ze willen het voor alle fietsers boven de zestig, maakt niet uit wat voor een fiets. Zelf heb ik er geen last van want ik loop liever dan dat ik fiets maar misschien moet ik als ik 75 ben ook lopend een helm gaan dragen, ze zijn er gek genoeg voor.
Domoor 13 April 2022
Vorig jaar gevallen met de fiets. Heup gescheurd. Kwam vaker voor zeiden ze in het ziekenhuis. Ook dan maar een heup airbag verplichten. ?
Domoor 13 April 2022
P.s. Ik fiets weer . Bedankt.
J.Vet 13 April 2022
Ja je hebt steeds meer nodig om op straat je zelf nog voort te bewegen , behalve je verstand dat mag je thuis laten liggen, iedereen moet direct behandeld worden als of we zwakzinnig zijn. fietsers die in een aanrijding betrokken zijn verplichten een helm te dragen voor de komende 2 a 3 jaar. niet dat een stuk piepschuim gaat helpen als je met je eigenwijze kop dwars door rood heen vliegt, zie het dagelijks gebeuren , jong en oud moeders met kinderen voorop. die helm helpt echt niet meer. zou liever zien dat ze schuld zoeken waar schuld ligt, dus ook automobilisten die te lui zijn hun richting aanwijzers te gebruiken, word er kots misselijk van hoeveel van deze figuren ik dagelijks tegen kom, eigenlijk best triest, als je kijkt naar de afgelopen jaren , iedereen maar te janken over dat je het voor elkaar doet, mensen doen helemaal niets voor elkaar tot het verplicht word , de meeste zijn zo egoïstisch bezig dat ze het totaal niet door hebben. als je een beetje op leeftijd word moet je ook ergens tegen je zelf kunnen zeggen zo is het wel genoeg geweest als je merkt dat het moeilijker word, en de aandacht er niet helemaal optimaal meer bij is. maar het ging eigelijk allemaal best goed, tot de oudere massaal electisch gingen rijden, je kon al niet overweg met een brommer maar een elec fiets is dan geen probleem. dingen zijn vaak te zwaar en ouderen kunnen er amper baas over. maar goed zie het ook vaak genoeg fout gaan bij invalide. ik denk dat het deels aan de oudere zelf is, maar doe dat dan na dat ze met pension zijn. de een blijft fit en de ander zakt weg. ook de kinderen kunnen hier in bijstaan, als je merkt dat je ouder/s het niet meer zo goed kunnen volgen. bij mijn oma ook moeten doen, toen alles nog goed ging is ze geschrokken door een idioot op een scooter , en zo is ze op dr heup en hoofd gevallen, heup gebroken en een hersen beschadiging. maar niet omdat zijn slecht fietste , maar door een flikkertje wat haast had op z'n kut scooter !
ierist 13 April 2022
Weer iets verplichten. Weer pamperen. Weer de overheid die zich ergens mee bemoeid waar ze zich niet mee horen te bemoeien. Wanneer stopt dit? Gewoon mensen eigen verantwoordelijkheid laten nemen. Is dat zo moeilijk?
zmeisje 13 April 2022
waarin ik me verslik zijn de genoemde leeftijdsgrenzen voor plussers, nogal een marge, nogal een verschil? maar het woord ongeleid projectiel is gevallen en idd zie ik plus+++sers de vreemdste dingen doen. ;) met een vaart! bloedgang en waarschijnlijk nog nooit van verkeersregels gehoord? ;) maar het gros snapt het zo te zien toch helemaal en iets meer nuance zou daarom leuk zijn? zeer ervaren weggebruikers, duizenden km's achter de kiezen vs mensen die op hun ouwe dag nog aan iets nieuws beginnen? en als het fysiek allemaal niet meer lukt, lijkt zoiets al vrij snel helder. nu ken ik mensen die minder gassen op de elektrieke bike, zeeer ervaren fietsers in hun optiek. maar er evengoed een potje van maken. (in alle gevallen vooral je hand uitsteken en dan de bocht om, punt. nooit rondkijken, -op- die fiets). wat ze missen zijn idd rijbewijzen en enig idee qua voorrangsregels e.d. een volgend melkkoetje, fietsrijbewijs, lijkt mij niet zo'n goed idee (een understatement!!). maar wat educatie of controle, op een vriendelijke manier, zonder dwang. alvorens ze met zo'n pijlsnelle bike los te laten, misschien een plan? opdat we niet allemaal voor de consequenties van de excessen opdraaien? + misschien ook nog wel een prijziger fietsverzekering of ? helm kan zeker een goed idee zijn, maar dwang voor de hele meute niet. denkik.
Rianne07 13 April 2022
Ik rij regelmatig op mijn gewone fiets. Regelmatig word ik ingehaald door e-bikers die niet de moeite nemen om achter me te blijven wanneer er tegenliggers komen. Liever duwen ze jou en de tegenligger de berm in want de vaart moet er in blijven. Als iedereen zich nou eens aan de verkeersregels zou houden dan gebeuren er geen ongelukken. Laatst een meisje op het fietspad leunend op haar stuur en zwalkend van links naar rechts. Ook dqt ging maar net goed, uiteraard was mevrouw aan het appen. Ik zal geen helm op de fiets dragen dan fiets ik niet meer. Omdat anderen oversteken en inhalen als het niet kan dan zou ik een helm op moeten zetten omdat ik me wel kan gedragen?
