Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bent u gelovig?

2.207 stemmen | Geplaatst op 24 maart 2022 | Website

Ja
40.5%
Nee
59.5%

Reacties (28)

The Dutch 24 March 2022
Een wereld zonder geloof had een hoop mensenlevens gered, en nog steeds wordt er gemoord om het geloof. Ik ben hier vrij nuchter in; niemand kan bewijzen dat er iets is dus 'moet' je alles maar geloven wat ze je zeggen en wijs maken. Helaas ben ik uit een ander hout gesneden.
Rippertje 24 March 2022
Nee want het geloof is de reden van alle oorlogen , want dat sprookjesboek predikt allen maar oorlogen en onderscheid der volkeren , en dan nog eens niet het kindermisbruik te noemen dus dichtgooien die tempels en kroegen of muziektempels van maken
Zomervliegje 24 March 2022
@rippertje jij moet je eens verdiepen in oorlogen want dat die juist vaak niet om religieuze redenen. Zeker zijn deze er ook maar in regel gaat het om hele andere dingen.
Dientje58 24 March 2022
Geloof wordt gebruikt als machtsmiddel. Inclusief de kruistochten in het verleden. Het gaat niet om het geloof, maar om macht. Zelfs Poetin haalt zinnen uit de heilige schrift, die zijn daden moeten rechtvaardigen.
Zeeuwleeuw 24 March 2022
Wij zijn wel gelovig en gericht op een vreedzame harmonieuze duurzame samenleving met respect voor al wat leeft, dus onze medemensen, alle dieren, alle planten en de gehele aarde en kosmos. Maar wij zijn niet aan een kerk of geloofsovertuiging verbonden omdat we te veel zaken hebben gezien die niet kloppen of deugen en omdat vrijwel iedereen die bij een bepaald geloof aangesloten is meestal overtuigd is dat dát het enige juiste geloof is die het bij het rechte eind heeft. Maar die ander bij dat andere geloof dankt dat meestal ook. En dat kan dus al niet. Bovendien worden en werden ook vanuit het geloof enorm veel geweld gebruikt en oorlog gevoerd. Ook binnen een kerk worden zaken vaak verschillend geïnterpreteerd. Soms zie je dan afsplitsingen van een groep die een nieuwe richting vormt. En er zijn helaas mensen die een bepaalde passage uit een Heilig Schrift selecteren en die misbruiken om wangedrag goed te praten. Dan zeggen ze: "dat staat in De Bijbel, of in De Koran, dus dan moeten we dat zo doen".
GinaHeynze 24 March 2022
Nee ik geloof niet maar ik respecteer mensen die dat wel zijn. Was dat andersom ook maar zo. Helaas begrijpen veel gelovigen de betekenis van het woord "geloven" niet en vertalen ze dat naar waarheid of realiteit of iets concreets en dat is het geen van allen. En wie hierin gelijk heeft dat zullen we nooit weten want dan is het geen geloof meer.
Zeeuwleeuw 24 March 2022
Het is momenteel een verwarrende tijd met veel onrecht, vanouds honger en intens leed in grote delen van de wereld, een flink aantal regeringen en "leiders" die niet deugen en een totale waanzin in Oekraïne en ook Rusland. Toch willen wij blijven geloven in de kracht van de mens zelf, dat men zich in het algemeen meer op het goede richt en dat er met der tijd een harmonieuzer samenleving zal ontstaan. We willen ons niet te veel bezig houden met alle negativiteit want daar wordt je zo triest en moedeloos van, het vergiftigt je geest en er is ook zo enorm veel leuks en moois te doen op deze prachtige planeet aarde. Hopelijk zullen we haar tijdig beschermen tegen de destructie en vervuiling door de mensheid zodat er nog heel veel nageslacht op een prettige gezonde en veilige manier op kan leven.
sooldleg 24 March 2022
Iedereen kan roepen wat hij/zij wilt, maar als het puntje bij het paaltje komt en de situatie benard genoeg is, vliegt er toch alras een schietgebedje naar boven. Idem, dat menigeen, bij de strijd die hij/zij niet kan winnen, in verzoening wilt komen met zijn/haar schepper. En als het nog zo ver niet is, doen we gewoon stoer en zeggen we bv. Ja, ik geloof, (dat het vlees beter is dan de benen.) Anderzijds kan ook; "De fijnen zijn de mijnen" en vele eersten zullen de laatsten zijn. Een beetje domme stelling, volgens mij. De uitspraken van heden zijn geen garantie voor de toekomst. Zelf, heb ik altijd veel steun van mijn geloof in Christus gehad en nog steeds, maar dat maakt mij zeker niet beter dan iemand anders. Ik zou bijna zeggen probeer het eens uit, het is gratis.
Mieppio 24 March 2022
