Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Fijn dat er een vuurwerkverbod komt

4.680 stemmen | Geplaatst op 20 november 2021 | Website

Eens
78.5%
Oneens
21.5%

Reacties (54)

Zeeuwleeuw 20 November 2021
Top! Echt super! Het kabinet had dit al maanden geleden moeten beslissen. Dan hadden ze nu ook niet tientallen miljoenen euro's van gemeenschapsgeld aan die vuurwerkverkopers hoeven uitdelen. Aangezien vuurwerk al tientallen jaren voor verschrikkelijk veel diepe ellende zorgt is het goed wanneer onze demissionaire regering eindelijk een definitief verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren zou afkondigen. Ondanks alle voorlichting en peperdure campagnes die men al sinds de jaren '70 toepast blijkt dat dit allemaal helemaal niets helpt. Ook in 2019 vielen weer enkele doden en zo'n 1300 gewonden door een avondje "feesten". Vorig jaar waren het er "slechts" 400 doordat er een verbod was, waar helaas niet iedereen zich aan hield. De helft van de slachtoffers zijn altijd gewoon mensen die zelf helemaal geen vuurwerk afstaken, waaronder ook kinderen. En meer dan de helft van de gewonden komt door goedgekeurd, dus legaal vuurwerk! Chirurgen vergelijken de ernstige verwondingen met die in oorlogsgebieden. Er zijn mensen die aan één of allebei de ogen blind raken, mensen die een hand of arm verliezen, mensen die de rest van hun leven volledig verminkt verder moeten en iedere dag vreemd aangekeken worden, op ledematen of lichaam zeer ernstige brandwonden, ook bij jonge kinderen, gedeeltelijke of volledige doofheid. Dat is toch op geen enkele manier uit te leggen, omdat een klein groepje mensen dit nu eenmaal "leuk vindt".... Want uit talloze onderzoeken blijkt telkens weer dat zo'n 75 à 80 % een enorme hekel aan dat vuurwerk heeft en dat een ruime meerderheid ook voor een verbod is. Verder is er structureel sprake van overbelaste hulpdiensten als brandweer, politie, eerste hulpposten, ambulances en ook bewakingsdiensten. Het zorgt voor vreselijke angst en stress bij miljoenen dieren thuis, op boerderijen en in de natuur. Van die laatste slaan velen op de vlucht, waardoor zij onder een auto kunnen komen, of de weg terug niet meer kunnen vinden, of van uitputting overlijden. Ook talloze vogels gaan urenlang zo hoog mogelijk vliegen om de ellende te ontwijken. Velen daarvan raken daardoor volledig uitgeput en kunnen blijvende schade oplopen of aan een hartinfarct overlijden. Er is elk jaar voor tientallen miljoenen euro's schade wat met geld van ons allemaal betaald moet worden. En er is in hele korte tijd een extreme milieuvervuiling met allerlei zwaar chemische stoffen en zware metalen die allemaal in de lucht, de grond en het grondwater terecht komen. Dit zorgt voor blijvende schade aan dieren, planten en een verstoorde balans. Verder zijn veel mensen, vooral veel ouderen en kinderen, in de weken rond oud en nieuw bang om over straat te gaan. Met zo enorm veel ellende kun je toch echt niet van een feestje spreken. Al dan niet onder invloed van drank en/of drugs met zware wapens spelen in druk bevolkte woongebieden. Het is eigenlijk gewoon terreur. Bovendien blijft het afsteken geheel niet beperkt tot Oudjaar, maar is het op vele plekken vanaf begin november tot ver in januari aan de orde van de dag. Daarom dient ons demissionaire kabinet de moed te tonen om nu voor eens en voor altijd met een totaalverbod te komen.
