Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Artsen: Geef jongere voorrang bij tekort ic-bedden

3.375 stemmen | Geplaatst op 17 juni 2020 | Website

Eens
31.3%
Oneens
68.7%

Reacties (34)

Bert Kaiser 17 June 2020
je kan ook zeggen dat ouderen in hun leven meer premie hebben betaald , dus meer recht hebben op zorg . maar je zal als arts maar zo,n beslissing moeten nemen,lijkt mij moeilijk
Fatsoen 17 June 2020
Beter zou zijn dat men een noodvoorziening IC creëert en die gebruikt wanneer nood aan de man komt en mensen speciaal opleidt voor een IC die men dan op kan roepen. Er staan gebouwen genoeg leeg in NL waar niets mee gedaan wordt.
ut kruuwigentje 17 June 2020
Als men het zo gaat bekijken ,kijk dan ook wat voor nut en functie dit jonge persoon is ,die dan Voorgaat Ouderen worden ineens massaal afgeschoten,en de Pulp die staat te demonstreren tegen Nederlandse gebruiken en wetten ,en Gelukzoekers ,die worden dan eerst geholpen,tegenover een oudere die levenslang gewerkt heeft
Johan_D 17 June 2020
De jongeren zullen ook ooit ouderen worden, kijken of ze dan nog dit zo willen.
Jati 17 June 2020
Oneens als je er zo rigide mee zou omgaan. Waarom zou ik voorrang moeten hebben op iemand die in fysiek betere conditie zou zijn (voor COVID)? Een moeder of vader van 41 zou het dus afleggen tegen een kinderloze single van 39? Lijkt mij sterk eerlijk gezegd dat het zo zou werken. Ben het ermee eens dat er gekeken moet worden naar behandelbaarheid natuurlijk, maar om nu een harde grens van leeftijden te hanteren lijkt mij raar. Prevalerend zou medische voorgeschiedenis moeten zijn denk ik.
annemien123 17 June 2020
Met deze stelling ben ik het niet eens, iedereen heeft recht op een ic bed, of je nu 60 / 20 of 80 bent, iedereen heeft recht van leven.
waggel1 17 June 2020
Van mij (74) mogen ze. Ik wens niet bewusteloos op de IC te liggen alwaar "artsen" mij een pijp in de luchtpijp wringen om de mij resterende longblaasjes om zeep te helpen. Ze mogen dus wat mij betreft gezellig aanmodderen met jongeren.
PinGu5 17 June 2020
Ja straks hebben we allemaal een document/paspoort waar in staat onder welke doelgroep je hoort. Verstandelijk beperkingen= afgeschreven, psychische problematiek= afgeschreven, geen baan= afgeschreven enz. Ik begrijp dat kwaliteit van leven belangrijk is maar om zo'n discriminerende keus te maken gaat te ver.
Geel Hesje 17 June 2020
Dat is natuurlijk gewoon discriminatie en (en terecht ook) heel erg verboden en strafbaar !
bung 86 17 June 2020
ik ben 86jr--heb een mooi leven gehad. maar als ik naar de IC moet of een jongere? laat die maar voor gaan. maar hoop dat niemand die keuze hoeft te maken.
Peritum ? 17 June 2020
Not only ‘ black live matters’, elk leven ‘ matters’ jong of oud, gezond of met een beperking ! Pure discriminatie van de eerste orde! Hier dient direct ingegrepen te worden voordat de gedachte gemeengoed gaat worden!
Rianne07 17 June 2020
Mijn moeder heeft de keus al moeten maken of ze naar de IC wil of niet. Ze zegt ik ben oud en mankeer van alles dus nee aan mij hoeven ze niet meer te sleutelen. Ik ben zelf van mening dat degene die nu de voorschriften aan hun laars lappen ook niet voor mogen gaan boven een oudere die nog midden in het leven staat en nog graag geholpen wil worden. Als je nu zeurt dat het maar een griepje is dan straks ook niet op de IC voordringen. In China worden weer hele wijken op slot gegooid daar is de situatie zeer ernstig.
Sunir 17 June 2020
Grof schandaal en zelfs misdadig; over "discriminatie" gesproken ?!! Zo wordt duidelijk hoe "artsen" denken over leven en dood wanneer wel en wanneer niet en dat is ronduit onacceptabel ! Gelukkig dat het kabinet daar momenteel mordicus tegen is en laat ons hopen dat dit zo blijft; ieder heeft "recht" op herstel na ziekte en dat moet zo blijven !