Wij geloven niet maar laten wel iedereen in zijn waarde, dat is ons altijd bijgebracht en dat doen we dan ook. 's Zondags werken of niet, naar de kerk of niet, het is nu eenmaal zo. Er zijn beroepen daar moet je wel bij werken op zondag, dat is gewoon zo en niet anders.
bung 88 24 March 2022
iedereen gelooft in iets zonder een bepaalde religie aan te hangen. voor mij is geloven: niet zeker weten. ik heb teveel ellende gezien veroorzaakt door een religie of ideologie.
Ron625 24 March 2022
Ja, ik geloof, maar val niet in een hokje in te delen. Geloven is het actief deelnemen aan een veronderstelling, waarvan je aanneemt dat deze juist is. @bung 88: Iedereen gelooft, sommigen van wel en anderen van niet :-)
Mosk 24 March 2022
geloven is geloven. als je het zeker weet is het geen geloof meer.
netel 24 March 2022
nee, en het is mij altijd al ook een raadsel waarom ze van die rare kleding aan hebben ,je kan je geloof toch ook verkondigen in normale kleding ,verder respecteer ik ieders geloof zolang ze het mij maar niet opdringen ,
Domoor 24 March 2022
Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. (Albert Einstein ) En wie ben ik om hem tegen te spreken.
W.Melger 24 March 2022
Einstein: 'God is een uitdrukking van menselijke zwakte'.
W. J. de Putter 24 March 2022
Ik geloof in de natuur!
Domoor 24 March 2022
W.Melger Daar moesten ze wat meer van overtuigd zijn. Nu is het een brok arrogantie.
Zeeuw65 24 March 2022
Jawel ik ben een hardcore gelovige van de evolutie theorie of leer. Ik geloof voor 1 miljoen% dat we afstammen van de homosapiens net als onze neven en nichten de apen. En dat de dieren al 200 miljoen jaar geleden bestonden en de mens zelf ontstaan is zon 1 miljoen jaar geleden. Uiteraard is er geen god of hogere macht. Het christendom is 2000 jaar geleden verzonnen door mensen en de islamieten hebben dat overgenomen. Je ziet duidelijk in de koran de oorsprong uit de bijbel die door mensen geschreven is.
Zeeuw65 24 March 2022
Zomervliegje. De meeste oorlogen komen juist wel door religie. Irak Afghanistan, Syrië waar Islamitische troepen vochten tegen andere geloven en de rest van de wereld. Maar ook de 2e wereldoorlog tegen het jodendom en christendom. En zelfs nu in Poetins oorlog die lid is van de orthodoxe Russische kerk
wijari 24 March 2022
De meeste oorlogen ontstaan door hebzucht en macht over mensen en geld. Haat en het je naaste niets gunnen.
GinaHeynze 24 March 2022
@sooldleg...Degene die ik moet bedanken voor mijn bestaan is geen schepper maar mensen van vlees en bloed die hun seksuele lusten hebben losgelaten op elkaar. Zo ben ik ontstaan. Daar is geen derde bij komen kijken.
Het vrije woord 24 March 2022
Ik twijfel aan veel in het leven.
jhsmd62 24 March 2022
Geloof is de reden van alle ellende in deze wereld ,Geloof wat je wilt maar laat een ander met rust.
Zeeuwleeuw 24 March 2022
Als je gewoon hét leven beschouwd, of iets wat leeft, en loopt, groeit, eet, zich vermeerdert, enz. dan moet daar een ongelooflijk hoge intelligentie achter zitten. Ook een ogenschijnlijk simpele kleine mier is een en al vernuft en het diertje weet precies hoe hij een nest moet bouwen, werkt met anderen samen enz. Dit vernuft en bovendien de samenhang in het geheel geldt voor ieder diertje en elk plantje. Dat kan natuurlijk niet zo maar vanzelf ontstaan, uit het niets of uit een stuk steen. Misschien noemt de één dit God, de ander bijvoorbeeld Moeder Natuur, of iets anders.
jean3 24 March 2022
Wat is geloof? Ik geloof niet in de kerk, kijk eens naar Amerika en hoe de kerken het geloof misbruiken, maar ook hier. Ik denk dat geloven iets persoonlijks is. Ze kunnen niet bewijzen dat er iets is ( bovennatuurlijke) maar ze kunnen ook niet bewijzen dat het niet bestaat. Ik geloof wel maar op mijn eigen manier en heb daar niemand bij nodig.
Zeeuwleeuw 24 March 2022
De wereld is mijn kerk. Het maakt niet uit of ik op het strand loop, in de supermarkt of thuis onder de douche sta. God is niet aan een door mensen bedacht gebouw of aan een bepaald geloof verbonden.
Tzalnie 24 March 2022
Nee, ik geloof niet. Maar ik respecteer het als anderen wel geloven zolang ze mij hun geloof niet opdringen. Zo is het, geloof ik, wel duidelijk...
Anonymous(2) 08 April 2022
geloof is toch een synoniem voor oorlog. en wie gelooft er in oorlog?
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.