@nt¡-Na®©ist 20 November 2021
Helemaal eens met een vuurwerkverbod en echt niet alleen maar vanwege het Corona virus omdat de zorg nu overbelast is. Vuurwerk is best leuk maar er zijn nu veels te veel oelewappers die allemaal illigaal vuurwerk uit het buitenland halen en mafkezen die vuurwerkbommen maken met als resultaat vele onschuldige gewonden en vandalisme. We leven in een tijd dat vuurwerk niet meer het onschuldige leuke vuurwerk van vroeger was. Daarnaast is het ook zeer vervuilend en zeker als het gaat regenen. Wat denk je wat er dan allemaal in ons grondwater komt te zitten? Laat staan alle overlast voor dieren. Maar je blijft natuurlijk altijd van die mensen houden die hier allemaal lak aan hebben en er niet bij stil willen staan omdat ze het nu eenmaal gewoon willen afstaken. Helaas zijn dit er veel. Vandaag in Rotterdam laten dit soort gekken blijken hoeveel waarde ze wel niet hechten aan hun oud en nieuw vuurwerk uurtje die arme jongetjes. Sta je dan als volwassen man oorlog te voeren op straat met een groep. Polities auto's worden in de brand gestoken. Daar mogen wij normale mensen belasting over gaan betalen. Gewoon een vuurwerk verbod invoeren en niet wijken voor deze simpele zielen.
BigF666 20 November 2021
volledig mee eens, maar dat was ik voor corona al..... en nu ook de grenscontrole terug invoeren, anders halen die gasten het gewoon in het buitenland
mikel66 20 November 2021
weer een stelling,waar alleen de domste mensen voor stemmen
Geel Hesje 20 November 2021
Vuurwerk kan ook heel mooi zijn en hoort eigenlijk gewoon bij ons oud en nieuw toch? view-source:https://images0.persgroep.net/rcs/xuv6tCYYThnBk4yEiv9rT-ukTMM/diocontent/180771651/_fill/1323/900/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Zeeuwleeuw 20 November 2021
Er zat net bij Op1 een Haagse vuurwerkhandelaar te jammeren. Het enige wat hij belangrijk vond was dat hij lekker vuurwerk kon verkopen en dat iedereen die dat wilde er lekker op los kon knallen. "Want we hebben het al zo moeilijk met die corona en nu wordt dit pleziertje ons ook nog afgenomen", zo zuchtte hij. Ondanks alle argumenten tegen vuurwerk en de uitleg van Diederik Gommers en het hoofd van het UMC in Maastricht dat het ook nu al enorm moeilijk is in de zorg om het goed te kunnen doen, dat personeel ook ziek thuis komt te zitten en dat er al weer allerlei mensen afgebeld moeten worden voor een behandeling vond hij het allemaal maar flauwekul en onzin. We zien inderdaad vanavond in Rotterdam waar vuurwerk ook toe leidt. Wanneer alle vuurwerk uitgebannen is kan het ook niet meer bij rellen, geweld tegen de politie, in voetbalstadions enz. misbruikt worden. Het soort geweld en diepe ellende wat elk jaar weer opnieuw plaatsvind, met alle zeer ernstige gevolgen van dien, kun je niet verdedigen en uitleggen "dat het bij het vieren van Nieuwjaar hoort". Als dit ophoudt zijn de meeste mensen en alle dieren er enorm dankbaar voor.
Stockholm 20 November 2021
@Zeeuwleeuw, en je gaat je dan ook echt afvragen waarom dit soort handelaren dan heel toevallig nog steeds een podium krijgen in de media en zo hun woord kunnen verspreiden. Dit komt gewoon omdat vuurwerkverkoop voor de staat lekker veel centjes oplevert. Als ze echt van plan zijn al het vuurwerk tot een halt te roepen en ze echt begrijpen wat de noodzaak hiervan is dan zouden ze dat soort mensen ook geen reklame meer laten maken voor vuurwerk. Helaas is dit nog steeds een feit als je ziet hoeveel vuurwerk er elk jaar nog steeds de lucht in wordt geschoten. De meerderheid van de mensen is nu tegen vuurwerk maar zodra ego buurman het doet dan kunnen ze natuurlijk niet achterblijven. Stel je eens voor zeg dat je er dan slecht op staat in de buurt. Schapengedrag dus, maar dan hoor je er in ieder geval wel bij. Wat moet je van dit soort mensen vinden he. Moeilijk hoor........
