5 mei moet altijd een vrije dag worden
Eens
Oneens
Reacties (21)
Baltimore
17 October 2019
Waarom? We hebben vrije dagen genoeg. Moeten we voor bewustwording een dag vrij krijgen? Je kan het einde van een onderdrukkingsperiode/ oorlog ook zonder vrije dag herinneren.
savage
17 October 2019
Zeg dat maar eens tegen mijn werkgever. Zomaar even iedereen een vrije dag geven. Gaat niet gebeuren.
Peritum ?
17 October 2019
Wat moet er gevierd worden op deze dag ? Vrijheid? Van wat of wie? De huidige Nederlandse samenleving gaat gebukt onder tal van ongewenste opgedrongen wetten en regels, welke de vrijheid van het individu aanmerkelijk inperken, opgelegd door een handjevol egotrippers die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Neen, de vrijheid, bedoeld na het bevrijden van de onderdrukker van toen, is verworden naar een onderdrukker van heden, in een modernere variant. Om nu hiervan een nationale feest en vrije dag van te maken vind ik te ver gaan.
K. Nuks
17 October 2019
In tegendeel. Gezien de acties van Den Haag inzake de boeren, eerdere volstrekt abjecte wetgeving en optreden van Den Haag, moet het een dag worden waarin we herdenken dat de idealen van kort na WO II definitief ten onder zijn gegaan. Van ware vrijheid, democratie, privacy, gerechtigheid, moreel en ethisch handelen heeft de Staat DDR Nederlanden een totale travestie gemaakt. Dus 5 mei een nationale dag? Ja, maar wel een waarop we de vlag ondersteboven hijsen; het teken van uiterste nood.
plets
17 October 2019
Zo'n extra vrije dag is bij iedere werkende mens welkom. Maar of die nou gebruikt zou worden om de bevrijding van 5 jaar overheersing echt te herdenken, betwijfel ik. Daarom geen vrije dag, wat mijn betreft !
Studiodixie
17 October 2019
Die vrije dag gaat echt niet gebruikt worden om te herdenken. Maar iedereen wil die wel. Uw poll is dus een inkopper waar je de uitkomst van te voren al van weet. Nutteloze vraag dus.
annemien123
17 October 2019
@Baltimore, sinds wanneer hebben wij vrije dagen genoeg? Jij hebt zeker AOW. Ja dan heb je vrije dagen genoeg, over zelfs. Kijk eens in de landen om ons heen, Als in België een vrije dag in het weekend valt wordt hij verschoven naar maandag, in Oostenrijk barst het ook van de vrije dagen, die hebben veel meer vrije dagen dan wij in Nederland dat zijn er zeker 10 a 15 meer. Kijk die hebben genoeg vrij. En Nederland staat ergens onder aan de ladder met de vrije dagen: dus 5 mei vrij. Maar dat kan niet bij iederéén, ziekenhuis personeel, mensen die vol continu werken, en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Het zou een nobel streven zijn om die vrije dag te realiseren, maar helaas dat lukt niet in elke sector.
Joris Davidse.
17 October 2019
Niet een discussie om op dit moment te voeren. De massale onvrede in de maatschappij los je niet op met een dagje niet werken. Boeren, verplegend personeel, jeugdzorgwerkers, gepensioneerden, onderwijzend personeel, medewerkers van vliegmaatschappijen en ga zo maar door voelen geen vrijheid, ze worden door de mangel gehaald door Den Haag en/of door hun werkgever. Wetten die de vrijheid beperken worden massaal aangenomen onder het mom van veiligheid. Protesteren mag, maar een stapje buiten het demonstratiegebied en je wordt met de wapenstok en pepperspray bewerkt. Den Haag lacht zich kapot om demonstranten die in het gareel demonstreren en zal zich er niet door laten bewegen het beleid te veranderen. De politie zal overbelast raken om boze burgers weg te houden bij de leden van het regime. Voorbeeld Gronings provinciehuis, waar enkele agenten provinciebestuurders moeten beschermen tegen boze boeren. Hoe anders ging het met de Gele Hesjes en de brandstofprijzen in Frankrijk. Bij zoveel overweldigend geweld moest de regering wel bakzeil halen. Daardoor is een burgeroorlog tijdelijk afgewend, maar er komt nog veel meer. De onvrede over en haat tegenover arrogante gezagsdragers die slechts met zakkenvullerij en vriendjespolitiek bezig zijn groeit in rap tempo.