Geel Hesje 17 June 2020
@ Sunir : Ander onderwerp maar gezien uw reactie wel erg actueel : Over 2 weken gaat de nieuwe donorwet in. En als u niet aangeeft dat u geen donor wil zijn dan bent u automatisch donor wat in kan houden dat men wellicht eerder de stekker eruit zal trekken als men uw "onderdelen" voor iemand anders nodig heeft. Als het voor laten gaan van jongeren op een IC "het nieuwe normaal" gaat worden dan zou de stekker uit het leven van ouderen trekken ten behoeve van de onderdelen van dat lichaam voor een jongere ook zomaar eens "normaal" kunnen worden. U heeft nog maar 2 weken om uw beslissing daar over op te geven. En het zou mij niet verbazen als ze in het kader van het grote tekort aan donoren die deadline (what's in a name) zo stil mogelijk willen laten verlopen.
bung 86 17 June 2020
geel hesje: off topic--maar donor ben ik niet--en wil ook niets van een ander aanvaarden. zelfs geen bloed. en nee--ben geen jehova getuige. maar ook ben ik geen auto waar ze zo'n beetje alles vernieuwen. moet er niet aan denken dat delen van mijn lichaam in een ander terecht komen. cremeren --uitstrooien thats it.
alfafox1 17 June 2020
Waar gaat men dan de grens leggen,bij mensen die nog iets opbrengen voor de staat,werkenden, of bij mensen die niets meer opbrengen,gepensioeneerden?
savage 17 June 2020
Kijk dat is nou discriminatie.
Sunir 17 June 2020
@Geel Hesje: voor zover ik weet worden donor organen bij beschikbaarstelling slechts ontnomen van opgegeven "gezonde donoren" bijvoorbeeld door een ongeval waarbij de kans op levensvoortzetting nihil zou zijn. Zieke donoren die organen beschikbaar stellen zouden niet in aanmerking komen voor donatie dus ook niet van wie een Covid-19 besmetting of wat dan ook is vastgesteld.
PinGu5 17 June 2020
Ondertussen ben ik echt negatief gestemd hoe onze nieuwe samenleving er uit ziet. Er worden grof verdragen geschonden. Grondrechten en mensenrechten wordt totaal niet meer naar gekeken. Zo ook die wet met 1,5 meter wat een waanzin. Ondertussen zijn vele geïndoctrineerd en mensen geloven oprecht dat het met goede bedoelingen is. Mensen wordt wakker!!! Dit moeten wij niet pikken!!
Aceb 17 June 2020
De stelling op de poll van 9 april jl...…………… (ook "lees meer", bij deze stelling). In eerdere draaiboeken voor het uiterste geval dat artsen door een gebrek aan ic-bedden moeten kiezen tussen patiënten die evenveel kans hebben om te overleven, werd ook leeftijd als criterium genoemd. Daardoor sloeg veel ouderen de schrik om het hart. De druk op de ic's wordt minder nu de toestroom van coronapatiënten afneemt. Maar ook als het onverhoopt weer nijpend wordt en zelfs het allerzwartste scenario zich aandient, kan De Jonge zich nauwelijks voorstellen dat artsen oudere patiënten enkel om hun leeftijd willen weren. Maar mocht dat toch gebeuren, dan grijpt hij in en verbiedt hij dat bij wet...…………….. Geen probleem dus, voor de ouderen, of wordt het weer een leugentje van een liegkabinet?
Zeeuwleeuw 17 June 2020
Niemand wil dit. En hopelijk is het ook niet nodig. Maar in een noodsituatie dat er echt een gebrek aan capaciteit zou ontstaan op IC's en er zijn bijvoorbeeld ook geen mogelijkheden om hen naar het buitenland te verplaatsen lijkt het mij wel redelijk dat jongeren voorgaan. Een jongen van 23 die naar verwachting bovendien snel op zal knappen krijgt dan voorrang op een vrouw van 83 die toch al krakkemikkig was, lange tijd op de IC zal moeten doorbrengen en waarschijnlijk toch al niet zo lang meer te leven zou hebben. Nogmaals, dit is een keuze die niemand wilt en het zal waarschijnlijk ook niet snel gebeuren, maar in sommige situaties kan ik mij voorstellen dat je zou moeten kiezen voor het minst kwade.
Zeeuwleeuw 17 June 2020
Overigens is het heel wat beter om dergelijke pandemieën te voorkomen, want zij worden door de mens zelf veroorzaakt en kunnen door andere keuzes te maken ook voorkomen worden. Maar dan moet de mens veranderen en afwijken van gebruikelijke patronen en gewoontes die vooral gestuurd worden vanuit de behoefte om snel veel geld te willen verdienen en de ziekelijke behoefte aan macht. Ondanks alle diepe en vele miljarden kostende ellende die de mens over zichzelf afroept is er nog steeds niet voldoende tendens om te veranderen.