Zeeuwleeuw 20 November 2021
@A.N. Wel gezellig dat je er af en toe weer bent. ;) Veel politieke partijen zijn bang voor stemmenverlies van alle vuurwerkafstekers. Ik denk overigens dat de kosten als gevolg van alle vuurwerk hoger zijn dan wat het de staat oplevert. Ze zouden die jammerende handelaren niet steeds in de media moeten laten huilen "hoe erg het voor hen is". Die zitten nergens mee maar willen alleen maar snel veel geld bij elkaar graaien.
netel 20 November 2021
word tijd dat er alleen sier vuurwerk komt, en die harde knallen moeten verboden worden
Zeeuwleeuw 20 November 2021
@netel Gewoon helemaal geen vuurwerk meer voor particulieren. Ook met pijlen gebeuren de meest ernstige ongelukken als blindheid, ernstige brandwonden en verminking, uitgebroken branden enz. Wanneer iedereen zich keurig zou gedragen en alles volgens de regels zou doen zou het misschien meevallen, Maar in de praktijk houden mensen zich er helemaal niet aan. En zijn ook vaak onder invloed van veel drank en/of drugs. Of willen indruk maken op hun vrienden, vriendin, familie en buren. Eventueel kan gekozen worden voor professioneel vuurwerk wat door vakmensen afgestoken wordt, waar iedereen naar kan kijken en wat ook op afstand al mooi is. Maar voor mij hoeft dat ook niet. Ik kan gelukkig ook wel aan een nieuw jaar beginnen zonder vuurwerk. En dan kan het ook nog eens heel gezellig zijn.
@nt¡-Na®©ist 20 November 2021
@Zeeuwleeuw, klopt, deze handelaren zijn mensen die het als een kans zien om zichzelf te verijken en staan verder totaal niet stil bij de gevolgen daarvan. Maar dat ik terug kom dat kan ik het niet helpen man. Het is gewoon leuk om narcistjes en hun meelopertjes op stang te jagen en valse hoop te geven. Zeggen dat je weggaat en dan gewoon weer terugkomen. En minnen wat ze nu doen. :D Tot het zielige aan toe. Maar ze minnen maar lekker door hoor. ;-) Zegt meer over hun frustraties dan hoe ik erover denk want als je de stoornis kent, dan weet je dat ze stuk voor stuk dezelfde denkwijze hebben ook al zijn er verschillende varianten. Ze streven namelijk allemaal naar hetzelfde. Ze zijn eraan verslaafd. Sorry voor die arme mensen die zich hierdoor weer minder speciaal voelen door deze uitspraak. Ik weet het lezende geweldenaar, de realiteit is hard. Je komt er vast wel overheen. Als je weer kwaad bent of je frustratie wilt uiten, dan kun je in ieder geval op deze website nog een minnetje achterlaten (iets wat de meeste moderne hedendaagse websites al hebben afgeschaft wegens pesterijen). Minnen is gewoon min, maar hier kan het nog steeds dus doe je ding als het je allemaal een beetje teveel wordt. ;-) Maar ben het met je eens Zeeuwleeuw, het is altijd wel gezellig om met o.a. jou van mening te wisselen. We zijn het niet altijd eens met elkaar maar in de meeste gevallen wel zoals dit vuurwerk onderwerp. :-) En ja, soms drink ik nog wel eens een beetje tijdens het weekend zoals nu. xD De volgende ochtend zal ik wel denken..........wat heb ik nu weer getypt. :D Ach ja, al die serieuze negatieve mensen zonder humor. Ze minnen maar lekker hoor. Ik ga lekker slapen.
