Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zelfrijdende auto's zijn de toekomst!

3.473 stemmen | Geplaatst op 27 oktober 2019 | Website

Eens
24.5%
Oneens
75.5%

Reacties (17)

wispelhuis 27 October 2019
Absoluut, maar het zal nog lang duren voor volledig autonome auto's op de weg mogen rijden in verband met diverse wetgevingen. Renault heeft op de Dutch Disign Week verschillende concepten laten zien van volledig autonome elektrische auto's waar zelfs geen stuur meer in zit.
K. Nuks 27 October 2019
Nee, dat zijn ze niet. Kijk naar de burgerluchtvaart. Daar zien we een zeer grote automatisering. Moderne vliegtuigen zijn voorzien van allerlei systemen die het vliegen veiliger moeten maken. Maar, en dat is een hele grote maar, er zitten desondanks zeer hoog opgeleide professionals in de cockpit die de werking van al die automatisering voortdurend in de gaten moeten houden. Wanneer de automatisering het laat afweten is het ALTIJD aan de piloten om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. En daarbij moeten ze altijd ook kunnen doorgronden hoe al die automatisering elkaar beïnvloed; regel je systeem A op een bepaalde manier in, heeft dat invloed hoe systeem B werkt en wat B doet voor C. Je ziet toch nog niet elke Tom, Dick en Harry zich tot in detailniveau verdiepen in het instructieboekje, dat allemaal doorgronden, daadwerkelijk begrijpen en vervolgens ook nog kundig bedienen. Uiteraard zonder dat de fabrikant van de automobiel (=zelfbeweger) zich bemoeit met het concreet opleiden van elke koper van het product. Gaat niet gebeuren. Nu zie je al dat de discipline om je te concentreren op het verkeer met sprongen daalt omdat 'de auto zichzelf rijdt'. Dan blijft er nog het dingetje waar de schuldvraag ligt wanneer het fout gaat. De fabrikant, de bouwer van de software, de wegbeheerder die zijn zaakjes niet voor elkaar had, de garage die de laatste softwareupdate niet juist heeft ingevoerd of toch gewoon Tom, Dick of Harry die het niet begreep? Drie keer raden. Bovendien, wil je je laten vervoeren zonder zelf op te letten, neem de trein of de bus.
P2020 27 October 2019
Op de autobeurs in Turijn stonden vorig jaar zelfs "vliegende auto's" die in de VS reeds hun intrede hebben gedaan in het dagelijks gebruik. De glazen bol heeft beslist nog veel nieuws te melden en zo zal de toekomst ons nog op veel nieuwigheden gaan trakteren en ik sluit niet uit dat het ooit nog zover zal komen dat men geen bestuurder meer nodig heeft om van A naar B te rijden of zelfs zonder piloot te vliegen echter, hoeveel slachtoffers er dan nog moeten gaan vallen alvorens het gehele systeem puur veilig is ? In elk geval; geen zelfrijdende auto's met slapende bestuurders tussen het heden ten dage gebruikelijke verkeer; dat heeft inmiddels al genoeg slachtoffers geëist hetgeen opzettelijk zoveel mogelijk onder de pet wordt gehouden.
fiat124sport 27 October 2019
Wat een onzin, ik wil zelf rijden want dat vind ik leuk. Gewoon met een benzine of diesel auto en ik doe niet mee aan al die klimaatonzin. Wilt u het echte geluid kijk dan ook naar Jensen op YouTube. Ik kijk bijna niet meer naar de nederlandse zenders want je krijgt veel nep nieuws te horen. Met name door de veelal linkse klimaat onzin. Ben dat beu. Om op de stelling terug te komen. Ik zal nooit me laten rijden. Ik wil zelf rijden dat is leuk ook al sta je soms in een file. Ik denk ook niet dat het veilig is gezien de diverse ongelukken die al met zelf rijden gebeurt zijn.
Zeeuwleeuw 27 October 2019
Natuurlijk zijn zelfrijdende auto's de toekomst. Zelfs nu zijn ze al véél veiliger dan dat er een mens aan het stuur zit. De techniek gaat door en met het toenemend aantal mensen en auto's is het enorm veel efficiënter om de auto's automatisch te laten rijden. De weg kan dan veel beter benut worden en er zullen veel minder ongelukken gebeuren. Elektrisch en zelfrijdend, heerlijk!
Zeeuwleeuw 27 October 2019
Ik verbaas mij er over dat blijkbaar zo veel mensen nog geen vertrouwen hebben in elektrische en zelfrijdende auto's en verwachten dat zij over 50 jaar nog steeds allemaal zelf aan het stuur zitten. De ontwikkelingen gaan enorm snel en je hoeft toch geen helderziende of hoogleraar vervoerskunde te zijn om in te zien dat er grote veranderingen aan komen.
Zeeuwleeuw 27 October 2019