Rippertje 13 April 2022
Dit is niet haalbaar , verboden door de Europese unie dit is leeftijds discriminatie , en er is geen 1 politieke partij die hier zijn vingers aan brand . Dit is ook niet te handhaven want ze kunnen het bellen op de fiets niet eens uitbannen , dus volkomen kansloos
Het vrije woord 13 April 2022
Iedere fietser een helm zou wat mij betreft de norm moeten zijn. Jong mee beginnen.
famclaes 13 April 2022
En wat denk je van de snorscooters die soms met 60 km/h over het fietspad scheuren, die dragen toch ook geen helm en waarom boven 60 jaar, zijn die bejaard dan maar nog wel goed genoeg om nog 7 jaar te werken.
Mr. Bean 13 April 2022
waarom bellen uitbannen, zou verplicht bij passeren moeten zijn, je schrikt je elke keer rot wanneer iemand je zonder bellen je passeert, zeker met zo'n rotgang, elektrische fiets met snelheid begrenzer zou beter zijn, je ziet veel mensen op zo'n fiets, hij wordt nu gebruikt voor zo snel mogelijk van A naar B te komen, in het begin werd ie nog gebruikt voor mensen die hulp nodig hadden, is een snelle racefiets geworden ! Helm moet een keuze zijn !
ritamid 13 April 2022
zmeisje, ik vind je verhaal bijzonder onduidlijk, wat is nu precies je punt
ladr66 13 April 2022
Waarom 60 + ?? Niet nodig hoor , de jeugd rijd massaal op elektrische fietsen, ze rijden je zelfs nog voorbij met mobieltjes in de hand . ... dan de racefietsers nog .... ?????
Peritum ? 13 April 2022
Als politie, wegbeheerders en gemeenten meer hun best zouden doen in handhaving van verkeersregels en wetten ( te veel om op te noemen) dan zouden de ongelukken zienderogen afnemen. Maar tja, handhaven in Nederland blijkt onmogelijk door gebrek aan … personeel, daadkracht, interesse ? Dan maar weer een gebod of verbod wat toch niet of slecht nageleefd wordt. Politieke keuzes en besluiten dezes laten al heel lang op zich wachten, zoals gewoonlijk !!!
wijari 13 April 2022
Elk mens is verantwoordelijk voor zijn eigen rijgedrag, of het nu auto bike enz voort is. Zelf rij ik auto en bike. Afstappen als er een tractor met aanhang langs komt doe ik , in polders word nogal geracet. Ga nu fietsen even mijn hoofd leeg maken.
Johnsing 13 April 2022
Nee natuurlijk niet, het verstoort het fietsplezier en mocht het dan toch verplicht worden dan gaan onze fietsen (geen e-bikes) de deur uit en kopen wij een 2ehands cabrio. Let wel, het gaat hier om fietsen voor een boodschapje of toeristisch fietsen. Regelmatig komen wij op fietspaden tegemoetkomende en naast elkaar hard rijdende e-bikers tegen die het vertikken om bij passeren achter elkaar te gaan rijden; zowel jong als oud en dan wordt het behoorlijk krap op de fietspaden. Ik zie veel e-bikers die de grootste moeite hebben hun elektro fiets in bedwang te houden en dáár moet op worden ingegaan in plaats van domweg te verplichten een onplezierige helm te gaan dragen.
zmeisje 13 April 2022
huh? ;) @ritamid- sorry?! clou = dat er nogal een verschil is tussen de gemiddelde 60- en 80+ er en ook nog wel tussen 80- & 80+ers onderling (hence verplichte keuring voor oudere automobilisten. best iets voor te zeggen, maar niet in elk geval). maar bovenal verschillen tussen weggebruikers en weggebruikers. je hebt er die al 100 jaar auto en/of motor rijden, elektrisch fietsen zelfs en je hebt mensen die eigenlijk geen idee hebben wat ze wel / niet aan het doen zijn met de snelle fiets en daarom vaak ongewild aan het stunten zijn. (+ de beroemde +++ kamikaze piloten, die heb je ook nog. rare stunts gezien!). zodra de vaart er goed in zit, worden de verschillen heel duidelijk? en vanwege de excessen, omdat stunten niet steeds goed gaat, willen ze nu iedereen op 1 hoop gooien en over dezelfde kam scheren, allemaal een helm op grond van leeftijd i.p.v. ervaring en dat lijkt me niet zo'n goed idee. onterecht. wat betreft de rest van het verhaal- lijkt het mij wel fijn zijn als iedereen een beetje in de gaten heeft wat de bedoeling is in het verkeer, iets meekrijgt van verkeersregels? snapt dat het misschien geen goed idee is om plankgas in te halen pal voor de onoverzichtelijke bocht of iemand over de stoep rechts met een bloedgang voorbij te schieten op het moment dat die net een bocht wil nemen, nzz. nzz. al kenden ze alleen de betekenis van het woord anticiperen maar? iets van educatie dus, indien nodig, voor een ieder met plannen op een pijlsnelle fiets? informatie-middag bij de fietsenboer, cursus bij het ouderencentrum + koffie, youtube filmpje of ??? geen idee, maar zeker geen verplicht rijbewijs. misschien nog wel welkom ook? bij de koffie. ;) i.e.g. soort van aanbod om te voorkomen dat ze het voor alle anderen verpesten? of zich te pletter rijden o.i.d. (al wat je vroeger, in een donkergrijs verleden, hoefde te doen om eindelijk legaal op je brommer te mogen rijden, was 16 worden. en 18 om naar het politiebureau te mogen om een proefrijbewijs, OP de motor. en het kwam allemaal goed?!!).