Peritum ? 20 November 2021
HOERA ! ! ! Wordt het toch nog leuk aan het einde van een miserabel jaar. Volgend jaar weer? Ik hoop voor altijd.
Peter0507 20 November 2021
Alles afsteken, zowel 2G en 3G vuurwerk.
W.Melger 20 November 2021
Persoonlijk ben nooit ik geen voorstander of liefhebber van vuurwerk geweest. Maar het het woord verboden zegt weer alles over de toekomst waar we op af stevenen, namelijk één van geboden, verboden en verplichtingen ons opgelegd door een overheid die helemaal verdwaald is en die de democratische rechtsstaat stapje voor stapje verruilen voor een totalitair regime. En we tuinen er massaal met open ogen in. Dit gaat helemaal fout en het zal jaren duren om hier weer uit te komen. Verschrikkelijk!
fiat124sport 20 November 2021
Belachelijk dat is het woord wat ik er voor heb. Nu gaan we veel illegaal vuurwerk krijgen en vuurwerk moet 1x per jaar. Tot slot tegen de klimaatonzin, stikstofwaanzin voor 130 en alle corona maatregelen weg
e.a.rijckaert 20 November 2021
netel er is al 2 jaar een verbod op knal vuurwerk
Peter Arnolds 20 November 2021
Zonder wetten en regels die opgelegd worden door de door ons gekozen regering is het onmogelijk om met zijn allen op dit kleine stukje aarde te kunnen leven. Het is al vele jaren dat een paar relschoppers oudjaarsavond verpesten en dit moet stoppen. je ziet het overal dat een kleine minderheid het verpesten voor de rest . Nu 2G uitrollen en een avondklok instellen en het vuurwerk verbod streng handhaven en illegaal vuurwerk dubbel straffen. Ooit waren wij een democratische rechtsstaat, helaas door plebs, en weigeraars is ons land verpest met hun ziekelijke meningen en moet er wat gebeuren.
W.Melger 20 November 2021
@Peter Arnolds: Begrijpt u zelf wel wat u zegt? Juist die regels die u voorstaat kunnen tot gevolg hebben dat het totaal uit de hand gaat lopen en je juist het tegenovergestelde bereikt namelijk chaos en geweld. En dan hebben we naar ik vrees een enorm probleem.
onigo 20 November 2021
De stelling: Fijn dat er een vuurwerkverbod komt. Dus moet ik oppassen bij oud en nieuw dat als ik een windje laat, deze zonder geluid plaats vindt.
Binair 20 November 2021
Verbieden die rotzooi. sommige mensen hebben een o zo kort lontje als het niet mag en gaan het daarom -ook juist omdat het verboden is- iets meer als alleen op oud en nieuw afsteken. Ik zie en vooral hoor het wel eens op de zeedijk hier een enorme knal, iedereen schrikt zich lamlendig en als je dan naar die gasten kijkt die het aansteken, dan zie je al in de oogjes dat het niet helemaal klopt daarbinnen. lang leve de toekomst.
Baltimore 20 November 2021
Verbod, verbod, gebod, verbod, gebod, verbod, structureel het volk beliegen en hersenspoelen, verdeel en heers .... dat is Nederland tegenwoordig. Kijk naar de relletjes in Rotterdam. Heel logisch verklaarbaar fenomeen en dit is slechts het begin.
ErikRe 20 November 2021
Goed dat vuurwerkverbod! Het is toch niet meer van deze tijd om elk jaar zon'n enorme ravage aan te richten aan mens en materiaal. Over luchtvervuiling en dieren nog maar niet te spreken. Wellicht kan er daarvoor in de plaats een mooi vuurwerk door profs worden afgestoken vanaf een platvorm op de Westerschelde.