Een enkele keer gebeurt er een ongeluk met een zelfrijdende auto. Dit komt dan meteen wereldwijd uitgebreid in het nieuws. Veel mensen hebben dan blijkbaar meteen het idee dat het onveilig is, maar men vergeet dan dat er alleen al in Nederland met gewone auto's talloze ongelukken per dag gebeuren en duizenden per dag over de hele wereld. De moderne en steeds voortschrijdende techniek is echt veel beter en veiliger dan mensen die bijvoorbeeld moe zijn, afgeleid zijn door hun muziek, telefoongesprek, appjes, kinderen op de achterbank, niet lekker in hun vel zitten, gestrest zijn, door allerlei oorzaken in problemen zitten, zich druk maken over hun sollicitatie morgen of omdat hun vriendin hen verlaten heeft, of het slechte nieuws dat zij bij de arts te horen hebben gekregen, last hebben van de drank en/of drugs van kort er voor, zich vreselijk ergeren aan een andere automobilist die zich misdraagt op de weg, een ruziënde echtgeno(o)t(e), de weg kwijt zijn, op huisnummers moeten letten om een adres te zoeken, enz.
hanshofman 27 October 2019
Techniek staat voor niets.. maar een zelf rijdende auto, hoe goed ook gebouwd blijft een onverantwoord gevaarlijk object op de weg. Wel zal straks iedere beweging op de weg, door persoon of voertuig, onder controle zijn via satelliet etc... door een overheid.
Zeeuwleeuw 27 October 2019
@hanshofman De reacties van veel mensen zijn gebaseerd op emoties als: "ik vertrouw zo'n zelfrijdend ding niet, ik vind rijden leuk dus wil niet dat moderne techniek het overneemt, enz". Vrijwel alle ongelukken ontstaan door menselijk falen, niet door techniek, alleen wanneer er bijvoorbeeld slecht onderhoud gepleegd is, maar dan is het dus ook een gevolg van het falen van de mens. Zo'n 50 jaar geleden kon men al succesvol en veilig mensen op de maan laten landen en weer terug laten komen. Denkt u nu echt dat men nu niet in staat is om auto's veilig te laten rijden?
hanshofman 27 October 2019
alle fouten zijn altijd door mensen, het zij door nalatigheid, onoplettendheid, luiheid, of ander falen.. Je hoort wel eens er was een fout in de computer.. maar een computer kan niet als het niet eerst ooit door iemand is ingevoerd op welke manier dan ook in de fabriek, downloden, of handmatig ingevoerd... Zelfrijdend zal altijd haar risico mee brengen van falen..
kees1965 27 October 2019
Inderdaad het is zeker de toekomst. Net als zelfrijdende treinen zonder machinist waar nu al mee getest word. Over een paar jaar rijden alle treinen zonder machinist. Bij auto's zal dat langer duren aangezien de meeste bestuurders zeer dwars zijn of te bang om het over te laten aan de auto. Ik weet van een Tesla rijder die echter zijn leven er aan te danken heeft. Dankzij dit systeem leeft hij nog. Hij stapte in zijn auto en voelde zich niet goed worden en belde gelijk naar het ziekenhuis. Hij kon net op tijd de coordinaten invoeren van de ambulancepost. De auto deed de rest en bij het ziekenhuis aangekomen werd hij gelijk met een hartinfarct naar binnengereden. Zelf had hij dit niet overleefd een een ambulance had hem wellicht niet zo snel gevonden
tranceguy 27 October 2019
Zeker te weten van wel. Mensen die zeggen van niet snappen het gewoon niet dat ditde toekomst echt wel is...
Zeeuwleeuw 27 October 2019
@tranceguy Het is ongeveer net zoals toen de eerste auto's uitkwamen. Toen geloofde ook bijna niemand dat dat de toekomst zou zijn en dat zo iets door veel mensen aangeschaft zou worden. En 25 jaar geleden was een mobiele telefoon ook slechts voor een enkeling.
K. Nuks 27 October 2019
@ kees1965 - Foutje van de Teslabestuurder en u. Wanneer je de alarmcentrale belt zien ze niet alleen uw nummer maar ook uw locatie. Kortom, de Tesla zelf naar het ziekenhuis laten rijden is niet alleen nodig maar ook onverstandig. De Tesla gaat keurig 'zelf rijdend' zich houden aan alle regeltjes en snelheidsbeperkingen met alle vertraging van die. De ambulance is sneller. Dus om de reden die u aanvoert zijn zelfrijdende auto totaal onnodig.
Harlekin 28 October 2019
Velen leven met een S.F. idee . Zolang de softwaar niet onfeilbaar is zal het vertrouwen er niet zijn . Kijk maar naar de Boeing 737 MAX. En wat onze overheid niet verkwist heeft met het introduceren van nieuwe ITC projecten.
Sparky 28 October 2019
Zelfrijden is moordend. In 2018 678 doden dus fiat124sport heb je daar weleens aan gedacht. Was dit maar nepnieuws!!!!!!!. Ik weet het het is moeilijk feiten te aanvaarden dus doen we de ooogjes gewoon dicht en denken zelf dat we de veiligste rijder ter wereld zijn.
DouweTrant 28 October 2019
Niet de auto, maar onze jeugd is en blijft de toekomst!
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.