Zeeuws-Vlaming 17 June 2020
En juist vele jongere personen die zich het minst aan de coronamaatregelen houden en overal het schijt aan hebben zouden dan voorrang krijgen? Misschien is het dan beter om in het paspoort of medisch dossier een melding maken als iemand de coronamaatregelen niet respecteert. Dan kunnen IC-artsen een eerlijkere beslissing nemen.
Aceb 17 June 2020
Hoezo @Bung86, "Ik heb een mooi leven gehad"?? Anda masih perlu pergi ke Bali @Bung86 !!!!! Het is pas voorbij als het voorbij is !!!!
kees1965 17 June 2020
Zo kan je niet rekenen. Dit slaat totaal nergens op. Je hebt namelijk vitaal zeer sterke ouderen van zeg maar 80 jaar en soms ook sterke mensen op 102 jaar en je hebt jongeren van 32 jaar die 130kg wegen (al dan niet door eigen schuld kan ook een ziekte zijn). Moet je dan de sterke oudere laten overlijden en de jongere van 32 die het sowieso niet gaat halen wel redden? Beter is om daar de persoon in kwestie te kijken en de fysieke toestand en achtergrond. In mijn geval: longpatiënt, astmapatiënt, nier falen 54 jaar. Qua leeftijd geschikt voor de IC qua gezondheid kan een 80 jarige vitaler zijn. Ik ben op mijn 54ste qua gezondheid de 80 gepasseerd. Maar verder zijn ze nu aan het inzetten op 1 corona ziekenhuis per provincie waar dan alle coronapatiënten naar toe gebracht worden en de andere ziekenhuizen nemen dan de andere zorg over. De speciale corona ziekenhuizen moeten dan opschalen naar 5000 IC bedden EN personeel. Duitsland heeft overcapaciteit dis kan personeel en materiaal leveren indien nodig. Regeren is vooruitzien al geld dat niet voor dit kabinet.
bung 86 17 June 2020
aceb: dalam bahasa belanda: ( anders gaat iemand weer reklameren ) ik heb tot nu toe een prima leven gehad en zou het meteen weer zo doen. wat ik wilde zeggen: heb geen deadwish--maar ALS er gekozen moet worden tussen een 86 jarige met diverse ziektes, dan mag die jongere voor gaan. maar normaal gesproken: ik wil terug naar bali--naar "mijn" desa--daar nog een paar jaar leven en daar gecremeerd worden. kenapa? sebab saja sudah bosan dengan pemerentah belanda. punya izin tinggal.....
velder 17 June 2020
Discriminatie op basis van afkomst, geloof, gebrek, sekse of leeftijd is bij (grond)wet verboden. Onzinnige discussie dus.
AsjeMenau 17 June 2020
Bung86 en Acep : Apakah kamu tidak tahu nomor telepon masing-masing?
MarkJohan 17 June 2020
Jongeren zijn de Toekomst ouderen moeten bereid zijn een gedeelte van hun pensioen in te leveren voor de zorg kosten
AsjeMenau 17 June 2020
Jongeren zijn de toekomst? Maak het eerst maar waar.....en dan lever ik wel iets in maar ik ben bang dat het niet nodig is.
AsjeMenau 17 June 2020
Voor degene die het niet kunnen volgen.... Ik heb Bung 86 en Aceb gevraagd of ze elkaars telefoonnummer niet hebben.
Aceb 18 June 2020
@AsjeMenau, het antwoord is nee. Via de poll is veel leuker, het trekt reacties van bemoeials aan.
bung 86 18 June 2020
AsjeMenau. nee--maar net wat aceb typt via poll veeeel leuker--vooral de sommige reacties. daarbij: heb een geheim nummer, dus weet het nummer niet.
hanshofman 18 June 2020
Dat heet leeftijd discriminatie.. Discriminatie, daar heeft men altijd de mond zo vol van in Nederland.. Althans bepaalde groepen.. Ouderen worden ook al jaren meer en meer gediscrimineerd op leeftijd en wat betreft zorg... Economisch zijn wij blijkbaar dan niet meer nuttig voor de samenleven in Nederland. Maar wat men vergeet is dat, die jongeren door die ouderen op de wereld zijn gezet, opgevoed, gevoed en gekleed, waar die ouderen voor gewerkt hebben.. ook kleinkinderen hebben grootouders nodig en trouwens dat is wederzijds.. Ouderen hebben de samenleving meer te bieden dan economische wat economische dingen..
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.