In.the.air 20 November 2021
Beste Baltimore: U schrijft drie dingen, verdeel en heers, verboden enz. en dat dit slechts het begin is. Moet ik daaruit opmaken dat u volgende keer ook bij de rellen bent in Rotterdam of dat u absoluut vuurwerk gaat afsteken ondanks alle ellende? Mensen (en misschien valt u daar ook onder) verwarren (keuze!!) vrijheid met hun zin krijgen. Dit ten koste van vele anderen. Maar vrijheid is een staat van zijn. Dat gevoel zit in jezelf en niet in je zin krijgen. Het zit in cultuur, samen willen bijdragen aan een geweldig goed leven en een gevoel van tevredenheid, iets wat een bepaalde groep tegenwoordig niet meer voelt. En dat vind ik zorgwekkend, triest en zeker niet logisch.
Peter Arnolds 20 November 2021
@W.Melger. U weet als geen ander dat er maar 1 kaptein op een schip kan zijn anders word het een rommeltje en gaan we nergens aanmeren. Door de zachte hand van onze regeerders is er een rommeltje aan het ontstaan. Nu hard aanpakken en een onderdeel is een vuurwerk verbod en het opstarten van 2G en een avondklok. Hard en degelijk optreden tegen relschoppers en illegaal vuurwerk.
Zeeuwleeuw 20 November 2021
@In.the.air Mooi gezegd. Velen verwarren vrijheid met van alles maar kunnen doen, ook als het enorm asociaal is. En vrijheid van meningsuiting zien sommigen als alles maar moeten zeggen en kunnen zeggen, ook wanneer dat helemaal geen mening is die ze kunnen onderbouwen, maar totale opruiende haat zaaiende onzin, leugens om mensen te kwetsen, te beschadigen, verdeeldheid te zaaien, enz. Wat zou het mooi zijn wanneer we naar een samenleving gaan met mededogen waarin we met respect omgaan met elkaar en met de gehele wereld en al wat leeft.
W.Melger 20 November 2021
@Peter Arnolds. Ik begrijp uw standpunt volledig. Maar als we zien wat er gisteren in Rotterdam is gebeurd dan houdt ik mijn hart vast hoe dit op oudejaarsavond gaat aflopen, we hebben gewoon te weinig politie om te handhaven. Vanuit onze luie stoel is het makkelijk om te schreeuwen om handhaving maar om letterlijk de lont in het kruit te steken is wel een heel groot risico om ergens op af te stevenen waar niemand op zit te wachten namelijk een burgeroorlog.
@nt¡-Na®©ist 20 November 2021
@Zeeuwleeuw, helemaal mee eens. Ik zou ook niets liever willen dat mensen meer om elkaar gaven en gewoon leuk met elkaar om kunnen gaan ipv bijvoorbeeld als een stel kleine kinderen met vuurwerk te gaan rellen om hun zin door te drammen en frustraties te uiten. Dit kan bereikt worden maar dan moeten ze op school een klein stukje informatieve psychologie les invoeren en hoe kinderen bepaalde type mensen kunnen herkennen die het helemaal niet goed voor hebben met andere mensen en mensen tegen elkaar opzetten en manipuleren voor puur eigengewin. Pas als dit werkelijkheid wordt, dan kunnen we zorgen dat deze mensen nooit meer zulke hoge machtsfuncties kunnen bezetten zoals bepaalde ministers nu bezig zijn ons land te benadelen. Hopen dat scholen dit eens een keer oppakken met behoud van respect naar de kinderen toe die zo zijn, want het zijn ondanks hun sadistische insteek natuurlijk wel mensen met hun eigen problematiek.
Fatsoen 20 November 2021
Dat houdt in dat F1 ( zwaar) vuurwerk verboden is maar categorie vuurwerk F2 wel gewoon verkrijgbaar is, las ik. Veilig sier vuurwerk is geen probleem, lijkt me, dat alleen om middernacht oud en nieuw afgestoken mag worden. Het zal echter en helaas relschoppers weer aanleiding geven om oorlogsituaties te creëren zoals gisteren in R’ dam.
wijari 20 November 2021
In ons dorp word er al zwaar vuurwerk af gestoken, onverwachtste grote knallen. Wip soms van mijn stoel omhoog. Niet reageren denk ik dan. Vind het goed als het voorgoed verboden word.
wispelhuis 20 November 2021
Wél vaak stellingen over hetzelfde onderwerp, maar ik vind het fijn dat er ook dit jaar een vuurwerkverbod komt.