Joris Davidse.
17 October 2019
@Peritum? Inderdaad, er valt niets te vieren. Dat de duitse bezetter ons land heeft verlaten betekend niet dat we in vrijheid leven. De dictatuur heeft een andere vorm gekregen, Economische Groei is de heilige Godheid hiervan. En de priesters in Den Haag die deze Godheid prediken geven niet om uw vrijheid of een mensenleven. De cijfertjes van het IMF, DNB en CPB zijn de heilige drieëenheid. Die cijfers moeten kloppen. En als de cijfertjes niet tevreden stemmen bij het Concilie van Brussel draai je het volk de duimschroeven nog wat verder aan.
wispelhuis
17 October 2019
Het glas is half vol of het glas is half leeg, het is maar nét hoe je het wilt zien, maar hier ziet men elke dag weer enkel maar lege glazen. Het zijn de fuifnummers op het feestje.
Allem
17 October 2019
365 dagen in een jaar. 52 weken elke week 2 vrije dagen is 104 dagen. 20 vakantiedagen. Koningsdag, 2e kerst, Pasen en Pinksteren is 128 dagen per jaar.
We werken dus nog 237 dagen. 128 dagen per jaar vrij lijkt me toch niet zo weinig.
Zomervliegje
17 October 2019
Nederland heeft in vergelijking met de rest van Europa de minst vrije dagen op jaarbasis. Het is volkomen logisch dat er best 1 dag bij mag komen. Die 5 mei die één keer per 5 jaar wordt gegeven is zeer opmerkelijke te noemen. We willen oh zo graag een Europese unie zijn maar wat een exorbitante verschillen zijn er, en dat of zeer veel fronten.
mr. Puma
17 October 2019
@Joris Davidse, altijd makkelijk elke keer weer Den Haag de schuld te geven. Als je graag de Brulapen van de linkse kant aan de macht wil zien, dan hebben we altijd vrij omdat die zullen zorgen voor heel veel werkelozen erbij door alles wat die verzinnen. Vergeet niet dan de huidige regering in de tang zit van die linkse brulapen over elke vorm van co2, dierenleed en gazo maar door.
Allem
17 October 2019
@mr Puma, U heeft helemaal gelijk. Links maakt dit land helemaal vleugellam, en maakt het een Walhalla voor klimaatterroristen en andere niksnutten.
Nu proberen ze onze boeren uit te roeien, wie is er straks aan de beurt? Waarschijnlijk de vissers.
jacobo
17 October 2019
Of je het nu rechts of links bekijkt, het lijkt me vrij normaal een herdenking te hebben over vrijheid met vrijheid.
hanshofman
17 October 2019
één maal per 5 jaar een vrije dag en daadwerkelijk de bevrijding van 1945 feestelijk herinneren is een goede zaak. Zonder allerlei andere bijzaken over andere landen en zonder commerciële feesten.
divar
17 October 2019
allem wat is het verschil tussen rechts en links rechts heeft het al 30 jaar voor het zeggen in nederland
te gast
17 October 2019
als vrijheid dan ook echt vrijheid zou zijn, zou het erg leuk zijn, en dan ook voor iedereen dus mocht het dan toch een vrije dag worden dan zou het ook prettig zijn dan winkeliers pompstations en overige bedrijven dan ook echt dicht gaan, maar dit laatste zal wel niet want een dag als Bevrijdingsdag word dan weer flink uitgebuit. maar laat eerst den Haag onze vrijheid maar eerst terug geven, en onze Nederlandse tradities enz