havma 13 April 2022
Nee. Regelmatig gebruik ik mijn e-bike, lekker met een beetje traphulp, ik kom niet boven de 18 km uit. Het hoeft niet sneller dan op een normale fiets. Zo kan ik tenminste nog eens een rondje doen. Als ik een helm op moet, alleen maar omdat ik op een e-bike zit dan ga ik niet meer fietsen. Als fietsen zo gevaarlijk is, dan moet iedereen een helm op, jong of oud, e- Nike of gewone fiets
sooldleg 13 April 2022
Dat verplichten he? Dat verplichten..roept bij altijd zoveel weerstand op, dat ik meer en meer geneigd ben om het juist niet te doen. Maar ja, dan lokt justitie je weer in de val, en vraagt dan weer om een bijdrage voor het dekken van het begrotings tekort. Ouder worden, wil nog niet zeggen dat je seniel bent he? Laat me zelf beslissen over m'n leven. Dat gaat me al meer dan 70 jaar goed af...... Stelletje debielen, imbicielen, beslist niet over mijn twee wielen. Noch over mijn zout, noch over mijn zoet. Ik weet allang heel lang zelf wat slecht is en wat's goed.
Tzalnie 13 April 2022
Volgens mij is dat discriminatie dus gaat niet gebeuren. Laat ze lekker zelf beslissen of ze wel of niet een helm opdoen.
sooldleg 13 April 2022
Geboren in een generatie van vrijheid, opgegroeid in vrijheid en niet anders gewend, valt het mij meer en meer tegen om het te verliezen. Massale betutteling is heden aan de orde. Meer en meer wordt er voor ons beslist. Zwarte strepen door veel eerder verworven rechten. Recht op demonstratie.....kan nog net maar de overheid bepaalt, welke stappen en waar je ze zet. Vrijheid van meningsuiting......ja, totdat het een instantie niet bevalt. Onze alom geliefde provider bv. blokkeert gewoon je profielen om op deze poll te reageren, zonder je te informeren omtrent de reden, zonder tijdsbestek. Gewoon, op z'n dictators eigen. En dan heb ik het ook maar nog even niet over die gesubsidieerde millieufrieks, die zelfs niet schromen om de regering (hun weldoene hand), voor de rechter te dagen en daarmee doelbewust het menselijk bestaan te ondermijnen ter eer en glorie van hun standpunten. En dan heb ik het ook niet over al die nep onderzoeken, waarmee ze gaan lobbyen bij de regering, puur om hun standpunt door te drammen. Het leven wordt er niet leuker op, zoals je het anders (in vrijheid) gewoon was.
mmuller 13 April 2022
Ja sooldleg, je hebt gelijk.... geen geld voor handhaving maar wel een boete van 3,7 miljoen euro opleggen aan de belastingdienst... verdomd, het komt uiteindelijk uit hetzelfde potje... Den Haag moet zich is achter zijn oren krabben......
Johan__ 13 April 2022
Een boete voor de belastingdienst. WOEHAHAH!. Dit land is definitief krankjorum geworden. Inclusief die debielen die op die partijen stemmen die dit in stand houden.
sooldleg 13 April 2022
Ach, als je het over dergelijke onderwerpen hebt, dan weet ik er ook nog wel een. De NS, of verwant, kreeg in het verleden hoge boetes opgelegd, maar hebben ze nooit (hoeven) betalen.
jhsmd62 13 April 2022
Beter terug naar een fiets pad aan elke kant van de weg ipv 1 fietspad met gescheiden rijpaden
Jan met de korte achternaam 13 April 2022
Ik vind zeker dat je voor gemotoriseerd fietsverkeer een helm zou moeten dragen. Nu zijn er 3 categorieën. 1. e-bike tot 25km per uur (nog geen helmplicht) ik vind dat een fietshelm verplicht zou moeten 2. Speed-pedelec tot 50 km per uur. Bromfiets rijbewijs en bromfietshelm verplicht 3. E-rocket mag 80 km per uur. Motorrijbewijs en motorhelm verplicht mag op snelweg als lichte motor.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.