C.J. de Loof 20 November 2021
In den Haag hebben ze een toverwoord "gezondheidszorg" met dit toverwoord kan je alles verbieden maakt niet uit of het in strijd is met de grondwet, discriminerend is of gewoon totaal nergens op slaat je roep gezondheidszorg en alles moet wijken. Vuurwerkverbod of niet, mij maakt het niets uit het is voor mij al heel lange geleden dat ik vuurwerk afstak, maar ook ik vond dat vroeger leuk ! en het verbieden gaat ook niet lukken hoor zo zagen we vorig jaar, maar wat wel gaat lukken is het om zeep helpen van weer een paar Nederlandse ondernemers in de vuurwerkbranche, maar goed de vuurwerkverkopers in o.a. België zijn er vast blij mee!
Toos2 20 November 2021
Ik ben heel blij dat er weer een verbod is, niet alleen vanwege de vele "ongelukjes". Mijn hond schiet nu al regelmatig in de tril vanwege de knallen. Je kan het maar voor jezelf verpesten door er zo vroeg mogelijk mee te beginnen.
W.Melger 20 November 2021
@C.J. de Loof. En dan te bedenken dat het continue nieuws over toenemende besmettingen dat er prat op gaat dat dit wetenschap is, gewoon computermodellen zijn die niets met de werkelijkheid hebben te maken, het kan niet vaak en luid genoeg gezegd worden, u bent niet besmet als u test positief uitvalt. De PCR test deugt niet. De uitvinder ervan heeft experimenterende laboranten nadrukkelijk op het hart gedrukt dat de test absoluut niet voor diagnose gebruikt mocht worden. Heel veel artsen en andere medisch specialisten blijken dat nooit gehoord te hebben, of zijn het gaan negeren.
pwverhelst 20 November 2021
W.Melger Hou je bij het onderwerp !!
W.Melger 20 November 2021
@pwverhelst. Het onderwerp gaat over een vuurwerkverbod om de ziekenhuizen te ontlasten lees ik. Doorslaggevend voor het kabinet is "de nog steeds toenemende druk in de zorg", zei demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) na afloop van de ministerraad. "De cijfers blijven nog wel even stijgen zoals het er nu naar uitziet. Er is grote onzekerheid tot hoeveel drukte het coronavirus zal leiden in de zorg rond de jaarwisseling, maar je moet nú een besluit nemen. Dat is de reden dat we hebben gezegd: beter van niet. Vandaar dat ik nog maar eens op wijs dat de PCR test niet deugt.
pwverhelst 20 November 2021
W. Melger: Of de PCR test nu wel of niet werkt is in dit topic niet relevant. Dit topic gaat over de druk die de zorg er niet bij kan hebben indien er geen algemeen vuurwerkverbod zou zijn. Andere factoren hebben hier niets mee van doen
Mieppio 20 November 2021
pwverhelst, W.Melger weet niet waar het over gaat, die schrijft maar een berg maar heeft er gaan verstand van. Die is blij dat hij zijn eigen naam foutloos kan schrijven, maar lezen heeft hij nooit geleerd. Dus vandaar het gezwam van hem. Net doen als of hij er verstand van heeft. Maar niks weet. IQ van 60
ZHB 20 November 2021
Ik zou liever een vaccinverbod zien dat zou pas enorme ellende besparen Bijna allemaal egoisten hier die een ander niks gunnen omdat ze het zelf niet leuk vinden mag een ander ook niet genieten Onder het mom van slecht voor milieu etc,maar ze stappen wel twee x paar jaar int vliegtuig voor hun eigen plezier om maar even een voorbeeld te noemen Ikzelf geef ook niet om vuurwerk maar daarom gun ik het een ander wel
Fabia 20 November 2021
Tis niet erg hoor dat ze het verbieden. Alleen was “onze regering” het eerst niet van plan. Pas na aanraden van burgemeesters etc etc zijn ze overstag gegaan
denaroes 20 November 2021
Tuurlijk fijn, meestal ook wel een bepaalt slag mensen die je dan hoort rondbazuinen…. Kijk ik heb voor 1500 euro vuurwerk gekocht! Stoer hoor maar ben je vergeten dat jij daar een maand voor gewerkt hebt, een gezin hebt en ondertussen de 40 al gepasseerd bent?!
C.J. de Loof 20 November 2021
W.Melgers off topic of niet maar u ziet het helemaal goed hoor ! Helaas hebben veel mensen naast die belachelijke mondkapjes schijnbaar ook oogkleppen op.
Breen Automotive 20 November 2021
Op 31 december 2019 en 1 januari 2020 zijn er 385 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis. Bron VNG.nl
Breen Automotive 20 November 2021
Het totaal aantal vuurwerkslachtoffers dat op 31 december 2020 en 1 januari 2021 is gezien op een SEH-afdeling of een huisartsenpost bedraagt bijna 400. Dit betekent een forse daling ten opzichte van de afgelopen jaarwisselingen. Bron Rijksoverheid.nl
wispelhuis 20 November 2021
Waren er met de vorige jaarwisseling nog 1.300 vuurwerkslachtoffers, deze jaarwisseling zijn bijna 400 patiënten behandeld voor vuurwerkletsel op de Spoedeisende Hulp-afdelingen en huisartsenposten. Het totaal aantal slachtoffers is hiermee 70 procent gedaald ten opzichte van de vorige jaarwisseling (108 ten opzichte van 385 patiënten op de Spoedeisende Hulp en 275 ten opzichte van 900 patiënten bij de huisartsenposten). Dit blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL
Zeeuwleeuw 20 November 2021
Laatste nieuws zaterdagavond 23.30 uur: - In Den Haag is met zwaar vuurwerk naar de politie gegooid en zijn vernielingen aangericht. Ook heeft iemand een steen door de ruit van een rijdende ambulance gegooid, waarmee een patiënt werd vervoerd. In Urk is de politie bekogeld met zwaar vuurwerk en ook in Roermond gooiden jongeren vuurwerk naar de politie. - Erg leuk en o zo onschuldig hè, dat vuurwerk... Dit is natuurlijk een bepaald type lui die dit doen, maar het wordt wel mede mogelijk gemaakt doordat er vuurwerk verkocht wordt en omdat ze ook van vorige jaren nog een hoop bewaard hebben. Dus Laten we vooral niet luisteren naar die jammerende handelaren. Het is hen alleen maar om veel geld te doen en verder maakt het hen blijkbaar niets uit hoeveel ellende, schade en gewonden er veroorzaakt worden. Ze hebben duidelijk overal lak aan.
Zeeuwleeuw 20 November 2021
@wispelhuis Juist! Ook al is niet alles voorbij, de meeste ellende is gelukkig uitgebannen door een verbod vorig jaar. Het is mij een raadsel hoe het mogelijk is dat een regering blijkbaar tot gisteren dacht, "kom op, laten we nu maar weer toestaan dat er zo'n 1300 gewonden vallen, want sommige mensen vinden het nu eenmaal zo ontzettend leuk om met explosieven te spelen." Ze moeten gewoon eindelijk eens hun verantwoordelijkheid jegens de samenleving durven nemen en de bevolking beschermen tegen deze idioterie.
Zeeuwleeuw 21 November 2021
Het nieuws wat ik meldde was nog niet compleet want er was blijkbaar nog meer... - Ook in het Limburgse Stein gooiden jongeren met vuurwerk naar de politie. Er is een noodbevel afgekondigd. Ook werd in Alkmaar de wedstrijd Heracles - Fortuna Sittard stilgelegd. Daar werd ook vuurwerk op het veld gegooid. Ook buiten het stadion gooiden jongeren met vuurwerk naar de politie. -
Anonymous(2) 21 November 2021
verbod, verbod, verbod,.. ze moeten gewoon alles verbieden. iedereen een enkelband,en alleen staats tv. het wordt er steeds mooier in Nederland.
dutchy71 21 November 2021
Verbod en nog eens verbod je hoort niks anders meer, Maar wat ik wel weet ik ben als kleine jongen met vuurwerk grootgebracht, En geloof mij dan was er ook weleens rottigheid, Ouders en opa en oma en kinderen kleinkinderen, Wij staken dat zeker af en heel de straat deed mee en genoot, Waar is de tijd gebleven dat wij elkaar gelukkig nieuwjaar wensten met een lach en een traan.
W.Melger 21 November 2021
@Zeeuwleeuw. Het is u een raadsel hoe het mogelijk is dat een regering dit besluit neemt als het vuurwerk al praktisch in de winkel ligt. Het creëren van chaos ligt voor de hand, met chaos heb je een stok om mee te slaan en een excuus voor je handelen. Hier is heel goed over nagedacht.
Mieppio 21 November 2021
@zeeleeuw jij schrijft dat er vuurwerk is gegooid naar de politie in Den Haag, meet je ook dat er in Den Haag geen mensen wonen, daar woont het grootste tuig van Nederland en zeker in de Schilderswijk. Want welke idioot gooit er nu een tegel naar een rijdende ambulance, ja de grootste idioten doen dat, en waar wonen die, juist in de Schilderwijk en Den Haag. Dus wonen er beesten.
Peter Arnolds 21 November 2021
Voor mij is het een normaal iets dat de regering nu dit besluit neemt. Als kapitein op een schip moet je ook soms snel je roer omgooien om schade te voorkomen, onze kapiteins hebben hier goed over nagedacht en juist gehandeld. En die paar huilende zakkenvullende vuurwerkhandelaren moeten stoppen met moord en brand schreeuwen. Het is nu geen vuurwerk afsteken meer maar spelen met explosieven en bommen. Waar is de tijd gebleven van de voetzoeker, de zevenklapper en het rotje ? Er is eigenlijk maar een winnaar en dat zijn de vervuilende vuurwerk fabrieken in China.
Mart 1957 21 November 2021
Oneens...... je kan beter een dag of avond per jaar hebben dat men het af mag steken dan een verbod erop. Mensen gaan nu massaal naar het buitenland om daar ( vaak ook gevaarlijk illegaal ) vuurwerk te kopen. Mensen die echt perse vuurwerk af willen steken hou je echt niet tegen. En wat ga je nu krijgen??? Iedere dag vuurwerk. Is nu iedere avond wel kwartier raak... en dan is de maand december nog niet begonnen. En NEE.... ik steek zelf nooit geen vuurwerk af.... kijk er wel naar bij de jaarwisseling...maar gun anderen wel het plezier ervan. Moet toch kunnen een keer per jaar. En kom niet aan met zonde voor beesten......dat moet kunnen een keer per jaar. Maar ik denk dat veel mensen de hakken in het zand steken en wel vuurwerk af gaan steken. Met een zaterdag sporten komen er meer gewonden binnen op de SEH dan met een avond vuurwerk. En al die sporten zijn 365 dagen per jaar. Is heel wat meer dan een keer vuurwerk. Ik gun anderen wel eens wat hoor in deze rare tijd
GinaHeynze 21 November 2021
Ja Mart 1957...Ik ben ook tegen al die verboden en het was allemaal niet nodig geweest als iedereen zie mbt vuurwerk anders had gedragen. Afsteken volgens de richtlijnen en binnen bepaalde uren maar nee...Al weken van te voren wordt er geknald en gedaan en ook gevaarlijk illegaal vuurwerk gekocht uit buitenland. En Mikel...Wie is hier de dommerik?
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.